Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Zal ik mijn huidige salaris noemen bij evt. toekomstige WG

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• glvanlier
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 18-04 22:02
Beste iedereen,

Ik heb gisteren een tweede gesprek gehad bij een bedrijf voor een nieuwe baan. Van beide kanten zien we het zitten en HR heeft mij vlak na het gesprek een formulier opgestuurd voor mij om in te vullen. Hier staan vragen over wat bijvoorbeeld mijn huidige salaris is, vakantiedagen, verdere secundaire voorwaarden en ook wat ik graag zou willen verdienen.

Zoals de titel al omschrijft: zou ik mijn huidige salaris noemen, of niet of juist aandikken? Ik heb van een andere partij al een vrij hoog bod liggen. Eigenlijk moet deze partij in mijn ogen dit meer dan evenaren, wil het interessant zijn.

Ik kijk uit naar jullie reacties.

Alle reacties

• Conono
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 16:40
Nooit doen. Het is totaal niet in jouw belang om je kaarten op tafel te leggen. Je kan wel aangeven dat je met nog een andere partij in onderhandeling bent, maar dat je hen ook nog een kans gunt om met een mooi aanbod te komen.

• Botticelli
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 16:36
Hier is al een topic over:
Salarisstrook overleggen

Ik zou het zelf nooit doen, het gaat om de beloning van de functie waarop je solliciteert, niet de beloning die je in het verleden hebt gekregen.

• ehtweak
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

"2 x de helft"
"te weinig"

Of zoiets. :+
Maar idd, waarom is dat überhaupt van belang voor je nieuwe functie en functioneren?

Mooie Plaatjes   

• reb3lzrr
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 10:41
Naast hetgeen wat @Botticelli zegt, ze 'misbruiken' eigenlijk die informatie om jou een zo laag mogelijk salaris aan te bieden waar jij blij mee bent.

• F_J_K
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Aandikken nee. Ronduit liegen is dom. 'Gewoon' inderdaad geen antwoord geven. Of pas na hun bod als argument waarom hun bod veel te laag is, je verwacht er vast xx% op vooruit te gaan. Maar ook dat hoeft niet. Je hebt een bepaalde salariswens, en jullie komen samen uit op een bedrag, of niet en je zoekt beide verder.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Richh
  • Registratie: augustus 2009
  • Nu online

Richh

HODL

Misschien heb ik het wel verkeerd gedaan, maar ik heb onlangs gewoon aangegeven wat ik nu verdien en gevraagd wat zij mij meer waard vonden. Ook eerlijk gezegd dat ik opzich nu best op mijn plek zit en ik alleen overweeg om over te stappen bij betere arbeidsvoorwaarden.
Middels de recruiter weten ze ook dat ik meer lijntjes heb lopen.

Als ze je willen hebben is het in het voordeel van je toekomstige werkgever om je het beste bod te doen.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Edit @ hieronder:
Members only:

Richh wijzigde deze reactie 07-02-2019 10:19 (13%)

Mijn PC

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Members only:

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• glvanlier
Bedankt voor de input. In eerste instantie keek ik er ook zo naar en vind ik dat mijn huidige salaris niet ter zake doet. Ik heb uiteraard een minimale salariswens.

Is het zinvol andere info te geven of eigenlijk nu zeggen "kom maar met een bod en daarna kijken we verder"?

• Rendiertje
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 16:39
Je kan altijd een indicatie geven wat je minimaal zou willen hebben.

Stel je verdient nu 2000 en je wil bij je volgende werkgever minimaal 2500 verdienen, kan je dat daarop insteken.

• hotdenio562
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 23-02 14:24
Je moet eerst bepalen hoeveel he wilt.
Met hoeveel salaris ben je blij?
Uiteindelijk moet je nieuwe werkgever en jij allebei tevreden zijn na de onderhandelingen.
Als je iets meer wilt verdienen dan bij je vorige werkgever dan kan je je vorige salaris noemen en het eerlijk zeggen.
Als je een andere functie solliciteert of voor dezelfde functie veel meer wilt verdienen, dan zou ik inderdaad de kaarten op de borst houden.

• Tehh
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 21:42
Bekijk het eens van de andere kant, er zijn genoeg bedrijven die gekoppeld zijn aan een CAO met bepaalde loonschalen die bij bepaalde functies horen. Als jij solliciteert op een functie die in het loongebouw van je potentieel nieuwe werkgever max 4500 verdiend en jij wil minimaal 5000 hebben maar weigert dat op te schrijven dan ben je zowel je eigen tijd als de tijd van je potentieel nieuwe werkgever aan het verprutsen.

Het is heel normaal om te vragen in welke salarisrange zij jouw mogelijk toekomstige functie hebben ingedeeld, dan weet je ook gelijk of er nog groei in zit of niet. Misschien kan je wel de door jou gewenste 5000 krijgen maar is er daarna geen ruimte meer voor groei (behalve inflatiecorrectie). Als de concurrent 4750 bied met nog heel veel ruimte voor groei dan kan dat een stuk interessanter zijn.

Bedenk wel: staar je niet blind op salaris. Vakantiedagen, pensioenregeling, reistijd, overwerkregeling e.d. zijn arbeidsvoorwaarden die zwaar meetellen in wat jij uiteindelijk netto overhoud per uur die je aan je werk besteed. Een makkelijke formule om een goede vergelijking te maken is:
(Nettoloon + totale pensioenopbouw (maand) + overige vergoedingen - werkgerelateerde kosten (kleding / vervoer)) / totaal aantal uren dat je (gemiddeld) van huis bent.
Van het totaal aantal uren moet je 1/12e van je vakantieuren afhalen.

• Flatlinernl
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 14:29
Tehh schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 11:48:
Bekijk het eens van de andere kant, er zijn genoeg bedrijven die gekoppeld zijn aan een CAO met bepaalde loonschalen die bij bepaalde functies horen. Als jij solliciteert op een functie die in het loongebouw van je potentieel nieuwe werkgever max 4500 verdiend en jij wil minimaal 5000 hebben maar weigert dat op te schrijven dan ben je zowel je eigen tijd als de tijd van je potentieel nieuwe werkgever aan het verprutsen.
Daarvoor is het niet van belang wat je nu verdiend. Daar dient de andere vraag die ze blijkbaar ook stellen voor: Wat zou je willen verdienen bij ons?

• BastaRhymez
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 21:46
Alleen het salaris (de bruto euro's) zeggen zo weinig...
Het gaat om het totaal plaatje! Wat biedt de werkgever qua pensioenpremie, krijg je een lease auto (als je dat uberhaubt wilt) of een goede km vergoeding, krijg je meer vrije tijd?

