Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Sla dit eerste deel over als je geen voorgeschiedenis nodig hebt. :P

In januari 2017 kocht ik in min of meer een opwelling onderstaande laptop:
pricewatch: Peaq PNB S1115-IM2NL ALU

De reden was dat mijn eigen laptop op was en deze laptops interessante specs had maar bovenal; voor een bizar laag bedrag.
Gekocht en beviel prima; maar voor mij net wat te weinig kracht qua hardware. Laptop doorgeschoven naar m'n moeder en daar was het perfect voor. (internetten, foto's bekijken e.d.)
Weliswaar een verouderde Intel Core M-5Y31 maar wel rap, 4GB was voldoende, 1080p scherm, erg goede accuduur en zeker niet onbelangrijk; 100% stil vanwege fanless design.
Helaas kreeg in september de Peaq problemen (Blue Screen) en hebben we deze ter reparatie aangeboden bij Media Markt. Lang weinig van gehoord totdat we deze mail kregen:
Om de overlast enigszins voor u te beperken streeft Media Markt naar een redelijke reparatietermijn.
Wij zijn van mening dat deze redelijke termijn is overschreden en willen u om die reden uitnodigen om naar de service afdeling van onze vestiging te komen, waar u de keuze heeft uit een nieuw product of uw geld retour te ontvangen.
Nog voordat we naar een vestiging konden gaan kregen we al een mail dat ze het aankoopbedrag zouden terugstorten. |:(

En hier begint mijn vraag dus wel...

Anyway; nu dus op zoek naar wat nieuws. Maar dat is knap lastig in vergelijking met die Peaq.
Wat om nog even te herhalen; die Core M presteert nog steeds beter dan bijvoorbeeld de nieuwe Celeron N4100 of Pentium N5000 en schurkt tegen de i3-7100u aan. Daarnaast 100% stil (héél erg fijn) en erg goede accuduur (veel langer dan mijn veel duurdere Asus Zenbook :/ )

Kijk ik in de Pricewatch naar een 15" laptop met 1080p scherm zit er IMHO weinig interessants tussen.
Voornamelijk verouderde Celerons en Pentiums of Core i3's van een paar generaties terug.
Een laptop viel mij wel positief op; pricewatch: Lenovo IdeaPad 330-15IKBR (81DE00WHMH)
Namelijk €399 voor een i3-8250u i3-8130U, 1080p 15" scherm en een SSD(tje).
Lijkt me helemaal prima; zeker gezien laptops van vergelijkbaar prijsniveau met veel mindere hardware.

Maar dan kijken of het nog een beetje goede laptop is. Kijk ik hier op Tweakers naar reviews van Lenovo IdeaPads, dan zijn die allen positief.
Wel een Tweaker die behoorlijk negatief is (vooral zijn punt van fan noise ben ik wat bang voor).
Nou staan er natuurlijk op internet altijd meer negatieve ervaringen dan positieve; maar is er verder nog wat op deze laptop aan te merken?
Of alternatieven?

En voordat men er mee aankomt zetten; geen Chromebook of iPad. :P

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nuccie
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online
Piet91 schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 22:03:
Wat om nog even te herhalen; die Core M presteert nog steeds beter dan bijvoorbeeld de nieuwe Celeron N4100 of Pentium N5000 en schurkt tegen de i3-7100u aan. Daarnaast 100% stil (héél erg fijn) en erg goede accuduur (veel langer dan mijn veel duurdere Asus Zenbook :/ )
De Pentium N5000 is vergelijkbaar met de Core M-5Y31:
https://www.cpubenchmark....s-Intel-M-5Y31/3204vs2515
Kijk ik in de Pricewatch naar een 15" laptop met 1080p scherm zit er IMHO weinig interessants tussen.
Voornamelijk verouderde Celerons en Pentiums of Core i3's van een paar generaties terug.
Ik zie toch echt wel een Core i5 laptop zoals deze in de Pricewatch staan:
pricewatch: Asus VivoBook F540UA-DM680T

Denk dat je eerst met een budget moet komen voordat er een lijst gemaakt kan worden.
Wat was de prijs van de Peaq en is dat budget nu ook voorhanden?

