Toekomstverwachting: 3.5 mm jack?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DW23
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 13-09 12:05
Bij het lezen van de reviews voor telefoons op Tweakers is er één minpunt dat bij alle moderne flagships voortdurend terugkomt: het ontbreken van een 3.5 mm jack. Ook ik ben een groot liefhebber van de 3.5 mm jack (alhoewel ik recentelijk een bluetooth koptelefoon heb, die ook uitstekend werkt).

Recentelijk had ik met vrienden de discussie of de huidige trend (waarin de 3.5 mm jack steeds schaarser wordt) zich gaat voortzetten, of dat het verdwijnen van de jack een 'innovatie' is die op de lange termijn geen draagvlak verdient en teruggedraaid zal worden.

Zelf heb ik het idee dat draadloze bluetooth headphones zo mainstream aan het worden zijn (mede door de airpods, die blijkbaar erg aanslaan), dat het een kwestie van tijd is dat ook telefoons in het midden- en lage segment van de 3.5 mm jack afstappen. Daar ben ik niet per se blij mee, maar dat is nu eenmaal de trend.

Hoe zien jullie de toekomst van de 3.5 mm jack?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

DW23 schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 09:38:
Hoe zien jullie de toekomst van de 3.5 mm jack?
Geen toekomst

[ Voor 96% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2019 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11-10 21:42

OmeJoyo

This is me

Als je voor de liefhebber de 3.5mm jack wilt houden zul je ook een degelijke DAC in een telefoon moeten stoppen. Daarnaast zit de aansluiting het design in de weg, neemt veel ruimt in en is relatief gezien kwetsbaar in vergelijking met USB.

Dus:

* Kleine doelgroep (een BT headset is er vanaf 7 euro, degelijke vanaf 20, goede vanaf 50)
* Relatief kostbaar
* Relatief kwetsbaar
* Zit het design in de weg

Wat is de winst voor de fabrikant om hem te behouden? Die paar mensen die een telefoon er niet om kopen zijn verwaarloosbaar, want uiteindelijk heb je toch een telefoon nodig als je er naar opzoek bent.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Toekomst? Aflopende zaak, dat is toch duidelijk?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soggney
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08:40

Soggney

Zeekomkommer

woah, geweldig onderbouwd @Emielvanputten.
Ik verwacht dat de 3.5 mm jack zal nog ettelijke jaren zoniet langer zal meegaan. Maar er zullen minder en minder headsets met deze jack worden uitgerust, net zoals dat er minder phones ermee uitgerust worden.
Maar verdwijnen, nee. Vervangen door een standaard die beter is, waarschijnlijk wel.
Momenteel is die jack al eens verbeterd door niet alleen de audio out signalen te ondersteunen maar ook de audio in (microfoon).

Niettemin zit deze jack ook nog altijd in nagenoeg elk moederbord en laptop. Dus de jack zelf zal er wel blijven.

Daarnaast, praktisch gezien, how the fuck ga je cheap headsets voor kinderen en andere minder kapitaal krachtige mensen aansluiten? Die bluetooth oplossingen zijn te duur om maar 5x gebruikt te worden door kinderen en andere mensen die niet beseffen wat zo'n dingen waard zijn.

Statement of Soggney, If you find anything offensive, I will not care. Inventory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Soggney ja. Dit was de beste omschrijving van het toekomstbeeld voor een 3.5mm plug/jack.
volgens mij dan...