Stel dat je nu 2.000 euro (bruto) verdiend, een premievrij pensioen hebt en een mobiliteitsbudget van 1.000 euro per maand (I know, niet heel realistisch in verhouding tot het salaris maar even om het beeld zwart wit neer te zetten) en 45 vrije dagen. Daarnaast krijg je je zorgverzekering vergoed, krijg je 50% korting bij je favoriete snackbar en mag je 1x per jaar twee weken gratis gebruik maken van het penthouse in Dubai.

Wat schrijf je dan op bij je huidige salaris? 2.000 euro?
Dan doe je jezelf imho veels te kort!

Misschien moet er wel een salaris van minimaal 4.000 euro tegen over staan, om de andere zaken te compenseren. Hoeveel waarde hecht je aan die 45 vrije dagen? Dat worden er geheid minder.
Hoe vaak eet je bij je favo snackbar en moet je nu "extra" betalen, omdat je die korting niet meer krijgt?

Zoals gezegd, het is even heel zwart wit en in het extreme getrokken, maar het salaris an sich zegt zo weinig! Het gaat om het totaal plaatje en uitruilen van voorwaarde.
10 dagen minder, betekend wellicht dat je X% meer salaris wilt.
600 euro mobiliteitsbudget, betekend dat je 400 euro mobiliteitsbudget minder hebt, dat wil je ook wellicht gecompenseerd hebben.

Ik zou het lekker leeg laten, of het verzoek doen om dit door je nieuwe werkgever in te vullen.
Dan kan jij onderhandelen of het je het er mee eens bent of wellicht meer wilt hebben.

• luukmans7
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 16:40
Als ze bij mij vragen om wat ik verdien geef ik dit nooit aan. Laat ze maar een passend bod doen

• BLACKfm
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 15:58
Als je het 'voor het uitkiezen' hebt, dan zou ik wensen kenbaar maken en niet wat je nu hebt.

In mijn sector is de verwachting vanuit de werknemer dat je een blanco cheque kunt vragen en vanuit de werkgevers is nog steeds het idee dat ze "net van school, laag salaris en 10 jaar ervaring" kunnen verwachten. (er is veel vraag maar weinig aanbod).

Mocht ik ooit in de positie komen dat ik werk moet gaan zoeken (door ontslag o.i.d.) dan stel ik een CV op waar ik mijn 'wensenpakket' op aangeef aan een potentiële werkgever. Zo hoeven er geen onnodige gesprekken plaats te vinden als ze niet - €3000 bruto, 32 uur / 4 daagse werkweek, pensioenopbouw, eindejaarsuitkering en 20 vrije dagen - kunnen bieden (en dit zijn even fictieve getallen, maar zeker geen onredelijke wensen).
Als dat geen optie is voor die organisatie dan zijn ze blijkbaar niet op zoek naar mensen, maar naar goedkope poppetjes.

Ga je te veel -eisen- dan loop je het risico na je proefperiode weer op straat te staan. Voor een zak geld staat een verwachtingspatroon tegenover. Voldoe je daar vervolgens niet aan dan schiet je jezelf in de voet.

Litebit.eu voorraad check :).

• Iva_Bigone
  • Registratie: maart 2001
  • Niet online

Iva_Bigone

heeft soms wat te koop

Niets invullen daar, dus niet aandikken (=liegen) maar zeker ook niet "verklappen" wat je nu verdient.
Dat is immers privé-informatie, en gaat ze in principe niets aan ;)

Jij hebt al vast een idee wat je wilt gaan verdienen, dat kan je beter (mondeling) toelichten.

En/of vragen wat zij te bieden hebben; als ze antwoorden "een marktconform salaris" weet je al genoeg en kun je beter voor het andere aanbod gaan :P

Te koop: diverse 3Dfx Voodoo VGA-kaarten en gloednieuwe Pocketbook E-Reader

• Palomar
  • Registratie: februari 2000
  • Niet online
Ik zou ook alleen de salariswens noemen en niet je huidige salaris. Want zoals al meerderen aangeven is alleen het geldbedrag nooit goed vergelijkbaar als er ook secundaire arbeidsvoorwaarden meespelen. Het gaat er uiteindelijk om wat je onder de streep op je bankrekening overhoudt. Als de ene baan minder salaris biedt, maar wel een leaseauto, dan zou dat wel eens gunstiger kunnen zijn dan een baan met hoger salaris zonder leaseauto, waarbij je zelf een auto en brandstofkosten moet betalen.
Dan speelt vrije tijd en weinig reistijd ook nog mee. Daar zou ik wel salaris op willen inleveren, zolang je vaste lasten daarmee niet in gevaar komen.

Maw. ik zou voor de specifieke baan/arbeidsvoorwaarden een salariswens geven.

• SmurfLink
  • Registratie: juni 2016
  • Niet online
Idd niet liegen maar ook niks zeggen wat niet relevant is. Mijn huidige salaris is voor niemand relevant behalve voor mij. Het gaat erom wat zij je waard vinden in je nieuwe functie.

• Cyriel85
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 20:28
Huidige salaris heeft niets te maken met de nieuwe job. Enige relevante is wat jij wilt verdienen en wat zij willen betalen en daar moet je zien uit te komen.

Juist hier duidelijk niet in de vraag mee gaan en aangeven waarom je het niet relevant vindt is een meerwaarde. Laat zien dat je een eigen kracht hebt. Veel werkgevers kunnen dit zelfs waarderen. (Hangt ook wel enigszins van de functie af natuurlijk)

Bij mijn laatste baan zoektocht heb ik van te voren overal een duidelijke salaris wens neergelegd (en secundaire voorwaarden) alvorens een gesprek in te gaan. Ander was het sowieso waste of time voor beiden.

i5 4690k - MSi Z87M G43 - Sapphire RX480 Nitro OC - 24GB RAM

• CurtPoindexter
  • Registratie: februari 2017
  • Niet online
Wat iedereen overslaat zijn de secundaire voorwaarden. Dat ze dat op het formulier zetten is op zich wel netjes hoor. Want 20 (wettelijk minimum) of 25 of zelfs 30 is wel even een verschil hoor. Maar of je bij kan kopen, wat je pensioen doet en wat al niet meer.

Stel dat jij 3000,- wilt gaan verdienen en ze bieden 3500,- kan het nog steeds een slecht aanbod zijn:

- Mindere lease
- Minder vakantiedagen
- Slechter pensioen
- En ga zo maar door

• nldls
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 14:54
Ik zou aangeven wat je wilt verdienen. Dat dit meer of minder is dan je nu verdient is niet relevant.

• glvanlier
Ik heb me sowieso al voorgenomen niet mijn huidige salaris te noemen. Is vertrouwelijk en staat m.i. niet in verhouding tot de nieuwe baan.

