Hoe kan ik 9 (a)RGB fans aansluiten op Asus Aura

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mephisto NL
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 02-08 23:31
Er zijn al redelijk wat topics te vinden over aRGB en RGB (icm Asus Aura) maar hoe je meer, in dit geval (a)RGB fans, aansluit als er headers op het moederbord zitten is mij nog onduidelijk.
Als je een 3 pack fans koopt zit er vaak een controller bij. Maar als ik die gebruik, dan kan ik de Asus Aura software wel/niet gebruiken? (uiteraard zal ik Aura compatible kopen zoals bijvoorbeeld Cooler Master MasterFan MF120R ARGB 3in1, 120mm)

Moederbord: Asus ROG Strix X470-F
1 x Aura Addressable Strip Header(s)
2 x Aura RGB Strip Header(s)
1 x CPU Fan connector(s)
1 x CPU OPT Fan connector(s)
3 x Chassis Fan connector(s)
1 x AIO_PUMP connector
1 x W_PUMP+ connector

Wens
Ik wil hierop een AIO 360 (3x120mm fans) waterkoeler + 6 casefans op aansluiten (allemaal met (a)RBG)
Het liefst bedien ik zowel de (a)RBG als fanspeeds via het moederbord (respectievelijk Aura en FanExpert(?)).

- Ik heb 1 aRGB header. Kan ik hier 9 aRBG (fans) (afzonderlijk) via het moederbord mee aansturen? Of moet er dan een controller tussen? Of moet ik meermaals splitten? Trekt 1 header deze spanning wel?
- Hoe sluit ik de fans (voor fanspeed) aan? moet ik de moederbord headers splitten en dan bijvoorbeeld 3 per header? Maakt hierin 3 of 4 pins nog uit? (er kan maar 1 uitgelezen worden?)
- Als aRGB niet lukt en ik moet kiezen voor RBG heb ik 2 headers. Hoe sluit ik hier 9 fans op aan zodat licht en speed via moederbord is aan te sturen?

Kan iemand omschrijven hoe dit werkt?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent-X
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Ik ben zelf bezig om met waterkoeling aan de slag te gaan en zat mij ook af te vragen of ik niet 4 fans op 2 radiotoren via het MB zou moeten willen aansturen.
Wat ik begrepen heb door het sticky topic te lezen hier in cooling over PWM wat is het, hoe gebruik ik het met mijn fan en waterpomp dat het kan (nog niet overtuigd van het nut buiten geluid van 4 fans op 100%), is dat je 4pins aansluitingen en 3pins aansluiting hebt.

De 4pins zijn dan PWM en geven een signaal terug aan het MB hoe hard ze gaan. Wanneer je dan andere fans aansluit op/via die fan, krijgen ze de aangepaste stroom zoals afgestemd met die ene fan.
Dat betekend dat de andere fans NIET feedback mogen geven aan het MB.
Zover ik nu weet kun je dit realiseren via een y-splitting kabel omdat daarin die terugkoppeling bij 3 van de 4 niet aanwezig is.

Wat zo te zien inderdaad redelijk belangrijk is, is de totale stroom die je uit je MB gaat trekken met meerdere fans.
Met die wetenschap kiezen anderen ervoor om een controllertje via usb te gebruiken die dan via een kabeltje van je PSU genoeg voeding verkrijgt en ook kan omgaan met meerdere fans.
Deze kun je dan weer beheren via software.

[ Voor 5% gewijzigd door Agent-X op 13-02-2019 23:42 ]

• Mephisto NL
Ik heb in de tussentijd verder gezocht en het PWM fan gedeelte daar komt ik wel uit. Dat verhaal is mij helder. (maar wel bedankt voor de aanvulling Agent-X)

De vraag die eigenlijk overblijft is:

Hoeveel aRBG-apparaten (in dit geval fans) ik kan verbinden met 1 Asus Aura connector met behoud van de volledige functionaliteit (aRBG en RPM).