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2019 10:01 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mikayu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-10 21:06

Mikayu

.srt

Als je alleen naar mobieltjes kijkt dan verdwijnt deze zo langzamerhand. Gelukkig definiëren mobieltjes niet de toekomst van de 3.5mm jack en zal deze nog jarenlang meegaan in de HiFi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intergalactic
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 08-10 09:59

Intergalactic

Testlab Coördinator & Moderator Harde Waren

𝙸𝚗𝚟𝚊𝚍𝚎𝚛𝚜 𝙼𝚞𝚜𝚝 𝙳𝚒𝚎

OmeJoyo schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 09:53:

* Kleine doelgroep (een BT headset is er vanaf 7 euro, degelijke vanaf 20, goede vanaf 50)
ik ben het er mee eens dat de mensen die de 3.5 willen houden in de flinke minderheid zijn, maar om nou te zeggen dat je vanaf 50 euro een goede BT koptelefoon kan kopen.

een beetje Bt koptelefoon gaat als snel richting de 100+ al niet 150+ dit is dan niet alleen op geluid gebaseerd maar ook op batterij duur en welke functies zo'n ding heeft

𝙸𝚗 𝚜𝚙𝚊𝚌𝚎 𝚗𝚘 𝚘𝚗𝚎 𝚌𝚊𝚗 𝚑𝚎𝚊𝚛 𝚢𝚘𝚞 𝚜𝚌𝚛𝚎𝚊𝚖 | Tweakers Discord | Stats.fm | Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:16

Rmg

Soggney schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 09:54:
woah, geweldig onderbouwd @Emielvanputten.

Daarnaast, praktisch gezien, how the fuck ga je cheap headsets voor kinderen en andere minder kapitaal krachtige mensen aansluiten? Die bluetooth oplossingen zijn te duur om maar 5x gebruikt te worden door kinderen en andere mensen die niet beseffen wat zo'n dingen waard zijn.
https://www.action.com/nl-nl/p/hot-bluetooth-oortelefoon-/, https://www.action.com/nl-nl/p/pulsar-oortelefoon-2/ bluetooth headsets voor minder dan een tientje.. Dit spul is al zo mainstream... Het ligt gewoon in de aanbiedingen bak bij de action

[ Voor 8% gewijzigd door Rmg op 08-02-2019 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

Intergalactic schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 11:41:
[...]

ik ben het er mee eens dat de mensen die de 3.5 willen houden in de flinke minderheid zijn, maar om nou te zeggen dat je vanaf 50 euro een goede BT koptelefoon kan kopen.

een beetje Bt koptelefoon gaat als snel richting de 100+ al niet 150+ dit is dan niet alleen op geluid gebaseerd maar ook op batterij duur en welke functies zo'n ding heeft
'
Wellicht is de definitie goed verkeerd gekozen, het is meer goed als in 90% zal er meer dan tevreden mee zijn.

categorie: Koptelefoons

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij mijn OnePlus 6t zat overigens gewoon een USB-C naar 3,5mm verloopkabeltje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Intergalactic

Intergalactic

𝙸𝚗𝚟𝚊𝚍𝚎𝚛𝚜 𝙼𝚞𝚜𝚝 𝙳𝚒𝚎

OmeJoyo schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 11:44:
[...]

'
Wellicht is de definitie goed verkeerd gekozen, het is meer goed als in 90% zal er meer dan tevreden mee zijn.

categorie: Koptelefoons
goed en tevreden mee zijn zijn inderdaad wel redelijk verschillend >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GamatronCleric
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12-09 14:03
3.5mm jack vermoed ik dat nog lang zal blijven. Er zijn meer mogelijkheden om een koptelefoon met 3.5mm jack ergens anders op aan te sluiten dan een telefoon.
Portable Dac / Muziek speler, Laptop / Computer. En daar zal het nog lang niet zo snel allemaal overschakelen naar blue-tooth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

Intergalactic schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 11:46:
[...]

goed en tevreden mee zijn zijn inderdaad wel redelijk verschillend >:)
Ze zijn iig niet slecht, maar geen hifi, de vraag is echter heb je beter nodig terwijl er in de praktijk gecomprimeerde muziek wordt afgespeeld, over een gecomprimeerde verbinding :) een echte hifi fanaat heeft lijkt mij een dedicated speler met de hoogst haalbare kwaliteit, dan is een dure kwaliteits hoofdtelefoon met een 3,5mm plug absoluut verantwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Intergalactic

Intergalactic

𝙸𝚗𝚟𝚊𝚍𝚎𝚛𝚜 𝙼𝚞𝚜𝚝 𝙳𝚒𝚎

OmeJoyo schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 11:49:
[...]

