Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Offerte zonnepanelen check

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• xAndyx
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 20-04 22:57
Ik ben net zoals veel mensen bezig met zonnepanelen. En hou al een tijdje het PV topic in de gaten. Heb nu van 4 lokale bedrijven offertes opgevraagd maar ik kom niet echt in de buurt van de € 1,- / Wp. Dacht ergens hier in het forum gelezen te hebben dat dit de richtlijn is waar je anno 2019 op kan mikken.
Ik ben uitgegaan van de expertise van het bedrijf en heb niet specifiek om dingen gevraagd (zoals allblack, optimisers of solaredge). Wel gezegd dat ik mijn maand verbruik graag naar 0 wil hebben (+/- 3850kwh) en liefst iets extra kwh voor toekomstige gezinsuitbreiding.

En heb ik echt dingen als optimisers / Solaredge nodig ivm een dakkapel? Want daar komen ze steeds weer mee.

Situatie
Schuin dak met dakkapel

Ligging

Zonval

Dakmaten

Mogelijk legplan

Offerte 1:
Na 3 weken kreeg ik pas een telefoontje, via google maps werd er gekeken wat er zou moeten passen. Offerte werd opgestuurd en als ik die onderteken zou er iemand komen om te kijken wat er daadwerkelijk past.
13x Suntech HyPro 305 WP ALL BLACK (= 3965wp)
13x P370-5R M4M RM SolarEdge optimiser
SolarEdge 3680HD-Wave omvormer
ESDEC voor Schuin Dakpannen dak
Installatie
Bekabeling
20A enkel fase
€ 5.061,21 ex btw (wp per €: 1,28)

Zelfde offerte voor 12 panelen kwam op € 4856,01 (wp per €: 1,32)

Offerte 2
2280,00 12x LG Solar Mono Neon2 Black 320 Wp (=3840wp)
504,00 12x P370-5R M4M RM SolarEdge optimiser
778,00 SolarEdge 3500 omvormer
504,00 12x montage schuindak
140,00 bekabeling en connectoren
95,00 Eaton aardlekautomaat 2P 16A
880,00 installatie 12 panelen
--- +
€ 5.214,00 (wp per €:1,36)

Offerte 3
14x Boviet 300WP (=4200kwh)
14x P300-5RM4MRS SolarEdge optimiser
SolarEdge 3500 omvormer
Montage systeem
Montage kosten
Project kosten, installatie monitoring
€ 5.375,13 (wp per €: 1,28)
Meerprijs voor Sunpower 305wp (incl SE3680omvormer) ipv Boviet is € 3.200,-

Bedrijf 4 nam niet de moeite om te reageren.

Wat is wijsheid, andere bedrijven zoeken of onderhandelen / specifiek om wat anders vragen? Als ik bij solar-bouwmarkt kijk zie ik volgens mij lagere prijzen en ik neem aan dat deze bedrijven groothandelskortingen krijgen etc. Ze mogen uiteraard ook wat verdienen ivm nazorg etc maar dat moet wel in verhouding staan.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Alle reacties

• Lardman
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 22-04 16:53
De reden dan ze met solaredge komen is dat er in ieder geval geen last is met schaduw. Nadenken over schaduw en het effect inschatten is lastig. Je monteurs 1maal thuismaken in solaredge betekend dat je overal zonder nadenken solaredge op kunt gooien. Om te bepalen of solaredge hier ook nodig is moet je vooral even de dakmaten en een legplan maken, dan kijk ik graag even mee wat er kan.

Solaredge is mooi spul maar zoals je merkt wel duur. Zo'n 600 euro voor een project van 12 plaatjes duur. Daar moet je aardig wat schaduw voor hebben wil dat altijd de voordeligste oplossing zijn.

Als je 12 panelen dhz inkoopt inclusief omvormer en montagemateriaal ben je zo'n 2000 euro ex kwijt....
Dan heb je misschien 30 of 40 euro minder opbrengst per jaar uit dezelfde panelen, maar dat hoeft nog steeds geen probleem te zijn.

