Windows 10 opnieuw installeren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyprinus
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12-10-2023
Mijn vraag

Wat is de juiste manier van Windows 10 opnieuw installeren zodat ik de pc weer in aankoop staat krijg?

Relevante software en hardware die ik gebruik

https://www.google.nl/amp...861-aldi-24-mei-2017/amp/

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Graag wil ik Windows 10 opnieuw installeren. Windows 10 stond al op pc toen ik deze vorig jaar kocht bij de Aldi.

In een jaar tijd is er een EVGA GTX 1050ti SC en extra 8gb ram stick (totaal 16 gb) bij gekomen.

Vragen:

- Moet ik de extra 8gb ram stick verwijderen voor het opnieuw installeren van Windows 10?
- Moet ik de EVGA GTX 1050ti SC verwijderen voor het opnieuw installeren van Windows 10?

Er staan geen fotos/videos of documenten op deze pc en word nu alleen gebruikt voor gamen.

Wat ik zelf al gevonden heb:

https://computertotaal.nl...PI_COOKIE_REDIRECTED=True

Systeemherstel - deze pc opnieuw instellen - mijn bestanden behouden of alles verwijderen.

Terugzetten naar fabrieksinstellingen staat er bij mij niet. Niet elke pc kan terug naar fabrieksinstellingen begreep ik, dus zelf dacht ik dat 'alles verwijderen' bij deze de beste optie is omdat er bijna niks op staat en de pc weer in de staat wil zoals ik hem kocht.

Kwa games is alles via Origin op dit moment met games zoals Battlefield 4 en V, Sims 4 en Apex Legends. Deze worden allemaal in de cloud bewaard dus alles word behouden dacht ik. Alleen Sims 4 moet je ook handmatig opslaan, dat ben ik dan waarschijnlijk wel kwijt (niet erg)

Ik had begrepen dat ik moest kijken of Windows 10 op mijn pc geactiveerd is. Hij is geactiveerd.

Nog een ander ding: ik log in met mijn MS account. Dit is erg vervelend want mijn hele pc synchroniseert met met mail etc... liever heb ik een normaal account zoals 'vroeger' of geen account dus pc aan en dan meteen op t bureaublad uitkomen. Is mijn Windows 10 gelinkt aan mijn MS account en moet ik dus wel inloggen met mijn MS account?

[ Voor 6% gewijzigd door Cyprinus op 07-02-2019 15:53 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhip
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:16
Bij het instellen van een account op Windows 10 krijg je ook de optie om een account in te stellen zonder een Microsoft account.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 7Sins
  • Laatst online: 01:39
Je kan zoals je zegt inderdaad bij systeemherstel je pc resetten zonder behoud van je data. Dan kom je weer bij het begin scherm om je computer in te stellen. Zodra je daar om een email gevraagd wordt, kan je links/rechtsonder kiezen om niet met een online account aan te melden. Dan wordt jouw account niet geassocieerd met die pc. Daarna is de pc verkoopklaar.
Alle games en data zal er dan af zijn. En je kan de upgrades gewoon in de pc houden tijdens dit proces.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felix!
  • Registratie: Augustus 2012
  • Nu online
- Moet ik de extra 8gb ram stick verwijderen voor het opnieuw installeren van Windows 10?
- Moet ik de EVGA GTX 1050ti SC verwijderen voor het opnieuw installeren van Windows 10?
- Nee
- Nee
Zelf dacht ik dus dat 'alles verwijderen' bij deze de beste optie is omdat er bijna niks op staat en de pc weer in de staat wil zoals ik hem kocht.
Ja, of een USB stick met Windows erop maken en daarmee installeren.

Synchronisieren kun je uitzetten in de instellingen. Indien je Windows 10 key verbonden is aan je MS account bestaat er een grote kans dat je daarmee weer moet inloggen om Windows geactiveerd te krijgen. Maar dat ligt aan het type key die je hebt, wat staat er bij de key in Windows? Gekoppeld aan MS account?

