Probleem met PC die random uitvalt

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naif0n
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:12
Hallo!

Ik zit heb nogal een irritante issue met mijn huidige PC en vraag mij af of iemand toevallig de zelfde problemen ooit heeft gehad.

Het is als volgt: 4 maanden geleden was mijn PSU stuk gegaan (Corsair AX1200i) waarbij deze krakende geluiden maakte en dus (met een semi brandlucht uit de PSU) kortsluiting heeft gemaakt, dit gebeurde toen de PC op standby stond. Ik heb deze via Corsair laten vervangen alleen na een paar weken viel de PC randomly uit zonder enige aanwijzing.

Specs van de PC:

Intel Core i7 4790k
Gigabyte Z87 OC-force
Kingston 2x8GB 1600Mhz DDR3
Corsair AX1200i
Asus ROG Strix 1080ti OC
2x 960GB Samsung SM843 SSD
1x 8TB Toshiba HDD

De PC probeert een paar keer te booten als die is uitgevallen totdat die of een rood PSU lichtje gaf of gewoon niks meer deed. Enige manier of dit op de lossen is de stroom eraf te halen voor 15/20 seconden dan daarna werkt het weer. 8)7

Dit probleem is enorm sporadisch en heb echt geen flauw idee waar het probleem vandaan kan komen, ik heb dit probleem nog steeds en begin te vermoeden dat of de PSU weer stuk is of mijn systeem na de kortsluiting .

Meerdere tests gedaan met Memtest om te zien of Memory faulty is maar na 24uur zijn er nog 0 issues. Aida64 Extreme laten draaien voor meer dan 8 uur zonder issues zelfde als met Furmark, meerdere uren zonder problemen. Maar zodra ik wat doe zoals gamen kan die op een random moment er gewoon uit vallen, heb dit soms ook gewoon bij browsen of youtube videos kijken (laat ik niet beginnen over mijn dramatische in-game performance voor sommige games).

Jammer genoeg kan ik stability niet testen met een andere CPU/MOBO combi gezien ik dat niet even heb liggen.

Enige help volle ideeën zijn welkom... want ik wordt hier nogal gek van |:(

2023 R1250GS Adventure trophy | 2020 M340i

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker
  • Laatst online: 07:31

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Als je met een benchmark tool full load doet, valt hij dan ook uit?
Staat er ook iets in je logboek? Of is het daar te laat voor?

[ Voor 31% gewijzigd door Luchtbakker op 06-02-2019 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naif0n
Luchtbakker schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 09:53:
Als je met een benchmark tool full load doet, valt hij dan ook uit?
Nope, Heaven kan ik gewoon meerdere runs mee draaien zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Probeer even de Intel diagnostic tool, dan sluit je in ieder geval je CPU uit. De diagnostic tool doet wat meer dan alleen benchmarking: https://downloadcenter.in...Processor-Diagnostic-Tool

Check in je bios de voltages ook even. Als sommige te laag zijn kan dat een issue zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 27-09 23:01

HugoBoss1985

Xenotech

Gamen gebruik al je componenten tegelijk. (Uitgaan van een moderne, zware, game)
Volgens mij gebruik je met de genoemde benchmark je componenten afzonderlijk (en ik heb geen idee hoe extreem Aid64 e.e.a. belast?) en heb je dus minder totale last op je PSU.

Furmark geeft geloof een constante volledige belasting van je GPU, terwijl "normaal" gebruik ups en downs heeft.
Dus de stroomtoevoer is dan ook met ups en downs.
Dus ook een ander gebruik van je psu.

Het kan inderdaad zijn dat je componenten (moederbord?) een opdonder hebben gekregen van de defecte, vorige, psu.

Hoe is het verder qua software (drivers) ???

Als je overgeklokt hebt, zet dat dan ook even allemaal op default, niet overgeklokt.

Ik zou een andere psu testen als ik jou was en het anders in het moederbord of de grafische kaart zoeken...
Maar je weet maar nooit wat er allemaal mee gaat wanneer een voeding het begeeft.
Je ontkomt er helaas niet aan om te gaan testen met andere componenten om e.e.a. uit te sluiten.

