Inductiekookplaat of elektrisch fornuis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Mijn vraag
Door de verhuizing zit ik nu in de keuken met een afgedopte gasleiding en een perilex aansluiting naar een fase (2x16a keukengroep) systeem. Mijn gasfornuis staat nu ongebruikt in de schuur en ik overweeg nu op inductie over te gaan.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Bij gebrek aan 3 fase/krachtstroom aansluiting zal ik moeten kijken naar een inductieplaat met aansluitwaarde van max 7,4kw (/230 = 31a) als ik het goed heb.

Maar wat is qua inductie nu aan te raden? Ik heb genoeg aan 4 kookzones maar wil graag eea combineren met een elektrische oven. Vandaar dat ik aan een inductieplaat plus elektrische oven ala fornuis zat te denken. Je hebt legio inductie kookplaten te koop. Maar ik kom er gewoonweg niet uit.

Ik kan natuurlijk ook een gaskraan laten aansluiten en mijn gasfornuis opnieuw in gebruik nemen. Maar binnenkort komen er 9 panelen op het dak. En dan lijkt me met perilex aansluiting, aparte keukengroep erbij de keuze voor inductie toch een betere. Inductie verbruikt in verhouding meer en elke kwh die ik zelf kan opmaken adhv witgoed loont de moeite als saldering er ooit af gaat.

Toch zit je al snel op 750+ euro bij een dergelijke combi. Een losse inductieplaat en oven lijkt goedkoper. Hoe hebben tweakers het opgelost in de transitie van het gas af? Alleen een kookplaat en meer niet? Ben juist meer van het bakken dan van het koken dus ja een kookplaat is nodig maar niet heel uitgebreid. Voor 500 euro valt een kookplaat wel te regelen maar icm oven zie ik sowieso minder opties voorbij komen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ikke_niet
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:23
Meeste 4 pitters kun je aansluiten op een kookgroep (zijn twee 16A automaten gekoppeld) de oven gewoon op een andere groep. Dus dat moet makkelijk kunnen.

Er zijn inmiddels zat betaalbare platen. kijk met name even welke bediening je handig vindt. Ook wit er verschil in het (boost) vermogen van de pit.

Wil je een los fornuis met dit alles geintegreerd dan ontkom je niet aan krachtstroom, dit vereist mogelijk een nieuwe hoofdaansluiting en een meterkast verbouwing. Eventueel in combinatie met de zonnestroom.

Wat ook kan is gewoon bij de doe-het-zelfzaak een vergelijkbaar aanrechtblad halen en hiermee het aanrecht verlengen. hierin de inductieplaat monteren en de losse oven eronder o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Ikke_niet schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 19:18:
Meeste 4 pitters kun je aansluiten op een kookgroep (zijn twee 16A automaten gekoppeld) de oven gewoon op een andere groep. Dus dat moet makkelijk kunnen.

Er zijn inmiddels zat betaalbare platen. kijk met name even welke bediening je handig vindt. Ook wit er verschil in het (boost) vermogen van de pit.
Welke bediening ik handig vind zijn alles behalve tiptoetsen. Zo'n inductieplaatbediening hebben mijn ouders en ik haat het. Zit je met vette vingers bovendien op 1 bedieningspaneel vier te toetsen voor je de juiste zone hebt. Moet je die met + en - individueel nog omhoog of omlaag zetten.

Nee dan ben ik teveel gewend aan gaspitten met draaiknoppen. Stuk meer feedback, handiger in gebruik. En goed punt qua boostfunctie. Die ben ik al regelmatig tegen gekomen.
Ikke_niet schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 19:18:Wil je een los fornuis met dit alles geintegreerd dan ontkom je niet aan krachtstroom, dit vereist mogelijk een nieuwe hoofdaansluiting en een meterkast verbouwing. Eventueel in combinatie met de zonnestroom.

Wat ook kan is gewoon bij de doe-het-zelfzaak een vergelijkbaar aanrechtblad halen en hiermee het aanrecht verlengen. hierin de inductieplaat monteren en de losse oven eronder o.i.d.
Ja dat begint mij nu ook te dagen. Meeste fornuiscombi's worden idd qua specs vermeld 3 fasen nodig te hebben. Nu weet ik sowieso niet in hoeverre er een meterkast verbouwing gaat plaats vinden om een omvormer te kunnen plaatsen en aansluiten vwb panelen. Maar krachtstroom zal daar vast niet voor vereist zijn. Dus losse plaat plus losse oven it is. Helder. Mijn keuzes zijn beperkt in een huurwoning. Denk niet dat de verhuurder of netbeheerder blij zal zijn als je zelf een 3 fase installatie erin gaat of laat zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Ga naar de Ikea, haal een "oven onderkast", een blad en bouw daar kookplaat en oven in. Niet-inbouw qua kookplaten is naar, want alles wat je morst verdwijnt meteen langs de zijkant van je fornuis... haat haat haat.

