Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[VirtualBox] Kan geen Windows 98 installeren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Jackbax
  • Registratie: februari 2019
  • Laatst online: 12-10 20:50
Mijn vraag
Wat doe ik in Godsnaam verkeerd of sla ik over??

Relevante software en hardware die ik gebruik
Oracle Virtualbox (Win98 FE) op/in (Win7-64)

Ik wil kijken of Win98 wil draaien in Virtualbox. Ik heb een .ISO (Win98_Bootdisk)
Ik maak een machine aan. Geef 'm 128Mb RAM En schijfgrootte 2.00Gb.Video geef ik 32Mb. Klikkerdeklik, virtuele schijf is aangemaakt. (Dynamisch Gealloceerd). .
-De instellingen: Systeem = 128Mb Met 1.Diskette, 2.Optisch, 3.Harde Schijf, 4.Netwerk (Niet aangevinkt)
-Opslag: Diskettestation 0 = Leeg. Controller: IDE Primary Master = Windows98.vhd. Optisch = Win98_bootdisk.iso. [OK]>>>>> Machine aangemaakt, Standby.

Machinestart: Krijg 3 opties > 1 - Met CD ondersteuning. 2- Zonder CD ondersteuning 3 - Help File.
Ik kies 1 > "Preparing to start your computer. Blabla bla." > "The Diagnostic Tools were succesfully loaded to drive D ." > "MSCDEX ver 2.25 copyrights bladida." "Drive E: = MSCD 001 unit 0" > "To get help, type HELP and press ENTER." > A:\

Achter de A:\ rammel ik fdisk erin, Enter.
Ik rijg een lethanie over dat mijn schijf groter is dan 512Mb...
"Do you wish to enable large disk support? [Y] > Ik druk op Enter.

Dan word ik naar de partitie keuzes gebracht...
1- Creëer een DOS partitie of logisch station.
2- Stel de actieve partitie in
3- Verwijder partitie
4- Bekijk partitiegegevens

Maak een keuze [1] Ik kies 1 >

Wilt u de maximale omvang voor een partitie gebruiken en deze activeren? [Y] Ik druk Y." >

"U MOET de computer herstarten om de wijzigingen door te voeren." "Stations die u heeft aangemaakt moeten worden geformatteerd NADAT u opnieuw heeft opgestart...

A:/ Fdisk > Format C:\

Rammel rammel... "Waarschuwing etc..."

Okay... de virtuele C is geformatteerd. Dus... zou ik nu opnieuw op moeten starten met de ISO van Windows 98 die al in het optische station zit. NOPE... "Zoek het lekker uit modus geactiveerd" 8)7 :(

Wat zie ik over het hoofd? Ik zie in de uitgepakte iso geen autorun file én geen setup file... zijn die iso's wel compleet?! Ik heb ze van Allbootdisks.

De meeste computerfora zijn keien in het niet geven van antwoorden...

Alle reacties

• Croga
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 22:02
Jackbax schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 15:53:
Wat zie ik over het hoofd? Ik zie in de uitgepakte iso geen autorun file én geen setup file... zijn die iso's wel compleet?! Ik heb ze van Allbootdisks.
Je hebt het over een Win98 boot disk. Dat is dus geen Win98 installatie disk.....
Ik vraag me sterk af of die download überhaupt legaal, en daarmee überhaupt veilig is. Ik verwacht van beiden niet.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 02:14

Brahiewahiewa

boelkloedig

Jackbax schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 15:53:
...
Ik wil kijken of Win98 wil draaien in Virtualbox...
Nou, niet dus. Problem solved, toch?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Hero of Time
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 21:31

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

Je wilt Windows virtueel draaien op een al draaiende Windows machine. Wat heeft dat, zoals jij het mooi verwoord, in godsnaam met non-Windows Operating Systems te maken?

Omdat ik weet dat Windows 98 in VirtualBox draait, is het niet direct een vraag voor CSA, maar Windows Clients. Want je loopt bij de installatie van het OS vast. Ik pas ook gelijk de titel aan, want "Virtualbox, Ruzie met ISO, IMGbestand' zegt niets over je werkelijke probleem.

Overigens bestaat Windows 98 FE niet. Je zal dus naar correcte media moeten zoeken. De ISO is gegarandeerd kleiner dan 500 MB. Wat je op allbootdisks site vindt, is geen installatiemedia.

