Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Moet ik dan zelf naar een audicien?

Pagina: 1
Acties:

• Liiesjuh
  • Registratie: februari 2019
  • Laatst online: 21-02 00:28
Hoi!

Wij hebben onlangs een audio set van Yamaha gekocht een soundbar (Yamaha MusicCast BAR 40) en subwoofer (YAMAHA MUSICCAST SUB 100 (NS-NSW100))

We wonen in een appartementencomplex van 23 verdiepingen, we hebben direct naaste buren, onder en boven. Het is nieuwbouw (in 2011 opgeleverd) maar wel allemaal betonbouw. Onze vloer is van pvc.

Sinds de aanschaf van ons nieuwe muzieksysteem klaagt onze bovenbuurman over het resoneren van de bass (hoort dit boven de tv uit zegt hij) nu hebben we de SUb al op spikes gezet en hier leek het eerst mee klaar te zijn. Wel met als gevolg dat de sub al zo ver geknepen is ondertussen dat we zelf haast geen bass horen. Maar nu toch helaas weer klachten, maar echter alleen van onze boven buurman onze directe buren en onderburen horen verder niks.
Terwijl als het zo zou resoneren zouden hun het toch juist ook moeten horen? Of gaat het resoneren juist meer naar boven?

Graag jullie advies, tips en trucs!

• RocketKoen
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 22:16
Het zal er vooral mee te maken hebben hoe hard jij je muziek zet.

Voor geluidsoverlast zijn er eigenlijk alleen richtlijnen voor het geluidsniveau "aan de gevel". Die staat op 50dB overdag , 45dB savonds en 40dB snachts. Met een decibel meet app op je smartphone kun je een redelijk idee krijgen hoeveel lawaai jij maakt. Maar dan niet "aan de gevel" maar "tegen het plafond".

Verder is overlast natuurlijk subjectief. Het is niet realistisch om in een appartement te verwachten dat je je buren niet hoort. Wel dat je snachts niet mee kan dansen op hun beats ;)

1 kleinigheidje over je vloer. Bij bijna alle appartementencomplexen is het verplicht om een geluidsdempende ondervloer te hebben. Heb je die wel? Dat scheelt namelijk 10dB (en niet alleen voor de onderburen).

TheS4ndm4n#1919

• Gertjuhjan
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 10:23

Gertjuhjan

Software Engineer

Heb je al eens gevraagd of je mag komen luisteren? Eventueel met een onpartijdige derde partij. Bijvoorbeeld (in geval van koop) vertegenwoordiger van VVE.

Gertjuhjan wijzigde deze reactie 06-02-2019 11:53 (51%)

Xbox: Gulpener88

• Zarathustra
  • Registratie: januari 2008
  • Nu online
Ik las in eerste instantie opticien - daar ga ik afspraak mee maken ;)

In mijn vorige woning had ik in de slaapkamer zo’n resonantie van de brom van m’n luchtafzuiging dat ik hem in m’n buik voelde. Twee meter verderop hoorde je amper iets.

Idem voor m’n sub: op de ene plek bijna niets te horen. Andere plek precies goed en een kamer verder (veel) te hard.

Je kunt staande golven (plekken waar de geluidsgolven versterkt worden) krijgen met lage tonen. Heb je al een andere plek voor je sub geprobeerd?

Zarathustra wijzigde deze reactie 06-02-2019 12:03 (4%)

Most people would rather die than think and many of them do! - Bertrand, 'The ABC of Relativity'

• Renegade666
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 22:42
Wat gertjuhjan zegt, ga zelf horen met eventueel nog een buur.

Eventueel misschien een subdude onder de sub ipv spikes?
Of gewoon de sub ergens anders proberen neer te zetten, wil soms ook wel helpen:
https://www.audioholics.c...-bass-subwoofer-placement

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | LG UP970 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

• Marco1994
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 19:19
Je kunt de sub op rubberpootjes of een rubberen mat leggen om trillingen te dempen

• xavento
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 19-04 13:10
Mischien iets heel geks hoor, maar ik woon zelf ook in een appartementen complex op 5 hoog. De buren naast en boven mij hoor ik niet, maar het geluid van de onderburen hoor ik wel bij de verwarmingsbuizen omhoog komen. Zit hij toevallig daar vlak bij of staat je sub daar vlakbij?

Ik heb zelf kinderen dus mij stoort het niet zo daar wij zelf ook niet de stilste zijn.

29/01/2019 EA Games: "We seek to bring choice, fairness, value and fun to our players in all our games."

• DominoNL
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 17:41

DominoNL

Professioneel Azijnzeiker

Paar dagen met een koptelefoon gaan zitten, vragen of de buur nog steeds last heeft. Als het antwoord "ja" is, kun jij in ieder geval je conclusies trekken. Is het antwoord "nee" dan weet je ook dat hij het niet uit z'n duim zuigt.