Wat betreft de salariswens ben ik momenteel nog in dubio. Zet ik dat in mijn reactie of vraag ik wat zij een fair bedrag (of range?) vinden inclusief alle emolumenten?

Edit:

Ik zou ongeveer iets dergelijks als reactie willen sturen:
Voor ik verdere informatie over mijn huidige situatie deel, wil ik aangeven dat mijn huidige bruto maandsalaris m.i. niet ter zake doet voor een overeenstemming tussen mij en XXX. Een concrete salariseis zou ik beter kunnen geven wanneer ik de vaste secundaire arbeidsvoorwaarden ken, zoals vakantiedagen, pensioensopbouw, mogelijkheden tot thuiswerken, reiskostenvergoeding, bonus, 13e maand etc.

glvanlier wijzigde deze reactie 07-02-2019 12:56 (43%)

• rikoos
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 16:19
8 Jaar geleden zelfde meegemaakt met mijn huidige werkgever en die staan er als volgt in, ze geven atijd een beter aanbod dan je huidige werkgever. ze vragen altijd een gewenste salaris indicatie MAAR willen wel een recente loonstrook zien. Puur om het feit dat ze op een eerlijke basis met elkaar willen onderhandelen en niet met een leugen beginnen.

Is heel veel voor te zeggen toch? Waarom zou je liegen als je samen waarschijnlijk nog jaren met elkaar te maken gaat krijgen? Als je denkt dat je mogelijk nieuwe werkgever je een zo laag mogelijk bod wil geven wanneer hij/zij je huidige loon weet ben je al niet goed bezig want vertrouw je je nieuwe werkgever niet? Is dat dan wel de juiste keuze?

• Cyriel85
rikoos schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 13:28:
8 Jaar geleden zelfde meegemaakt met mijn huidige werkgever en die staan er als volgt in, ze geven atijd een beter aanbod dan je huidige werkgever. ze vragen altijd een gewenste salaris indicatie MAAR willen wel een recente loonstrook zien. Puur om het feit dat ze op een eerlijke basis met elkaar willen onderhandelen en niet met een leugen beginnen.

Is heel veel voor te zeggen toch? Waarom zou je liegen als je samen waarschijnlijk nog jaren met elkaar te maken gaat krijgen? Als je denkt dat je mogelijk nieuwe werkgever je een zo laag mogelijk bod wil geven wanneer hij/zij je huidige loon weet ben je al niet goed bezig want vertrouw je je nieuwe werkgever niet? Is dat dan wel de juiste keuze?
Huidige salaris is niet van belang, ligt aan taken en verantwoordelijkheden en daarbij wat je het beide waard vindt.

Loon niet doorgeven heeft niets met liegen te maken. Als je het aandikt wel natuurlijk.

• Fable
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 22:50
Bij het vakje huidige salaris zet je gewoon ''marktconform'' neer en dan bij je wensen kan je invullen wat je wilt plus 10%, de werkgever wilt altijd nog wel wat afdingen.
De verdeling loon/vrije dagen/auto/opleidingbudget/pensioen zal in een volgende ronde verder over onderhandeld worden.

Fable wijzigde deze reactie 07-02-2019 13:39 (33%)

• Iva_Bigone
  • Registratie: maart 2001
  • Niet online

Iva_Bigone

heeft soms wat te koop

Als je denkt dat je mogelijk nieuwe werkgever je een zo laag mogelijk bod wil geven wanneer hij/zij je huidige loon weet ben je al niet goed bezig want vertrouw je je nieuwe werkgever niet? Is dat dan wel de juiste keuze?
Let me fix that for you ;)
Als de nieuwe werkgever denkt een zo laag mogelijk bod te kunnen geven door zich te baseren op je oude loonstrookje is 'ie al niet goed bezig want hij vertrouwt zijn nieuwe werknemer niet?
De nieuwe werkgever wil géén open kaart spelen want hij doet niet nu al een bod, nee, hij wil zo min mogelijk betalen door waarschijnlijk slechts marginaal boven het vorige loon te gaan zitten.
En dan heel mooi zeggen "Kijken, we bieden meer!!!1111one".

Jij draait het om door te stellen dat de nieuwe werknemer geen open kaart wil spelen door geen loonstrookje te overhandigen als daar om gevraagd wordt...
Niet fair, want de werkgever misbruikt zijn machtspositie en heeft daarnaast voldoende ervaring en andere kanalen om op een passend salarisbod uit te komen ZONDER af te kijken ;)

Te koop: diverse 3Dfx Voodoo VGA-kaarten en gloednieuwe Pocketbook E-Reader

• Vinzz
  • Laatst online: 21:04

Het vorige salaris heeft niets van doen met de nieuwe functie. Ze willen niet met een leugen beginnen maar kennelijk ook niet op vertrouwensbasis.

• Wvr
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 18:34
hij vraagt er om, wil niet zeggen dat je een antwoordt moet geven.

• Blue-eagle
  • Registratie: september 2000
  • Niet online
8 Jaar geleden zelfde meegemaakt met mijn huidige werkgever en die staan er als volgt in, ze geven atijd een beter aanbod dan je huidige werkgever.
Ja, iets van +5% of +10% misschien. Want dat kunnen ze doen zodra ze jouw huidige salaris weten.
ze vragen altijd een gewenste salaris indicatie MAAR willen wel een recente loonstrook zien. Puur om het feit dat ze op een eerlijke basis met elkaar willen onderhandelen en niet met een leugen beginnen.
En zijn ze ook zo schappelijk om direct het salaris van hunzelf en jouw toekomstige directe collega's met jou te delen? Of moet het van één kant komen?
Is heel veel voor te zeggen toch?
Absoluut niet. Het is een bedrijf. Ze zijn er bij gebaat om jou minder te betalen voor hetzelfde werk. Als jij €2500 vraagt en momenteel €2000 verdient, dan zouden ze €2200 ook een mooi bod vinden. En dus besparen ze €300 per maand aan je omdat jij je salaris hebt gedeeld.
Waarom zou je liegen als je samen waarschijnlijk nog jaren met elkaar te maken gaat krijgen?
Je moet zeker niet liegen. Je hoort gewoon te onderhandelen zonder de andere partij toegang te geven tot informatie waar ze geen enkel recht toe hebben. Jouw salariswens of salariseis staat compleet los van wat jij nú verdient.
Als je denkt dat je mogelijk nieuwe werkgever je een zo laag mogelijk bod wil geven wanneer hij/zij je huidige loon weet ben je al niet goed bezig want vertrouw je je nieuwe werkgever niet? Is dat dan wel de juiste keuze?
Je bent echt veel te goed van vertrouwen.