Spekkies | Commandline FTW

• Jackbax
Um... ik denk dat ik al weet waar ik vaut ben gegaan. Ik moet achter het intiële dos gebeuren nog een setup hebben op rom. Anders valt er bar weinig te installeren en kan ik laaaang wachten voor er wat gebeurt. _O-

Windows 98 FE= First Edition (zonder usb ondersteuning)

Jackbax wijzigde deze reactie 08-02-2019 00:24 (12%)

• nelizmastr
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 22:18

nelizmastr

Goed wies kapot

Jackbax schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 20:25:
Um... ik denk dat ik al weet waar ik vaut ben gegaan. Ik moet achter het intiële dos gebeuren nog een setup hebben op rom. Anders valt er bar weinig te installeren en kan ik laaaang wachten voor er wat gebeurt. _O-

Ja, dat heet de installatie CD. Ga naar winworldpc.com en download daar een volledige Win98 ISO, ga dan naar allbootdisks.com en download de bootdisk die je in de floppy drive stopt.

Daarna van floppy fdisk draaien, schijf partitioneren, rebooten, installeren.

nelizmastr wijzigde deze reactie 08-02-2019 08:32 (5%)

I reject your reality and substitute my own

• JackSparrow
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 18-10 09:35

JackSparrow

Moderator Gin Tonic

Hide the Gin Tonic!

Jackbax schreef op Thursday 7 February 2019 @ 20:25:

Je hebt dus eigenlijk alleen een WIndows 98 bootdisk, waarmee je kunt booten (zodat je vanaf CD, of diskette) Windows 98 kunt installeren?

Maar Windows 98 FE? Daar heb ik nu nog nooit van gehoord...en zonder usb-ondersteuning? Vreemd, want volgens mij had Windows 95 vanaf de C versie gewoon USB ondersteuning...maar goed, we hebben het over een os van 21 jaar oud, dus die herinnering is bij mij ook een beetje roestig.

Me? I'm dishonest, and a dishonest man you can always trust to be dishonest. Honestly. It's the honest ones you want to watch out for.

• nelizmastr
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 22:18

nelizmastr

Goed wies kapot

JackSparrow schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 09:34:
[...]

Maar Windows 98 FE? Daar heb ik nu nog nooit van gehoord...en zonder usb-ondersteuning? Vreemd, want volgens mij had Windows 95 vanaf de C versie gewoon USB ondersteuning...maar goed, we hebben het over een os van 21 jaar oud, dus die herinnering is bij mij ook een beetje roestig.
FE is de naam die later is toegekend om het verschil aan te geven tussen de originele release (build 1998) en de Second Edition van 1999 (build 2222A). USB support zat al bij W95B volgens mij :)

Maar ja, blijft ouwe meuk, maar wel leuk :+

I reject your reality and substitute my own

• JackSparrow
  • Laatst online: 18-10 09:35

JackSparrow

Moderator Gin Tonic

Hide the Gin Tonic!

nelizmastr schreef op Friday 8 February 2019 @ 09:36:
[...]

FE is de naam die later is toegekend om het verschil aan te geven tussen de originele release (build 1998) en de Second Edition van 1999 (build 2222A). USB support zat al bij W95B volgens mij :)

Maar ja, blijft ouwe meuk, maar wel leuk :+
Shit je hebt gelijk....het zat er al bij de B-release bij. Pfff...die goede ouwe tijd, Windows zonder plug-and-play en zonder USB :-) Hoe hebben we toen ooit ons werk kunnen doen....

Me? I'm dishonest, and a dishonest man you can always trust to be dishonest. Honestly. It's the honest ones you want to watch out for.

• ajouin
  • Laatst online: 11-10 21:24
zo ziet een originele installatie cd van windows 98 (eerste editie) eruit:

De volumenaam van station D is WINDOWS 98

Map van D:\

24/11/1998 09:02 <DIR> ADD-ONS
24/11/1998 09:02 81 AUTORUN.INF
24/11/1998 09:02 <DIR> CDSAMPLE
24/11/1998 09:02 <DIR> DRIVERS
24/11/1998 09:02 3.266 LEESMIJ.TXT
24/11/1998 09:02 3.824 SETUP.EXE
24/11/1998 09:02 <DIR> TOOLS
24/11/1998 09:02 <DIR> WIN98
3 bestand(en) 7.171 bytes
5 map(pen) 0 bytes beschikbaar

als je een aangepaste iso hebt, heb je dan een WIN98 map? daar zit ook een setup.exe in.

ajouin wijzigde deze reactie 08-02-2019 23:19 (7%)

• Jackbax
:D Het draait... Il se marche... Es lauft... :D Ik kan Windowen met 98... Yay! Dus ook weer oude muzieksoftware draaien... hoop ik. (MIDISOFT notation sequencer :o )

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True