Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• Headshot_NL
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 09:11
Mijn vraag
Binnen ons bedrijf Heeft de directie besloten om te gaan schuiven met de functies van de medewerkers. Mag dit zonder overleg en eventuele contractaanpassing?

Uitgebreidere omschrijving:

Sinds kort krijgen wij te horen dat wij hele andere werkzaamheden moeten gaan doen. Als voorbeeld, binnendienst medewerkers moeten naar buiten en andersom.
Echter, de buitendienstmedewerkers zijn voorzien van alle benodigde spullen om dat werk goed uit te voeren. Als voorbeeld; goede laptop, gereedschapskoffers, (lease) auto van de zaak, telefoon van de zaak. De binnendienst moet het maar doen met de spullen die er zijn. Ze verwachten van ons onze privé telefoon te gebruiken en regelmatig onze privé auto te gebruiken. Het staat erg slordig om zonder het juiste “gereedschap” aan het werk te gaan. Daarnaast staat in mijn contract dat ik een binnendienst functie heb.
In mijn geval moet ik ineens, zonder duidelijk overleg, 1 tot 3 dagen naar klanten toe.

Mag de directie dit opleggen? Naar mijn idee moet dit altijd in overleg en wederzijds instemmen, dit is een vrij grote aanpassing van je functie binnen het bedrijf.
Het is overigens niet “nodig” dat we meer naar klanten gaan. De buitendienst zit tenslotte een paar dagen in de week op kantoor.

Iemand een soortgelijke ervaring en wat te doen?

Corsair Carbide 330R | MSI Z87-G43 | i7 4770K 4,6GHz | MSI GTX970 Gaming | 24GB Kingston HyperX 1600MHz | 2x Intel 520 240GB RAID-0 | Asus Xonar D2 | Seasonic G-650 | Dell UltraSharp U2515H | Pioneer VSX-422 & 4x Boston Audio A25 & Boston Audio Micro90PV

Alle reacties

• Lensent
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 20:45
Is er geen OR waar je als medewerker terecht kunt?

• Headshot_NL
Lensent schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 08:16:
Is er geen OR waar je als medewerker terecht kunt?
Helaas. We zijn niet zo groot. Baas neemt het besluit en zegt dat dit “bij het werk hoort”.
Overleg is een lastige zaak. Daarom wil ik overleg aanvragen en het goed kunnen onderbouwen.

Corsair Carbide 330R | MSI Z87-G43 | i7 4770K 4,6GHz | MSI GTX970 Gaming | 24GB Kingston HyperX 1600MHz | 2x Intel 520 240GB RAID-0 | Asus Xonar D2 | Seasonic G-650 | Dell UltraSharp U2515H | Pioneer VSX-422 & 4x Boston Audio A25 & Boston Audio Micro90PV

• Pizza_Boom
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 15:25
Hoe doet jouw WG het met mensen die geen auto hebben?

Verder zitten er wat haken en ogen aan het gebruik van je privévoertuig. Jij hebt immers een verzekering afgesloten op basis van een x aantal kilometers. Als je nu ook zakelijke kilometers erbij krijgt, worden die kilometers fors meer (en je kosten dus ook hoger). Als jij je auto aan stront rijdt tijdens werktijd zit in de basis jij ermee. Je WG is wel aansprakelijk, maar gelijk hebben en gelijk krijgen is nogal een verschil.

Omtrent je telefoon... Was die nou niet nèt stuk gegaan dit weekend? ;)

Pizza_Boom wijzigde deze reactie 06-02-2019 08:25 (8%)

• LordSinclair
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 20:40
Pizza_Boom schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 08:25:
Verder zitten er wat haken en ogen aan het gebruik van je privévoertuig.
Daar mag zeker een goede vergoeding tegenover staan. Werk-Werk kilometers zijn anders dan Woon-Werk kilometers. Voor 19 cent per kilometer kan je vaak niet rijden. Gewoon met het OV gaan en alles declareren.

Daarnaast inderdaad de aansprakelijkheid duidelijk krijgen voordat je begint. Want je wil je auto niet voor de werkgever in de prak rijden en met de kosten achterblijven.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• lasharor
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 19:49
Ik snap het niet helemaal; de directie heeft verwachtingen, die hebben ze naar jullie gecommuniceerd. Heb jij of een van je collega's laten weten dat je hier niet zoveel voor voelt? Of dat je dit wel wilt doen maar dat je daar dan de spullen voor nodig hebt?

First Person View Drone racen!! - Ook meedoen? - Zelf proberen?

• Headshot_NL
Iedere medewerker heeft een eigen auto. Als we deze moeten gebruiken mogen we deze af en toe eens voltanken op kosten van de zaak. De ene keer kost het je wat, de andere keer tank je wat meer dan je hebt verbruikt. Dan heb ik het enkel nog over de brandstofkosten maar uiteindelijk kost het je geld.

Enkele medewerkers willen wel, maar andere (zoals ik) hebben specifiek gekozen voor een binnendienst functie. Dit is aangegeven bij de baas maar vervolgens krijg je een reactie zonder onderbouwing: roeien met de riemen die we hebben.

Mijn intentie is dus om een gesprek aan te gaan maar met punten die ik duidelijk kan onderbouwen. Ik denk dat het niet goed ga komen als ik nu weiger mijn privé auto en telefoon weiger zakelijk te gaan gebruiken.

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 22:08
Ik zie het als een reorganisatie, waarbij de functie vervalt en en de werkgever een aanbod doet van een vervangende functie.