[ Voor 21% gewijzigd door HugoBoss1985 op 06-02-2019 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naif0n
Luchtbakker schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 09:59:
Probeer even de Intel diagnostic tool, dan sluit je in ieder geval je CPU uit. De diagnostic tool doet wat meer dan alleen benchmarking: https://downloadcenter.in...Processor-Diagnostic-Tool

Check in je bios de voltages ook even. Als sommige te laag zijn kan dat een issue zijn.
Ik zal dat vanmiddag dan eventjes op de PC draaien en zien wat dat doet. Event log van Windows zelf geeft 0 problemen aan, heb ook geen kernel power issue gezien.
Wat je zegt klopt wel, heb ook wel geprobeerd Furmark en Aida tegelijk te draaien maar de PC zelf dat niet zo leuk als je GPU en CPU in 2 verschillende programma's zoveel mogelijk wilt hebben. Viel hier niet door uit though.

Andere PSU heb ik niet liggen jammer genoeg of even mee te testen, PSU die ik heb gehad was gloednieuw dus weer problemen met Corsairs Premium 1200i lijn leek me sterk alles is mogelijk. Mijn meeste vermoeden ligt inderdaad ook naar het moederbord, gezien deze soms ook issues geeft met de Post code "15, 36, 32" dit was op te lossen door de RAM bankjes te verplaatsen naar de andere 2 DIMM channels. CPU draait op het moment op 4.5GHZ op 1.385V met een Corsair H150i zonder problemen (geen BSOD's met overclocken).

Alle drivers hou ik up to date. Gezien het al oudere chipset is, zijn er al een tijdje geen nieuwe updates hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Naif0n schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 10:11:
[...]

Ik zal dat vanmiddag dan eventjes op de PC draaien en zien wat dat doet. Event log van Windows zelf geeft 0 problemen aan, heb ook geen kernel power issue gezien.

[...]

Wat je zegt klopt wel, heb ook wel geprobeerd Furmark en Aida tegelijk te draaien maar de PC zelf dat niet zo leuk als je GPU en CPU in 2 verschillende programma's zoveel mogelijk wilt hebben. Viel hier niet door uit though.

Andere PSU heb ik niet liggen jammer genoeg of even mee te testen, PSU die ik heb gehad was gloednieuw dus weer problemen met Corsairs Premium 1200i lijn leek me sterk alles is mogelijk. Mijn meeste vermoeden ligt inderdaad ook naar het moederbord, gezien deze soms ook issues geeft met de Post code "15, 36, 32" dit was op te lossen door de RAM bankjes te verplaatsen naar de andere 2 DIMM channels. CPU draait op het moment op 4.5GHZ op 1.385V met een Corsair H150i zonder problemen (geen BSOD's met overclocken).

Alle drivers hou ik up to date. Gezien het al oudere chipset is, zijn er al een tijdje geen nieuwe updates hiervoor.
Dat klopt helemaal wat je zegt.
Maar ook daar is een truukje voor ;) je kan Prime 95 (26.6) laten draaien op bijvoorbeeld 7 threads i.p.v. 8 (Je hebt een 4 core met 8 threads)… dan heeft Furmark de 8ste thread vrij om je gpu op 100% te laten werken.
Als je dat niet doet dan creeër je eigenlijk een bottleneck omdat Furmark dan geen ruimte heeft om te werken... (oftwel 100% gpu usage te behalen) er is dan immers geen cpu thread beschikbaar.

Je kan buiten dat ook spelen met de resolutie (fullscreen of niet) en de settings van Furmark.
Je wilt in ieder geval je cpu en je gpu (let op dat er 100% usage in Furmark staat!) volledig laten gebruiken.
Ik zou toch even je overklok uitschakelen om dat in ieder geval uit te sluiten!

[ Voor 11% gewijzigd door HugoBoss1985 op 06-02-2019 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

HugoBoss1985 schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 10:22:
[...]

Dat klopt helemaal wat je zegt.
Maar ook daar is een truukje voor ;) je kan Prime 95 (26.6) laten draaien op bijvoorbeeld 7 threads (Je hebt een 4 core met 8 threads)… dan heeft Furmark de 8ste thread vrij om je gpu op 100% te laten werken.

Ik zou toch even je overklok uitschakelen om dat in ieder geval uit te sluiten!
Prima 95 gebruikt niet alle functies dat een CPU heeft. Meer dan kracht en efficiëntie testen doet hij niet. Vandaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Luchtbakker schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 10:24:
[...]