En hoe zou ik dit verbinden? Is het splitsen of is het een soort van daisy chain? (Ik weet dat dit wordt gebruikt voor RGB, maar aRGB?)

Ik heb een Lian Li PC-O11 Dynamic (wit) besteld en het wordt tijd om in de aRGB-game te stappen :) Ik bouw al vele jaren pc's, maar (a)RGB is nieuw voor mij. De logica van deze connectoren (en mogelijke hubs) ontgaat mij nog. Handleidingen voor bijvoorbeeld de Cooler Master MasterFan MF120R ARGB (set van 3 fans incl controller) zijn helder. Maar wat als ik 2 van deze sets heb en maar 1 Asus Aura connector? Nergens kan ik vinden of dit mogelijk is en zo ja hoe het bedradingsschema er dan uit zou zien.

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Deathchant

Don't intend. Do!

Voor zover ik weet hebben de allerbeste/duurste moederborden "slechts" 2 a-RGB headers.
Ik heb bijvoorbeeld 3 Phanteks HALOS frames gedaisychained op 1 zo'n header zitten en de overige 2 HALOS frames op de andere header, ook in dezelfde kast ;). Phanteks geeft ook zelf aan dat je maximaal 3 van die dingen kunt daisychainen op 1 header. Als je dat als leidraad zou aanhouden, kun je maximaal 6 aRGB casefans via aurasync aansturen omdat je maar 2 headers hebt.

Als je het hebt over 9 casefans, dan denk ik dat het gewoon het allergemakkelijkst is om het toch via een controller/hub te doen. Ik weet niet of er controllers/hubs zijn die via Aura Sync werken, meestal zijn het Corsair en NZXT die met hun eigen software die hub/controller aansturen.

Of je de ledjes van 9 casefans kunt onderbrengen op slechts 2 headers weet ik dus niet. 1 header zou dan 5 casefans op moeten zitten en de andere 4, terwijl overal gezegd wordt dat 3 toch wel zo'n beetje de max is....

Succes en als je een oplossing hebt gevonden, post em dan vooral hier. Ik ben wel nieuwsgierig, want als ik nu nog wat lichtjes zou willen toevoegen, zou ik ook even niet weten hoe, behalve met een controller/hub + eigen software.

[ Voor 5% gewijzigd door Deathchant op 14-02-2019 16:09 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mephisto NL
Wellicht ben ik weer een stap verder. Ik vond de volgende uitleg over aRBG en de werking:

Addressable LEDs each contain an IC in their package or module. They only respond to power during a specific frequency-divided time window. The idea is to rotate each LED address through a cycle with more power across less time to maintain overall brightness, an LED strip with ten addressable components would always have one component lit at ten times overall intensity while the other nine components are unpowered.
(This is a simplification. Address switching frequency is normally hundreds of KHz, response time for each hardware address is normally plus/minus hundreds of ns, different LED semiconductors always have particular "ignition" and "sustain" and "fade" properties which blur into a "persistent illumination" effect when switched at these sorts of frequencies. Multiplexed power/timing signals can produce complex striping, chasing, strobing, and shifting transition effects by "simultaneously" addressing multiple LED components with different colour information.)

Als ik het goed begrijp heeft dus een aRGB header dus geen limiet aan aantal devices. Maar aan aantal individuele leds? Zolang ik binnen dat aantal blijf kan ik in theorie oneindig splitten? Kun je een splitter op een splitter zetten? Of gaat dan de adressering fout?

Bij dit product staat het aantal erbij (210). Ik kan in de specs/manual van mijn board helaas niet vinden hoeveel individuele leds ondersteund worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mephisto NL
Contact gehad met de support van Cooler Master en met hun extra info de zekerheid om wat spullen te gaan bestellen.

1x Cooler Master MasterLiquid ML360R RGB
1x Cooler Master MasterFan MF120R ARGB 3in1, 120mm

Het aansluiten van de fanpower was simpel. In beide pakketten krijg je een 3-way splitter die je op een fanheader van het moederbord kan aansluiten.