• M14
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 10:57
RocketKoen schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 11:50:

1 kleinigheidje over je vloer. Bij bijna alle appartementencomplexen is het verplicht om een geluidsdempende ondervloer te hebben. Heb je die wel? Dat scheelt namelijk 10dB (en niet alleen voor de onderburen).
Het is een beetje de vraag of de pvc is verlijmd of zwevend ligt. Maar het is sowieso minder gehorig dan laminaat.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• Jheroun
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 20:06
Wat @Zarathustra zegt!

Begin eens met die sub op een andere plek zetten. Voor effecten in films is het misschien leuk maar in een hele ruimte goed geluid krijgen is met een sub alleen maar lastiger. Door de golflengte van het laag komt wat er uit je sub komt zichzelf een stel milliseconden later weer tegen ergens anders in je ruimte. Best kans dat dat zich nu concentreert bij je bovenbuurman terwijl jij weinig laag ervaart.

Hier in huis is de sub in de zithoek qua sound prima, hoor je midden in de kamer weinig bas, en wordt je in de keuken gek van de resonantie.

• The Killer
  • Registratie: april 2004
  • Niet online
Spikes koppelen in plaats van ontkoppelen en kunnen het doordreunen juist verergeren. Koop een Subdude of maak zelf wat met isolatieschuim. Ik heb goede ervaringen met akoestiekwinkel.nl.

• RocketKoen
M14 schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 14:02:
[...]

Het is een beetje de vraag of de pvc is verlijmd of zwevend ligt. Maar het is sowieso minder gehorig dan laminaat.
In mijn appartement is een verlijmde vloer niet toegestaan, behalve in de keuken en natte ruimtes.
Dat is bijna een standaard bepaling bij VVE's en huurcontracten.

Het is vooral belangrijk als het tot een officiële klacht komt en je hebt dit niet. Worst case moet je vloer er uit.

TheS4ndm4n#1919

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Compare Apples with Pears

Liiesjuh schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 11:36:
Hoi!

Wij hebben onlangs een audio set van Yamaha gekocht een soundbar (Yamaha MusicCast BAR 40) en subwoofer (YAMAHA MUSICCAST SUB 100 (NS-NSW100))

We wonen in een appartementencomplex van 23 verdiepingen, we hebben direct naaste buren, onder en boven. Het is nieuwbouw (in 2011 opgeleverd) maar wel allemaal betonbouw. Onze vloer is van pvc.

Sinds de aanschaf van ons nieuwe muzieksysteem klaagt onze bovenbuurman over het resoneren van de bass (hoort dit boven de tv uit zegt hij) nu hebben we de SUb al op spikes gezet en hier leek het eerst mee klaar te zijn. Wel met als gevolg dat de sub al zo ver geknepen is ondertussen dat we zelf haast geen bass horen. Maar nu toch helaas weer klachten, maar echter alleen van onze boven buurman onze directe buren en onderburen horen verder niks.
Terwijl als het zo zou resoneren zouden hun het toch juist ook moeten horen? Of gaat het resoneren juist meer naar boven?

Graag jullie advies, tips en trucs!
Hoe is de isolatie bij jullie en je buurman ?
Staat je muziek langer op hogere stand, na 22u etc etc
Ga eens zelf luisteren bij de buurman en overleg wat je er aan kunt doen. van beide kanten moet je rekening met elkaar houden, en 'woongeluiden' accepteren.

@Eating Iron. Nothing Compares to A Good Deadlift Session Every Week

• Liiesjuh
RocketKoen schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 11:50:
Het zal er vooral mee te maken hebben hoe hard jij je muziek zet.

Voor geluidsoverlast zijn er eigenlijk alleen richtlijnen voor het geluidsniveau "aan de gevel". Die staat op 50dB overdag , 45dB savonds en 40dB snachts. Met een decibel meet app op je smartphone kun je een redelijk idee krijgen hoeveel lawaai jij maakt. Maar dan niet "aan de gevel" maar "tegen het plafond".

Verder is overlast natuurlijk subjectief. Het is niet realistisch om in een appartement te verwachten dat je je buren niet hoort. Wel dat je snachts niet mee kan dansen op hun beats ;)

Ik heb het is even gemeten en wij zitten qua muziek gewoon rond de 50dB overdag en in de avond 45dB maar de bovenbuurman geeft zelf aan heel veel last te hebben van het resoneren van de bass dat is ook het enige wat hij hoort (dwars door de tv heen zoals hij zelf zegt) maar we horen zelf de bass amper de subb hebben we al zo veel mogelijk dichtgedraaid.