Situatie 1: je vertelt teveel
Jouw huidige salaris: €2500
Nieuwe baan: Salaris range van €3000 tot €4500
Werkgever: "Wat verdien je nu?"
Jij: "Ik verdien €2500" (eerlijk!)
Werkgever: "Cool wij bieden €3250."
Jij: "Jottem!"

Situatie 2: je onderhandelt
Jij: "Ik verdien €3500" (bluffen!)
Werkgever: "Cool wij bieden €4000."
Jij: "Mwah ik wacht even op een andere partij."
Werkgever: "Cool wij bieden €4300."
Jij: "Hoera!"

Ik heb tot 3 maal toe sprongen gemaakt van +€1000 bruto per maand door goed te onderhandelen en vooral niet mijn huidige salarisinformatie te geven. Dat was significant lager geweest als ik die informatie wél had gedeeld.

Als ik in die 3 gevallen "maar" +€500 had gekregen was het alsnog mooi geweest natuurlijk :P Maar dat zou mij tegelijkertijd ook €1500 per maand hebben gekost. Of grofweg €20k per jaar.

Je vertelt nooit je huidige salaris aan een werkgever. En als je druk voelt om dat tóch te doen dan bluf je gewoon keihard. Liegen hoeft niet, maar "verdienen" is een rekbaar begrip. Ik verdien vind ik best meer dan wat ik krijg :7

Overigens ook niet onbelangrijk: Door te bluffen loop je ook het risico dat je te duur bent en een baan niet krijgt. Dat is mij ook weleens gebeurd. Maar over het algemeen heb je–als je gewild bent–genoeg ruimte om te onderhandelen, en je mogelijk nieuwe werkgever óók.

Zo deed 1 bedrijf een paar jaar geleden enorm z'n best om mij binnen te halen. Het salaris was niet te onderhandelen, maar andere secundaire arbeidsvoorwaarden werden erbij gesleept om het aantrekkelijk(er) te maken. Denk aan dagen thuiswerken, een complete setup om thuis te kunnen werken, een ruimer leasebudget, vergoedingen voor internet/telefoon, iPad, nieuwe iPhone ieder jaar, etc. Verkapt salaris, maar zonder het salarishuis omver te schoppen.

Onderhandel over je salaris alsof je een bedrijf bent. Want dat is de tegenpartij ook. Doe alsof je poker speelt: laat de andere speler niet in je kaarten kijken. Dan verlies je.

• Hankie0412
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 19-04 14:04
What he said!

• indigo79
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 21:05
... ze vragen altijd een gewenste salaris indicatie MAAR willen wel een recente loonstrook zien. Puur om het feit dat ze op een eerlijke basis met elkaar willen onderhandelen en niet met een leugen beginnen. ...
Een eerlijke basis zou zijn dat als jij jouw salarisstrookje overhandigt, je werkgever toont hoeveel je toekomstige collega's met gelijkaardige functies verdienen. In dat geval weten beide partijen exact waar ze aan toe zijn. Dat tweede heb ik echter nog nooit meegemaakt (openbare sector uitgezonderd, maar daar is ook niet veel te onderhandelen)...

• _vision
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 22:08
Blue-eagle schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 13:58:
Situatie 2: je onderhandelt
Jij: "Ik verdien €3500" (bluffen!)
Werkgever: "Cool wij bieden €4000."
Jij: "Mwah ik wacht even op een andere partij."
Werkgever: "Cool wij bieden €4300."
Jij: "Hoera!"
Dat kan zeker een goede tactiek zijn, maar je moet daarbij wel bereid zijn om de boel te laten klappen als het anders loopt. Als je bluft met €3500 en de werkgeverskant vraagt om een salarisstrookje, dan moet je ook bereid zijn om van de onderhandelingstafel weg te lopen.

Als je meerdere gesprekken hebt lopen, dan kun je dat risico makkelijk nemen en werkgevers tegen elkaar uitspelen. :) Als je echter die ene baan graag wil hebben, maar je overspeelt je hand...heb je uiteindelijk niks.

• Daffie
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 14:11
Mocht je in een gunstige positie staan (bijvoorbeeld omdat je weet dat ze hard op zoek zijn naar een nieuwe collega, of omdat in het algemeen de vraag naar mensen zoals jij groter is dan het aanbod op de arbeidsmarkt), dan kun je daar inderdaad handig op inspelen en vooral niet vertellen wat je nu verdient. Als een werkgever je graag genoeg wilt (of hard genoeg nodig heeft) dan kun je daarin best wat winst behalen.

Maar houd wel in je achterhoofd dat, hoe minder jij onderbouwd dat je vind dat je €x moet gaan verdienen, hoe minder je potentiële werkgever hoeft te onderbouwen dat ze vinden dat jij €y waard bent (waarbij y minder is dan x). En nogmaals, bij krapte op de arbeidsmarkt kun je dat in je voordeel gebruiken, maar mocht het een functie betreffen waar kandidaten genoeg voor te vinden zijn, dan kun je beter wel een goed verhaal hebben waarom jij vind dat je €x waard bent. En mocht je een goed onderbouwd verhaal hebben, zonder dat je daarbij je huidige salaris hoeft te vertellen, dan is dat een prima uitgangspunt.

Maar, stel jij hebt een salariswens van bijvoorbeeld €3000. Je hebt netjes onderbouwd waarom je vind dat je dat waard bent (ervaring dit, opleiding dat, certificaat zus en procesinzicht zo) en jouw toekomstige werkgever kan daar met de pet niet bij en hij vind dat €2500 echt al héél netjes is. Dan krijg je een vreemde situatie, want jij kan/wil niet 'bewijzen' waarom €3000 reëel is, en hij kan/wil niet 'bewijzen' waarom €2500 reëel is. Het kan dan zinvol zijn om aan te geven (en te 'bewijzen') dat je nu bijv. al op €2650 zit, en wilt groeien naar €3000 om voor jou de overstap zinvol te maken. Dan kun je de discussie richten op hetgeen er eigenlijk toe doet, namelijk of zowel jij als de werkgever een salarissprong van €350 reëel vinden. Of je echt moet 'bewijzen' dát je nu al €2650 verdient, en of de werkgever daarvoor per sé je salarisstrook wilt zien, is aan jou natuurlijk. Als je werkgever je niet gelooft en alleen verder wilt praten als je een salarisstrook overhandigd, dan kan dat voor jou natuurlijk een reden zijn om niet verder te willen praten.

Wat @_vision al zegt; als je gaat 'bluffen' of simpelweg een flinke stap voorwaarts wilt maken qua salaris, en je kan of wil het niet onderbouwen op een manier die de werkgever graag ziet, dan moet je bereid zijn om niet verder met ze in zee te gaan.

Daffie wijzigde deze reactie 07-02-2019 14:49 (10%)

• Blue-eagle
  • Niet online
_vision schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 14:43:
[...]