Ze zijn iig niet slecht, maar geen hifi, de vraag is echter heb je beter nodig terwijl er in de praktijk gecomprimeerde muziek wordt afgespeeld, over een gecomprimeerde verbinding :) een echte hifi fanaat heeft lijkt mij een dedicated speler met de hoogst haalbare kwaliteit, dan is een dure kwaliteits hoofdtelefoon met een 3,5mm plug absoluut verantwoord.
LDAC kan dit prima :*) die komt redelijk in de buurt van "hifi"

er moet trouwens altijd een degelijke dac in je telefoon zitten, zelfs als het alleen om USB audio gaat.
een V30 bijv een exceptioneel goede dac, iets wat je niet vaak ziet.

[ Voor 59% gewijzigd door Intergalactic op 08-02-2019 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-10 08:45
[...]

Als je dergelijke eisen stelt aan een bedrade koptelefoon, kom je ook op soortgelijke bedragen uit. Voor een euro of 3 kun je een losse bluetooth-audio dongle kopen dus in het ergste geval kun je op die manier toch je favoriete koptelefoon blijven gebruiken.

Ik denk trouwens ook dat de 3,5mm jack gaat verdwijnen. Sterker nog, ik zie de USB-poort ook nog wel een keer verdwijnen. Opladen kan met inductie en alle andere functies kunnen draadloos. Voorlopig biedt de USB-poort nog grote voordelen (zoals superieure laadsnelheid) maar als batterij- en inductietechnologie verbetert, kan dat zomaar een keer veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:16

Rmg

GamatronCleric schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 11:46:
3.5mm jack vermoed ik dat nog lang zal blijven. Er zijn meer mogelijkheden om een koptelefoon met 3.5mm jack ergens anders op aan te sluiten dan een telefoon.
Portable Dac / Muziek speler, Laptop / Computer. En daar zal het nog lang niet zo snel allemaal overschakelen naar blue-tooth.
Blijven wel, door jan en anita-modaal gebruikt worden, mwa.

Laptops en desktops hebben tegenwoordig ook gewoon bluetooth, TV's worden tegenwoordig niet eens altijd meer uitgerust met 3.5mm jack, maar wel met bluetooth.

Voor mainstream gebruik zoals een beetje spotify op je beperkte databundel streamen of GTST kijken op je nieuwe smarttv gaat echt rap de 3.5mm jack niet meer gebruikt worden. :+ Zeker als iemand al overgestapt is op bluetooth oortjes voor zn telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intergalactic

Intergalactic

𝙸𝚗𝚟𝚊𝚍𝚎𝚛𝚜 𝙼𝚞𝚜𝚝 𝙳𝚒𝚎

mcDavid schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 11:51:
[...]

Als je dergelijke eisen stelt aan een bedrade koptelefoon, kom je ook op soortgelijke bedragen uit. Voor een euro of 3 kun je een losse bluetooth-audio dongle kopen dus in het ergste geval kun je op die manier toch je favoriete koptelefoon blijven gebruiken.
.
mwah voor 7 tientjes kom je een heel eind hoor, je moet alleen wel weten welk merk/koptelefoontje je moet kopen in dat geval

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Waarbij we nu al op de bluetooth versie 5 zitten, blijven analoge poorten nog heel lang doorlopen. Hun technische betrouwbaarheid is gewoon heel erg hoog.
Je ziet dit op meer plekken. Analoge telefoon overleeft ISDN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien moet ik het binnenkort maar weer eens proberen, maar een goede 3 jaar terug werd ik echt niet blij van audio over bluetooth. Jaaah.... een telefoongesprek voeren ging op zich prima. En als je telefoon op het bureau ligt met een BT speaker op hetzelfde bureau..... prima. Maar zodra ik met m'n telefoon in mijn linker broekzak ging fietsen en mijn BT oortje rechts droeg, dan had je heel vaak al een haperende verbinding. Vooral bij muziek luisteren mateloos irritant.

