Thuisnetwerk Wandcontactdoos vs UTP kabel vs Switch

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furfurt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-05 20:21
Beste allen,

Ik ben mijn thuisnetwerk netjes aan het bedraden waarbij ik nu het punt wandcontactdoos heb bereikt. Dit ipv los uit de muur hangende UTP kabels.

De wandcontactdoos is de volgende: https://www.klusspullen.n...andcontactdoos-aansluiten
Ik heb ze alleen met 2 poorten.

Het gaat om de volgorde van de aders. Op de wandcontactdoos is dat (zoals ook in de link staat):
bruin, wit/bruin, wit/blauw, blauw, groen, wit/groen, oranje, wit/oranje

Een standaard-uit-de-doos UTP kabel heeft de volgende volgorde:
bruin, wit/bruin, groen, wit/blauw, blauw, wit/groen, oranje, wit oranje

Verschil zit hem dus in de Groen - Blauwe combinatie.

Klopt het dus dat de wandcontactdoos een andere volgorde heeft? En werkt het dan wel goed als je hier een normale UTP kabel insteekt en die op een PC aansluit?

Of moet ik de wandcontactdoos ader volgorde negeren en de UTP kabel volgorde aanhouden?

Misschien good to know; 1 van de poorten POE krijgen ivm aansluiten Unifi AP.
...

Dit zijn de kabels in de muur
König UTP CAT6, flexibele opbouw

Switch in de meterkast is Ubiquity Though Switch

Beste antwoord (via Furfurt op 08-02-2019 09:03)

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Zo'n wandcontactdoos zorgt er intern voor dat het goed komt met die aansluitingen, daar hoef je niets aan te doen behalve de instructies volgen :)

Daarnaast heb je voor deze wandcontactdozen nog 2 verschillende opties, T568A en T568B. De reden hiervoor is dat je (traditioneel) 2 soorten manieren hebt van kabels aansluiten, straight en cross. Het verschil is dat de zend- en ontvangdraden verwisselt worden zodat je direct 2 PC's aan elkaar kan aansluiten in plaats van via een switch.

Tegenwoordig heeft gelukkig nagenoeg iedere switch en computer ondersteuning voor MDI-X waarmee het dus in eigenlijk alle gevallen wel werkt.

Zoals @lier zegt dus gewoon de T586B standaard aanhouden voor je wandcontactdoos en het komt helemaal goed :)

Voor de stekkertjes uiteraard de standaard volgorde voor kabels aanhouden aangezien die de volgorde niet kan verwisselen zoals zo'n wandcontactdoos doet.
Ik heb nu dus flexibele kabels in de wand, moet ik die vervangen? 1 kabel heb ik namelijk wel werkend... dus het werkt er wel mee.
Zolang het werkt zou ik het gewoon laten zitten. Mocht het niet goed werken dan kan je het altijd nog vervangen, maar ik zou geen nieuwe draden trekken als het niet nodig is.

[ Voor 25% gewijzigd door Wolfboy op 07-02-2019 14:55 ]

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:05

lier

MikroTik nerd

Je kan de kleurvolgorde (T586B) van de wandcontactdoos aanhouden.
Wat komt aan de andere kant van de kabel? Kan je de kabel nog vervangen? Installatiekabel is solid, patchkabel is stranded.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furfurt
lier schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 13:46:
Je kan de kleurvolgorde (T586B) van de wandcontactdoos aanhouden.
Wat komt aan de andere kant van de kabel? Kan je de kabel nog vervangen? Installatiekabel is solid, patchkabel is stranded.
Ene kant van de kabel is de wandcontactdoos. De andere kant gaat in de Switch.
Dus aan 2 kanten van de in-de-muur-kabel de wandcontactdoos volgorde aanhouden?