Dat kan zeker een goede tactiek zijn, maar je moet daarbij wel bereid zijn om de boel te laten klappen als het anders loopt. Als je bluft met €3500 en de werkgeverskant vraagt om een salarisstrookje, dan moet je ook bereid zijn om van de onderhandelingstafel weg te lopen.
Daar moet je anders op ingaan. Die vraag heb ik één keer gekregen en ik was er op voorbereid. Mijn wedervraag was heel simpel: "Goed idee. Zou je mij de salarisstrookjes van jouzelf en mijn directe collega's kunnen toesturen?"

De wens om jouw salaris in te zien verdwijnt dan direct.
Als je meerdere gesprekken hebt lopen, dan kun je dat risico makkelijk nemen en werkgevers tegen elkaar uitspelen. :) Als je echter die ene baan graag wil hebben, maar je overspeelt je hand...heb je uiteindelijk niks.
Welja, dat is het risico van onderhandelen. Iedereen moet voor zichzelf bepalen of het de moeite waard is.
Daffie schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 14:46:
Mocht je in een gunstige positie staan (bijvoorbeeld omdat je weet dat ze hard op zoek zijn naar een nieuwe collega, of omdat in het algemeen de vraag naar mensen zoals jij groter is dan het aanbod op de arbeidsmarkt), dan kun je daar inderdaad handig op inspelen en vooral niet vertellen wat je nu verdient. Als een werkgever je graag genoeg wilt (of hard genoeg nodig heeft) dan kun je daarin best wat winst behalen.

Maar houd wel in je achterhoofd dat, hoe minder jij onderbouwd dat je vind dat je €x moet gaan verdienen, hoe minder je potentiële werkgever hoeft te onderbouwen dat ze vinden dat jij €y waard bent (waarbij y minder is dan x).
Mijn onderbouwing is retesimpel: Ik zoek ieder jaar meerdere vacatures op, twee maandjes voor mijn functioneringsgesprek met mijn werkgever. Ik weet precies wat mijn marktwaarde is.

Wat men vaak onderschat is hoe waardevol dit is. Je werkt voor je geld, en dat gaat verder dan alleen je beroep uitoefenen. Door een paar sollicitaties te doen (zelfs als die niks worden!) maak je soms net die sprong naar een paar honderd euro méér per maand :) Dat is makkelijk verdiend.
En nogmaals, bij krapte op de arbeidsmarkt kun je dat in je voordeel gebruiken, maar mocht het een functie betreffen waar kandidaten genoeg voor te vinden zijn, dan kun je beter wel een goed verhaal hebben waarom jij vind dat je €x waard bent. En mocht je een goed onderbouwd verhaal hebben, zonder dat je daarbij je huidige salaris hoeft te vertellen, dan is dat een prima uitgangspunt.
En dat is simpel: Ken je waarde. Laat recruiters voor je lopen. Solliciteer op functies (die je niet hoeft te accepteren!) en laat je niet afdoen met een matige +3% tot +5% ieder jaar.
Maar, stel jij hebt een salariswens van bijvoorbeeld €3000. Je hebt netjes onderbouwd waarom je vind dat je dat waard bent (ervaring dit, opleiding dat, certificaat zus en procesinzicht zo) en jouw toekomstige werkgever kan daar met de pet niet bij en hij vind dat €2500 echt al héél netjes is. Dan krijg je een vreemde situatie, want jij kan/wil niet 'bewijzen' waarom €3000 reëel is, en hij kan/wil niet 'bewijzen' waarom €2500 reëel is.
Dan zeg je gewoon, mits je dit hebt gedaan: "Ik heb 2 aanbiedingen liggen van €3000 euro of hoger." Klaar. Einde argument. En dat mag prima een leugen zijn op dit punt, want ik garandeer je dat de werkgever op dat punt ook liegt dat 'ie barst.
Het kan dan zinvol zijn om aan te geven (en te 'bewijzen') dat je nu bijv. al op €2650 zit, en wilt groeien naar €3000 om voor jou de overstap zinvol te maken.
Je hebt geen ongelijk, toch: dan loop je dus de kans mis dat je de baan ook voor €3200 kan krijgen als je een paar dagen wacht...

En in die situatie zou ik alsnog een eerlijke oversteek willen maken qua informatie. Dan wil ik ook weten wat mijn collega's verdienen. Waarom moet in vredesnaam de bewijslast één kant opgaan? :?
Dan kun je de discussie richten op hetgeen er eigenlijk toe doet, namelijk of zowel jij als de werkgever een salarissprong van €350 reëel vinden. Of je echt moet 'bewijzen' dát je nu al €2650 verdient, en of de werkgever daarvoor per sé je salarisstrook wilt zien, is aan jou natuurlijk. Als je werkgever je niet gelooft en alleen verder wilt praten als je een salarisstrook overhandigd, dan kan dat voor jou natuurlijk een reden zijn om niet verder te willen praten.

Wat @_vision al zegt; als je gaat 'bluffen' of simpelweg een flinke stap voorwaarts wilt maken qua salaris, en je kan of wil het niet onderbouwen op een manier die de werkgever graag ziet, dan moet je bereid zijn om niet verder met ze in zee te gaan.
That's what I said, too :7 Bij onderhandelen hoort ook "verliezen". En die quotes gebruik ik omdat het mij persoonlijk vooral enorm veel heeft geleerd.

• Hankie0412
Salarisonderhandeling is altijd een spel van liegen en bedriegen. Iedereen aan de tafel wil er beter van worden, als je dan stelt dat je geen vertrouwen hebt in de werkgever of hij in jou is echt de grootste onzin.

Er is op de wereld geen werkgever die zegt ok jij verdient nu 1800 euro zie ik op de loonstrook en wij hier allemaal 3200 dus jij krijgt dat ook. Het is gewoon een spel van bluffen en hard spelen. En uiteraard moet je je verlies wel eens nemen.

Ik ben hierdoor in 8 jaar van 1800 euro naar 5300 euro gestegen door over te stappen en dan goed te onderhandelen. De grote stappen maak je niet als je blijft zitten over het algemeen.

• Raoul.TLS
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 18-04 08:45
Nou je kan gewoon zeggen ik verdien iets van ongeveer tussen de 2000 en 2500
En wil graag naar een Salaris van iets van tussen de 2500 en 3000.
En dan weten ze of het binnen het budget is of anders moeten ze verder zoeken.
Heb vaker gewoon gezegd ik verdien iets van tussen xxxx en xxxx
Is niets mis mee. Meestal volgt een bod .. als je dat niets vindt wacht je een paar dagen met reageren.
Dan zeggen nee had meer in gedachte en je wil er financieel niet op achteruit gaan.
Nou dat is eerlijk.

