Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Hulp gevraagd:Indakzonnepanelensysteem uitbreiden met opdak

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• kaboom1555
  • Registratie: augustus 2011
  • Nu online
Beste Tweakers,

Onze recent opgeleverde nieuwbouwwoning is vanuit de bouw voorzien van 3 indakpanelen. De bouwer gevraagd dit maximaal uit te breiden heeft geresulteerd in 3 extra panelen.

We hebben nu 6x 290WP JA Solar ZWART paneel indak-systeem liggen.
De omvormer is een Solis 4G 1500 Mini Single Phase Inverter.

Echter zit er nog veel "loze" ruimte op het dak.
Nu ben ik offertes aan het opvragen dit uit te breiden. Ik heb nog geen bedrijf kunnen vinden dat het GSE systeem wil/kan uitbreiden. Offertes voor op-dak heb ik inmiddels binnen, echter vertellen verschillende bedrijven mij verschillende dingen.

De schoorsteen is van de buurman rechts. Die zou in de ochtenduren voor schaduw zorgen op eventueel uit te breiden panelen, De experts van de bedrijven die een offerte ingediend hadden hebben daar verschillende oplossingen voor.

Zo biedt één bedrijf aan om op elk paneel een losse Mini omvormer Enphase Micro Inverter IQ7 60C te plaatsen en weer een ander bedrijf zou alleen achter het schaduwpaneel 1 Optimizer Tigo Yellow plaatsen. Een ander bedrijf zegt dat ik helemaal niet aan een uitbreiding moet beginnen... Ook zit er nog een verschil in het monitoren: bij bedrijf 1 kan ik zelf alle nieuwe panelen monitoren en bij bedrijf 2 doen ze dat zelf voor je.

Concreet kan ik momenteel kiezen uit alleen op-dak uitbreiding met 5 panelen. Voordeel daarvan is dat ik 21 procent btw kan terugvragen en bij in-dak maar 1/3 daarvan. Ook zonde van het net nieuw aangelegde dak.

Bedrijf 1:
5x PV paneel DMEGC DM300-M156-60BK ( Perc )
5x Mini omvormer Enphase Micro Inverter IQ7 60C
Montagesysteem Solarstell hellend pannendak - portrait
Enphase envoy-s standaard
2.359,10 exc btw 2.854,51 inc btw

Bedrijf 2:

Zonnepanelen
5 Axitec AXipremium Solar 300WP Mono
Omvormer 1 Solax X1 3.3 Boost
Montagesysteem Esdec Clickfit Evo zwart afgewerkt
€2.550,00 exc btw €3.085,50 inc btw

Zijn jullie bekend met deze panelen en omvormers en wat zouden jullie mij adviseren? één van deze bedrijven kiezen en een opdaksysteem ernaast, toch veel geld investeren in een indakuitbreiding of investeren ergens extern in een zonneveld 5 panelen kopen?

Alle reacties

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

AUijtdehaag

Oost-west zuid-noord is ook ok

Kan winkelman hengelo niks betekenen?
Ze verkopen gse en installeren, lees ik op de website.

Kan je niet alles “op-dak” maken?
-betere koeling
-minder brandgevaar
-panelen beter vervangbaar
-geen kans op lekkage
-verwijderbaar zonder achterblijvend gat.
- @Andre1973

Live PVoutput - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

• blissard
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 00:08
Om te beoordelen welke oplossing interessant is, is het goed je doel duidelijk te formuleren.

Wat ik nu lees is dat je loze ruimte hebt die je wilt opvullen. Is dat vanuit esthetische, financiele en/of duurzaamheids overwegingen?

• kaboom1555
  • Nu online
blissard schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 07:35:
Om te beoordelen welke oplossing interessant is, is het goed je doel duidelijk te formuleren.

Wat ik nu lees is dat je loze ruimte hebt die je wilt opvullen. Is dat vanuit esthetische, financiele en/of duurzaamheids overwegingen?
Vooral uit duurzaamheid, maar financieel speelt ook mee want om het esthetisch mooi te maken is het eraf halen van het indak systeem kapitaalvernietiging en verdien je het systeem helemaal nooit meer terug: ) kortom mijn doel is nog zoveel mogelijk WP op de rest ruimte op het dak opvangen tegen een reële terugverdientijd.

• Lardman
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 22-02 23:25
5x 315 watt mono + montagemateriaal + solax Air 3.3 + montage komt uit zo rond de 1800 euro ex denk ik.
Het is dus aan de dure kant. wat je wilt is verder prima te doen.

2280+1425(O)+1380(plat)+880(N)+1280Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos

• blissard
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 00:08
Als duurzaamheid bovenaan staat, dan zou ik m'n dak laten voor wat het is en elders investeren in groene stroom - opwekking. Het wordt best een rommeltje als je een opdak stukje naast zo'n indak stukje gaat leggen. Winddelen of investeren in een zonnepark zijn effectieve methodes om iets te doen.

• Andre1973
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 21-02 23:47

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Jammer dat je (waarschijnlijk) te laat hier terecht bent gekomen.
Start met de boel er af te halen. Indak is en blijft een zorgen kindje, met lekkage, condens en uitbereidings ellende. (mijn persoonlijke mening gebasseerd op bijna 10 jaar full-time met PV bezig)
Alleen waar een architect een must is zie je indak, dat hebben ze zo ooit geleerd in 2005 en daarna geen letter meer bijgeleerd over PV. En als de architect het zo tekent en de bouwplannen zijn zo goed gekeurd dan ben je de l#l
Ik ken geen indak systeem zonder gedoe.
Dan de boel dicht leggen, dat is zo gebeurd, en dan er een op dak systeem overheen leggen.
Een paar pannelatten en 2e hands pannen (je ziet ze toch niet meer) kan je de kop niet kosten.
En zet dat Indak systeem op marktplaats, er is wel markt voor, in bepaalde landen waar redelijk wat NL mensen een 2e huisje hebben mogen vaak alleen maar indak panelen worden geplaatst.

Andre1973 wijzigde deze reactie 08-02-2019 00:16 (20%)

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• kaboom1555
  • Nu online
Edit. Kan weg.

kaboom1555 wijzigde deze reactie 21-02-2019 14:35 (98%)

Pagina: 1

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True