Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 767375

Topicstarter
Goeiemorgen!

Een aantal weken geleden heb ik me ingeschreven bij een BBL opleiding. Ik ben hiervoor aangenomen bij een bedrijf, maar onder een aantal voorwaarden. Dit bedrijf wil me niet het minimumloon geven, maar een karige stagevergoeding. Het bedrijf heeft hiervoor contact opgenomen met school, en die zeiden dat dit goed was.

Zelf ben ik een beetje wantrouwend, want volgens mij, mijn ouders en mijne oude school mag dit helemaal niet. Volgens verschillende bronnen op het internet moet ik gewoon het minimumloon krijgen wat past bij mijn leeftijd (ik ben 17). Ik heb contact opgenomen met DUO, maar die konden mijn vraag op magische wijze niet beantwoorden.

Is er iemand hier die hier ervaring mee heeft en mij er meer over kan vertellen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlbertJP
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 02-07 19:56
Op het hbo / wo zijn stagevergoedingen (helaas) heel gewoon, ook bij full-time stages. Ik zou niet echt weten waarom het in jouw geval anders is - dit is toch ook een verplicht onderdeel van je opleiding wat telt voor studiepunten/een cijfer op je cijferlijst?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheUninvited
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 02-07 21:34
Raar dat je school dit ontkent, aangezien duidelijk is dat BBL leren in combinatie met werken is en geen (tijdelijke) stage is. Dus gewoon eisen dat ze wel minimumloon betalen, je bent gewoon een werknemer die naast zijn werk ook nog leert. https://www.rijksoverheid...ntwoord/minimumloon-stage stage is echt gericht op het leren, maar jij zult waarschijnlijk gewoon productie draaien/meewerken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 922281

AlbertJP schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 11:39:
Op het hbo / wo zijn stagevergoedingen (helaas) heel gewoon, ook bij full-time stages. Ik zou niet echt weten waarom het in jouw geval anders is - dit is toch ook een verplicht onderdeel van je opleiding wat telt voor studiepunten/een cijfer op je cijferlijst?
Omdat de nadruk bij een BBL-aanstelling ligt op "werken", en bij stages op "leren".

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:30
Mijn hemel, het minimumjeugdloon voor een 17 jarige is al bizar laag en zelfs dat willen ze niet betalen?
manmanman.
Succes TS!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 02-07 10:33
AlbertJP schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 11:39:
Omdat een BBLer echt mee werkt (werken en leren) en iemand die stage loopt in de regel niet. Die heeft vaak ook een opdracht, al dan niet vanuit school, waarvoor niet perse noodzaak bestaat binnen de faciliterende organisatie.
Als ik kijk naar de BBLers die wij hebben lopen, dan zijn dat jongens die echt wat doen. Niet altijd de meest ingewikkelde werkzaamheden (hey, ze leren ook nog), maar wel dingen die echt gedaan moeten worden. Bijvoorbeeld folie van geleverde producten af halen en controleren op beschadigingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-07 19:58
Die bedragen zijn trouwens identiek aan het gewone minimumloon.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Znorkus
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 02-07 21:28
Succes met de onderhandelingen Daanoo, het is dus specifiek het feit dat je een BBL-opleiding doet waarvoor wettelijk geldt dat je een minimumloon hoort te krijgen.

De vraag is dus nu: is het nou een BBL-opleiding of niet?
Bij een BBL-opleiding hoort wettelijk een minimumloon. Betalen ze dat niet, dan zijn ze strafbaar.
Als het geen BBL-opleiding is mogen ze doen wat ze willen en dan is zelfs een reiskostenvergoeding niet vanzelfsprekend.