<GOT>DrOPje #2516

• Drunken_Bear
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 11:44

Drunken_Bear

Pro Niksnut

Waarom is dit dom? Zij proberen je met die vraag uit de tent te lokken. in het verleden heb ik ook wel eens gelogen over mijn salaris en dat leverde een aanbod op die in mijn ogen toentertijd enorm hoog was. voor mij werkte het dus

Zodoende ben ik nu in 4 jaar van 1800 naar 2750 gegaan (bruto, exclusief arbeidsvoorwaarden etc.)

Overigens kan liegen wel in je nadeel werken als ze niet akkoord gaan of ze bewijs willen zien. dat was in mijn geval niet zo, maar dan is een eventueel risico dat je neemt. de vraag voor jou is of je dat het waard vind.

Drunken_Bear wijzigde deze reactie 07-02-2019 16:11 (31%)

Zoals de ouden zongen, zo housen de jongen. LoL IGN: warmastah

• Verderf
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 18:53
Ik heb toendertijd gewoon aangegeven dat ik X bedrag wilde verdienen want ik moest mijn Lease bak inleveren. (ok ik had wel iets hoger aangegeven dan ik wilde) Toen kreeg ik vrij snel te horen dat ze niet zoveel konden bieden omdat het anders oneerlijk zou zijn tegenover de andere collega's.

Nee heb je, ja kan je krijgen. Ik ben altijd gewoon eerlijk geweest in mijn salaris wensen en heb mijn huidige salaris voor mijzelf gehouden.

Verderf wijzigde deze reactie 07-02-2019 16:13 (6%)

| MSI Z270 Gaming M7 | Intel i7 7700K | 2x8GB DDR4 | Nvidia Geforce 1080 Ti | Corsair AX860 | Crucial MX300 1,05TB | Samsung 840 256GB |

• CH4OS
  • Registratie: april 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

glvanlier schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 10:17:
Bedankt voor de input. In eerste instantie keek ik er ook zo naar en vind ik dat mijn huidige salaris niet ter zake doet. Ik heb uiteraard een minimale salariswens.

Is het zinvol andere info te geven of eigenlijk nu zeggen "kom maar met een bod en daarna kijken we verder"?
Ik zou gewoon daar eerlijk in zijn. Aangeven dat jouw huidige salaris er niet toe doet en dat jouw salaris wens minimaal X is. Dat heb ik bij mijn huidige werkgever ook gedaan. Uiteindelijk gaven ze toe, juist omdat ik eerlijk was en het niet wilde vertellen en aangaf wat ik zelf als salaris zou zien.
Bjarne666 schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 16:07:
Overigens kan liegen wel in je nadeel werken als ze niet akkoord gaan of ze bewijs willen zien. dat was in mijn geval niet zo, maar dan is een eventueel risico dat je neemt. de vraag voor jou is of je dat het waard vind.
Je bent niet verplicht om bewijs te leveren als ze erom vragen. Je kunt bedrijven gewoon een bod doen en dan kan je altijd zien of men die accepteert of niet; men wil jou in dienst hebben of niet, immers.

CH4OS wijzigde deze reactie 07-02-2019 16:21 (41%)

[ Steam ][ Diablo ][ CptChaos#2957 ]

• jongetje
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 15:41
Bjarne666 schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 16:07:
[...]

Waarom is dit dom?

[...]
Overigens kan liegen wel in je nadeel werken als ze niet akkoord gaan of ze bewijs willen zien.
Je geeft zelf al antwoord. Ik heb verhalen gehoord van iemand die met een hoog salaris kwam. Toen wilde de nieuwe werkgever een loonstrook zien om te verifiëren en toen viel ie die de maand. Dan wordt je dus niet aangenomen omdat je niet betrouwbaar bent.

Zelf vind ik het niet zo erg om te zeggen, zeker niet als je niet weg moet bij je huidige werkgever en je eventueel meerdere sollicitaties hebt lopen, wat in deze tijd niet zo gek is.

In dit geval, als je het niet wilt zeggen, zeg je het toch niet?

jongetje wijzigde deze reactie 07-02-2019 16:20 (4%)

• Croga
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 19:46
Hankie0412 schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 15:23:
Salarisonderhandeling is altijd een spel van liegen en bedriegen. Iedereen aan de tafel wil er beter van worden, als je dan stelt dat je geen vertrouwen hebt in de werkgever of hij in jou is echt de grootste onzin.
Dat is wel een hele zwarte kijk op de wereld. En één die ik verwerp. Ik heb nog nooit gelogen tijdens een salaris onderhandeling en er toch altijd uit gekregen wat ik dacht dat ik waard was.
Er is op de wereld geen werkgever die zegt ok jij verdient nu 1800 euro zie ik op de loonstrook en wij hier allemaal 3200 dus jij krijgt dat ook. Het is gewoon een spel van bluffen en hard spelen. En uiteraard moet je je verlies wel eens nemen.
Waarom is er geen werkgever die dat zegt? Ik ken een paar werkgevers die je exact kunnen voorrekenen wat je bij de gaat verdienen zonder ook maar iets van je salaris geschiedenis te kennen.
Ik ben hierdoor in 8 jaar van 1800 euro naar 5300 euro gestegen door over te stappen en dan goed te onderhandelen. De grote stappen maak je niet als je blijft zitten over het algemeen.
Ik ben indertijd in 4 jaar tijd van 3400 naar 8000 gegaan zonder ook maar een woord te liegen. Door simpelweg volledig transparant te zijn over wat ik waard ben.

Waarom zou ik willen werken voor iemand die mij niet op waarde kan schatten? Waarom zou ik willen werken voor iemand die in een "spel van liegen en bedriegen" mee gaat? Waarom zou ik mijn baas nog vertrouwen als hij begonnen is met proberen mij uit te knijpen? Ik vindt dat allemaal zaken die ik niet zou willen hebben in deze wereld en waar ik dus ook niet aan mee werk.

• Blue-eagle
  • Niet online
Raoul.TLS schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 16:06:
Nou je kan gewoon zeggen ik verdien iets van ongeveer tussen de 2000 en 2500
En wil graag naar een Salaris van iets van tussen de 2500 en 3000.
Dan krijg je dus iets tussen de 2500 en 3000. Maar nooit iets tussen de 3500 en 4000.
En dan weten ze of het binnen het budget is of anders moeten ze verder zoeken.
Heb vaker gewoon gezegd ik verdien iets van tussen xxxx en xxxx
Is niets mis mee. Meestal volgt een bod .. als je dat niets vindt wacht je een paar dagen met reageren.
Dan zeggen nee had meer in gedachte en je wil er financieel niet op achteruit gaan.
Nou dat is eerlijk.
Eerlijke sollicitanten zijn net als "loyale werknemers": spotgoedkoop, en ze doen zichzelf enorm tekort.
jongetje schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 16:20:
[...]