Prima 95 gebruikt niet alle functies dat een CPU heeft. Meer dan kracht en efficiëntie testen doet hij niet. Vandaar :)
Bedankt voor de niet-constructieve toevoeging.
Daar gaat het helemaal niet om in dit geval... TS gaat op mijn manier zijn systeem (lees, cpu en gpu) volledig belasten qua resources & stroomverbruik.

Jij weet dus blijkbaar een betere manier?

[ Voor 10% gewijzigd door HugoBoss1985 op 06-02-2019 10:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naif0n
Ik zal dit vanmiddag allemaal even testen en dan kom ik hier weer op terug om te zien wat er gebeurd :). Thanks voor de huidige ideeën!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-09 22:51
Draai je een RAID opstelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

HugoBoss1985 schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 10:26:
[...]

Bedankt voor de niet-constructieve toevoeging.
Daar gaat het helemaal niet om in dit geval... TS gaat op mijn manier zijn systeem (lees, cpu en gpu) volledig belasten qua stroomverbruik.
Heel leuk, maar daarmee sluit je niet uit dat een PSU, CPU of whatever 100% functioneert zoals het hoort. Als je niet alle functies van de CPU test (en dat is iets meer dan alleen 100% loaden) dan weet je niet of de CPU goed functioneert.

De diagnostic tool doet dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Zou niet uit moeten maken. Als je raid opstelling zou uitvallen (controller, schrijven oid) dan zou het systeem in freez moeten raken omdat het geen vereiste data meer op kan halen, niet random uitvallen. Wellicht nog een bluescreen van een driver oid maar daar blijft het wel bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Luchtbakker schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 10:29:
[...]

Heel leuk, maar daarmee sluit je niet uit dat een PSU, CPU of whatever 100% functioneert zoals het hoort. Als je niet alle functies van de CPU test (en dat is iets meer dan alleen 100% loaden) dan weet je niet of de CPU goed functioneert.

De diagnostic tool doet dat wel.
Je verward een diagnostische test met het belasten van het systeem met als doel uitvinden of de boel dan wederom uitvalt of niet...
Nogmaals: ik wil het systeem volledig laten belasten en niet weten of die cpu stabiel draait ja- of nee.

Als Prime fouten geeft is zijn overklok onstabiel of is er inderdaad een hardware defect.
Dan hoeft het systeem nog niet uit te vallen. (Daar gaat het hier op dit topic toch in eerste instantie over?)
Het kan op dit moment nog van alles zijn wat er defect is, een defecte cpu of alles behalve dat.
Misschien is helemaal niets defect en zit het hem in de overklok of temperaturen.

Je kan trouwens reacties aanpassen i.p.v. 2 reacties onder elkaar te plaatsen.

Hier even Intel Diagnostic Tool geïnstalleerd.
Gelijk een foutmelding op een systeem wat niet overgeklokt is, dagen Prime95 & Memtest kan draaien en nooit problemen geeft.
Lekker betrouwbaar programma wat paniek zaait om niks bij non-hardware defecten.
Vandaar dat ik het dus niet kende en nooit gebruik.

Ik bouw systemen voor CAD applicaties en die testen wij altijd met een schone installatie & Prime vóór levering op goed functioneren en stabiliteit.
Dat werkt altijd prima, al jaren zo.

@Naif0n

Werken al je ventilatoren/koelers (temperaturen goed?) wel goed en heb je geen stofophoping ergens in je systeem?

Volgens mij zou dit zelfs ook nog aan een defect usb apparaat kunnen liggen.

Een bios update is ook een optie (nog niet gedaan?) maar daar zou ik voorzichtig mee zijn bij een systeem wat willekeurig uitvalt ;)

Je kan weer even vooruit met testen in ieder geval :)

[ Voor 41% gewijzigd door HugoBoss1985 op 06-02-2019 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-09 22:51
Luchtbakker schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 10:30:
[...]