Daarom ben ik voor muziek ook gewoon weer teruggegaan naar simpele Sennheiser dopjes met 3,5mm. Dat stoorde niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

GamatronCleric schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 11:46:
Mijn laptop en computer kan ik met bluetooth doen, mijn tv ook, mijn auto ook.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GamatronCleric
Marzman schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 13:16:
[...]

Mijn laptop en computer kan ik met bluetooth doen, mijn tv ook, mijn auto ook.
Kan ja, Dat wil niet zeggen dat een 3.5mm jack in een volgend model volledig laptop / tv is verdwenen. Ik denk dat het langer zal blijven dan menig persoon. Audiofielen zullen eerder geneigd zijn om een bekabelde koptelefoon te pakken dan een blue-tooth apparaat (zou ik denken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

GamatronCleric schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 13:38:
[...]

Kan ja, Dat wil niet zeggen dat een 3.5mm jack in een volgend model volledig laptop / tv is verdwenen. Ik denk dat het langer zal blijven dan menig persoon. Audiofielen zullen eerder geneigd zijn om een bekabelde koptelefoon te pakken dan een blue-tooth apparaat.
Van massaproduct naar niche dus.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GamatronCleric
Marzman schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 13:54:
[...]

Van massaproduct naar niche dus.
Is met de platenspeler niet anders :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

GamatronCleric schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 14:11:
[...]

Is met de platenspeler niet anders :)
De platenspeler zit ook niet veel toekomst in ;)

/▌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:57
Als je het hebt over telefoons zal de jack ws (helaas) snel verdwijnen.

Als je het hebt over audio in het algemeen verwacht ik totaal niet dat de jack verdwijnt (er is technisch ook helemaal geen noodzaak om van de jack af te stappen).

Het lijkt er (weer helaas) dus op dat smartphones zich langzaam verwijderen van de standaarden in audioland, en ik vind dat best jammer.

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Verwijderd schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 10:00:
@Soggney ja. Dit was de beste omschrijving van het toekomstbeeld voor een 3.5mm plug/jack.
volgens mij dan...
Ik had wel verwacht dat iemand die al zo lang lid is bij deze website wel beter weet dan twee woorden in een reactie te plempen en op 'Verstuur' te klikken...

Ben het verder wel met de algemene consensus eens; aflopende zaak, hoe spijtig het ook is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MerijnB
Intergalactic schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 11:50:
[...]

LDAC kan dit prima :*) die komt redelijk in de buurt van "hifi"

er moet trouwens altijd een degelijke dac in je telefoon zitten, zelfs als het alleen om USB audio gaat.
een V30 bijv een exceptioneel goede dac, iets wat je niet vaak ziet.
Bij USB audio bedoel je dan neem ik aan analoge audio over een USB poort?

Kun je trouwens motiveren waarom er een degeleijke dac in je telefoon moet zitten (wat is een degele dac en waarom zijn andere dac's niet degelijk), met iets objectiefs als metingen aan dac's oid?

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Intergalactic

Intergalactic

𝙸𝚗𝚟𝚊𝚍𝚎𝚛𝚜 𝙼𝚞𝚜𝚝 𝙳𝚒𝚎

MerijnB schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 22:22:
[...]

Bij USB audio bedoel je dan neem ik aan analoge audio over een USB poort?

Kun je trouwens motiveren waarom er een degeleijke dac in je telefoon moet zitten (wat is een degele dac en waarom zijn andere dac's niet degelijk), met iets objectiefs als metingen aan dac's oid?
Voor audio over USB(C) moet er een DAC aanwezig zijn, audio moet natuurlijk van "bits en bytes" omgezet worden naar een analoog signaal. Dus ja dat is inderdaad wat ik bedoelde :D

Een degelijke DAC is inprincipe wel te vinden in bijna elk toestel, toch zijn er wat toestellen die moeite hebben met audio over de USB C poort. Dit is dus waarom een degelijke DAC nog altijd belangrijk is.

