ZACH-LIKE Kickstarter met 5 personen

Pagina: 1
Acties:
  • 630 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grutty
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21-07 11:30
Als fan van de spellen van Zachtronics (Specechem, Infinifactory, Opus Magnum, Exapunks), leek het me leuk om mee te doen aan deze kickstarter:

https://www.kickstarter.com/projects/1812249267/zach-like

De verzendkosten van dit boek zijn echter niet bepaald aantrekkelijk, namelijk $40. Samen met het boek van $20 komt dat neer op $60 omgerekend €53.

Nu is er echter de mogelijkheid een pakket van 5 boeken te verzenden voor $80, wat - als je het opsplitst per boek/persoon - neerkomt op $16 en dan is het dus totaal $36, omgerekend €32.

Je hebt dan wel alle boeken op dezelfde plek, dus die moeten vervolgens verdeeld worden, zeg via DHL voor ongeveer €6. Geschatte totaalkosten per boek/persoon: €38. Het zal daar iets onder zitten, gezien het me redelijk lijkt als ik ook meebetaal aan de 4 maal bestelkosten om die boeken vanuit mijn huis naar de rest te sturen :)

Mijn vraag op het forum is dus vrij simpel. Wie lijkt het boek ook leuk en doet mee met het besparen van ~€15? Als er genoeg animo is zou ik graag een bestelling plaatsen, maar dan moeten dat wel 4 mensen zijn die hier serieus op in willen gaan.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:52
Je vergeet de 21% btw en inklaringskosten ook nog eens 13 euro bij PostNL.

Al met al een duur geintje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wody
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-05 03:43
loki504 schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 08:07:
Je vergeet de 21% btw en inklaringskosten ook nog eens 13 euro bij PostNL.
Het aankoopbedrag van $20 is ongeveer 17 of 18 euro. Dat is onder de grens van 22 euro, dus je betaalt geen btw en inklaringskosten.
Als dat bedrag meer dan 22 euro was geweest, dan moest je BTW over het aankoopbedrag+verzendkosten betalen, en inklaringskosten.
Wel als je er dus meer betaalt, maar voor sommige mensen is het dus goedkoper om 1 boek te kopen.

[ Voor 9% gewijzigd door Wody op 07-02-2019 08:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:52
Wody schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 08:15:
[...]

Het aankoopbedrag van $20 is ongeveer 17 of 18 euro. Dat is onder de grens van 22 euro, dus je betaalt geen btw en inklaringskosten.
Als dat bedrag meer dan 22 euro was geweest, dan moest je BTW over het aankoopbedrag+verzendkosten betalen, en inklaringskosten.
Maar hij wil er 5 voor 80$. Dus boven de 22 euro grens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wody
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-05 03:43
loki504 schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 08:16:
[...]

Maar hij wil er 5 voor 80$. Dus boven de 22 euro grens.
Je hebt gelijk! Ik vergat de laatste regels. Als je het uitrekent, kost het inclusief kosten ongeveer 48 euro voor 1 boek, en 190 voor 5, dus 38 euro per exemplaar, plus nederlandse verzendkosten (dus ongeveer 44 euro).

Scheelt dus maar 4 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grutty
Allen, ontzettend bedankt voor het meedenken! Ik had nog niet stilgestaan bij het btw/invoerrechten probleem, hieronder mijn bevindingen en resulterende correcties op mijn berekening:

Op de site van de belastingdienst "Moet ik belastingen bij invoer betalen?" zie ik inderdaad dat er geen btw noch invoerrechten hoeven te worden betaald over goederen die vanuit een niet-EU-land worden ingevoerd met een waarde tot en met €22. Dit is exclusief de verzekerings- en vervoerskosten. Hierboven is het echter niet gelijk zowel btw als invoerrechten. Goederen met een waarde tot en met €150 betaal je wel btw maar geen invoerrechten over. Verder, gezien het boeken zijn, is de btw die je hierover moet betalen 9% en niet 21%.

Dus hier geüpdatete berekeningen:

Het blijft $60/€53 voor een los boek, niet €48 zoals Wody zegt. Je betaalt namelijk geen btw noch invoerrechten in deze situatie.

Er moet 9% btw betaald worden over de bestelling van 5 boeken, dus de uiteindelijke totaalprijs van $180 reken ik voor het gemak eerst om naar €159, waar dan 9% btw bijkomt en neerkomt op €173. Dan €14 voor de afhandelingskosten van PostNL en viermaal Nederlandse "distributiekosten" van €4 en het totaal wordt €203. Prijs per hoofd: €41.

Het verschil lijkt dus best te blijven. Als ik hier iets verkeerd bereken hoor ik het graag, want het is nuttig eerst vast te stellen of deze operatie de moeite waard is.

Voor de volledigheid link naar pagina's van de belastingdienst:
https://www.belastingdien...tingen_bij_invoer_betalen
https://www.belastingdien...j_invoer_internetaankopen

En PostNL over afhandelingskosten:
https://www.postnl.nl/ont...akket-uit-het-buitenland/

Edit: PostNL brievenbuspakje prijs gewijzigd en afhandelingskosten toegevoegd. Conclusie blijft (tot nu toe) staan.

[ Voor 8% gewijzigd door Grutty op 07-02-2019 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Een aantal opmerkingen:
  • Boeken versturen in Nederland kan goedkoper. 'Brievenbuspakje' via PostNL, kost 3,90.
  • Vergeet je de inklaringskosten niet, die door een partij als PostNL in rekening gebracht worden?
Maar nog opmerkelijker vind ik het feit dat anno nu, notabene een lap tekst over een digitaal onderwerp, als papieren versie gebracht wordt?!? 7(8)7
Waarom niet als E-Boek? Downloadable PUB/PDF o.i.d? Scheelt een hoop fijngeperste vezeltjes (het papier) en fossiele brandstoffen (het maken + transport).

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-09 16:47

talin

ES-MA

ehtweak schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 09:24:

Maar nog opmerkelijker vind ik het feit dat anno nu, notabene een lap tekst over een digitaal onderwerp, als papieren versie gebracht wordt?!? 7(8)7
Waarom niet als E-Boek? Downloadable PUB/PDF o.i.d? Scheelt een hoop fijngeperste vezeltjes (het papier) en fossiele brandstoffen (het maken + transport).
met je eens maar denk bij dit soort dingen dat een iPad, Ebook reader, laptop etc ook niet vanzelf werkt, daar moet ook stroom in en die word ook ergens opgewekt.

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grutty
ehtweak schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 09:24:
Een aantal opmerkingen:
  • Boeken versturen in Nederland kan goedkoper. 'Brievenbuspakje' via PostNL, kost 3,90.
  • Vergeet je de inklaringskosten niet, die door een partij als PostNL in rekening gebracht worden?
Dit is denk ik niet echt de plek om het nut of de milieuvoetafdruk van fysieke boeken te bediscussiëren, maar ik kan het niet laten hier kort op in te gaan. Een boek blader je naar mijn inziens leuk doorheen en een e-book of iPad of wat dan ook is erg praktisch, maar staat een stuk minder leuk in de boekenkast ;)

On-topic: Ik zal de berekening updaten de kosten van het brievenbuspakje en de afhandelingskosten van PostNL. Ik was me niet bewust dat hier ook nog een vast bedrag voor bovenop komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Modbreak:Inkoop-/samenkoopacties zijn niet de bedoeling op Tweakers. Je kan eventueel wel een advertentie in Vraag & Aanbod overig maken zodra je de boeken binnen hebt.

Hier gaat in ieder geval een slotje op.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.