Zou niet uit moeten maken. Als je raid opstelling zou uitvallen (controller, schrijven oid) dan zou het systeem in freez moeten raken omdat het geen vereiste data meer op kan halen, niet random uitvallen. Wellicht nog een bluescreen van een driver oid maar daar blijft het wel bij.
Dat denk je. Ik ging upgraden naar Windows 10 en heb zo n beetje al mijn hardware vervangen omdat mn pc uitviel. Bleek uiteindelijk 1 setting te zijn. PCI Express power management. Die zetten een RAID0 member uit wanneer er geen disk activiteit was met gevolgen van dien.
Aangezien TS een opstelling heeft met 2 identieke opslagapparaten stelde ik de vraag of hij een RAID opstelling draaide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naif0n
Ik draaide hiervoor wel een raid set-up maar bij iedere bios crash moest ik de array weer rebuilding. Op het moment staat dit uit dus kan dit niet de oorzaak zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naif0n
De Combi van Furmark en Prime werkt zonder problemen, alleen met de zwaardere prime setting (In-Place large FFT's) )werd mijn CPU bijna 100 graden terwijl de H150i voluit stond te pompen. Denk dat ik wat andere koelpasta moet aanbrengen en checken of alles wel goed vast zit, denk eigenlijk dat het wel normaal is met die setting aan dat het wat warm word. Alleen de H150i zou wel beter moeten koelen dan dat.

Normaal is de temp tijdens gamen op mijn CPU ong 55 graden, de GPU komt ook niet echt boven de 60 uit. Wat mij normaal lijkt. Alle fans werken, geen stof ophoping of iets.

Qua BIOS draai ik de nieuwste versie die ze hadden (anno 2014). Voor een defect USB apparaat zou ik echt geen flauw idee hebben wat dat zou kunnen zijn.. TB, muis verder hangt er eigenlijk niks aan.

Zal weer ff een game testen en zien hoe lang die het blijft doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naif0n
Kleine update, probleem lijkt echt puur en alleen te gebeuren tijdens het gamen. Zoals ik al aangaf benchmarks draait die zonder uit te vallen, maar na een paar potjes van wat voor game dan ook ploft die eruit en moet ik het stroom er weer af halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Naif0n schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 16:10:
[...]

De Combi van Furmark en Prime werkt zonder problemen, alleen met de zwaardere prime setting (In-Place large FFT's) )werd mijn CPU bijna 100 graden terwijl de H150i voluit stond te pompen. Denk dat ik wat andere koelpasta moet aanbrengen en checken of alles wel goed vast zit, denk eigenlijk dat het wel normaal is met die setting aan dat het wat warm word. Alleen de H150i zou wel beter moeten koelen dan dat.

Normaal is de temp tijdens gamen op mijn CPU ong 55 graden, de GPU komt ook niet echt boven de 60 uit. Wat mij normaal lijkt. Alle fans werken, geen stof ophoping of iets.

Qua BIOS draai ik de nieuwste versie die ze hadden (anno 2014). Voor een defect USB apparaat zou ik echt geen flauw idee hebben wat dat zou kunnen zijn.. TB, muis verder hangt er eigenlijk niks aan.

Zal weer ff een game testen en zien hoe lang die het blijft doen.
Je kan hier je reacties aanpassen i.p.v. 3 reacties onder elkaar te plaatsten... dat vinden de moderators hier niet zo leuk ;)

Waarschijnlijk heb je niet met Prime 26.6 maar met een nieuwere versie getest :P
Alles nieuwer dan 26.6 werkt met een AVX workload, wat aardig meer warmte genereerd.

Nieuwste drivers gebruikt en de oude verwijderd in de safe mode met DDU?
Als het met meerdere games is dan ligt het, denk ik, niet aan drivers.
Toch de moeite waard.

Overklok uitgezet?

Kijk eens of er toevallig een nieuwe bios voor je videokaart beschikbaar is bij Asus.

Zoals ik zei is het zelfde van toepassing op je moederbord bios. (maar daarmee zou ik even wachten tot je meer duidelijkheid hebt en zeker weet dat het nergens anders aan ligt, aangezien het systeem onstabiel is !)

Als ik jou was zou ik gaan testen met een andere videokaart en een andere voeding.
Kijken wat er dan gebeurd.
Probeer die videokaart anders ook eens in een ander pci-e slot, als je moederbord dat heeft.
Anders probeer je jouw videokaart in het systeem van iemand anders.
Waar een voeding in zit die voldoende is, uiteraard.

[ Voor 31% gewijzigd door HugoBoss1985 op 06-02-2019 17:00 ]

Pagina: 1