De reviews van die Lenovo bij Paradigit zijn ook positief dus die ene Tweaker heeft misschien extreem hoge eisen?

Wil je weer een fanless design dan kom je uit op bv. deze Lenovo:
pricewatch: Lenovo IdeaPad 330-15IGM (81D100EWMH)

Edit, de Lenovo van 399 euro heeft geen i3-8250u maar een i3-8130u.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Klopt.

Als ik in de pricewatch laptops ga zoeken met als voorwaarde een 15" 1080p scherm en ongeveer gelijk presterende CPU's dan kom ik op de volgende lijst.
(Heb ik wel redelijk recente CPU's genomen; je hebt natuurlijk Core i3/i5 CPU's die gelijk presteren maar meerdere generaties oud zijn)
En dan zie je dat laptops met mindere hardware zoals Pentiums en Celerons nog duurder zijn dan deze Lenovo met de (veel) krachtigere i3-8130u. Tenzij deze Lenovo dus bepaalde punten heeft waardoor deze niet aan te raden zou zijn (bijvoorbeeld slechte bouw, slechte accuduur, luide fan etc.) dan zie ik niet zo snel reden om een van die duurdere laptops te kiezen met mindere hardware.
Denk dat je eerst met een budget moet komen voordat er een lijst gemaakt kan worden.
Wat was de prijs van de Peaq en is dat budget nu ook voorhanden?
Een vast budget is er niet, maar het moet natuurlijk niet te gek worden; het blijft natuurlijk maar een simpele laptop die altijd thuis zal blijven en alleen voor simpele taken als internetten en foto's bekijken gebruikt zal worden. Het lijkt me beetje overbodig om daar enorm veel voor uit te geven.

De Peaq was €288 omdat dat dus een aanbieding was van Media Markt. Dat is natuurlijk bijzonder laag bedrag en daarom had ik die ook in min of meer een opwelling besteld.
Ik begrijp dat ik voor dit bedrag natuurlijk niet iets vergelijkbaars ga krijgen; al heb ik sinds het kapot gaan van de Peaq wel aanbiedingen in de gaten gehouden; maar tot nu toe niet echt iets interessants langs gekomen.
De reviews van die Lenovo bij Paradigit zijn ook positief dus die ene Tweaker heeft misschien extreem hoge eisen?
Misschien wel ja, maar als hij direct begint over fan noise dan schrik ik daar toch wat van. Zoals gezegd heeft mijn Asus Zenbook daar ook last van en als je dan zo'n 100% stille (passief gekoelde) Peaq gewent bent, is dergelijke fan noise natuurlijk gruwelijk irritant. :P
Wil je weer een fanless design dan kom je uit op bv. deze Lenovo:
pricewatch: Lenovo IdeaPad 330-15IGM (81D100EWMH)
Kijk, en dan maak je het mij dus lastig. :P
Ga je voor de wat goedkopere laptop met betere hardware (die i3-8130u is ruim tweemaal zo krachtig als de N5000) of de duurdere laptop waarvan je weet dat je mindere hardware hebt maar wel 100% stil zal zijn.

Stel dat Lenovo de koeling wél goed voor elkaar heeft en bij dergelijk gebruik de fan niet of nauwelijks aanslaat; dan is de i3 natuurlijk de betere keus. (hoewel voor haar de N5000 waarschijnlijk krachtig genoeg is)

Maar als de koeling dus niet zo goed is en deze regelmatig en hard aanslaat (zoals die Tweaker aangeeft) dan ga je daar wel aan ergeren; iets wat je dus niet hebt bij de N5000.
Problemen over koeling of fan noise lees ik echter nergens in de reviews op Coolblue of Paradigit.
Edit, de Lenovo van 399 euro heeft geen i3-8250u maar een i3-8130u.
Klopt, dat was een typefout. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Iemand anders nog iets in te brengen?

