Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CorsairPSU
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 07-02-2019
Hoi, geen idee als dit het goede forum is maar bij deze;
Ik heb gister een 2de hands game pc gehaald, alles werkte prima totdat de voeding ermee stopte, heel gedoe, nu uiteindelijk heb ik een nieuwe en betere voeding, alleen geeft CPU-Z aan dat de processor 1400mhz is, en dan ineens springt die naar 2900mhz en dan weer naar 1400mhz.
Komt dit door de crash met de voeding van gisteren?
Moet ik me hier zorgen over maken, kan ik gewoon gamen etc?
En als dit wel zorgwekkend is hoe kan ik dit weer naar het origineel brengen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:25
Nee hoor, hoef je geen zorgen om te maken. Op het moment dat deze 2900 mhz laat zien is de processor busy. Als deze niet busy is schiet hij terug naar 1400 ivm powersaving neem ik aan. Mijn intel heeft ook variabele kloksnelheid.

Lekker gaan gamen dus maar! :)

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elmo_b
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-01 11:17
Hou er wel rekening mee dat er maar weinig moederborden zijn die een 8 serie goed van stroom kunnen voorzien.
De meeste borden hebben waardeloze vrm constructie en dan gaat de cpu throttelen bij gamen etc.
Dus welk moederbord heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:57

br00ky

Moderator Harde Waren
CorsairPSU schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 19:09:
Hoi, geen idee als dit het goede forum is maar bij deze;
Ik heb gister een 2de hands game pc gehaald, alles werkte prima totdat de voeding ermee stopte, heel gedoe, nu uiteindelijk heb ik een nieuwe en betere voeding, alleen geeft CPU-Z aan dat de processor 1400mhz is, en dan ineens springt die naar 2900mhz en dan weer naar 1400mhz.
Komt dit door de crash met de voeding van gisteren?
Moet ik me hier zorgen over maken, kan ik gewoon gamen etc?
En als dit wel zorgwekkend is hoe kan ik dit weer naar het origineel brengen?
Jammer dat je nu niet de antwoorden uit je vorige topic meeneemt en je hele systeem hier neerzet, want uit je vorige topic was al duidelijk dat je moederbord ontoereikend is. Je krijgt te maken met thermal throtteling waardoor er automatisch een rem op de cpu gezet wordt. Dit is dus exact wat je beschrijft en wat @Verwijderd ook al zei;
Verwijderd schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 15:50:
Centjes terugvragen, een FX-8xxx processor, al gebruikt deze maar 95W, hoort niet op een moederbord met 4+1 fase stroomvoorziening.
Als je gaat gamen loop je kans dat de CPU terugschakelt vanwege de hitte.
Verder is de PSU al niet toereikend voor deze setup.
Je kunt 3 dingen doen:
1. Een fatsoenlijk moederbord kopen. De pricewatch: Gigabyte GA-970A-UD3P was vroeger het goedkoopste bord waar je bovenstaande problemen niet mee krijgt.
2. Een fan op de VRAM (die blokjes rond je cpu) richten zodat je de boel koel houdt.
3. Je hele set verkopen en iets anders kopen. Je hebt eigenlijk een ondermaatse pc gekocht die op deze manier nooit lekker gaat werken. Ik had uit je andere post begrepen dat de verkoper je geld terug wilde geven. Had dat aangenomen... Nu heb je er alleen wat aan als je 1 of 2 doet.

[ Voor 11% gewijzigd door br00ky op 08-02-2019 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilweed
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 07-08 12:32

evilweed

Gaatjes vullen geen praatjes.

Begin maar met een fan op vrm's,
dan zou ik in de bios de cpu vcore op 1.250V vast zetten(om te beginnen) (zal in windows een 1.275(+/-) worden).
Zonder vast zetten zal de vcore regelmatig op 1.3(+)V pieken wat extra hitte meebrengt en niet nodig is.
Dan met deze voltage de cpu een beetje stressen om te zien of het stabiel blijft.(zelf gebruik ik prime95 i.c.m. hwmonitor)
Als het stabiel op 3,3Ghz blijft draaien (dus niet naar 1,4Ghz zakt) kun je eventueel proberen de Vcore nog een stapje te verlagen en de stresstest nog eens doen,zodra de stabiliteit onderuit gaat ga je weer een stapje omhoog met de Vcore en dan zit je op de cpu's sweetspot ;)

Denk er wel om dat prime onreeel je cpu belast en dus aardig in temp kan oplopen (beetje afhankelijk van je cooler)
Zelf heb ik een fx8120 (stock 3,1Ghz) een beetje overgeklokt op 1.265V @3,775Ghz max temp 61 icm een (cheapass) asrock 970 extr.4 met slechts 1 4pin cpu powerconnector
Voor de rest ben ik van mening dat fx's prima budget cpu's zijn, en met een beetje feeling en fine tuning zijn ze prima over te clocken ;)

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel