Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoudewijnM
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 27-05 09:45
Beste Tweakers,

Eerder dit jaar heb ik besloten mijn Teclast F7 Laptop uit te breiden met een Kingspec 128 GB M2. 2242 ssd. Beide enorme budget opties maar zeker over de Teclast heb ik toe nu toe geen klachten maar de SSD zou wel voor meer snelheid etc. moeten zorgen.

Het installeren ging al direct niet heel soepel. De SSD is makkelijk in te schuiven achter een klein klepje op de onderkant van de laptop (so far so good). De SSD werd eerst niet herkend maar na een tijdje en het verwijderen van wat stickers toch aan de praat en windows kunnen klonen.

Het probleem is dat het best regelmatig voorkomt dat mij Laptop opeens de SSD niet meer herkent en boot op de ingebouwde EMMC. Hoe kan dit en hoe verhelp ik het. Kan het zijn dat er iets mis is met de SSD of juist dat de connector niet strak genoeg is en steeds beweegt.

Ik ben benieuwd naar jullie inzichten.

Groet Boudewijn

Beste antwoord (via BoudewijnM op 11-02-2019 08:40)

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 02-07 17:49
Je hebt een beetje pech met uitlezen.
De betekenis van de ID's ("Kenmerk") vind je door de ID-code te vergelijken met die in het eerste plaatje in topic Check je SMART.
Ik heb dat plaatje er even naast gezet.
Je SSD is nog vrij vers (72 keer aangezet).
Wat mij vooral opvalt, is C0: je SSD is 13 keer uitgevallen (power ineens weggevallen).
Dat wijst op een slecht contact van de SSD met je moederbord m.b.t. de Powerlines.
Helaas zie ik geen herkenbare waarde voor C7 vermeld staan (= communicatiefouten met het moederbord).

Het is helaas niet helemaal goed te interpreteren, maar op grond van de C0-waarden denk ik dat je een contactprobleem van je moederbord met je SSD hebt als primaire oorzaak van je problemen.

[ Voor 11% gewijzigd door Renault op 08-02-2019 00:25 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13:23
Moeilijk achter te komen zonder onderdelen uit te wisselen.
Zou je de SMART waardes van de SSD eens kunnen posten? Anders zou je de SSD in een andere pc kunnen proberen, of een andere SSD in deze te stoppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renault
BoudewijnM schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 12:05:
...
Het installeren ging al direct niet heel soepel. De SSD is makkelijk in te schuiven achter een klein klepje op de onderkant van de laptop (so far so good). De SSD werd eerst niet herkend maar na een tijdje en het verwijderen van wat stickers toch aan de praat en windows kunnen klonen.
...
Bij mijn laptop moet ik de M2 SSD er niet in schuiven, maar op zijn plaats leggen en vervolgens middels een schroefje zorgen voor voldoende contactdruk op de contactvlakken.
Als ik zo de methode van aanbrengen van de SSD lees, zou je zomaar contactproblemen kunnen hebben.
Bij de SMART parameters zou je dit terug kunnen zien als een verhoogd aantal "unexpected power loss" en/of bij de CRC-getallen (= communicatieproblemen op de SATA-bus).

Het voorstel van Pyramiden is dus zo gek nog niet ...

Hoe? Zie de openingspost van Check je SMART

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoudewijnM
Bij mijn laptop moet ik de M2 SSD er niet in schuiven, maar op zijn plaats leggen en vervolgens middels een schroefje zorgen voor voldoende contactdruk op de contactvlakken.
bij mij inderdaad het zelfde. En dat klepje waar ik het in eerste instantie over had zorgt dat hij op zijn plek blijft. Maar ik ben inderdaad niet gerust dat de combinatie van het klepje en schroefje afdoende is om de boel goed te laten werken.

Door omstandigheden kon ik gisteren de SMART check niet doen dus dat zal ik ZSM uploaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Het is bij dat model inderdaad het klepje en schroefje in een, dus so far so good.

Ik heb zelf dat SSDtje van KingSpec ook in een oude chromebook zitten, en daar nooit problemen mee.
Kan nog steeds bij jou wel het geval zijn natuurlijk. Kom je eigenlijk moeilijk achter zonder een ander ssdtje te proberen, of dit ssdtje in een andere notebook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
Anoniem: 472287 schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 09:49:
...
Kom je eigenlijk moeilijk achter zonder een ander ssdtje te proberen, of dit ssdtje in een andere notebook
Jawel, via SMART uitlezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Daar ga je weinig aan zien. Als de laptop de SSD helemaal niet meer herkent, dan is dat in SMART ook zo gauw niet terug te vinden.