2280+1425(O)+1380(plat)+880(N)+1280Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos

• xAndyx
Lardman schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 10:04:
De reden dan ze met solaredge komen is dat er in ieder geval geen last is met schaduw. Nadenken over schaduw en het effect inschatten is lastig. Je monteurs 1maal thuismaken in solaredge betekend dat je overal zonder nadenken solaredge op kunt gooien. Om te bepalen of solaredge hier ook nodig is moet je vooral even de dakmaten en een legplan maken, dan kijk ik graag even mee wat er kan.

Solaredge is mooi spul maar zoals je merkt wel duur. Zo'n 600 euro voor een project van 12 plaatjes duur. Daar moet je aardig wat schaduw voor hebben wil dat altijd de voordeligste oplossing zijn.

Als je 12 panelen dhz inkoopt inclusief omvormer en montagemateriaal ben je zo'n 2000 euro ex kwijt....
Dan heb je misschien 30 of 40 euro minder opbrengst per jaar uit dezelfde panelen, maar dat hoeft nog steeds geen probleem te zijn.
Heb even zitten tellen en meten, de dakmaten en een mogelijk legplan staan nu bij de OP.
Evt zou er op de dakkapel nog 1 kunnen maar je komt net niet lekker uit qua maten.

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

AUijtdehaag

Oost-west zuid-noord is ook ok

En:
Oost:
14 x 370 Wp, 2x1 mtr, landscape (2 strings van 7 parallel op mppt 1)
(6 onder dakkapel, 6 boven dakkapel en 2 naast dakkapel)

West:
6x 370 Wp, 2x1 mtr, landscape (1 string van 6 op mppt 2)
(boven dakkapel)

SMA 5.0 en 7400 Wp
2x Tigo optimizer naast dakkapel

https://www.sun-solar.nl/...n-e198-incl-btw-sunsolar/
https://www.mg-solar-shop...richter-SB5-0-1AV-40.html
https://www.mg-solar-shop...-Leistungsoptimierer.html

Ik kan het nog even invoeren in sunnydesignweb als je wilt.
https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/#/ (kies nieuw project)

Edit: Of 6 oost en 6 west op mppt1 en 8 op oost met 2 optimizers op mppt 2 kan ook

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 11-02-2019 16:24 (6%)

PV Output - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

• xAndyx
AUijtdehaag schreef op maandag 11 februari 2019 @ 16:08:
En:
Oost:
14 x 370 Wp, 2x1 mtr, landscape (2 strings van 7 parallel op mppt 1)
(6 onder dakkapel, 6 boven dakkapel en 2 naast dakkapel)

West:
6x 370 Wp, 2x1 mtr, landscape (1 string van 6 op mppt 2)
(boven dakkapel)

SMA 5.0 en 7400 Wp
2x Tigo optimizer naast dakkapel

https://www.sun-solar.nl/...n-e198-incl-btw-sunsolar/
https://www.mg-solar-shop...richter-SB5-0-1AV-40.html
https://www.mg-solar-shop...-Leistungsoptimierer.html

Ik kan het nog even invoeren in sunnydesignweb als je wilt.
https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/#/ (kies nieuw project)

Edit: Of 6 oost en 6 west op mppt1 en 8 op oost met 2 optimizers op mppt 2 kan ook
Hm goede suggestie al ben ik bang dat het niet helemaal past met 2x1 panelen. 3 panelen van 2x1 in landscape is exact de maat van het dak. En ik had begrepen dat je 20cm vrij moest houden ivm turbulentie etc? Kan natuurlijk wel met panelen van 1.7 x 1 :)

Bedoel je met Oost de voorkant (Z-O volgens mij) en West de achterkant (N-W volgens mij)? Heeft het qua opbrengst wel zin om panelen aan de west (N-W) kant van het dak te leggen? Het is wel een mooie manier om genoeg kwh te krijgen.

Bedankt voor het meedenken!

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

AUijtdehaag

Oost-west zuid-noord is ook ok

5868 (1956 x 3) + 2x 8 (tussenbeugel) + 2x 25 ( eindbeugel + rail) = 5934
Dat past toch prima op 6000 ?
(men zal alleen geen rails, horizontaal willen plaatsen denk ik, met panelen in landscape.
Dus dan rails verticaal)

Tegenwoordig wil iedereen "randloos" design :+

En inderdaad, gewoon op beide kanten.
Als salderen afgelopen is, kan je nog inductiekoken op de zon.

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 12-02-2019 17:37 (43%)

PV Output - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

Pagina: 1

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True