Zorg dus dat je goed helder krijgt of dit inderdaad een BBL-opleiding is.
En laat je niet kisten en denk ook niet 'laat maar zitten' of 'ze moeten me nog wel aardig blijven vinden' of iets dergelijks, want dingen zoals dit zal je de rest van je carriere tegen blijven komen. De meeste bedrijven en instellingen denken behoorlijk 'zakelijk' (al noem ik het liever egoistisch) en houden vooral hun eigen financiele plaatje goed in het oog. Als ze jou dus zover kunnen krijgen om met minder genoegen te nemen is dat niet hun probleem.

Omdat jij 17 bent, ben je een kind. En omdat je een kind bent, zijn je ouders verantwoordelijk voor jou. Jouw ouders overtreden de wet als ze hun kind tegen een lagere vergoeding dan wettelijk is toegestaan laten werken. Dat heet uitbuiting. Het is zeer kwalijk dat er druk op je wordt uitgeoefend om toch maar voor minder dan het minimumloon aan de slag te gaan.

Maargoed, boos worden kan altijd nog. Eerst helder krijgen of het een BBL-opleiding is. Waaraan kan je dat zien? Moet je daarvoor als instelling goedgekeurd zijn? Staat het op je inschrijvingsformulier?

[ Voor 51% gewijzigd door Znorkus op 06-02-2019 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Je hebt je ingeschreven, maar volgt de BBL opleiding dus (nog) niet?
Wanneer start de opleiding en wanneer start je eventueel bij het betreffende bedrijf?

Wellicht als je al eerder start dan dat de BBL opleiding start, dat ze je voor die periode een stage vergoeding aanbieden. Daarna (zodra je ook echt de opleiding volgt), zal dit omgezet moeten worden naar minimaal de BBL vergoeding a € 638,25 / maand.

En onder welke voorwaarden ben je aangenomen? Wellicht dat dat ook nog wel iets kan verklaren.
Daarnaast ben ik ook wel benieuwd wat de stage vergoeding is, aangezien het niet ver van de minimum BBL vergoeding af zal liggen.

/rant modus ;)
[quote]FirePuma142 schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 11:41:
Nee, dat mag niet:

https://www.rijksoverheid...agen-minimumloon-bbl-2018
[/quote]
Zet dan wel het linkje van 2019 neer ipv 2018 >:)
https://www.rijksoverheid...agen-minimumloon-bbl-2019

[ Voor 26% gewijzigd door BastaRhymez op 06-02-2019 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anatidae
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 11:15
Pff. Toekomstig artsen krijgen geen cent voor coschappen maar een BBL’er krijgt minstens minimumloon? Vage wetgeving.

Doet natuurlijk niks af aan het feit dat TS gewoon moet krijgen waar hij recht op heeft.

Nou dag he

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:30
Anatidae schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 18:09:
Pff. Toekomstig artsen krijgen geen cent voor coschappen maar een BBL’er krijgt minstens minimumloon? Vage wetgeving.
Beetje offtopic, maar een coschap is een stage waar je hoofdzakelijk bent om te leren. Als je een nuttige bijdrage levert aan de instelling waar je stage loopt is dat mooie bijvangst.
Hoofdzakelijk leren met ook soms een nuttige bijdrage leveren. Lever je geen nuttige bijdrage maar leer je wel? Ook prima.

BBL is werken met ook een beetje leren, geen stage, dus geen student maar werknemer.
BBL staat voor een Beroeps Begeleidende Leerweg en een BOL opleiding kent een Beroeps Opleidende Leerweg. Wat is het verschil? Het belangrijkste verschil zit in het feit dat de student in een BBL-traject een arbeidsovereenkomst heeft met een werkgever en daarnaast vaak een dag in de week les volgt bij bijvoorbeeld een ROC. Een student in een BOL-traject heeft de juridische status van student/ scholier en loopt tijdens zijn opleiding één of meer stages bij een bedrijf of organisatie. Hierdoor heeft een BOL-student recht heeft op studiefinanciering (mits je ook voldoet aan de andere voorwaarden) en een BBL-student heeft dat niet. Overigens geldt dit pas als de student ouder is dan 18 jaar.
Pagina: 1