Over de vloer ik heb geen idee wat er onder ligt wij in december verhuisd zijn nu tweede huurder.

• Liiesjuh
Gertjuhjan schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 11:51:
Heb je al eens gevraagd of je mag komen luisteren? Eventueel met een onpartijdige derde partij. Bijvoorbeeld (in geval van koop) vertegenwoordiger van VVE.
Dat vind ik een goeie ga ik zeker even plannen met iemand van de VVE. Toen ik hier rondvroeg bij de buren hoorde ik al dat het een moeilijke man blijkt te zijn. We huren dan wel maar denk inderdaad dat het goed is dat er nog een neutrale partij meekijkt!

• Liiesjuh
Zarathustra schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 11:56:
Ik las in eerste instantie opticien - daar ga ik afspraak mee maken ;)

In mijn vorige woning had ik in de slaapkamer zo’n resonantie van de brom van m’n luchtafzuiging dat ik hem in m’n buik voelde. Twee meter verderop hoorde je amper iets.

Idem voor m’n sub: op de ene plek bijna niets te horen. Andere plek precies goed en een kamer verder (veel) te hard.

Je kunt staande golven (plekken waar de geluidsgolven versterkt worden) krijgen met lage tonen. Heb je al een andere plek voor je sub geprobeerd?
Ik heb hem nu verplaats met een vrije omtrek rond de gehele sub van 90cm, daarnaast staat ie al op hele dure pootjes :'( ik hoop dat het helpt maar ben bang voor een oneindige discussie. Ik vind het zo raar dat alleen de bovenbuurman er last van heeft de onder en zij huren horen niks (ook even mogen luisteren maar hoorde zelf ook niks)0

@Liiesjuh Gebruik voortaan de wijzig-knop om wat toe te voegen aan je laatste bericht. Meerdere malen achter elkaar posten is het topic onnodig kicken en niet toegestaan. Zie ook het bericht onderaan het topic indien je als laatste hebt gepost: "Je hebt als laatste gereageerd in dit topic. Wil je wat toevoegen, wijzig dan bij voorkeur je laatste reactie."

FeaR wijzigde deze reactie 07-02-2019 11:52 (15%)

• Spectaculous
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 22:40
RocketKoen schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 14:11:
[...]

In mijn appartement is een verlijmde vloer niet toegestaan, behalve in de keuken en natte ruimtes.
Dat is bijna een standaard bepaling bij VVE's en huurcontracten.

Het is vooral belangrijk als het tot een officiële klacht komt en je hebt dit niet. Worst case moet je vloer er uit.
Bij ons ligt er in het hele appartement vloerverwarming en werd het verlijmen van een vloer juist weer aangeraden (moest wel een kunststof product zijn en geen hout, bijv. zeil of zoals wij hebben PVC). Mijn persoonlijke ervaring is dat (ook van de bovenburen) je praktisch geen last hebt hiermee. Verlijmd PVC geeft naar mijn idee minder geluid door dan laminaat dat op wat isolatiemateriaal ligt. In onze huisregels hebben ze het dus ook alleen over het verbod op houten (/laminaat) vloeren.

@Liiesjuh Is het niet gewoon het beste om even een kop koffie te gaan drinken bij je bovenbuurman en voordat jij je deur dicht maakt je even de TV met subwoofer aanzet? Dan laat je in sowieso je welwillendheid zien en dan kan je ook gelijk zelf horen waar je buurman in zit als jij je sub aanzet.

Op basis daarvan moet jij je afvragen of je vindt dat je buurman een punt heeft en moet je even nakijken of jij aan alle regels van het huishoudelijk reglement voldoet.

Als mensen in een appartement gaan wonen moeten ze altijd met twee dingen rekening houden. Je eigen geluidsproductie moet gelimiteerd worden, en je moet accepteren dat je buren gaat horen. Het is een beetje van beide. Het is aan jou om te bekijken waar in de schaal dit zich bevind.

• RocketKoen
Liiesjuh schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 11:19:
[...]

Ik heb het is even gemeten en wij zitten qua muziek gewoon rond de 50dB overdag en in de avond 45dB maar de bovenbuurman geeft zelf aan heel veel last te hebben van het resoneren van de bass dat is ook het enige wat hij hoort (dwars door de tv heen zoals hij zelf zegt) maar we horen zelf de bass amper de subb hebben we al zo veel mogelijk dichtgedraaid.

Over de vloer ik heb geen idee wat er onder ligt wij in december verhuisd zijn nu tweede huurder.
In dat geval moet die buurman maar verhuizen naar een boerderij in het buitengebied. Maar dan klaagt hij waarschijnlijk over stankoverlast of loeiende koeien.
In een appartement hoor je de buren nu eenmaal.

