Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Sinds een week heeft mijn PC last van enorme lag spikes. Bijzonder merkbaar tijdens gamen.
Ik ben met mijn beperkte kennis al een paar dagen het internet aan het afstruinen om het op te lossen...maar tevergeefs. Hopelijk is er hier iemand die mij een goede richting in kan wijzen om dingen te proberen!

De situatie:
Om de zoveel tijd schiet mijn ping van een vaste lage 15ms ineens naar 200~ 500~. Dit houd zich dan voor een aantal seconde aan, en valt weer terug naar 15ms~. Deze periodes zijn totaal willekeurig. Soms 1 keer per 10 min, andere keren 5 keer per minuut. Op speedtest.net komen er ook stabiele hoge resultaten terug.

Bewijs:
https://imgur.com/a/toJ7uv9

Ik heb geprobeerd om verschillende settings in de router aan te passen, maar niks helpt.
PS4 (wireless) en een andere PC (wired) hebben geen last van dit probleem. Dus ik dacht, het kan niet aan de router liggen. Toen een nieuwe WiFi adapter gekocht. Zelfde probleem. Toen mijn PC bekabeld aan de router verbonden...Alle problemen opgelost! Maar dit is een tijdelijke oplossing.

Hieruit kon ik dus concluderen dat mijn Windows het probleem veroorzaakt. "Clean Boot" gedaan, dingen aangepast in de Registry Editor (met hulp van het internet uiteraard) en vele andere tips...maar niks helpt!

Wie o wie kan mij helpen?!

Mijn hardware:
--PC
Intel Core i7-7700K @ 4.20 Ghz
16GB
NVIDIA GeFore RTX2080

Windows 10 Home
Version 1809
Installed on 17-dec-2018
OS Build 17763.292

--ROUTER
Netgear Nighthawk R7000 1ghz processor.

--WIFI ADAPTER voor PC
ASUS AC56

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02:37

lier

MikroTik nerd

WiFi is onderhevig aan interferentie. Dat is mijn eerste vermoeden (tenzij je Playstation naast je pc staat)? Gamen doe je bij voorkeur met draad (afhankelijk van het spel uiteraard).

Ik mis veel relevante informatie:
- hoe staat WiFi ingesteld?
- met welk kanaal verbindt de PS?
- met welk kanaal verbindt de PC?
- wat heb je aangepast in de Registry?
- hoe stel je vast dat de PS er geen last van heeft?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
lier schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 10:11:
WiFi is onderhevig aan interferentie. Dat is mijn eerste vermoeden (tenzij je Playstation naast je pc staat)? Gamen doe je bij voorkeur met draad (afhankelijk van het spel uiteraard).

Ik mis veel relevante informatie:
Bedankt voor je reactie!

Playstation staat niet direct naast de PC (4 meter).
Ja klopt helemaal. Maar kan de kabel niet meer wegwerken, vandaar dat WIFI de voorkeur heeft. (werkte al 4 jaar probleemloos)

Betreft je punten:
Wat bedoel je hier precies? Sorry voor mijn onkunde. :(

De Playstation verbind met de 2.4 ghz. In de router staat "Kanaal: Automatisch"

De PC verbind met 5ghz "Kanaal: 44" (Weet niet of dit het antwoord is wat je zoekt) :F

YouTube: Ping Fix Windows 10 (Gaming) - Lower Ping & Fix Lag 2018
Dit. Maar alles weer ongedaan gemaakt toen ik erachter kwam dat het niet hielp.

Spellen spelen. Nooit last gehad van lag spikes.

Net een tijd gespeeld op de WIFI 2.4 ghz. 0 lag spikes in 2 uur. Misschien ligt het aan de 5gHz?

Thanks voor je hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:49

D4NG3R

kiwi

:)

Verwijderd schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 13:57:
Maar kan de kabel niet meer wegwerken,
Pssst: powerline
vandaar dat WIFI de voorkeur heeft. (werkte al 4 jaar probleemloos)
Het probleem met WiFi is dat alles van buiten ook invloed kan hebben. Hoeveel netwerken heb je in de omgeving? Welk kanaal zitten deze op? Welk kanaal zit het jouwe op?
Net een tijd gespeeld op de WIFI 2.4 ghz. 0 lag spikes in 2 uur. Misschien ligt het aan de 5gHz?
Hoeveel muren zitten er tussen jouw en het wifi AP? 5Ghz heeft een stuk minder bereik en komt een stuk moeilijker door muren heen dan 2.4Ghz, maar heeft wel weer het voordeel dat het veel minder snel overspoeld word door buren of een rukke magnetron. ;)

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
D4NG3R schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 14:01:
[...]

Pssst: powerline

[...]

Het probleem met WiFi is dat alles van buiten ook invloed kan hebben. Hoeveel netwerken heb je in de omgeving? Welk kanaal zitten deze op? Welk kanaal zit het jouwe op?

[...]

Hoeveel muren zitten er tussen jouw en het wifi AP? 5Ghz heeft een stuk minder bereik en komt een stuk moeilijker door muren heen dan 2.4Ghz, maar heeft wel weer het voordeel dat het veel minder snel overspoeld word door buren of een rukke magnetron. ;)
Ohw wauw...Ik was nog helemaal niet bekend met die Powerline Adapter! Thanks.

Woon in nieuwbouw appartementen complex. WIFI vind 4 andere netwerken.
Heb de router ook naast mn PC gezet om te proberen. Same problem. Normaal hangt ie in de meterkast, met 1 deur naar woonkamer. Thats it.