Bij de AIO krijg je een ARBG controller met 5 (4x uitgaande, 1x inkomende) ARBG poorten/kanalen. Deze is aangesloten op een SATA power, interne USB en op de ASUS aura moederbord header.
Tevens krijg je een 5-way splitterkabel. Hierop heb ik de 3 fans aangesloten. De splitter aangesloten op de controller. De pomp/block heb ik los ook op de controller aangesloten. 2 poorten gebruikt dus.

Vervolgens heb ik de 3-way splitter uit de fanset gebruikt om deze aan te sluiten op de controller van de AIO zonder de bijgeleverde mini controller te gebruiken. Dit werk niet. De meegeleverde 3-way splitter is anders bedraad, de power is gesplit van de aura connector en moet ook op de bijgeleverde mini controller aangesloten worden zodat deze met een aparte SATA power stroom geleverd krijgt. Niet handig Coolermaster!

Maar uiteindelijk werkt het, maar niet helemaal zoals gehoopt.

Via de ASUS Aura software kan ik 2 zones bedienen
- de leds op het moederbord zelf (op de i/o in dit geval)
- alles wat aangesloten is op de aura header

Via de Coolermaster Masterplus software kan ik alles wat aangesloten zit op de controller per poort/kanaal bedienen. Ik heb dus 3 zones (3 fans, pomp/block, 3 fans) Geen fans individueel.
De moederbord verlichting kun je niet bedienen via deze software (en mocht je een aura GPU of RAM hebben dus ook niet!)

En helaas zijn beide applicaties niet zo compleet als je hoopt. Beide missen features die de ander wel heeft. Het is duidelijk nog niet ver ontwikkelt. Wanneer je in de Masterplus software de ASUS Aura plugin activeert en voor de kanalen als aansturing moederbord instelt kun je via ASUS Aura software bedienen. Echter werkt de Masterplus software dan niet meer (foutmelding: can't open asio.sys (5)) de enige manier waarop je deze weer kunt ontkoppelen (en weer gebruiken) is un-installen en weer installeren.

Ik kan dus nu nog 1 set van 3 fans aansluiten op de 4e poort voor in totaal 9 fans en 1 pomp block. Waarschijnlijk zal ik deze binnenkort nog toevoegen.

Edit: typo's

[ Voor 3% gewijzigd door Mephisto NL op 26-02-2019 11:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mephisto NL
Ik heb nog een set fan 3 fans aangesloten voor een totaal van 9 fans.

Nogmaals contact gehad met Coolermaster en heb na verzoek twee 3-way splitters die geleverd worden bij de 240 AIO sets ontvangen. Deze hebben de power wel via de Aura connector. Geen gedoe meer met extra minicontrollers en sata power aansluitingen.

Ik heb nu 1 sata power op de ARBG controller. 2x een 3-way splitter, 1x een 5-way splitter en het block aangesloten op de controller. Werkt prima en is nog steeds even fel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cavanta
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12-09 08:45
Mephisto NL schreef op zondag 10 maart 2019 @ 21:19:
Ik heb nog een set fan 3 fans aangesloten voor een totaal van 9 fans.

Nogmaals contact gehad met Coolermaster en heb na verzoek twee 3-way splitters die geleverd worden bij de 240 AIO sets ontvangen. Deze hebben de power wel via de Aura connector. Geen gedoe meer met extra minicontrollers en sata power aansluitingen.

Ik heb nu 1 sata power op de ARBG controller. 2x een 3-way splitter, 1x een 5-way splitter en het block aangesloten op de controller. Werkt prima en is nog steeds even fel.
Ik heb zelf nu het volgende aangesloten:
3 x 120MF masterfan halo met een 3 way splitter
1x led blok met 18 leds
Deze zijn allemaal aangesloten op de Argb controller en hebben usb/sata/Argb aangesloten op de pc.