Ik heb nu dus flexibele kabels in de wand, moet ik die vervangen? 1 kabel heb ik namelijk wel werkend... dus het werkt er wel mee.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Zo'n wandcontactdoos zorgt er intern voor dat het goed komt met die aansluitingen, daar hoef je niets aan te doen behalve de instructies volgen :)

Daarnaast heb je voor deze wandcontactdozen nog 2 verschillende opties, T568A en T568B. De reden hiervoor is dat je (traditioneel) 2 soorten manieren hebt van kabels aansluiten, straight en cross. Het verschil is dat de zend- en ontvangdraden verwisselt worden zodat je direct 2 PC's aan elkaar kan aansluiten in plaats van via een switch.

Tegenwoordig heeft gelukkig nagenoeg iedere switch en computer ondersteuning voor MDI-X waarmee het dus in eigenlijk alle gevallen wel werkt.

Zoals @lier zegt dus gewoon de T586B standaard aanhouden voor je wandcontactdoos en het komt helemaal goed :)

Voor de stekkertjes uiteraard de standaard volgorde voor kabels aanhouden aangezien die de volgorde niet kan verwisselen zoals zo'n wandcontactdoos doet.
Zolang het werkt zou ik het gewoon laten zitten. Mocht het niet goed werken dan kan je het altijd nog vervangen, maar ik zou geen nieuwe draden trekken als het niet nodig is.

[ Voor 25% gewijzigd door Wolfboy op 07-02-2019 14:55 ]

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furfurt
Wolfboy schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 14:50:

[...]
Ik heb de B standaard aangehouden. Alleen aan de andere kant van die wandkabel heb ik dus de gewone UTP/PC kabel volgorde aangehouden. De kanten zijn dus niet gelijk... daar gaat het sowieso al mis denk ik. In de switch ga ik nu ook de volgorde van de wanddoos aanhouden.
En dan vanaf/vanuit de wanddoos ri PC, kan met gewone UTP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Furfurt schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 15:02:
[...]

Ik heb de B standaard aangehouden. Alleen aan de andere kant van die wandkabel heb ik dus de gewone UTP/PC kabel volgorde aangehouden. De kanten zijn dus niet gelijk...
Jawel.
In de doos zitten blauw en groen (meestal) gewoon naast hun witte partner voor de makkelijkheid. De interne bedrading in de doos zorgt ervoor dat de juiste draad/kleur uiteindelijk op de juiste plek de muurdoos verlaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Furfurt
Guys,

Thanks voor de reacties antwoorden.

Fout zat in mijn zelf geknepen stekkers aan de UTP kabels in de meterkast/Switch kant. Opnieuw gedaan en nu hebben ze allemaal verbinding. Snelheid is alleen nog niet de helft van mijn max. Dus ik ga de wandcontactdozen ook nog eens opnieuw aansluiten. Nu met een Punch-tool ipv dunne schroevendraaier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:05

lier

MikroTik nerd

Furfurt schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 09:05:
Fout zat in mijn zelf geknepen stekkers aan de UTP kabels in de meterkast/Switch kant. Opnieuw gedaan en nu hebben ze allemaal verbinding. Snelheid is alleen nog niet de helft van mijn max. Dus ik ga de wandcontactdozen ook nog eens opnieuw aansluiten. Nu met een Punch-tool ipv dunne schroevendraaier.
Hoe heb je de snelheid gemeten? Idealiter gebruik je hier een tool als iperf voor.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19:24
Furfurt schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 09:05:
Guys,

Thanks voor de reacties antwoorden.

Inderdaad nu eerst eens met een punch-tool doen en dan goed testen.
Alhoewel hoe heb je getest? of geeft je verbinding een 100Mb/s verbinding aan ipv 1Gbit?

En als dit nog niet (goed) werkt dan toch echt solid kabel aanschaffen en deze gaan trekken...
En als je daar ook aan de meterkast-kant weer RJ45 stekkertjes op wilt zetten wel even opletten dat je de juiste gebruikt die geschikt zijn voor solid kabel (zit namelijk verschil in) :+

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Pagina: 1