Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Discussie met installateur: 3x25 A verbruik en opwekking

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• -Pieter-471
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 21-10 11:29
Beste tweakers,

Ik heb behoefte aan een "second opinion" in mijn discussie met de installateur van onze warmtepomp.

De kern van de discussie is of je opwekking en verbruik los kan bekijken of juist op moet tellen voor het berekenen van de maximale capaciteit per fase (dus niet per groep!).

We hebben nu een 3x25 A aansluiting en dat willen we graag zo houden. Als we de verbruiksgroepen optimaal over de fases verdelen dan gaat dit lukken. Als we de opwekkingsgroepen optimaal over de fases verdelen dan gaat dit ook lukken.
Als we echter opwekkers en verbruikers bij elkaar optellen dan gaat 3x35 A niet of met moeite lukken.

Dus mijn vraag voor jullie: moet je verbruik en opwekking per fase optellen of niet?

Beste antwoord (via -Pieter-471 op 07-02-2019 13:09)

• hesselbeertje
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 22:33
Aanvulling: Zorg wel dat je aardlekschakelaars en bedrading in de kast geschikt is, bij 25a hoofdzekeringen + 25a opwekking kan er 50a door een kabel of aardlek gaan. Standaard 40a aardlekschakelaars zijn dan eigenlijk te licht!

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 LIVE

Alle reacties

• hesselbeertje
Nee natuurlijk moet je ze niet optellen. Bij een verbruik van 20a per fase, en tegelijk opwekking van 20a gaat er helemaal niets door de hoofdzekeringen.

Dus als het zonder opwekking kan, wordt het met opwekking alleen maar beter.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• hesselbeertje
Aanvulling: Zorg wel dat je aardlekschakelaars en bedrading in de kast geschikt is, bij 25a hoofdzekeringen + 25a opwekking kan er 50a door een kabel of aardlek gaan. Standaard 40a aardlekschakelaars zijn dan eigenlijk te licht!

• Vloris
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 21:24
Voor de zwaarte van de hoofdzekering hoef je zoals hesselbeertje zegt inderdaad niks op te tellen. Voor de bedrading na de hoofdzekeringen tot de groepen misschien wel.

Je kunt nu namelijk in theorie 25A van het lichtnet afnemen, en tegelijkertijd 25A met je zonnepalen opwekken en dus 50A aan stroom verbruiken (als je het over genoeg groepen verdeelt). De bekabeling tussen hoofdzekeringen en groepen moet dan wel voor die 50A geschikt zijn.

--edit-- ah, ik zie dat er twee personen tegelijk ongeveer hetzelfde probeerden te zeggen ;)

Vloris wijzigde deze reactie 07-02-2019 12:48 (10%)

• -Pieter-471
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 21-10 11:29
Hardstikke bedankt! Ik heb inmiddels de installateur kunnen overtuigen. De bedrading en aardlek eisen zal ik met ze doornemen.

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Samsung

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True