Je geeft zelf al antwoord. Ik heb verhalen gehoord van iemand die met een hoog salaris kwam. Toen wilde de nieuwe werkgever een loonstrook zien om te verifiëren en toen viel ie die de maand. Dan wordt je dus niet aangenomen omdat je niet betrouwbaar bent.
Dat ligt 100% aan zichzelf. Je geeft nooit je salarisstrook, en je geeft nooit toe dat je loopt te bluffen. Dat gaat niemand wat aan. Die iemand in jouw verhaal verprutste het zelf.
Croga schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 16:31:
[...]

Dat is wel een hele zwarte kijk op de wereld. En één die ik verwerp. Ik heb nog nooit gelogen tijdens een salaris onderhandeling en er toch altijd uit gekregen wat ik dacht dat ik waard was.
Twee grote verschillen met de meeste mensen: Jij durft te vragen en je weet wat je waard bent.
[...]

Waarom is er geen werkgever die dat zegt? Ik ken een paar werkgevers die je exact kunnen voorrekenen wat je bij de gaat verdienen zonder ook maar iets van je salaris geschiedenis te kennen.
De meeste bedrijven zijn er om zoveel mogelijk winst te maken. Veel bedrijven maken geen grandioze winsten. Veel bedrijven zijn erbij gebaat om, als ze 100+ mensen aannemen dat jaar, iedere persoon nét iets onder marktwaarde te betalen. Want dat levert vele honderden duizenden euro's op.

Ik ken de goede bedrijven ook wel, maar die zijn voor zover ik weet redelijk zeldzaam.
[...]

Ik ben indertijd in 4 jaar tijd van 3400 naar 8000 gegaan zonder ook maar een woord te liegen. Door simpelweg volledig transparant te zijn over wat ik waard ben.
En veel mensen weten: A. niet wat ze waard zijn; en B. niet dat het sollicitatieproces een zakelijke transactie is.
Waarom zou ik willen werken voor iemand die mij niet op waarde kan schatten? Waarom zou ik willen werken voor iemand die in een "spel van liegen en bedriegen" mee gaat? Waarom zou ik mijn baas nog vertrouwen als hij begonnen is met proberen mij uit te knijpen? Ik vindt dat allemaal zaken die ik niet zou willen hebben in deze wereld en waar ik dus ook niet aan mee werk.
Waarom? Geen idee, ik zou het ook overslaan. Maar niet iedereen heeft de luxe om werkgevers uit te zoeken. Dus in veel gevallen: Omdat veel bedrijven op die manier werken en er geen kwaad achter zit, enkel bedrijfsvoering in ons kapitalistisch bestaan.

Ik heb voor enkele bedrijven gewerkt die op deze manier opereren. Het waren leuke bedrijven maar de sollicitatieprocedure was moeilijk. Dat was anno 2012 en ik heb er veel van geleerd. Met name dat je voorbereid moet zijn op het slechtste scenario, maar... niets houdt je tegen om het beste te verwachten. En dat kan je afdwingen :P

• Raoul.TLS
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 18-04 08:45
Ik ben zelf meer gaan verdienen en ben van 40 naar 36 uur en 4 keer 9 gegaan .
Meer voor sec arbeids voorwaarden
Dichterbij huis thuiswerken en nagenoeg geen file

<GOT>DrOPje #2516

• Secsytime
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 22:18

Secsytime

Automagisch

Iedereen maakt het allemaal erg moeilijk.

Het is heel simpel, je zegt: dit gaat om een andere functie en mijn huidige salaris heeft hier niks mee te maken.

Wees bereid on de tafel te verlaten. Grote kans dat HR dan teruggefloten wordt.

• Cyriel85
[...]

[...]

[...]

Helemaal mee eens. Het is niet een gevecht van liegen en bedriegen.
Echter heeft de nieuwe werkgever er gewoon totaal niets mee te maken wat je tot dan toe verdiende.

Gewoon eerlijk en volhardend zijn in je eis.
Als je 4000,- wil en dit binnen de salaris ruimte valt en je kan jouw waarde daar in beargumenteren dan haal je 4000,-
Als je je waarde niet kan beargumenteren haal je dat niet.

En ja, een salaris strook van 2500,- overleggen zal je er nooit bij helpen die 4000,- te halen. Dus gewoon nooit overleggen.

Enig reden om een salaris strook te overleggen is als je je droom werkgever hebt gevonden, alles wil laten om daar te werken maar je niet te veel op salaris wil inleveren...

• McBurger
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 12:27
aangeven dat je een geheimhoudingsverklaring hebt en het daar niet over mag hebben.

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Nog even los van de werkgevers die je zullen willen ontslaan als er ooit een leugen wordt ontdekt: eenmaal betrapt op hard liegen = nooit meer te vertrouwen. Niet alleen niet tijdens die sollicitatieprocedure en werkverband er na, ook niet bij enig ander project waar je de komende tig jaar die mensen gaat tegenkomen in ons kleine landje.

En liegen is niet nodig tijdens solliciteren. Hinten prima. Niets zeggen over onderwerpX prima. Verdoezelen vaak OK. Liegen niet. (Dat het bij jou goed uit pakte zegt niets. Er zijn mensen die het niet dragen van een autogordel overleven, er zijn mensen waar deelname aan een loterij winstgevend bleek. Dat maakt het nog niet slim :P )

Zeg 'obv huidig salaris en secundaire voorwaarden wil ik tenminste xxxx hebben', prima. Zeg dat je tenminste xxxx wil, prima. Zeg niet dat je nu yyyy verdient als het aantoonbaar yxyy is.

(Overigens: liegen over sommige onderwerpen is grond voor ontslag op staande voet. Al zal dat voor salaris niet zo zijn).
Zij proberen je met die vraag uit de tent te lokken.
Reden om je niet te laten opfokken door te liegen :+

• Napo
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 22:01

Napo

[Oo[:::|:::]oO]

Secsytime schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 21:02:
Iedereen maakt het allemaal erg moeilijk.

Het is heel simpel, je zegt: dit gaat om een andere functie en mijn huidige salaris heeft hier niks mee te maken.

Wees bereid on de tafel te verlaten. Grote kans dat HR dan teruggefloten wordt.
Dit voornamelijk.

Ooit een sollicitatie gedaan waar ze het salarisstrookje toch wel zeer cruciaal vonden. Dit zodat ze konden laten zien hoe men in zijn totaliteit er op vooruit zou gaan. Een berekening die ik ook zelf wel kan maken en irrelevant is voor het aanbod.

