Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• achterop23
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 18-03 17:46
Ik sta op het punt te verhuizen. Een nieuwe woning, nieuwe hypotheek. De huidige woning heeft nog een hypotheek. Deze wil ik gaan verhuren. Reeds al contact gehad met een verhuurmakelaar.

Naast de dubbele OZB dat ik betaal (niet de grootste kostenpost, maar toch), wat moet ik gaan betalen over mijn 2e woning?

De huidige hypotheek wordt omgezet naar en verhuurhypotheek.
Ik mag geen hypotheekrente aftrekken (of mag dit nog 2 jaar als tussenfase?)
Ik betaal vermogensbelasting over mijn 2e woning (box3) (of kan ik mijn hypotheekschuld op die woning van de WOZ waarde aftrekken).

Deze vragen krijg ik maar niet beantwoord.

• 3x3
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 20-04 16:49
Het verhuren van je eerste woning is een impactvolle financiële beslissing, waarbij meer komt kijken dan je nu voorziet. En ook veel grotere financiële en fiscale risico's kunnen zitten dan je in eerste instantie denkt.
Zeker als je dat met leverage van een vastgoed hypotheek moet doen.

Als je niet alle mogelijke consequenties en risico's begrijpt, moet je je misschien wel afvragen of het niet handig is je eerst in dit onderwerp te verdiepen voor je er een keuze in maakt.

Verder zijn een gedeelte van je vragen onlangs beantwoord in dit topic: Financiele/fiscale gevolgen verhuur eigen woning

• Lensent
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 20:45
Je had dit beter kunnen uitzoeken voordat je besloot te gaan verhuizen denk ik...
Ik ben het eens met 3x3.

Deze situatie komt echter regelmatig voor dus dat je de vragen niet beantwoord krijgt zegt mij dat je dit nog maar even moet uitstellen.

Ik heb zelf ook geen antwoorden voor je verder, sorry.

• kpg
  • Registratie: juni 2015
  • Niet online
Zoals al gezegd: lees je goed in of laat jezelf goed voorlichten. Het klinkt alsof je geen idee hebt wat je aan begint en wat de financiele en fiscale consequenties zijn, zoals:

Oude woning en hypotheek komen beide in Box 3.
Lening trek je af van je vermogen maar wel met een drempel.
Geen HRA voor deze lening.
Inkomsten onbelast.
Overwaarde komt in mindering op het bedrag van je nieuwe hypotheek wat je HRA over krijgt.

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True