Een telefoon DAC test bestaat er niet(volgens mij) maar wel is het een bekend probleem dat niet elke telefoon via De USB goed een audio apparaat kan aansturen

Er zijn natuurlijk ook apparte gevallen zoals de V30 en de koreanse versie van de G6(LG) die een zeer toffe DAC hebben. Die worden dan ook geprezen door "audiofielen"

Omdat toch wat lange berichtje TLDR te maken;

ja dat bedoel ik inderdaad, en een 24-32bit dac noem ik degelijk (bijv. De quad dac van LG) maar met een iets mindere kom je nog wel weg :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MerijnB
Intergalactic schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 22:34:
[...]

Voor audio over USB(C) moet er een DAC aanwezig zijn, audio moet natuurlijk van "bits en bytes" omgezet worden naar een analoog signaal. Dus ja dat is inderdaad wat ik bedoelde :D
Dus inderdaad analoge audio over USB, zover ik weet zijn er ook implementaties van digitale audio over USB, en dan is een dac in het toestel (daarvoor) uiteraard niet nodig.
Een degelijke DAC is inprincipe wel te vinden in bijna elk toestel, toch zijn er wat toestellen die moeite hebben met audio over de USB C poort. Dit is dus waarom een degelijke DAC nog altijd belangrijk is.

Een telefoon DAC test bestaat er niet(volgens mij) maar wel is het een bekend probleem dat niet elke telefoon via De USB goed een audio apparaat kan aansturen

Er zijn natuurlijk ook apparte gevallen zoals de V30 en de koreanse versie van de G6(LG) die een zeer toffe DAC hebben. Die worden dan ook geprezen door "audiofielen"

Omdat toch wat lange berichtje TLDR te maken;

ja dat bedoel ik inderdaad, en een 24-32bit dac noem ik degelijk (bijv. De quad dac van LG) maar met een iets mindere kom je nog wel weg :)
Hier vind ik vrij weinig objectieve onderbouwing tbh, heb je iets van metingen die ondersteunen wat je zegt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12-10 22:44

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

OmeJoyo schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 09:53:
Als je voor de liefhebber de 3.5mm jack wilt houden zul je ook een degelijke DAC in een telefoon moeten stoppen. Daarnaast zit de aansluiting het design in de weg, neemt veel ruimt in en is relatief gezien kwetsbaar in vergelijking met USB.

Dus:

* Relatief kostbaar
* Relatief kwetsbaar
* Zit het design in de weg

Wat is de winst voor de fabrikant om hem te behouden? Die paar mensen die een telefoon er niet om kopen zijn verwaarloosbaar, want uiteindelijk heb je toch een telefoon nodig als je er naar opzoek bent.
Wat is er in vredesnaam kwetsbaar aan een 3,5 mm jack t.o.v. usb? Hij kan er nooit verkeerd in, klikt altijd goed vast, is zo'n beetje nog universeler dan de usb-verbinding, want past altijd en behoeft geen verdere drivers om iets te laten werken. Pas sinds usb-c kan usb niet meer verkeerd om en dus kapot. Ook qua design in de weg zitten, snap ik je niet. De usb-aansluiting moet er ook komen en om een micro-usb-aansluiting nu smaakvoller te noemen... :? Mijn Mate 20 Pro heeft toevallig de speaker gecombineerd met de usb-c-aansluiting, waardoor je nog minder gaatjes in je telefoon nodig hebt, maar wat is er mis met een ronde aansluiting? Veel esthetischer dan dat ga je het niet vinden. Op de kaartsleuven na, zijn zo'n beetje alle uitsparingen en aansluitingen in een moderne telefoon rond (microfoon, camera, jack, pin-eject voor de kaartsleuven), dan valt usb eerder uit de mode. En wat is er kostbaar aan een beproefd concept waar ongetwijfeld geen enkel octrooi of iets dergelijks meer aan zit? Volgens mij gaat jouw redenering op elk punt mank.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intergalactic

Intergalactic

𝙸𝚗𝚟𝚊𝚍𝚎𝚛𝚜 𝙼𝚞𝚜𝚝 𝙳𝚒𝚎

MerijnB schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 22:40:
[...]