No one is listening until you fart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-05 12:07
Mag ik vragen waarom je Windows opnieuw wilt installeren, terug naar aankoopstaat? Dat is niet echt duidelijk.

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-05 17:52

Frostbite

🤦🏻‍♂️

De netste manier is om een usb stick van 8Gb of meer te pakken en dan de Media Creation Tool te downloaden (link)

Die tool maakt een opstartbare Windows 10 Usb stick waarmee je je systeem volledig leeg maakt en voorziet van een recente nieuwe Windows installatie. Daarna via Windows updates alles laten bijwerken en eventueel nog losse drivers installeren (zoals bijvoorbeeld Nvidia drivers)

Als je dat hebt gedaan en je Windows is geactiveerd (met een digitale licentie) dan kun je daarna je systeem veilig overdragen aan iemand anders.

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark777
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 09:21
Grappig kom dit topic tegen en heb dezelfde vraag. Vroeger had je een cd rom met key nodig. Dat is niet meer. De cd rom is vervangen door een usb stick. Maar hoe zit het met de windows key? Ik heb helemaal geen code gehad toen ik deze pc kocht. Ik heb wel een legale versie maar nergens een key. Heb ik die niet meer nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frostbite

Frostbite

🤦🏻‍♂️

mark777 schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 16:25:
Grappig kom dit topic tegen en heb dezelfde vraag. Vroeger had je een cd rom met key nodig. Dat is niet meer. De cd rom is vervangen door een usb stick. Maar hoe zit het met de windows key? Ik heb helemaal geen code gehad toen ik deze pc kocht. Ik heb wel een legale versie maar nergens een key. Heb ik die niet meer nodig?
Bij nieuwe systemen met OEM Windows 8 of Windows 10 dan zit dat in de BIOS ipv een sticker aan de zijkant.

Je originele key kun je opvragen via het commando:
code:
1
wmic path softwarelicensingservice get OA3xOriginalProductKey

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyprinus
Felix! schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 15:56:
[...]

- Nee
- Nee

[...]

Ja, of een USB stick met Windows erop maken en daarmee installeren.

Synchronisieren kun je uitzetten in de instellingen. Indien je Windows 10 key verbonden is aan je MS account bestaat er een grote kans dat je daarmee weer moet inloggen om Windows geactiveerd te krijgen. Maar dat ligt aan het type key die je hebt, wat staat er bij de key in Windows? Gekoppeld aan MS account?
toon volledige bericht
Scheibe... MS account is gekoppeld aan mijn Windows 10.

Echt super irritant... als ik hotmail.com open ben ik gelijkt ingelogd, kom op mn pc oude school bestanden tegen die op mn mail staan die synchroniseert ie op een of andere manier met mn pc, OneDrive loopt altijd te ouwehoeren dat hij bestanden niet kan uploaden zoals gamebestanden (waarom uberhaupt?), emailprogramma geeft meldingen van nieuwe mail en rechts de berichten die opkomen op bureaublad is ook half gesynchroniseerd met mn email.

DIT WIL IK ABSOLUUT NIET!

Zwaar irritant en mn pc word er slomer van...

Hoe kan ik dit eventueel uitzetten, mocht ik toch moeten inloggen met het MS account?

[ Voor 9% gewijzigd door Cyprinus op 09-02-2019 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark777
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 09:21
Frostbite schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 16:54:
[...]

Bij nieuwe systemen met OEM Windows 8 of Windows 10 dan zit dat in de BIOS ipv een sticker aan de zijkant.

Je originele key kun je opvragen via het commando:
code:
1
wmic path softwarelicensingservice get OA3xOriginalProductKey
thx Dat is nog eens goede informatie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gimmick
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-06-2024
Cyprinus schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 16:53:
[...]

Scheibe... MS account is gekoppeld aan mijn Windows 10.