TheS4ndm4n#1919

• MsG
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 18:34

MsG

Forumzwerver

Dat je zelf de bass minder hoort dan iemand verderop (even los van jouw afstanden) is algemeen gesteld vrij normaal. Ik heb hier een Logitech Z-2300 die ik zelf in games niet heel erg hoor, maar in andere kamers hoor je die juist wel meer. 's avonds knijp ik hier soms de bas volledig.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• LA-384
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 21:17
@Liiesjuh Nee het is niet raar dat alleen de bovenbuurman iets hoort en ja, die kan het luider horen dan jijzelf. De prijs van de pootjes verandert niets aan de werking ervan. Die pootjes zijn ervoor bedoeld om door een vloerbedekking op de harde vloer te prikken (mocht je juist de sub willen koppelen). Wat jij zoekt is ontkoppelen, dan heb je niets aan die spikes, ongeacht de prijs.

Er zijn drie dingen die je kunt doen:
1. Subwoofer crawl om de beste positie van de sub te bepalen.
2. Andere voetjes die ontkoppelen, of zonder voetjes (tenzij downfiring sub) met een subdude
3. Zelf met goede wil gaan luisteren bij de bovenbuurman.

Nr 3 zou ik sowieso doen, en meerdere keren wanneer je nr 1 en/of 2 ook gaat uitvoeren.

Het grote subwoofer topic | PV: 4050wp zw | Fuji X-T20 ~ 12mm f2 ~ 35mm f2 ~ 80mm macro ~ 18-55 ~ 50-140 ~ 50-230

• mathy_
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 22:48
Ik heb het ook gehad, ook de met de boven buren. Ik deed er in het begin ook een beetje over van, nou onder horen ze niks dus boven zal het vast mee vallen.

Met de onderburen had ik het precies goed afgestemd zodat hun 0.0 hoorde of voelde op normaal niveau.

Maar toen ik naar de 2e klacht van de boven buurman zelf daar ging zitten op zijn plek voelde je gewoon de bass maar hoorde je verder niks van het geluid.

Het kwam waarschijnlijk door dat de betonnen muur voor een connectie zorgende naar boven, maar heel vreemd niet naar beneden, op precies dezelfde muur.

De oplossing was de sub gebruiken als hij niet thuis was, wat vooral in het weekend was, mijn geluk dan weer.

Maar neem de klacht serieus, ga bij hem zitten en ervaar het zelf, mensen gaan echt niet dingen verzinnen om de buren maar re pesten, op een uitzondering na dan.

• Zarathustra
  • Registratie: januari 2008
  • Nu online
Liiesjuh schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 11:27:
[...]
Ik heb hem nu verplaats met een vrije omtrek rond de gehele sub van 90cm, daarnaast staat ie al op hele dure pootjes :'( ik hoop dat het helpt maar ben bang voor een oneindige discussie. Ik vind het zo raar dat alleen de bovenbuurman er last van heeft de onder en zij huren horen niks (ook even mogen luisteren maar hoorde zelf ook niks)0
Vrije ruimte maakt niet zo heel veel uit Lies. Zolang je je sub niet te dicht op de muur zet gaat het wel goed. Plek in de kamer kan wel enorm uitmaken. Zet je sub eens ergens in een hoek en luister.

Of je boven- of onderbuur iets hoort kan van allerlei dingen afhangen. Het soort vloer. Draagmuren. Gehoor van je buren.

Ga nog eens langs bij de buur die klaagt. Met bos bloemen, doos chocola of fles wijn. Vraag of je alsjeblieft wat uit mag proberen om te kijken of je je sub kunt gebruiken zonder hen te storen.Sommige mensen horen wat meer dan andere mensen. En voor mensen die veel horen - ik ben er één van - is basgeluid echt een hel.

Most people would rather die than think and many of them do! - Bertrand, 'The ABC of Relativity'

• schakenraadjuh
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 21:26
Eens gaan luisteren lijkt me een goede oplossing.

Resonantie gaat verder dan je in eerste instantie denkt. Als mijn bovenbuurman z’n telefoon op een bepaalde plek heeft liggen worden mijn vriendin en ik op onze slaapkamer (2 verdiepingen lager!) wakker van zijn trilstand. Hij geloofde me eerst ook niet, tot ik hem een week later exact kon vertellen hoe laat ‘ie elke dag z’n wekker had gezet en hoe vaak hij gesnoozed had. Dit terwijl ik ‘s nachts 10x op m’n eigen telefoon gebeld kan worden en niets hoor.

