Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[W10] Explorer.exe hangt na inloggen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• loeberce
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 19-02 16:54
Mijn vraag
Sinds vorige week start mijn laptop erg traag op. Hier is geen directe aanleiding voor (zoals updates of nieuwe software). Na het inlogscherm wordt de desktop geladen, maar hier blijft explorer.exe hangen als proces. Dit kan zo maar tien minuten duren, waarbij de taakbalk bevroren is (zelfs de klok loopt niet). Slechts een deel van de iconen bij de klok wordt geladen. Als ik de taskmanager open (met CTRL-SHIFT-Esc, want via taakbalk/start werkt niets) dan kan ik zien dat explorer rond 25% CPU gebruikt. Dus niet tot de 100% zoals je misschien zou verwachten.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 10 (1709), HP Probook 430 G5 (i3-7100u, 8GB geheugen), Sentinel Agent (antivirus), Office 365 ProPlus. Drivers HP zijn uptodate.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
In de Event Viewer kan ik niet direct iets vinden. De reliability monitor laat zien dat explorer.exe is blijven hangen. Maar hier staat verder weinig info over. "The program explorer.exe version 10.0.16299.637 stopped interacting with Windows and was closed. To see if more information about the problem is available, check the problem history in the Security and Maintenance control panel."

Met Windows Performance Recorder heb ik een boot-analyse gedaan waar uit de grafieken blijkt dat explorer niet opschiet. Maar hoe dit verder komt kan ik niet uit het log halen. Heeft iemand hier tips voor, welke analyse ik moet openen om inzicht te krijgen waarom explorer.exe niet verder kan?

Ik heb de SFC gedraaid en ook DISM leverde niets op. Zoeken op internet levert issues met Intel management software op bij Dell, maar die draait niet bij mij. Bij een clean boot manifesteert het probleem zich ook.

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 06:56

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Kort advies: laptop herinstalleren met Windows 10 (en dan expliciet NIET een system-image, recovery of DVD van HP gebruiken). Daarna de Intel Driver Assistant downloaden, installeren en alle drivers erop laten zetten.

Mijn Probook had vergelijkbaar gedrag, geen 10 minuten maar echt random hikjes; na kale installatie en zo min mogelijk HP-rotzooi, is de laptop al maanden niet meer vervelend.

Add and message me on XBL for FM7 or FH4: OctagonQontrol

• loeberce
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 19-02 16:54
Ik begrijp je suggestie maar hoopte eigenlijk op iets minder drastisch.....

• Brahiewahiewa
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 00:51

Brahiewahiewa

boelkloedig

loeberce schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 10:53:
Ik begrijp je suggestie maar hoopte eigenlijk op iets minder drastisch.....
Een alternatief is om met sysinternal's autoruns te gaan analyseren wat er allemaal aan je explorer gekoppeld is en eventuele ongewenste zaken te verwijderen. 't Nadeel van deze benadering is dat als je het verkeerde verwijdert, je de traagheid alleen maar erger maakt. En dan zul je toch moeten her-installeren

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True