Of heeft SMART tegenwoordig een categorie - wel ingestoken maar niet herkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
Anoniem: 472287 schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 12:02:
[...]

Daar ga je weinig aan zien. Als de laptop de SSD helemaal niet meer herkent, dan is dat in SMART ook zo gauw niet terug te vinden.

Of heeft SMART tegenwoordig een categorie - wel ingestoken maar niet herkend.
?????
BoudewijnM schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 12:05:
...
Het probleem is dat het best regelmatig voorkomt dat mij Laptop opeens de SSD niet meer herkent en boot op de ingebouwde EMMC.
....
Ik lees hier toch duidelijk in de TS dat de laptop het regelmatig wél doet. Als je kunt opstarten van de SSD kan je toch ook meteen de SMART-data daarvan uitlezen? De SSD registreert dat echt wel als hij zomaar uitvalt door wat voor oorzaak dan ook.
No problem dus (wellicht na enkele pogingen).

En voor de zekerheid: je leest de SMART-gegevens van de SSD uit, niet van de laptop ...

[ Voor 5% gewijzigd door Renault op 07-02-2019 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoudewijnM
dank je voor de suggesties. Dit is mijn prive laptop en laatste had ik enkel mijn werk laptop bij de hand. onder de uitslag van de CrystalDisk. Dit is de eerste keer dat ik doe. dus vind het nog lastig lezen.

het aantal bedrijfsuren is aan de lage kant lijkt mij en kan wijzen op het feit dat ie uitgevallen is.

crystal

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Renault
Je hebt een beetje pech met uitlezen.
De betekenis van de ID's ("Kenmerk") vind je door de ID-code te vergelijken met die in het eerste plaatje in topic Check je SMART.
Ik heb dat plaatje er even naast gezet.
Je SSD is nog vrij vers (72 keer aangezet).
Wat mij vooral opvalt, is C0: je SSD is 13 keer uitgevallen (power ineens weggevallen).
Dat wijst op een slecht contact van de SSD met je moederbord m.b.t. de Powerlines.
Helaas zie ik geen herkenbare waarde voor C7 vermeld staan (= communicatiefouten met het moederbord).

Het is helaas niet helemaal goed te interpreteren, maar op grond van de C0-waarden denk ik dat je een contactprobleem van je moederbord met je SSD hebt als primaire oorzaak van je problemen.

[ Voor 11% gewijzigd door Renault op 08-02-2019 00:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoudewijnM
He Renault dat klinkt inderdaad als een waarschijnlijk toedracht. Heb je een goed idee om zoiets op te losssen? het hele zooitje vastlijmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
Vastlijmen is altijd een fout idee omdat je het niet meer kunt corrigeren.
Kijk eens goed hoeveel speling de SSD heeft en welke mogelijkheden je hebt om het contactvlak op de ssd beter tegen de contacten te drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoudewijnM
Vastlijmen was uiteraard een geintje. heb al eerder geprobeerd hem meer stutten maar ben ook voorzichtig. Als er nog suggesties zijn... klemmetjes die men verkoopt oid. hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13:23
Ik zou denk ik een een zwikkie M2 schroeven en ringen
(eventueel kunststof) scoren en een beetjr proberen wat er gebeurt als je hem net iets hoger of lager monteerd.

Met M2 bedoel ik de schroefmaat, niet M.2
Soms is het ook nog wel M3, dus ik zou dat busje eerst even opmeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoudewijnM
Dank voor de hulp allen. Ik ga eens een en ander proberen. Mocht ik een briljante oplossing vinden die het delen waar is zal dat hier doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:24
Let er even op dat je bij een M2 slot de SSD onder een hoek inbrengt voor je hem naar beneden drukt. Het is dus geen schuiven zoals in een PCI/ PCI-E slot. Waarschijnlijk ben je hier de fout in gegaan.

Afbeeldingslocatie: https://www.addonics.com/products/diagrams/adm2ssdhdd-install.jpg

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoudewijnM
Goede tip. De SSD is ondertussen al enige dagen stabiel maar dit is de meest duidelijk manier van installeren die ik tot nu toe tegen ben gekomen.
Pagina: 1