Compaq Proliant 5000 en Redhat 7.1 vs 6.2

Pagina: 1
Acties:

• satcp
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Hoi,

Ik ben er weer met die Compaq Proliant 5000 :)

Effe korte situatie schets:

RedHat 6.2:
Ik maak de boot diskette van de image die op de RedHat 6.2 CD staat en boot daarmee. Verder heb ik de driver disk van de Compaq Smart Array (RAID controller) gedownload.

Als setup optie kies ik voor expert dd. Meteen daarna wordt me gevraagd om de driver disk erin te steken en wordt de driver voor de Smart Array geladen. Dan kan ik na nog wat klikjes beginnen met de eigenlijke installatie van RedHat 6.2...

Alles fijn zou je denken, want RedHat 6.2 installeert... Ware het niet dat de klant RedHat 7.2 wil :(

Dus RedHat 7.1 installatie:

Net zoals bij 6.2 boot ik van de boot diskette die aangemaakt is met de image op de 7.1 CD.

Als ik dan op het scherm kom waar ik de installatiemethode kan kiezen typ ik expert. De "dd" optie is niet nodig omdat de Smart Array blijkbaar al ondersteund is in RedHat 7.1.
Daarna gaat het installatie proces verder tot op het punt waar je normaal kan kiezen tussen server/workstation/custom install. Net daarvoor zegt het installatie programma dat er niet voldoende geheugen is in het systeem. Er is nochtans 128 MB aanwezig. De RedHat 7.1 installatie manager detecteert er maar 14 van...

Op aanraden van anderen hier herdoe ik dus het installatie process en kies voor expert mem=128M. Maar als ik dat doe loopt het al kort daarna mis en kom ik niet eens tot de taalkeuze of het punt waar het geheugenprobleem de kop opstak. De foutmelding is dan:

VFS: Cannot open root device "" or 08:14
Please append a correct "root=" boot option
Kernel panic: VFS: Unable to mount root fs on 08:14

Die fout had ik voor ik de mem=128M optie toevoegde helemaal niet...

Dan maar met wat extra root=/dev/<device> opties geprobeerd, maar de installatie stopt steeds op hetzelfde punt...

Dan maar eens met expert append="mem=128M" proberen en dat geeft hetzelfde resultaat alsof ik geen extra optie meegeef. De installatie manager klaagt dat er onvoldoende geheugen gevonden is...

Anyway, om een lang verhaal kort te maken, waarom kan ik RedHat 6.2 wél installeren, maar wil 7.1 er van geen kanten op. En de klant wil 7.1 :(

Iemand een oplossing want ik ben toch wel een beetje einde raad

Verwijderd

Er wordt altijd 1 kb of iets dergelijks van het geheugen door de BIOS gebruikt. Je hebt dus in het echt, vanuit het OS gezien, geen 128 maar slechts 127,nogwattes MB geheugen.

Type dus "expert mem=127M" en dan zou het moeten werken.

edit:
typos (het is vroeg ;) ) :z (waar is de koffie?)

• satcp
  • Niet online
Zelfs als ik expert mem=64M gebruik werkt het niet. Zelfde foutmelding.

En aan het geheugen ligt het niet hoor. De 128 meg die er momenteel inzitten werken perfect

Verwijderd

Wat voor geheugen zit er eigenlijk in? :?

• poing
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Heeft volgens mij niets met geheugen te maken hoor. Bij ons staat die redhat een beetje bekend als "goe voor de vuilbak". Heb samen met een paar vrienden em proberen installeren op verschillende PC's maar... noppes!! Terwijl SUSE alles perfect deed. Nu ben ik bezig met mandrake... heb ik daar probs mee :-/ maar die zou ik echt wel inorde willen krijgen.

Verwijderd

Ik heb Redhat Linux 7.1 op een Proliant 1500 geprobeert te installeren maar ik kreeg pcies de zelfde errors als jij... Omdat mijn voorkeur toch uitging naar BSD heb ik het niet verder geprobeert of uitgezocht om het toch aan de praat te krijgen op Linux.

OpenBSD 2.9 herkend de diskarray controller wel (symbios logic chipset) maar Compaq heeft dusdanig met die dingen lopen kloten dat het totaal incompatible is met de symbios logic drivers voor OpenBSD. Ik heb meerdere vragen hierover gesteld op de OpenBSD mailinglists en daaruit kwam naar voren dat er op sommige typen Proliants wel gewoon OpenBSD (dus ik denk ook Linux) geinstalleerd kan worden en sommigen niet.
Een duidelijke oorzaak kan men niet geven, blame Compaq. OpenBSD kon de hdd's niet mounten (geen beschikbare wd0). Van het geheugen probleem had ik op OpenBSD geen last maar wel op Redhat Linux 7.1 (werd maar 16 meg herkend).

Ik ben vanplan om er een Adaptec scsi kaart in te zetten en daar het drive array op aan te sluiten en kijken of ie ut zo doet.

Mijn 1500 met hotswap uw disks staat voorlopig dus uit zijn neus te eten tot ik FreeBSD probeer en als laatste redmiddel een nieuwe scsi kaart...

Succes

• satcp
  • Niet online
Op woensdag 25 juli 2001 10:50 schreef poing het volgende:
Heeft volgens mij niets met geheugen te maken hoor. Bij ons staat die redhat een beetje bekend als "goe voor de vuilbak". Heb samen met een paar vrienden em proberen installeren op verschillende PC's maar... noppes!! Terwijl SUSE alles perfect deed. Nu ben ik bezig met mandrake... heb ik daar probs mee :-/ maar die zou ik echt wel inorde willen krijgen.
De laatste versie van Suse doet nog veel minder dan RedHat 7.1 ...

Zelf heb ik thuis LFS (Linux From Scratch) systemen, maar ik heb ondertussen toch al genoeg RedHat 7.1 installatie gedaan om te weten dat het een puike distro is. RedHat heeft een negatieve naam gekregen na het 7.0 fiasco, maar die fout hebben ze toch geen twee keer gemaakt.

Ik heb het hele RedHat forum archief doorgespit en ben tot de conclussie gekomen dat talloze andere mensen met een oude Proliant server identiek hetzelfde probleem hebben. Het lijkt 'em voor zover ik het goed interpreteer aan de kernel 2.4.x te liggen die op een of andere manier incompatibel is met de oude Proliant hardware (Nieuwe Proliant servers werken immers probleemloos). Mensen die een kernel compileerden op een ander systeem en dan overzetten op zo'n oude Proliant kregen te kampen met identiek hetzelfde probleem...

Dus ik vrees dat RedHat 7.1 en in het algemeen kernel 2.4.x een 'no go' zal zijn op dit systeem...

Anyway, ik heb er ondertussen RedHat 7.0 opgezet. Ik weet ook wel dat die zo buggy als hell is, maar ik heb alle packages geupdate naar de laatste versies en de kernel naar 2.2.19.

Alles werkt nu naar behoren. Jammer dat het geen 2.4.x kernel is geworden, maar ja... Je lkan niet alles willen in het leven :)
Pagina: 1