Hier vind ik vrij weinig objectieve onderbouwing tbh, heb je iets van metingen die wat je zegt ondersteunen?
Qua " high end dacs"
https://www.soundguys.com/best-smartphones-for-audio-16373/

Voor mindere DACs is er inderdaad niet een objectief artikel waar in je kan zien hoe verschillende DACs presteren(laten we eerlijk blijven), hier heb ik wel intresse in dus wellicht dat ik zelf wel een balletje ga laten rollen, want er wel degelijk verschillen in kwaliteit van DACs.

Er zijn wel wat mensen die verschillende DACs puur opgehoor hebben getest maar dat is natuurlijk ook niet alles :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MerijnB
Intergalactic schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 22:51:
[...]

Qua " high end dacs"
https://www.soundguys.com/best-smartphones-for-audio-16373/

Voor mindere DACs is er inderdaad niet een objectief artikel waar in je kan zien hoe verschillende DACs presteren(laten we eerlijk blijven), hier heb ik wel intresse in dus wellicht dat ik zelf wel een balletje ga laten rollen, want er wel degelijk verschillen in kwaliteit van DACs.

Er zijn wel wat mensen die verschillende DACs puur opgehoor hebben getest maar dat is natuurlijk ook niet alles :X
Als je nu kijkt naar de testresultaten uit jou link, dan is duidelijk te zien dat de meetverschillen (zie de tabel onder "What you should know") zo klein zijn dat ze absoluut niet relevant zijn (de tester schrijft dat ook in de resultaten). Wat wel interessant is, is dat de pixel 2 blijkbaar een cut off doet rond 18k wat ik niet zou verwachten, maar ik vraag me enorm af of dat hoorbaar is.

Over 'mindere' dacs gesproken, zie hier een test van een benchmark dac van $1900 en een iphone dongle van $9. Verschil is er eigenlijk niet, en het verschil dat er is is in het voordeel van de dongle.

Roepen om betere DAC's lijkt helaas een beetje een hype te zijn die mensen elkaar napraten maar wat eigenlijk nergens over gaat (net zoals hi-res audio btw).
Als jij van mening bent dat er wel degelijk verschillen in kwaliteit van DAC's zit zie ik daar graag een onderbouwing van.

Oh, en getest puur op gehoor is niet getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07:54
[...]

heb er voor mijn vakantie 1 gekocht bij de plaatselijke discounter supermarkt met 4 letters. Nog geen 2 tientjes. Ik had haast, en beter een minder geluid dan helemaal niets. Ik had geluk, het geluid klonk voor mij helemaal prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07-10 21:31
Ik zou geen smartphone zonder 3,5mm jack willen kopen. Hoewel ik 'm niet vaak gebruik, bij de keren dat ik 'm gebruik sluit ik het bijv. aan op een oude stereo of wil ik een paar simpele oordopjes gebruiken (bijv. op het strand).

En ja, ik weet dat er voor een paar euro al Bluetooth ontvangertjes zijn en er Bluetooth oordopjes bestaan. Maar deze dingen werken doorgaans op een accu en ze zijn bijna altijd leeg als ik ze wil gebruiken :( Bij het ontvangertje moet je dan weer een laadkabeltje gaan trekken, de oordopjes kan je gewoon niet gebruiken op dat moment. Omdat ik ze niet regelmatig gebruik laad ik ze ook niet regelmatig op.
Pagina: 1