Edit: nu ligt z’n telefoon op een kleedje. We horen niks meer. Perfect.

schakenraadjuh wijzigde deze reactie 08-02-2019 22:53 (6%)

• ApC_IcE
  • Laatst online: 20:35

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Ik heb de boxen in mijn huis op tegels staan die ze ook in speeltuinen gebruiken. Soort rubber is het. Ten eerste deed ik dat om het geluid zelf te verbeteren. Dit waren vloerstaanders en dst zorgde dat de sub zelfs overbodig werd. Nooit meer gehoord dat de films die ik keek teveel bas hadden. Dus het valt of staat wellicht met isolatie van de speakers.

• ciris
  • Registratie: oktober 2003
  • Nu online
Liiesjuh schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 11:23:
[...]

Dat vind ik een goeie ga ik zeker even plannen met iemand van de VVE. Toen ik hier rondvroeg bij de buren hoorde ik al dat het een moeilijke man blijkt te zijn. We huren dan wel maar denk inderdaad dat het goed is dat er nog een neutrale partij meekijkt!
Als huurder heb je niet zoveel van doen met een VvE. Je zal dan toch bij de woningcorporatie moeten zijn.

• bouwfraude
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online
M14 schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 14:02:
[...]
Vroeger had de buren naast mij laminaat op een ondervloer van zachte groene platen die hoorde je niet lopen daarna kwam er zeil of linoleum koud op het beton en dat hoorde je wel. Laag frequent geluid dringt verder door dan gewoon. Als er een auto voorbij rijdt met een subwoofer op volle sterkte hoor je dat
gedreun ook van verre.

bouwfraude wijzigde deze reactie 09-02-2019 09:53 (15%)

• Joeri.Bijlsma
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 12:48
Als er iets irritant is, is het wel bass van de buren.
Je hoort een constant gebonk, terwijl de gebruiker er niks van merkt, want ja, die hoort het zoals het hoort (op de muziek, of door sfeer in een film, dus het valt niet op voor de gebruiker).

Persoonlijk vind ik dat je helemaal geen muziek systeem in je huis moet hebben als je in een appartement woont, het zorgt alleen maar voor overlast. Je weet dat het gehoorig is en toch zet je zo'n systeem in huis, dan vraag je om problemen.

• M14
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 10:57
Joeri.Bijlsma schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 10:32:
Als er iets irritant is, is het wel bass van de buren.
Je hoort een constant gebonk, terwijl de gebruiker er niks van merkt, want ja, die hoort het zoals het hoort (op de muziek, of door sfeer in een film, dus het valt niet op voor de gebruiker).

Persoonlijk vind ik dat je helemaal geen muziek systeem in je huis moet hebben als je in een appartement woont, het zorgt alleen maar voor overlast. Je weet dat het gehoorig is en toch zet je zo'n systeem in huis, dan vraag je om problemen.
Zo kun je alles kapot praten. Laten we dan ook stoppen met
- Wielrenners want irritant in het verkeer
- Honden want poep en geluid overlast
- Drank want het maakt meer kapot dan je lief is
- Festivals, overlast, herrie en rotzooi
- Voetbal, het kost de maatschappij klauwen met geld door blessures (breedtesport), overlast en vernieling (grote wedstrijden)
-...

Moet ik nog doorgaan? Op alles is wel iets te verzinnen waar iemand last van heeft. Waar is het principe van 'elkaar wat gunnen' gebleven? Of niet zeiken over iets waar je slechts minimaal last van hebt?

Ja, ik wordt wel eens wakker door de blaffende hond van de buren. Of tot laat geluid vanwege een festival in de omgeving. Maar daar beleven ook mensen plezier aan en het is niet elke nacht.

Zelfde geldt voor de ts en z'n buurman. Een keer gaan luisteren is niet verkeerd, maar als de buren langs en onder hem geen klachten hebben lijkt het mij sterk dat het wel boven de tv van de bovenbuurman uit komt.

Er zijn zeker grenzen bij overlast, maar dat werkt 2 kanten op.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Compare Apples with Pears

@Liiesjuh Ben je al bij de buren geweest ?
Je kunt gewoon reageren hoor, de 'waarschuwing' van moderator ging om meer reacties na elkaar. je kunt beter je bericht wijzigen, en per quote reageren. (ik weet dat het wat onhandig kan zijn voor nieuw forum lid)

Klik op quote van het bericht(en) waar je op wilt antwoorden.

