Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Philips led lamp dimbaar maken (vervanging led driver)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Tassadar32
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 12:51
Mevrouw heeft een LED lamp uitgezocht voor de badkamer. Helaas hebben we in de badkamer een dimmer en is deze lamp niet dimbaar. Ik dacht, zal wel een 12/24V ding zijn, even de driver vervangen voor een dimbaar exemplaar en voila.

Vol goede moed de lamp opengemaakt en inderdaad, simpel led drivertje en 4 led panelen:

Even de multimeter erbij om te kijken wat het voltage uit de driver is, blijkt dat 125V te zijn. :/
Een half uurtje googlen leert dat 125V led drivers zeldzaam zijn, laat staan dimbare exemplaren. Aangezien het 4 panelen in serie zijn dacht ik misschien een ~32V dimmer te kunnen zoeken en dan de 4 panelen parallel aan te sluiten, om zo een iets gangbaarder voltage te krijgen.

Toen vond ik dit exemplaar. Zou die werken als dimbare vervanging?

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | Tesla Model 3 LR AWD EAP+FSD | TNM Lolo 3.7kW

Beste antwoord (via Tassadar32 op 08-02-2019 06:37)

• SA007
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 25-04 22:46

SA007

Moderator Tweaking
Ff denken, 125V, 22W, dan loopt er waarschijnlijk ongeveer ~150mA door het hele set heen.

Ik denk dat als je het als 2 sets parallel pakt (dan heb je 63V ~300mA) dan kom je met de 25-80V 230mA variant denk ik prima uit.

Dan word ie wel minder fel dan hij nu is met 'maar' 19W, maar 22W lijkt me al een tikje veel voor een badkamer.

Hoe goed een led driver van nog geen 2 euro is is moeilijk te schatten, die drivers zijn verschikkelijk simpel maar het is zo makkelijk om zo'n ding onveilig te bouwen.
Zou voordat je 'm gaat gebruiken eens goed kijken of die netjes in elkaar zit.

Klok is stuk :(

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 25-04 22:46

SA007

Moderator Tweaking
Ff denken, 125V, 22W, dan loopt er waarschijnlijk ongeveer ~150mA door het hele set heen.

Ik denk dat als je het als 2 sets parallel pakt (dan heb je 63V ~300mA) dan kom je met de 25-80V 230mA variant denk ik prima uit.

Dan word ie wel minder fel dan hij nu is met 'maar' 19W, maar 22W lijkt me al een tikje veel voor een badkamer.

Hoe goed een led driver van nog geen 2 euro is is moeilijk te schatten, die drivers zijn verschikkelijk simpel maar het is zo makkelijk om zo'n ding onveilig te bouwen.
Zou voordat je 'm gaat gebruiken eens goed kijken of die netjes in elkaar zit.

Klok is stuk :(

• Tassadar32
@SA007 Klinkt goed, ga het proberen!

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | Tesla Model 3 LR AWD EAP+FSD | TNM Lolo 3.7kW

• jomas
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 12:13
Je kan die segmenten niet parallel zetten want de doorlaat spanning van de segmenten kan verschillend zijn (omdat de diodes onderling iets kunnen afwijken) zodat in het ergste geval alle stroom door 1 segment gaat lopen.

• Tassadar32
@jomas Binnen ieder segment zitten de leds al per 2 parallel, dat lijkt dus prima te kunnen.

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True