Er zijn ook een handjevol 'inductiefornuizen'. Maar veelal hebben die een wat hoger aansluitvermogen. Vaak inderdaad 11 kW (3x16A), sommigen 8 kW. Indien als 2x4 kW aan te sluiten werkt dat ook nog wel op 2x16A.

Inductie heeft vaak tiptoetsbediening inderdaad. Maar ze bestaan ook met slider; dan hoef je in ieder geval niet eindeloos op '+' of '-' te drukken.

Maar of het nu 750,- of 1000,- is... ik wil persoonlijk gewoon inductie. Gas is traag, traag, traag, stookt de oren van de pan heet, heeft veel meer afzuiging nodig en is 10x lastiger schoon te maken.

Gaat mij geeneens om het 'van het gas af'. Nu wordt het gas in een centrale verbrand en gaan de elektrische kWh's door mijn kookplaat.

Op inductie koken is trouwens wel gewoon de zuinigste variant van elektrisch koken. Met gas waait de helft er langs, dus het is ook niet zo dat je 2x zo duur uit bent met inductie.

Verder weet ik niet op welke tijden jij eten kookt, maar als salderen er af gaat heb je er verder niks aan als jij tussen 10:00 en 16:00 wat zonne-kWh's hebt teruggeleverd en tussen 18:00 en 18:20 gaat koken.

Toen ik eind 2012 mijn huidige kookplaat en oven kocht heb ik ook even gekeken naar een inductiefornuis. Toen kon ik er maar twee vinden. Allebei wit en dat vond ik sowieso niet om aan te zien. Ik ben naar Duitsland gereden en heb daar e.e.a. aan Bosch en Siemens uit de Großer Lagerraum Ausverkauf gehaald. Werkt nog steeds helemaal prima. 7,4 kW kookplaat en 3,5 kW oven. Het is werkelijk nog nooit gebeurd dat de 1x40A tripte. En als ik thee wil zetten en stofzuigen terwijl de oven aan het voorwarmen is doe ik dat ook fijn onder een zee van halogeenlicht.

Inductie staat bij mij met stip op 1
Gas op 2
Keramisch, Halogeen en de overige bende staat ergens op 999; dat is echt zo rot...

Ik moet altijd lachen als ik van die funda advertenties zie met "nieuwe 5 pits keramische kookplaat (2017)". Zou dat er staan om het geen verborgen gebrek te laten zijn? :+ Ik eet nog liever uit de bedrijfskantine om van de overuren een inductieplaat te kopen dan dat ik dagelijks op zo'n ding ga koken.

[ Voor 53% gewijzigd door kabeltjekabel op 07-02-2019 02:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ikke_niet
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:23
[quote]Joosie200 schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 19:36:
[...]

Welke bediening ik handig vind zijn alles behalve tiptoetsen. Zo'n inductieplaatbediening hebben mijn ouders en ik haat het. Zit je met vette vingers bovendien op 1 bedieningspaneel vier te toetsen voor je de juiste zone hebt. Moet je die met + en - individueel nog omhoog of omlaag zetten.

Nee dan ben ik teveel gewend aan gaspitten met draaiknoppen. Stuk meer feedback, handiger in gebruik. En goed punt qua boostfunctie. Die ben ik al regelmatig tegen gekomen.

Herkenbaar, Ik heb er zelf ook met sliders om die reden ;) Ikea heeft een betaalbare 4 pitter met sliders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Een elektrische kookplaat (niet-inductie) zou ik niet doen. Die dingen zijn r*ktraag en de plaat zelf wordt ook flink heet ten opzichte van inductie. Als iets dan overkookt gaat het fijn inbranden enzo :z
Inductie ftw, zeker de boost functie om even een pan water snel aan de kook te jagen. Een fornuis met kookplaat zou ik niet zo snel voor kiezen, als oven/kookplaat kapot gaat, dan moet je het apparaat in zijn geheel vervangen :S

Vanwege zonnepanelen en een keukenverbouwing hier ook overgestapt van koken op gas naar elektrisch. Heb een Bosch PXV875DC1E inductiekookplaat aangeschaft en een 2x16A 230V groep aangelegd (kabel door kruipruimte). De grote (>=90cm) inductiekookplaten hebben 3-fasen nodig, de kleinere platen kunnen prima op 2x16A kookgroep en kun je waarschijnlijk zo (laten?) aansluiten op je bestaande Perilex. Check wel goed de pinout, want daar is helaas niet echt een standaard voor bij Perilex.