Echt super irritant... als ik hotmail.com open ben ik gelijkt ingelogd, kom op mn pc oude school bestanden tegen die op mn mail staan die synchroniseert ie op een of andere manier met mn pc, OneDrive loopt altijd te ouwehoeren dat hij bestanden niet kan uploaden zoals gamebestanden (waarom uberhaupt?), emailprogramma geeft meldingen van nieuwe mail en rechts de berichten die opkomen op bureaublad is ook half gesynchroniseerd met mn email.

DIT WIL IK ABSOLUUT NIET!

Zwaar irritant en mn pc word er slomer van...

Hoe kan ik dit eventueel uitzetten, mocht ik toch moeten inloggen met het MS account?
toon volledige bericht
Als je windows installeert kan je de inlog doen via een MS account, of offline ( staat onderin in het scherm )
Daarna probeert de installatie je alsnog naar een online MS account te dirigeren vanwege 'makkelijk' maar blijf volhouden dat je een offline account wilt
( of installeer zonder netwerkverbinding )

Je kan eventueel een nieuw MSaccount aanmaken, of willekeurig een ander van je eigen MSaccounts gebruiken, maakt allemaal niet uit.
De installatie wordt online geactiveerd, eender welk account je nu gebruikt.

Je moet echter wel blijven opletten ( niet zomaar overal JA op antwoorden )
Onedrive vraagt of je je bestanden 'veilig' online wilt bewaren, als je Nee antwoord, doet hij dit dan ook niet.

[ Voor 6% gewijzigd door Gimmick op 09-02-2019 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyprinus
Windows nu pas opnieuw geïnstalleerd, vond het indd niet eerder nodig (lol)

Gedaan zoals hierboven beschreven staat met de systeemherstel knop en het is gelukt om een offline account aan te maken zonder dat alles met elkaar synchroniseert.

Maar nu het volgende:

Tijdens het opnieuw installeren kwam er een scherm van American Megatrends die vraagt om de TPM te wissen. Ik wist niet wat ik moest doen en heb niks gedaan. Na 5 minuten verdween het scherm en ging windows verder met installeren.

Nadat windows klaar was met installeren ben ik naar Windows Update gegaan en er waren maar 2 updates een commulatief en een beveilingsupdate. Normaal veel meer zie ik op youtube instructiefilmpjes. Ook stond na de installatie meteen de nieuwste nvidia driver erop, terwijl ik nog geen drivers van nvidia had gedownload. (4 xx. 30)

Ben verder nog na apparaatbeheer gegaan en ALLES handmatig gecontroleerd op updates, geen 1 moest worden upgedate. Terwijl ik een aantal keer voor de nieuwe installatie van windows wel meerdere updates in apparaatbeheer had. Ook nog op de Medion site gekeken voor updates maar die stammen allemaal uit 2014/15/16 terwijl de pc uit mei 2017 komt.

Nu bij het opstarten van de pc komt steeds het scherm van American Megatrends die vraagt om de TPM te wissen. Ik had begrepen dat een TPM moeten worden gecleared als je de pc door verkoopt en niet hoeft te wissen bij het zelf houden van de pc. Wat te doen wil ik dit scherm niet meer zien?

Hoe kan dit allemaal en wat te doen? Het verhaal met de nieuwste nvidia driver en eigenlijk alle drivers (apparaatbeheer) en het TPM scherm?

HELP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbite

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Cyprinus schreef op maandag 23 september 2019 @ 21:26:
Nu bij het opstarten van de pc komt steeds het scherm van American Megatrends die vraagt om de TPM te wissen. Ik had begrepen dat een TPM moeten worden gecleared als je de pc door verkoopt en niet hoeft te wissen bij het zelf houden van de pc. Wat te doen wil ik dit scherm niet meer zien?

Hoe kan dit allemaal en wat te doen? Het verhaal met de nieuwste nvidia driver en eigenlijk alle drivers (apparaatbeheer) en het TPM scherm?

HELP!
Inloggen in de BIOS en daar bij Security TPM uitschakelen. Een nieuwe Nvidia driver kan geen kwaad al zat dat meer helpen bij een nieuwere videokaart dan bij een oudere.

