Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Office software, wat te kiezen voor consument

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Weemism
  • Registratie: februari 2014
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

Topicstarter
Mijn vraag

N.a.v. dit artikel op PCworld werd ik getriggerd de vraag toch ook hier maar eens te stellen die me eigenlijk al jaren bezighoudt.

Ik maak privé met enige regelmaat gebruik van office software, en dan met name voor tekstverwerking en spreadsheets. Op werk gebruiken we MS Office 365 nadat in de jaren ervoor altijd gebruik werd gemaakt van een stand-alone versie van Office met een corporate licentie. Kan dus goed uit de voeten met de werking en GUI van de Microsoft kantoorsoftware.

Voor thuis gebruikte ik op m'n laptop tot voor een tijd terug gebruik van (hou je vast) Office XP. Een antieke versie dus waarvan ik het uiteindelijk uit beveiligings- en compabiliteitsoverwegingen niet meer verantwoord vond deze aan te houden. Uiteindelijk ben ik overgestapt op LibreOffice, na eerder een tijd gebruik te hebben gemaakt van OpenOffice.

Op m'n desktop gebruik ik MS Office 2010, destijds officieel aangeschaft en dus met een geldige licentie, inmiddels ook langzaamaan antiek, maar verder prima en naar volle tevredenheid werkend.

Hoewel ik ook de Office op m'n desktop liefst zou vernieuwen gaat m'n prioriteit uit naar het vervangen van LibreOffice op m'n laptop. Reden hiervoor is dat ik maar niet kan wennen aan de user interface van dit pakket, er issues zijn met de opmaak bij uitwisseling met MS Office software, en ik ondanks meerdere probeersels en m.i. ruim voldoende hardwarespecs (zie onderstaand) last blijf houden van trage opstarttijden van het pakket en trage performance in de software zelf wat me soms de haren ten berge doet rijzen uit frustratie. Het liefste wil ik dus weer MS Office op m'n laptop, maar gezien m'n in principe beperkte gebruik vind ik me committeren aan een maandelijks abonnement te veel van het goede, en wil liefst dus net als vroeger gewoon één bedrag betalen waarvoor ik het pakket ook echt bezit en me niet druk hoef te maken of ik het pakket wel voldoende heb gebruikt voor dat het bedrag dat ik er maandelijks voor overmaak naar MS (zo zit ik nu eenmaal in elkaar).

Vraag is dus: wat is "normaal" tegenwoordig voor mijn usercase als incidentele thuisgebruiker? Toch gewoon een abonnementsvorm bij MS, toch een alternatief pakket van dus bijvoorbeeld OpenOffice of LibreOffice ook al is de gebruikerservaring minder (subjectief), of toch een stand alone versie van Office waarvoor kennelijk nu pas weer een nieuwe versie uitgekomen is, maar die door MS zelf wordt gedisst zoals in het gelinkte artikel te lezen valt. Zaken als cloud(opslag), eenvoudige collaboratie, integratie met Sharepoint etc. die kenmerkend zijn voor 365 maken voor mij als thuisgebruiker totaal niet uit, en zal de software op maximaal 2 computers worden gebruikt door uitsluitend mijzelf.

Relevante software en hardware die ik gebruik
De laptop is een Dell XPS met een Intel Core i7-4702HQ, 16GB RAM en een 250GB SSD. Een officepakket zou ook op deze SSD worden geïnstalleerd voor een zo vlot mogelijke gebruikservaring.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Zoals aangegeven OpenOffice, LibreOffice en incidenteel Google Docs

Beste antwoord (via Weemism op 07-02-2019 17:34)

• HKLM_
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 20:59

HKLM_

www.cloud23.nl

Voor 98 euro heb je office 2016 pricewatch: Microsoft Office 2016 voor Thuisgebruik en Studenten (NL) downloa... niet veel voor een heel pakket toch?

Ubiquiti • 2 site’s • 2x Unifi USG 3P • Unifi Switch 8 ports 60w • 2x Unifi AC-LR • 2x Unifi AC-Lite • Unifi CloudKey

Alle reacties

• gambieter
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Narf! Poit! Egad! Zort!

Als je werk Office365 heeft, heb je dan geen 5 licenties per account? Heb ik namelijk wel bij mijn universiteits Office365 account (en bij mijn prive Office 365 business account).

++?????++ Out of Cheese Error. Redo From Start.

• Weemism
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

Topicstarter
Ik weet niet of het zo werkt bij ons, het gaat om duizenden accounts (grote nationale logistiek dienstverlener) waarbij alle gebruikte software via virtualisatie op elk op internet aangesloten apparaat gebruikt kan worden d.m.v. een virtual desktop waar je m.b.v. Citrix clientsoftware op inlogt. Daarnaast zal ik deze werkgever op overzienbare termijn verlaten en zou dan ook m'n licentie (als dat dus al mogelijk is) weer kwijtraken.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 20:59

HKLM_

www.cloud23.nl

Voor 98 euro heb je office 2016 pricewatch: Microsoft Office 2016 voor Thuisgebruik en Studenten (NL) downloa... niet veel voor een heel pakket toch?

Ubiquiti • 2 site’s • 2x Unifi USG 3P • Unifi Switch 8 ports 60w • 2x Unifi AC-LR • 2x Unifi AC-Lite • Unifi CloudKey

• Weemism
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

Topicstarter
Klopt, dat valt idd reuze mee. Ik had al eens eerder gezocht op een stand alone versie, maar kwam toen bij vooral dure en obscure versies uit waaruit ik concludeerde dat een abonnementsvorm van Office de enige reële optie is tegenwoordig. Kennelijk niet goed gezocht (en is ook alweer een tijdje geleden).

• desmond
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 15:55
Op Microsoft.nl vind ik deze vergelijking:
https://products.office.c...oft-office-products?tab=1
Als eenmalige aankoop PER PC 149 Euro, wat voor jou 298 Euro wordt. Vind ik erg veel.
Persoonlijk vind ik automatische upgrades EN geen gezeur over licenties belangrijker en kies ik voor LibreOffice. Ervaring is wel minder, maar ik tracht zoveel mogelijk de native-bestandsformaten te gebruiken en dat scheelt.

• Weemism
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

Topicstarter
Hoewel de ondersteuning voor Office 2010 op m'n desktop is afgelopen volstaat die op zich nog wel, zou ik dus vooral die op m'n laptop willen vervangen, en dus maar één pakket nodig hebben.

Adviesprijs is zoals je schrijft dan idd 149 euro, maar zoals @HKLM_ schrijft dus ook al voor 98 euro te krijgen inclusief licentie voor zover ik het lees. Neem aan dat het daarbij om dezelfde Home/Student versie gaat, en qua kosten zeker te overzien in verhouding tot de 69 euro/j die de 365 variant kost.

• gunnar
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 07-02 18:09
probeer Ebay eens. Aanrader
Pagina: 1

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True