De oven staat in de bijkeuken en heb ik een aparte groep voor gemaakt. Dat lijkt mij in jouw geval ook handig, dan knalt de keukengroep er niet uit als je koffiezetapparaat/waterkoker/vaatwasser tegelijk met de oven aan hebt staan.

Geinige feature van die Bosch, hij kan bij uitzetten het verbruik van die kooksessie laten zien. Een gemiddelde kooksessie (groente, vlees, aardappelen) zit hier op ~0.5kWh.

Oja en vergeet niet om nieuwe pannen te kopen. Je huidige pannen werken waarschijnlijk wel, maar niet optimaal (door gasfornuis trekt bodem lichtelijk krom). En door je gasfornuis is de onderkant waarschijnlijk beschadigd en trek je krassen in je mooie glazen inductieplaat (been there, done that :'( ).

[ Voor 81% gewijzigd door ThinkPad op 07-02-2019 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Inductie heeft geen contact nodig, Bodem van de pan hoeft dus niet helemaal vlak te zijn. Je kunt er ook een theedoek tussen leggen...

Alleen die plastic zakjes er tussen... dat gaat niet goed :(... naja, voor dat zakje dan.

[ Voor 25% gewijzigd door kabeltjekabel op 07-02-2019 23:39 ]

• Joosie200
  • Niet online
Murkmans schreef op maandag 7 januari 2019 @ 23:48:
[...]
Zijn weinig inductie fornuizen die op 7,2 werken, of je komt op zoiets uit, als je dat mooi vindt... Indisit I64I6C6AWFR

Edit: de Beko FSM69300GXT kan evt ook op 1 fase zie ik.
Die Indesit is minder, maar die Beko kan dus ook op een 1 fase goed werken? Want die kan ik nu voor 565 euro bestellen. En als ik zo rondkijk.. Beetje losse kookplaat is al snel 250 tot 400 euro, losse oven idem. En die Beko past wel naast mijn RVS pricewatch: Beko DFN26220X gebroederlijk naast elkaar in de keuken. Nu nog een rvs koelkast om het af te maken :P
ThinkPadd schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 12:33:
Een fornuis met kookplaat zou ik niet zo snel voor kiezen, als oven/kookplaat kapot gaat, dan moet je het apparaat in zijn geheel vervangen :S

De kleinere platen kunnen prima op 2x16A kookgroep en kun je waarschijnlijk zo (laten?) aansluiten op je bestaande Perilex. Check wel goed de pinout, want daar is helaas niet echt een standaard voor bij Perilex.

De oven staat in de bijkeuken en heb ik een aparte groep voor gemaakt. Dat lijkt mij in jouw geval ook handig, dan knalt de keukengroep er niet uit als je koffiezetapparaat/waterkoker/vaatwasser tegelijk met de oven aan hebt staan.
Oja en vergeet niet om nieuwe pannen te kopen.
Mja, met mijn gasfornuis zou ik hetzelfde probleem hebben want combi. Toch doet die het al jarenlang prima (meegekregen toen ik op kamers ging) Daarbij staat het wel mooier vind ik want anders moet ik precies dezelfde soort aanrechtblad moeten zien te vinden, die verlengen en dat op maat inpasbaar maken voor de kookplaat. Dan vind ik een alles in 1 ding gemakkelijker en mooier ogen.

Las ook dat zelfs al trekken ze meer kw dat de pitten dan enkel in vermogen worden begrensd en niet volledig standje 10/turbo kunnen maar max 7 zeg maar. De pinout ga ik wel checken idd, lijkt me nogal handig dat het goed op elkaar aansluit. Perilex heeft dus zijn eigen fornuisgroep tov de rest. Is een aparte groep.

Daarbij enige twee dingen die ik tegelijk zou benutten is waterkoker plus oven of kookplaat plus oven of vaatwasser plus oven. Nespresso ding, Kenwood patissier staan afgekoppeld en gebruik ik enkel indien nodig en zeker niet in tandem met als ik de vaatwasser aanzet. Eerder achter elkaar. Want eenmaal klaar met koffie zetten, baksels maken moet de boel schoon en kunnen die twee dus uit en de vaatwasser aan.

Pannen staan zeker op de lijst (had hiervoor el cheapo pannen v/d Action al weggesmeten) maar ook daar is de keuze reuze. Bk, Tefal, Le Creuset, De Buyer. De een nog duurder dan de ander. Los van de 365+ serie van Ikea, Action/Lidl/Hema pannen.

[ Voor 59% gewijzigd door Joosie200 op 21-02-2019 22:55 ]

Pagina: 1