Moeilijk kiezen; de tweemaal krachtigere i3-8130u met fan of de 100% stille, iets duurder maar ook veel minder krachtige N5000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobberg
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08-09 20:37
Ik zit in hetzelfde schuitje als jij en zat ook aan die Lenovo te denken.

http://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-ash3/t1.0-9/75064_10151473769436004_241124342_n.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
bobberg schreef op zondag 10 februari 2019 @ 11:15:
Ik zit in hetzelfde schuitje als jij en zat ook aan die Lenovo te denken.
Zelfde soort gebruiker? En welke Lenovo (met i3 of N5000)?

De N5000 zal voor haar vast wel voldoende zijn, maar het gaat tegen logica in om een duurdere laptop met mindere hardware te nemen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobberg
Piet91 schreef op zondag 10 februari 2019 @ 18:58:
[...]

Zelfde soort gebruiker? En welke Lenovo (met i3 of N5000)?

De N5000 zal voor haar vast wel voldoende zijn, maar het gaat tegen logica in om een duurdere laptop met mindere hardware te nemen. :+
Ik ben voor de i3 gegaan ;)

http://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-ash3/t1.0-9/75064_10151473769436004_241124342_n.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Ah top. Ik ben erg benieuwd; zou je zodra je 'm binnen hebt wat ervaringen willen delen (wat betreft ventilator gedrag/geluid) en eventueel wat algemene opmerkingen/ervaringen? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Ook al eens gekeken bij Dell?

Die maken vind ik ook geen onverdienstelijke notebooks. Het loont wellicht ook om, als er wát geld is, bij de zakelijke lijn te kijken. In mijn beleving zijn die allemaal net even wat robuuster gebouwd. Mijn gevoel is dat ze veel langer mee gaan.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
unezra schreef op zondag 10 februari 2019 @ 19:46:
Ook al eens gekeken bij Dell?

Die maken vind ik ook geen onverdienstelijke notebooks. Het loont wellicht ook om, als er wát geld is, bij de zakelijke lijn te kijken. In mijn beleving zijn die allemaal net even wat robuuster gebouwd. Mijn gevoel is dat ze veel langer mee gaan.
Zeker, maar ik vind niet dat ze aantrekkelijke opties hebben t.o.v. de gebruikelijke Asus, Lenovo etc. modellen.
En robuuste bouw is niet direct heel belangrijk; de laptop zal nooit het huis verlaten en wordt enkele een paar keer per week uit de kast gehaald, op tafel gezet en tijdje internetten en weer terug de kast in.
Die laptop zal niet zo veel te verduren hebben. :P

Ben benieuwd wat @bobberg van de Lenovo vind; tot nu lijken mij de genoemde 2 modellen het interessants van wat ik kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Piet91 schreef op zondag 10 februari 2019 @ 21:31:
[...]
Zeker, maar ik vind niet dat ze aantrekkelijke opties hebben t.o.v. de gebruikelijke Asus, Lenovo etc. modellen.
En robuuste bouw is niet direct heel belangrijk; de laptop zal nooit het huis verlaten en wordt enkele een paar keer per week uit de kast gehaald, op tafel gezet en tijdje internetten en weer terug de kast in.
Die laptop zal niet zo veel te verduren hebben. :P
Het is meer dat naar mijn gevoel die Dell Latitudes en vergelijkbare zakelijke modellen heel erg lang mee gaan en akelig stabiel zijn. Ik heb hier nog een Latitude D830 liggen met Core2Duo. Daar 8G geheugen en een SSD in, misschien een verse batterij en je kunt 'm zó aan je moeder geven om er nog een paar jaar heel gelukkig mee te zijn. :)

Sommige goedkopere notebooks schrijf je in 3 jaar af, zo'n Latitude kan prima 8 jaar mee. Wellicht interessant om dat mee te nemen. (Niet specifiek om naar Dell te gaan, maar wel om te kijken naar zakelijke laptops van A-merken. Het kan wel eens op de langere termijn goedkoper én prettiger werken.)
Ben benieuwd wat @bobberg van de Lenovo vind; tot nu lijken mij de genoemde 2 modellen het interessants van wat ik kan vinden.
Lenovo heeft ook heel interessante notebooks.
Gisteren ook al ff zitten kwijlen.