Het werkt prima via Asus aura middels de controller behalve wit.
Het lijkt erop dat de controller niet genoeg stroom kan leveren, maar moet dat met die sata niet meer als genoeg zijn?
Wanneer ik nu alles op wit zet schieten ze naar de gele kleur omdat deze power tekort komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mephisto NL
cavanta schreef op maandag 11 januari 2021 @ 19:42:
[...]

Ik heb zelf nu het volgende aangesloten:
1x led blok met 18 leds
Deze zijn allemaal aangesloten op de Argb controller en hebben usb/sata/Argb aangesloten op de pc.

Het werkt prima via Asus aura middels de controller behalve wit.
Het lijkt erop dat de controller niet genoeg stroom kan leveren, maar moet dat met die sata niet meer als genoeg zijn?
Wanneer ik nu alles op wit zet schieten ze naar de gele kleur omdat deze power tekort komt.
Ik durf het niet met zekerheid te zeggen. Ik verwacht dat je totale current hoger is omdat je mogelijk meer leds hebt. De https://www.coolermaster....an/masterfan-mf120r-argb/ hebben per fan 8 leds.
Dus in voor alle fans heb ik 9*8= 72 leds. Het block van de waterkoeling (pumpblock) heeft er 12.
Dus in totaal 84 leds die power trekken van 1 ARBG led controller met 1 SATA.

Ik heb niet kunnen achterhalen hoeveel leds de https://www.coolermaster....-fan/masterfan-mf120-halo hebben. Ik zie wel dat de led current hoger is 0.55A (0.80 Max) de fans die ik heb gebruikt zijn 0.34A (check de links)
De current van de leds in de waterkoeling block/pump heb ik niet kunnen achterhalen. Ik ga uit van (0.34/8)*12=0.51A

Ik heb niet heel veel verstand van power maar SATA heeft voor zover ik weet max 7.5A.
De leds op de fans trekken dan 9*0.34A= 3.06A + de leds op de block/pump (0.34A/8)*12=0.51A
In totaal 3.57A. Laat de piekspanning het dubbele zijn en ik zit nog onder de 7.5A.

Het kan natuurlijk ook zijn dat je voeding een issue heeft. Ik heb een pricewatch: Seasonic G-series 650 watt dus oud en niks bijzonders.

Edit: typos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cavanta
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12-09 08:45
Hhmm, bedankt voor je info!
Ik heb wel eens even zitten testen natuurlijk, en wanneer ik alleen 3 fans op de hub zet lijkt deze wel geheel wit te kunnen. Dan is misschien de enige oplossing om nog een sata hub erbij te zetten.

Aan de voeding zou het niet mogen liggen vermoed ik.
Dit is een Corsair AX1500I.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imprezzion
  • Laatst online: 16-09 12:33

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Ik gebruik ook 13 MF120 en 140 fans totaal + de case RGB + 1 adressable Phanteks RGB strip.

De RGB strip zit achter de case RGB gechained, die zit weer op de bovenste RGB header van het moederbord.

Op de onderste header zit een losse cooler master 3 weg splitter met eigen SATA.

pricewatch: Cooler Master Addressable RGB LED Small Controller

Alles zit gekoppeld achter deze via nog zo'n zelfde splitter die hier zijn aRGB signaal vandaan krijgt en 2 5 weg splitter kabels van cooler master waarvan elke powered splitter er 1 heeft om de stroom niet te hoog te maken.

pricewatch: Cooler Master Addressable RGB 1-to-5 Splitter Cable

Werkt perfect via moederbord software alleen nadeel is dat het minimaal 2 SATA power aansluitingen kost en enorm veel kabelbende geeft.

Gelukkig heb ik een grote PSU bay.. lol.

Maybe helpt dit en kan je met die gelinkte kabels en powered splitters iets bouwen wat naar je zin is.

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

Pagina: 1