@Eating Iron. Nothing Compares to A Good Deadlift Session Every Week

• Waterkoker
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 10:56
DominoNL schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 12:45:
Paar dagen met een koptelefoon gaan zitten, vragen of de buur nog steeds last heeft. Als het antwoord "ja" is, kun jij in ieder geval je conclusies trekken. Is het antwoord "nee" dan weet je ook dat hij het niet uit z'n duim zuigt.
Zo ken ik dus een verhaal over een vrouw die in de buurt woonde van circuit assen en elke keer ging klagen vanwege de geluidsoverlast. Totdat ze op één dag door de mand viel omdat het evenement afgelast was. Bleek dus dat ze simpelweg de evenementenkalender erbij pakte en steevast op die dagen dat er iets was ging klagen. En wij maar meer betalen voor een dagje circuitrijden ivm afkopen dbs en strengere regelgeving

• The Killer
  • Niet online

Alsof elk appartement gehorig is en alsof elk muzieksysteem overlast geeft. Met goede wil en eenvoudige maatregelen kun je enorm veel overlast beperken of volledig wegnemen, zelfs in een gehorig appartement. Om met een brede zwaai alles van tafel te vegen is een wel heel draconische maatregel.

Ik heb jaren in een appartement in de binnenstad gewoond en van alles aan geluidsapparatuur in huis gehad; van flinke staande zuilen met aparte subwoofer tot audiofiel 5.1 en nooit een klacht ontvangen buiten tikkende naaldhakken van mijn vriendin. Films, series, games, sport, alles passeerde de revue en altijd via een versterker.

• Joeri.Bijlsma
The Killer schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 12:44:
[...]

Alsof elk appartement gehorig is en alsof elk muzieksysteem overlast geeft. Met goede wil en eenvoudige maatregelen kun je enorm veel overlast beperken of volledig wegnemen, zelfs in een gehorig appartement. Om met een brede zwaai alles van tafel te vegen is een wel heel draconische maatregel.

Ik heb jaren in een appartement in de binnenstad gewoond en van alles aan geluidsapparatuur in huis gehad; van flinke staande zuilen met aparte subwoofer tot audiofiel 5.1 en nooit een klacht ontvangen buiten tikkende naaldhakken van mijn vriendin. Films, series, games, sport, alles passeerde de revue en altijd via een versterker.
Dan had jij gewoon buren die nergens om gaven, of nooit thuis waren als jij dat systeem aan had.
En ja, elk apartement is gehoorig, daarom zijn die krengen zo goedkoop.

• sapphire
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 21:36

sapphire

Die-hard pruts0r

Kan opzich prima in een appartement, ik heb dan wel een relatief eenvoudig 2.1 systeem gehad in mijn appartement maar nooit klagende buren gehad over de bas (uiteraard wel naar gevraagd).

Mijn onderbuurman daarentegen :X de glazen trilde letterlijk van de tafel af als die een film keek of feestje hield. Daar hadden gelukkig niet wij als directe bovenburen last van maar het halve complex.

Gabriël Ryzen

• Phase
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 20:06

Phase

Supremely Insane

Wat een domme onzin zeg. Ik woon hier in een groot (oud) huis wat opgedeeld is in 2 appartementen, de gehele begane grond en kelder zijn van mij en de eerste verdieping en zolder zijn van mijn bovenbuurvrouw. Ik heb hier een behoorlijke geluidsinstallatie staan die ik ook vaak genoeg vies hard zet als ik muziek luister.

Maar ik werk kantooruren en zij werkt 3 ploegendienst dus daar hou ik dan ook rekening mee en zij houdt rekening met mij, geen enkel probleem..

Soms kan het heel simpel zijn, als buren neem je wat en geef je wat.

aan de TS: ga inderdaad gewoon eens luisteren bij hem en doe de nodige aanpassingen zoals waarschijnlijk het verplaatsen van de sub. :)
Joeri.Bijlsma schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 12:54:
[...]
Ah ja, want ieder appartement is hetzelfde inderdaad...

Phase wijzigde deze reactie 09-02-2019 13:02 (11%)

Time is never wasted when you're wasted all the time.

• The Killer
  • Niet online
Joeri.Bijlsma schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 12:54:
[...]

Dan had jij gewoon buren die nergens om gaven, of nooit thuis waren als jij dat systeem aan had.
Er staat geen waar woord in je reactie. Dat alle appartementen goedkoop zijn is wel de meest hilarische. De gemiddelde prijs voor een appartement in Amsterdam is een dikke 4,5 ton.

Overigens geen idee waarom ik nog op je reageer, er lijkt geen zinnig gesprek met je te voeren.

The Killer wijzigde deze reactie 09-02-2019 13:00 (9%)

• Joeri.Bijlsma
Ik vind het wel komisch dat als iemand zegt dat geluids overlast irritiant is, het meteen neergeschoten wordt. Weet je ook meteen met wat voor soort mens je te maken hebt.

En ja, alle apartementen zijn goedkoop gemaakt, daar zijn het apartementen voor, die gaan niet investeren in dure muren die issoleren, dat kost te veel geld. Ik heb het nog nooit meegemaakt dat er een apartement is dat goed geisoleerd is, die zijn er gewoon weg niet.

