Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Upgrade CPU, mobo en geheugen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Kereltje88
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23-12-2023
Een vriend van mij wil zijn PC gaan upgraden. Hij wil op dit moment alleen een nieuwe CPU, moederbord en geheugen aanschaffen. Hij heeft een 750 watt voeding, SSD, 4k-monitor en is later van plan om een GTX 2070 aan te schaffen. Hij heeft ook al een nieuwe kast aangeschaft.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het systeem gaat vooral gebruikt worden om te gamen. Hij wil uiteindelijk Battlefield 5 op 4k kunnen spelen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Maximaal € 1.000 maar het gaat uiteindelijk om de beste prijs/kwaliteit verhouding, de meeste bang-voor-bucks.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Voeding: Corsair CX750
SSD: Samsung Evo 500GB
Case: Sharkoon TG4
Monitor: 4k monitor
GPU: toekomstig GTX 2070

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
CPU, moederbord en geheugen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Toekomstbestendig en de beste prijs/kwaliteit verhouding.

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?
Ik heb het hardware wereldje de laatste jaren zelf niet meer echt gevolgd vandaar dat ik hier kom. Ik wil zelf binnenkort ook gaan upgraden dus alle informatie is welkom. Ik heb een eerste lijstje gemaakt:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2600X Wraith Boxed€ 199,-€ 199,-
1MSI B450 Gaming Pro Carbon AC€ 135,-€ 135,-
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 128,45€ 128,45
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 462,45

Wat ik tot dusver heb gelezen is dat het verschil tussen Intel en AMD minimaal is op het gebied van 4k gaming, AMD zou in dat geval dus de beste bang-for-buck zijn als je kijkt naar het prijsverschil van €200-€300. In hoeverre is de 2700 het extra geld waard wanneer het systeem voornamelijk gebruikt gaat worden om te gamen? En dezelfde vraag heb ik voor de x-versies van de 2600 en 2700.

Nu las ik ook dat AMD in de zomer van 2019 met nieuwe CPU's gaat komen, wat zijn de plannen van Intel? Is het de moeite om de aankoop uit te stellen voor deze nieuwe processoren?

Als ik het goed begrijp zijn de grootste pluspunten van dit moederbord ten opzichte van de Tomahawk versie dat dit moederbord over Wifi beschikt en een betere audiochip. Dus wanneer deze dingen niet belangrijk worden gevonden zou het Tomahawk moederbord ook volstaan?

Jaren geleden toen ik mijn eerste systeem kocht had je verschillende geheugen-modules voor AMD en Intel systemen, zover ik mij kan herinneren. Is dat tegenwoordig niet meer het geval? Is dit het snelste geheugen prijs/kwaliteit gezien? En is snel geheugen belangrijker voor een AMD systeem dan voor een Intel systeem?

Alle feedback is welkom, bij voorbaat dank.

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11:48
Op 4K kan je prima uit de voeten met een non X 2600. Het verschil in fps is nihil.

Hoe oud is de CX750?

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23-10 11:31

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

Intel heeft problemen om nieuwe chips op de markt te brengen; deze zullen naar verwachting pas eind dit jaar komen. Wat betreft de X vs non-X: het verschil is niet heel groot, met overklokken zal je misschien ondervinden dat de X-varianten net iets verder komen, maar dat hoeft zeker niet.

verschil tussen de Tomahawk en de Gaming Pro Carbon AC is ook de stroomvoorziening, RGB-verlichting, alle Sata-connectoren haaks op de Carbon, een 2e M.2 slot, een optionele 4pin extra voor de CPU-power, andere ethernetcontroller, andere displayuitgangen, spdif out op de Carbon.
Dat zijn imo nogal wat verschillen

Qua geheugen is 3000 mhz zo'n beetje wel de sweet spot bij de nieuwere CPU's, zowel AMD als intel profiteren van snellere geheugensnelheden, maar met name AMD. 3200Mhz wil zeker niet altijd op 3200mhz draaien op AMD cpu's, dat is een kwestie van mazzel hebben met de controller.

zoals @Uszka al vraagt; hoe oud is die CX750? is namelijk niet de allerbeste voeding....
daarnaast: wat is zijn huidige systeem?

