Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

12V aansluiting op USB connector krijgen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• 0re0
  • Registratie: augustus 2018
  • Laatst online: 06-06 21:09
Ik wil voor een project een adapter aansluiten op een usb-port die op mijn motorfiets zit.

Deze adapter heb ik:

De 2 kabels wil ik graag aansluiten op een USB kabel zodat ik deze kabel in mijn motor kan prikken.
Ik heb namelijk in de buurt van me stuur een USB port zitten welke 12V geeft.
Het doel is uiteindelijk om een verwarmde handschoen stroom te geven.

Is het gewoon zo simpel als een normale usb kabel pakken, afknippen, en deze 2 kabels erop solderen?
Of ligt het toch wat lastiger?

Dank alvast

0re0 wijzigde deze reactie 06-02-2019 13:22 (6%)

Alle reacties

• Radiant
  • Registratie: juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

USB is over het algemeen 5V, niet 12V.. Grote kans dat je handschoen dus niet werkt.

• Bas.
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 24-09 18:50
De motor heeft een 12v accu?
Dan krijg je dus 12v -> 5v usb poort -> dit naar 12v omvormen?

Waarom niet gewoon rechtstreeks op de accu. Eventueel met een geschakelde draad en een relais, zodat ie netjes aan/uit gaat bij contact.

• __fred__
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 16-10 08:20
Dat is een bijzonder slecht idee. Een USB port is 5V en bovendien maar 500ma. Dit gaat nooit genoeg vermogen leveren voor je handschoenverwarming. Dikke kans dat je USB port afgezekerd is met 1A of zelfs nog minder. En dan brandt je zekering door.

Apart aansluiten dus, en als je het aftapt van een andere 12V aansluiting dan direct op de accu, altijd nagaan of dit circuit de extra belasting aankan.

Het netst is om een relais te laten schakelen met het contactslot en deze de handschoenverwarming mee te laten nemen. Dit snoer lijkt zelf al gezekerd te zijn, dus extra zekering is niet nodig.

• 0re0
  • Registratie: augustus 2018
  • Laatst online: 06-06 21:09
__fred__ schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 13:25:
Dat is een bijzonder slecht idee. Een USB port is 5V en bovendien maar 500ma. Dit gaat nooit genoeg vermogen leveren voor je handschoenverwarming. Dikke kans dat je USB port afgezekerd is met 1A of zelfs nog minder. En dan brandt je zekering door.

Apart aansluiten dus, en als je het aftapt van een andere 12V aansluiting dan direct op de accu, altijd nagaan of dit circuit de extra belasting aankan.

Het netst is om een relais te laten schakelen met het contactslot en deze de handschoenverwarming mee te laten nemen. Dit snoer lijkt zelf al gezekerd te zijn, dus extra zekering is niet nodig.
Dank!
Ik was in de veronderstelling dat als mijn telefoon op te laden is,
deze handschoenen ook wel moeten werken...niet dus :)

Ik zal kijken hoe ik deze rechtstreeks op de accu kan aansluiten.
Op mijn boot wil ik hem ook gebruiken maar daar heb ik wel een sigaretten aansluiting.
En dan is deze kabel een prima oplossing:

Een andere optie zou nog zijn dat ik een sigaretten aansluiting maak op de motor.
Dan kan ik op de boot, en op de motor dezelfde controller gebruiken

• Bas.
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 24-09 18:50
0re0 schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 13:29:
[...]

Dank!
Ik was in de veronderstelling dat als mijn telefoon op te laden is,
deze handschoenen ook wel moeten werken...niet dus :)

Ik zal kijken hoe ik deze rechtstreeks op de accu kan aansluiten.
Op mijn boot wil ik hem ook gebruiken maar daar heb ik wel een sigaretten aansluiting.
En dan is deze kabel een prima oplossing:

[Afbeelding]

Een andere optie zou nog zijn dat ik een sigaretten aansluiting maak op de motor.
Zo'n sigarettenplug er bij inbouwen is nooit een slecht idee. Maar waarom anders niet zo'n DC aansluiting rechtstreeks aansluiten?

En in mijn optiek is zo'n sigarettenplug altijd vrij "wankel". Vooral op een motor gaat dat niet lekker werken lijkt mij. (Trillingen etc)

Met zo'n DC aansluiting heb je daarnaast een verbinding die veel steviger is en minimaliseer je het aantal verloopstekkers.

Bas. wijzigde deze reactie 06-02-2019 13:40 (13%)

• __fred__
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 16-10 08:20
0re0 schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 13:29:

Dit heb ik gedaan, in een opbergvakje in de motor. Voor telefoonladen, maar een incidentele andere accessoire is dan ook mogelijk.
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True