Dat een apartement duur is om te huren/kopen in amsterdam is logisch, het is amsterdam, alles is duur daar. Het apartement was niet duur om te maken, maar ze vragen wel de hoofdprijs. Omdat je veel betaald voor een apartement betekend niet dat het bouw werk beter is, maar dat snappen mensen hier schijnbaar niet.

• Sissors
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 22:56
Anders ga je even lekker de slachtofferrol in. Je wordt niet neergeschoten omdat andere geluidsoverlast niet irritant zouden vinden, maar vanwege je ongefundeerde onzin omtrent appartementen. En natuurlijk heb je daar een veel groter risico op geluidsoverlast als wanneer je vrijstaand woont. Ik heb een fatsoenlijk appartement uit 2000, en ik hoor nauwelijks iets van mijn boven buren en absoluut niks van mijn zij-buren. Ik heb ook nog nooit enige klacht gehad over mijn geluid, en ik vraag er best weleens naar.

Oké niet helemaal waar, ik kan de bel horen van de buren, maar die staat dan ook echt heel hard. En één keer nu in de vier jaar dat ik hier woon bij een knallende ruzie. Toen mijn ventilatieroosters dicht gedaan, want het geluid kwam buiten om, niet door de muur...

• The Killer
  • Niet online
Joeri.Bijlsma schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 13:17:
Ik vind het wel komisch dat als iemand zegt dat geluids overlast irritiant is, het meteen neergeschoten wordt. Weet je ook meteen met wat voor soort mens je te maken hebt.

En ja, alle apartementen zijn goedkoop gemaakt, daar zijn het apartementen voor, die gaan niet investeren in dure muren die issoleren, dat kost te veel geld. Ik heb het nog nooit meegemaakt dat er een apartement is dat goed geisoleerd is, die zijn er gewoon weg niet.

Dat een apartement duur is om te huren/kopen in amsterdam is logisch, het is amsterdam, alles is duur daar. Het apartement was niet duur om te maken, maar ze vragen wel de hoofdprijs. Omdat je veel betaald voor een apartement betekend niet dat het bouw werk beter is, maar dat snappen mensen hier schijnbaar niet.
Eerder waren alle appartementen goedkoop, toch? Hoe dan ook, gemiddelde prijs voor een appartement (niet apartement) in Nederland: €255.000, een eensgezinswoning: €305.000. Wat ontzettend goedkoop zijn appartementen in verhouding. Niet dus.

Je zegt niet dat geluidsoverlast irritant is, je zegt dat je in een appartement per definitie geen muzieksysteem in een appartement mag plaatsen omdat dat per definitie overlast geeft. Dat geluidsoverlast irritant is, daar is ieder weldenkend mens het mee eens.

Waar je blijkbaar niet aan wil is de enorme verschillen in bouwkwaliteit en kwaliteitsnormen ( heel grofweg voor 1976, na 1976, na 1992, na 2003) die appartementen in Nederland kennen. Alleen al de bouwperiode maakt een enorm verschil, maar bijvoorbeeld ook de oorsprong van het gebouw (voormalig woonhuis, grachtenpand, kantoorgebouw, container, etc.), laat staan renovatiewerkzaamheden of andere maatregelen die eenvoudiger te bereiken zijn door bewoners (ondervloeren, ontkoppelen, isolatieschuim).

• estherrio
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 18-03 16:07
Ik gebruik zelf tennisballen. Die snij ik doormidden en plaats ze bolle kant boven
onder de sub...

• teunijff
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 22:46
Ik gebruik rubberen was-machine dempers. Ik geloof dat rubber minder trillingen in het lage gebied doorgeeft dan metalen spike’s. Ik heb in ieder geval op meerdere plekken (woningen ) nooit klachten gehad. Ik heb behoorlijke zware boxen, transmissielijn van Hans Baan, vergelijkbaar met een koelkast qua formaat en met een bass reflex.

En een verkeerde vloer opbouw kan zeker overlast bezorgen. Maar vaak idd meer de beneden buren dan bovenburen.

• Pietjuh
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 04:48
Wat helpt is de bass box op slappe elementen (veren) zetten. Dat kan vanalles zijn, zoals bijv. half doorgesneden tennisballen. Het gaat om de eigenfrequentie van de speakermassa op de slappe veren. Google maar eens op transmissibility. Stijve koppeling is niet goed (spikes zijn stijf in de richting van de zwaartekracht) en geeft de trilling 1:1 door.
Bij een laagfrequente ophanging worden trillen boven de eigenfrequentie minder goed doorgegeven aan de vloer. Dit verminderd de koppeling en trillingen naar de vloer (mechanisch). Op de eigenfrequentie treed een versterking op, vandaar dat je liever een rubber neemt om die piek wat te dempen. let wel dat je akoestisch ook trilling kunt doorgeven. Dit is het in een notendop verhaal, maar er horen nog vele mits en maren bij, maar de globale strekking klopt.