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• Kereltje88
NLBUURMAN schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 10:31:
Intel heeft problemen om nieuwe chips op de markt te brengen; deze zullen naar verwachting pas eind dit jaar komen. Wat betreft de X vs non-X: het verschil is niet heel groot, met overklokken zal je misschien ondervinden dat de X-varianten net iets verder komen, maar dat hoeft zeker niet.

verschil tussen de Tomahawk en de Gaming Pro Carbon AC is ook de stroomvoorziening, RGB-verlichting, alle Sata-connectoren haaks op de Carbon, een 2e M.2 slot, een optionele 4pin extra voor de CPU-power, andere ethernetcontroller, andere displayuitgangen, spdif out op de Carbon.
Dat zijn imo nogal wat verschillen

Qua geheugen is 3000 mhz zo'n beetje wel de sweet spot bij de nieuwere CPU's, zowel AMD als intel profiteren van snellere geheugensnelheden, maar met name AMD. 3200Mhz wil zeker niet altijd op 3200mhz draaien op AMD cpu's, dat is een kwestie van mazzel hebben met de controller.

zoals @Uszka al vraagt; hoe oud is die CX750? is namelijk niet de allerbeste voeding....
daarnaast: wat is zijn huidige systeem?
De voeding is 3 jaar oud, ik doe navraag naar de rest van zijn systeem. Een tweede M.2 slot is handig voor een tweede SSD?

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Kereltje88 (extra) m.2 slot is niet nodig. NVMe m.2 heb je niet nodig voor gamen etc. Sata SSD kan gewoon(ouderwets) en hoeft niet in m.2 slot.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• SpeedQber
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 23-11 15:49
Er zijn ook nog M.2 SATA SSDs, maar als voor nu 500 GB genoeg is, hoef je je daar niet druk over te maken.

• Kereltje88
Ik zie dat er een aantal posts zijn verwijderd, die posts waren van degene die zijn systeem wil gaan upgraden.

Hij wil nu toch afzien van een 4k systeem en wil voorlopig gewoon gaan gamen op full hd. In dat geval presteren de Intel CPU's beter maar die komen wel met een behoorlijke meerprijs. Daarbij met een GTX 2070 in de toekomst kan hij alle nieuwe games zowel met een AMD CPU als Intel CPU met een gemiddelde fps van 60+ spelen, dus het verschil merk je dan toch niet meer.

Dus volgens mij komt het er in dit geval op neer waar zijn voorkeur ligt, bij Intel of AMD en of hij de meerprijs van Intel voor lief wil nemen. Zijn deze aannames correct?

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06:40
Kereltje88 schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 15:45:
Ik zie dat er een aantal posts zijn verwijderd, die posts waren van degene die zijn systeem wil gaan upgraden.

Hij wil nu toch afzien van een 4k systeem en wil voorlopig gewoon gaan gamen op full hd. In dat geval presteren de Intel CPU's beter maar die komen wel met een behoorlijke meerprijs. Daarbij met een GTX 2070 in de toekomst kan hij alle nieuwe games zowel met een AMD CPU als Intel CPU met een gemiddelde fps van 60+ spelen, dus het verschil merk je dan toch niet meer.

Dus volgens mij komt het er in dit geval op neer waar zijn voorkeur ligt, bij Intel of AMD en of hij de meerprijs van Intel voor lief wil nemen. Zijn deze aannames correct?
Op full HD tot 75Hz zou ik voor AMD gaan. Sneller dan 75Hz heeft een intel systeem de voorkeur alleen moet je scherm dat ook wel kunnen.
Dus kortom, hoe snel is het scherm van hem op FullHD/1080P en hoeveel fps zou hij willen op die resolutie? :)
Pagina: 1