Als alles in je PC werkt dan zou ik daar niet veel meer aan doen. Als er toch iets niet werkt dan moet je een W10 driver opzoeken en installeren. Eventueel kun je altijd nog een W7 driver installeren als de hardware echt heel oud is. Die accepteert W10 namelijk ook.

🎮 Steam
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyprinus
Inloggen in bios, geen idee hoe dat werkt aangezien het een prebuilt met een Medion moederbord is. Er is zelfs geen handleiding te vinden over dit type moederbord. En wat is TPM dan precies? Wel handig om weten voordat ik iets uitschakel.

En het is een prebuilt Medion pc zie link eerste post, zo oud is ie niet 2017, i5 7400, gtx 1050ti(later geplaatst) en 16gb 2400mhz.

En wat bedoel je met w10? Windows 10? Welke driver van windows 10?

En hoe kan het dan dat de NIEUWSTE nvidia driver er op staat? Omdat ik de videokaart heb laten zitten tijdens systemherstel en na het opnieuw installeren van windows met alle updates van windows/apparaatbeheer automatisch de nieuwste driver heeft gedownload?

Normaal ga je naar nvidia.com en download je de nieuwste driver of update via geforce experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Cyprinus schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 14:55:
Inloggen in bios, geen idee hoe dat werkt...
...En wat is TPM dan precies?...
Da's allemaal eenvoudig te googelen.
Als je daar geen zin in hebt, breng je je PC weg naar iemand die er verstand van heeft

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Cyprinus schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 14:55:
Inloggen in bios, geen idee hoe dat werkt aangezien het een prebuilt met een Medion moederbord is. Er is zelfs geen handleiding te vinden over dit type moederbord. En wat is TPM dan precies? Wel handig om weten voordat ik iets uitschakel.

En het is een prebuilt Medion pc zie link eerste post, zo oud is ie niet 2017, i5 7400, gtx 1050ti(later geplaatst) en 16gb 2400mhz.

En wat bedoel je met w10? Windows 10? Welke driver van windows 10?

En hoe kan het dan dat de NIEUWSTE nvidia driver er op staat? Omdat ik de videokaart heb laten zitten tijdens systemherstel en na het opnieuw installeren van windows met alle updates van windows/apparaatbeheer automatisch de nieuwste driver heeft gedownload?

Normaal ga je naar nvidia.com en download je de nieuwste driver of update via geforce experience.
Nu heb je het van MS gekregen ;)
Je hebt je dus nergens druk om gemaakt of ingelezen vanaf februari...

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyprinus
Frostbite schreef op maandag 23 september 2019 @ 22:35:
[...]

Inloggen in de BIOS en daar bij Security TPM uitschakelen. Een nieuwe Nvidia driver kan geen kwaad al zat dat meer helpen bij een nieuwere videokaart dan bij een oudere.

Als alles in je PC werkt dan zou ik daar niet veel meer aan doen. Als er toch iets niet werkt dan moet je een W10 driver opzoeken en installeren. Eventueel kun je altijd nog een W7 driver installeren als de hardware echt heel oud is. Die accepteert W10 namelijk ook.
Ingelogd in bios. Moest eerst weer 5 min wachten ook al drukte ik op esc knop om in bios te komen. Onder kopje security staat geen TPM. Administrator password, user password, dan weer admini pass, secure boot en secure boot mode.

Heb ook de nieuwste bios versie voor mijn moederbord. medion h110h4-em2 versie 2.10 uit 2018.

En het scherm zegt: a configuration change was requested to CLEAR this computers TPM. Warning: clearing erases information stored on the TPM. You will lose all created keys and access to data encrypted by these keys.

Press f12 to clear
Press esc to reject this change request.

Dus de pc vraagt echt om de TPM te clearen als ik het goed lees.

[ Voor 21% gewijzigd door Cyprinus op 24-09-2019 16:34 ]

Pagina: 1