(Ik heb de "pech" net een gloednieuwe Latitude in gebruik genomen te hebben voor mijn werk en opeens is mijn eigen Probook 4340s dan toch wat karig. Terwijl het los van wat kleine onhebbelijkheden eigenlijk een prima notebook is. Maar toch...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobberg
Ik laat het jullie weten. Heb de laptop morgen binnen als het goed is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-09 12:14
Recent voor een bekende deze aangeschaft:
pricewatch: Lenovo IdeaPad 330-15IGM (81D10063MH)

Prima notebookje, maar het scherm viel mij wel vies tegen.
De kijkhoeken van het TN paneel zijn echt slecht en je bent vaak het scherm aan het verstellen om het goed/duidelijk te kunnen zien. Voor de prijs kun je natuurlijk ook niet veel verwachten, maar een ips paneel is toch wel een vereiste mijn inziens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
@bobberg En? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobberg
Mkay prima basislaptop. Niet de snelste. Zal straks nog even kijken voor films enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:29

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

V&A aangeboden: Lenovo Thinkpad x240 - Windows 10 - Office 2019 - 8 GB + SSD-...
waarom koop je geen tweedehands zakelijke laptop in plaats van 200 euro spul dat continu vastloopt?
de thinkpad hierboven gaat lang mee op de accu heeft 8gb ram geheugen en een ssd. reparatie is ook nog eens heel makkelijk. en een goed scherm zit er ook op.

[ Voor 17% gewijzigd door Ludwig005 op 15-02-2019 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-09 16:35

-36-

Trust me. I'm an amateur

Ludwig005 schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 18:24:
V&A aangeboden: Lenovo Thinkpad x240 - Windows 10 - Office 2019 - 8 GB + SSD-...
waarom koop je geen tweedehands zakelijke laptop in plaats van 200 euro spul dat continu vastloopt?
de thinkpad hierboven gaat lang mee op de accu heeft 8gb ram geheugen en een ssd. reparatie is ook nog eens heel makkelijk. en een goed scherm zit er ook op.
En een resolutie van 1366x768, wat in deze tijd toch echt wat ondermaats is. Ben het verder wel met de strekking van je verhaal eens dat 2ehands zakelijk een goede koop kan zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:29

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

@-36- oke maar een laptop scherm hoort geen TN scherm te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Ludwig005 schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 18:29:
@-36- oke maar een laptop scherm hoort geen TN scherm te hebben.
Mwah.
Ik heb dit beestje:
pricewatch: HP ProBook 4340s (H4R61EA)

Volgens mij ook TN, maar prima bruikbaar. Sure, IPS is fraaier maar om nu te zeggen dat het niet bruikbaar is...

• Piet91
  • Niet online
@bobberg Nu je 'm even hebt; hoe bevalt de laptop ondertussen?

• bobberg
Ze is er superblij mee. Ding is snel genoeg voor Netflix en basic browsen. Prima koop in ieder geval voor een senior :)

• Piet91
  • Niet online
bobberg schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 21:50:
Ze is er superblij mee. Ding is snel genoeg voor Netflix en basic browsen. Prima koop in ieder geval voor een senior :)
Ah, helemaal mooi.

Een vraagje; hoe is de fan noise, warmteontwikkeling van de laptop? Slaat de fan snel aan en/of luidruchtig? Of staat de fan (bij basic gebruik) veelal uit?

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@Piet91 Is een tweedehands (ex-zakelijk ) Dell Latitude 7x40 laptopje niet iets voor je moeder?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Ik zie dat onderstaande laptop weer iets in prijs is gezakt: pricewatch: Lenovo IdeaPad 330-15IKBR (81DE00WHMH)

Stond altijd voor €450 in de pricewatch maar is nu dus iets gezakt naar €429.
(Helaas niet naar het €399 niveau van eerst)
Denk dat ik het er nu toch maar op ga wagen.

EDIT: besteld. Ben benieuwd.

[ Voor 10% gewijzigd door Piet91 op 28-03-2019 23:13 ]

Pagina: 1