Kom je uit bij "dit is het proces" en dan maar laten klappen. Uiteindelijk werd er nog wel teruggekrabbeld en kwam er een - wat ik al had verwacht - karig aanbod.

Beoordeel iemand gewoonweg op zijn verwachte kennis en kunde en baseer je loonruimte op wat je voor de functie wil betalen.

[Oo[:::|:::]oO]

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 23:00
Die berekening is heel simpel. Tel alles op wat je als werkgever voor deze kandidaat zou betalen en deel dat bedrag met de kandidaat.

De kandidaat kan zelf de optelsom van zijn huidige baan maken en de grand totals vergelijken.

Aanvullend voordeel van dese werkwijze: ook toepasbaar voor mensen die nu niet in loondienst werken.

De vage praat over “alle voordelen van een werknemer” wordt in een enkel getal samengevat.

• Hankie0412
[...]

[...]

[...]

Het is ook niet zo zwart/wit, Ik weet ook wat ik waard ben en acteer daar ook na. Ik ga niet liegen over mijn salaris maar vertel wat ik wil. Maar een groot deel van de mensen zijn niet zo en laten zich afbluffen, de werkgever wil hoe dan ook voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Als hij weet dat jij een uurtarief van x waard bent en hij kan zijn marge verhogen omdat jij meegaat in een lager salaris zal hij het niet laten. Daarnaast vind ik de marktconform term van werkgevers een vorm van liegen, aangezien dit nergens vast ligt en zij echt geen gemiddelde hebben genomen van hun huidige populatie.

Dat bedoel ik met liegen en bedriegen.

• rikoos
  • Laatst online: 16:19
indigo79 schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 14:07:
[...]

Een eerlijke basis zou zijn dat als jij jouw salarisstrookje overhandigt, je werkgever toont hoeveel je toekomstige collega's met gelijkaardige functies verdienen. In dat geval weten beide partijen exact waar ze aan toe zijn. Dat tweede heb ik echter nog nooit meegemaakt (openbare sector uitgezonderd, maar daar is ook niet veel te onderhandelen)...
Dat is ook gebeurt want zij gaven aan wat het gemiddelde was/bonussen en dat klopte ook achteraf, voor mij pakte het dus beter uit. Volledig openkaart geweest met elkaar en daardoor een goede vertrouwensband.

Ik begrijp echt het probleem niet en als zij dus minder willen bieden, dan hoef je het niet te accepteren hoor. Nogmaal ik heb er geen probleem mee als ze het vragen en zie ook echt het probleem niet wat sommige hier duidelijk wel hebben.

• CurtPoindexter
  • Registratie: februari 2017
  • Niet online
Maar wat je in het echt doet, is altijd in het midden laten wat je nu verdient. Je beargumenteert wat je wilt gaan verdienen. Niet meer, niet minder.

• glvanlier
Ik heb gisteren aan het einde van de middag een mooi aanbod gekregen. Het is een hele stap vooruit. Ik ben er erg blij mee.

Overal lees ik dat je nooit het eerste bod moet accepteren. Hoe kijken jullie hier tegenaan? Nog wat meer salaris zou mooi zijn, maar een opleidingsbudget is ook iets dat ik heel graag zou willen hebben.

Nu vraag ik mij alleen af hoe hierop te reageren. Wat vinden jullie?

• Stoney3K
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 22:13

Stoney3K

Flatsehats!

F_J_K schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 22:04:
[...]

Nog even los van de werkgevers die je zullen willen ontslaan als er ooit een leugen wordt ontdekt: eenmaal betrapt op hard liegen = nooit meer te vertrouwen. Niet alleen niet tijdens die sollicitatieprocedure en werkverband er na, ook niet bij enig ander project waar je de komende tig jaar die mensen gaat tegenkomen in ons kleine landje.
Dat werkt trouwens ook andersom: Als een werkgever van mij gaat eisen dat ik over iets (bijvoorbeeld tegen een klant) moet liegen dat het gedrukt staat, dan kunnen ze één gedrukt ding krijgen en dat is mijn ontslagbrief.

Prima als je zegt "Sorry, daar kan ik geen uitspraak over doen", maar tegen een klant A moeten zeggen terwijl de situatie B is zegt mij vooral veel over de integriteit van het bedrijf.
glvanlier schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 10:57:
Overal lees ik dat je nooit het eerste bod moet accepteren. Hoe kijken jullie hier tegenaan? Nog wat meer salaris zou mooi zijn, maar een opleidingsbudget is ook iets dat ik heel graag zou willen hebben.

Dat ligt er maar net aan in welke positie je zit. Als je 4 jaar thuis hebt gezeten en je van geluk mag spreken dat je werk hebt, vooral niet moeilijk gaan doen over het eerste aanbod, maar als je overstapt met 8 jaar werkervaring en je wat nieuws zoekt, dan mag je best zeggen dat er een schepje bij mag. In het ergste geval blijf je namelijk bij je huidige werkgever zitten.

Stoney3K wijzigde deze reactie 12-02-2019 11:37 (30%)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• Pizza_Boom
  • Registratie: juli 2012
  • Nu online
glvanlier schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 10:57:
Kan je toch noemen? Met het salaris ben ik tevreden, maar dan wil ik er wel een opleidingsbudget bij zodat ik mijzelf kan ontwikkelen.

Ik ben ook zonder onderhandelen akkoord gegaan met het bod dat mijn WG mij vorige week deed. Opleidingsbudget en weer 5% erbij. T.o.v. mijn salaris een jaar terug 15% gestegen. Ik heb nu munitie om over een half jaar weer te komen.

• glvanlier
Nog even terugkoppeling:

Uiteindelijk heb ik niks gezegd over mijn huidige salaris. Ik heb een bedrag genoemd dat ik wilde hebben. Daar zijn ze net iets onder gaan zitten in hun bod. In combinatie met de secundaire voorwaarden heb ik dit bod uiteindelijk geaccepteerd en vorige week mijn ontslag ingediend bij mijn huidige werkgever. Per 1 april start ik met mijn nieuwe baan. Er is ook niet gevraagd verder naar een loonstrook.

Dus mijn tip nu ook voor anderen en voor mezelf in de toekomst: niks zeggen over je huidige salaris.

• ExtendedCaesar
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 22-04 22:03
@glvanlier Succes met je nieuwe baan! Ik mag ook op zoek naar iets anders :) Dank voor het delen van je ervaringen. Was leuk meelezen. Heb bij mijn vorige overstap (2 jaar terug) niet serieus iets gedaan met loononderhandeling. Wil dat deze keer wel goed gaan doen. Zat ook moet jou vraag te worstelen, en zal je tip ter harte nemen :)
Pagina: 1

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True