Ja, iets van +5% of +10% misschien. Want dat kunnen ze doen zodra ze jouw huidige salaris weten.
ze vragen altijd een gewenste salaris indicatie MAAR willen wel een recente loonstrook zien. Puur om het feit dat ze op een eerlijke basis met elkaar willen onderhandelen en niet met een leugen beginnen.
En zijn ze ook zo schappelijk om direct het salaris van hunzelf en jouw toekomstige directe collega's met jou te delen? Of moet het van één kant komen?
Is heel veel voor te zeggen toch?
Absoluut niet. Het is een bedrijf. Ze zijn er bij gebaat om jou minder te betalen voor hetzelfde werk. Als jij €2500 vraagt en momenteel €2000 verdient, dan zouden ze €2200 ook een mooi bod vinden. En dus besparen ze €300 per maand aan je omdat jij je salaris hebt gedeeld.
Waarom zou je liegen als je samen waarschijnlijk nog jaren met elkaar te maken gaat krijgen?
Je moet zeker niet liegen. Je hoort gewoon te onderhandelen zonder de andere partij toegang te geven tot informatie waar ze geen enkel recht toe hebben. Jouw salariswens of salariseis staat compleet los van wat jij nú verdient.
Als je denkt dat je mogelijk nieuwe werkgever je een zo laag mogelijk bod wil geven wanneer hij/zij je huidige loon weet ben je al niet goed bezig want vertrouw je je nieuwe werkgever niet? Is dat dan wel de juiste keuze?
Je bent echt veel te goed van vertrouwen.
Situatie 1: je vertelt teveel
Jouw huidige salaris: €2500
Nieuwe baan: Salaris range van €3000 tot €4500
Werkgever: "Wat verdien je nu?"
Jij: "Ik verdien €2500" (eerlijk!)
Werkgever: "Cool wij bieden €3250."
Jij: "Jottem!"
Situatie 2: je onderhandelt
Jouw huidige salaris: €2500
Nieuwe baan: Salaris range van €3000 tot €4500
Werkgever: "Wat verdien je nu?"
Jij: "Ik verdien €3500" (bluffen!)
Werkgever: "Cool wij bieden €4000."
Jij: "Mwah ik wacht even op een andere partij."
Werkgever: "Cool wij bieden €4300."
Jij: "Hoera!"
Ik heb tot 3 maal toe sprongen gemaakt van +€1000 bruto per maand door goed te onderhandelen en vooral niet mijn huidige salarisinformatie te geven. Dat was significant lager geweest als ik die informatie wél had gedeeld.
Als ik in die 3 gevallen "maar" +€500 had gekregen was het alsnog mooi geweest natuurlijk

Maar dat zou mij tegelijkertijd ook €1500 per maand hebben gekost. Of grofweg €20k per jaar.
Je vertelt nooit je huidige salaris aan een werkgever. En als je druk voelt om dat tóch te doen dan bluf je gewoon keihard. Liegen hoeft niet, maar "verdienen" is een rekbaar begrip. Ik verdien vind ik best meer dan wat ik krijg
Overigens ook niet onbelangrijk: Door te bluffen loop je ook het risico dat je te duur bent en een baan niet krijgt. Dat is mij ook weleens gebeurd. Maar over het algemeen heb je–als je gewild bent–genoeg ruimte om te onderhandelen, en je mogelijk nieuwe werkgever óók.
Zo deed 1 bedrijf een paar jaar geleden enorm z'n best om mij binnen te halen. Het salaris was niet te onderhandelen, maar andere secundaire arbeidsvoorwaarden werden erbij gesleept om het aantrekkelijk(er) te maken. Denk aan dagen thuiswerken, een complete setup om thuis te kunnen werken, een ruimer leasebudget, vergoedingen voor internet/telefoon, iPad, nieuwe iPhone ieder jaar, etc. Verkapt salaris, maar zonder het salarishuis omver te schoppen.
Onderhandel over je salaris alsof je een bedrijf bent. Want dat is de tegenpartij ook. Doe alsof je poker speelt: laat de andere speler niet in je kaarten kijken. Dan verlies je.