• coolbvrobin
  • Registratie: juli 2012
  • Nu online
Vervelend voor je boven buren , ik zou ff gaan luisteren als ik jou was.
Maar goed je hebt ook zeurpieten.
Anyway dit is een reden waarom ik nooit in een appartement zou willen wonen met meerdere buren

• turtles3
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 27-03 20:52
Je zou met je boven buurman kunnen whatsappen en onder tussen de bas-modulen verplaatsen. Het ding zou misschien toevallig op een plaats kunnen staan die de geluidstrillingen naar boven stuurt. Bijvoorbeeld betonijzer of een betonnen balk. De andere buren hoeven daarom niet perse last te hebben. In de VVE reglementen staan richtlijnen hoe te handelen bij geluidoverlast.

• Ryur
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 21:47
Hier in de stad (Hengelo) is net een appartementencomplex opgeleverd die echt state-of-the-art is, maar dat mag ook wel voor die prijs.
Naast dat het enorm gunstig ligt qua locatie & zonlicht, is hij ook echt super goed geïsoleerd.
En dan bedoel ik zowel qua geluid als qua warmte.

Maar dat zijn ook idioot dure appartementen!
Dus lekker kortzichtig, appartement = shit.

• Malarky
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 19:32

Malarky

Wils voor wat ieder

Er zijn, zeker in de grote steden, woontorens op toplocaties met appartementen die tot 1 miljoen kosten. En of die goed geisoleerd zijn.

Kortzichtig om te stellen dat dat overal hetzelfde is.

• LucyLG
  • Registratie: december 2018
  • Nu online
Ik zou geloof ik niet veel doen, overleg met de buurman is prima, maar buren maken nou eenmaal geluid en dat kan niet verboden worden.

Ik neem aan dat je de disco niet 's nachts aanzet danwel overdag de hele dag?

De buurman moet eerst in overleg met jou, dan de verhuurder en evt politie kan (maar die zijn niet zo happig is mijn ervaring).

De subwoofer kan je toch op iets anders zetten? Stapel boeken, iets wat zachter materiaal is dan resoneert er niet veel meer naast het geluid zelf.

Buren en geluid is een normaal iets, een buurman/vrouw moet een zeker geluid helaas accepteren. Uitzonderingen zijn er wel indien je te ver gaat.

• Yucon
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 21:26

Yucon

*broem*

Heeft buurman misschien ergens een schilderijtje, vaas of iets anders dat mee gaat trillen op jouw geluid? Dat kan het heel veel erger maken. En als het dat is zullen dingen die jij er aan doet het probleem vrijwel niet oplossen. Niet zolang de speakers op de plaats staan waar ze nu staan tenminste.

Nu bedoel ik niet dat je ze perse moet verplaatsen en dat het daarmee opgelost is. Maar wel dat het effect van maatregelen wat onvoorspelbaar kan zijn als je niet weet waar je op jaagt.

Yucon wijzigde deze reactie 10-02-2019 09:10 (23%)

• mathy_
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 22:48
Toch leuk dat er vaak een reactie uitblijft van de TS bij topics als deze.

• Marcel Br
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 19:00

JIJ bent de enige die hier iets niet snapt . 8)7

• Flagg
  • Registratie: oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Misschien moet je gewoon niks zeggen als je niet weet waar je het over hebt.

Ik heb boven een uitgaanscentrum een appartementje gehad waar onder mijn balkon 10 tallen feestende halfdronken mafklappers in de zomer buiten stonden, als ik mijn schuifpui dicht schoof kon ik ze alleen horen als ik mijn tv/muziek uitzette en ging luisteren. Schuin boven mij woonde een pianist incluis piano, heb dat ding nooit gehoord zelfs, laat staan last van gehad.

Dat jij toevallig alleen goedkope prutsappartementen hebt gezien zegt niks over de appartementen enkel waar jij je begeeft.

Misschien wat minder slummen voortaan.

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.
Altijd wispelturig is ook consequent.

• DirtyBird
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 22-04 09:21

DirtyBird

Praktiserend denker

Dat je buurman je bass hoort is niet goed inderdaad, want een bass moet je niet horen, die moet je voelen! B-)

Maar zonder gekheid, misschien heeft je buurman last van een staande golf. Dan kun je dempen wat je wilt of het volume verlagen, maar de trilling blijft. In dat geval is verplaatsen het beste.

Het lastige van nietsdoen is dat je nooit weet wanneer je klaar bent.

Pagina: 1

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True