Als je deze niet aanneemt, en die mogelijkheid heb je, mag de werkgever op zoek naar een ontslagvergunning. Die worden tegenwoordig niet meer zonder slag of stoot afgegeven. Daarnaast mag de werkgever transitievergoeding betalen.

Alleen je WW rechten zijn wel beschadigd door het weigeren van de baan in de buitendienst. Je mag bij het UWV uitleggen waarom dat niet redelijk was.

Wat betreft je auto: die mag je van je verzekeraar niet zakelijk gebruiken. Dat is een brij algemeen artikel in polisvoorwaarden van particuliere verzekeringen en een argument om het te kunnen weigeren.

t_captain wijzigde deze reactie 06-02-2019 08:57 (16%)

• Bigfoot
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 19-04 11:29
Headshot_NL schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 08:48:
Iedere medewerker heeft een eigen auto. Als we deze moeten gebruiken mogen we deze af en toe eens voltanken op kosten van de zaak. De ene keer kost het je wat, de andere keer tank je wat meer dan je hebt verbruikt. Dan heb ik het enkel nog over de brandstofkosten maar uiteindelijk kost het je geld.
Dus je krijgt niet eens de minimale 19 cent per kilometer vergoed?

Anders gewoon zeggen dat je geen werkzaamheden verricht met je eigen auto. Je kunt wel een auto huren en de kosten declareren.

• Drunken_Bear
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 19-04 21:24

Drunken_Bear

Pro Niksnut

Enkele medewerkers willen wel, maar andere (zoals ik) hebben specifiek gekozen voor een binnendienst functie. Dit is aangegeven bij de baas maar vervolgens krijg je een reactie zonder onderbouwing: roeien met de riemen die we hebben.

Mijn intentie is dus om een gesprek aan te gaan maar met punten die ik duidelijk kan onderbouwen. Ik denk dat het niet goed ga komen als ik nu weiger mijn privé auto en telefoon weiger zakelijk te gaan gebruiken.
Hoe het wettelijk zit weet ik allemaal niet, maar het lijkt me inderdaad dat dit niet zomaar mag. Je kan altijd even contact opnemen met het juridisch loket voor gratis advies denk ik.

Hoe dan ook kan men niet zomaar verwachten dat je functies uitvoert die niet in je contract en/of functieprofiel staat. Ze kunnen het natuurlijk altijd vragen maar mij lijkt dat je hier niet akkoord mee hoeft te gaan.|

Leuk dat ze je brandstof vergoeden, maar hoe zit dit met afschrijving van je auto en je telefoonabonnement? daar horen ze je dan wel voor te compenseren.

Zoals de ouden zongen, zo housen de jongen. LoL IGN: warmastah

• t_captain
Dat “gratis tanken” zegt heel veel over de professionaliteit en mentaliteit van de werkgever.

Reiskosten eigen auto mogen namelijk worden vergoed in de vrije ruimte van 19 cent/km, daarboven is bovenmatig en moet met de loonbelasting worden afgerekend (typisch als eindheffing, dat is het makkelijkst).

Gratis brandstof zonder registratie van liters en waarde of gereden kilometers...dan kun je niet hardmaken wat de vrije ruimte is. Dan moet de belastinginspecteur een schatting maken van het eindheffingsloon en die kan nogal ruim uitvallen.

Mij zegt het dat de zaak opportunistisch en zonder veel kennis van de regels wordt geleid.

• OmeJoyo
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 16:56
Dat dit allemaal niet zomaar mag zonder het nodige overleg en voorzieningen lijkt me duidelijk. Ik heb echter sterk het gevoel dat hier best een verhaal aan vast moet zitten/vooraf is gegaan.

Heb je het idee dat het goed gaat met je werkgever? Als er binnen minder mensen zijn is er dan wel genoeg mankracht om het werk te doen of hadden jullie het al lange tijd erg rustig?

Je kan hier met het juiste advies een juridisch traject voor starten, maar is dat je het waard? Er zal uiteindelijk een verstoorde arbeidsrelatie zijn en dan is het sowieso over, mocht je dan ook nog op een zinkend schip zitten dan krijg je wellicht wel je recht maar niet je geld.

Ik zeg niet dat je over je heen moet laten lopen, in tegendeel maar je zult zelf moeten handelen naar wat je de juiste weg lijkt voor jezelf, maar dan wel met juridische hulp die niemand je hier in een dergelijk specifieke situatie zal kunnen geven.

Ik hoop dat je wat meer kunt toelichten over de situatie, wat voor werk je doet, wat ze willen dat je gaat doen, hoeveel werknemers er zijn en in welke financiële staat je werkgever verkeerd.

Heb wel al één van de antwoorden gevonden: Headshot_NL in "Wat verdient de ICT'er / GoT'er? (deel 14)"

Je wordt blijkbaar ook nog behoorlijk onderbetaald en ik gok al een lange tijd. Ik zou zeggen trek je conclusie, zeker in deze tijden waarin ervaren IT en/of technisch personeel schaars is op een drukke arbeidsmarkt. Ik zat 7 jaar geleden toen ik 27 was al ver boven jouw salaris met een niet afgeronde MBO-3 ICT.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

• F_J_K
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Dat ja. Ook de reactie van de werkgever
roeien met de riemen die we hebben.
versterkt dat. Advies is dan idd, kijk alvast rustig om je heen naar ander werk..

Over de auto/brandstof (en belastingregels daarbij) is alles al gezegd.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Garyu
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 20-04 11:44
Heel snel op zoek naar een andere baan.

De interne "reorganisatie" klinkt een lapmiddel om de klanten die er (nog) zijn zoveel mogelijk tevreden te houden. Je directie zit al in crisis-modus en zorgt/hoopt dat iedereen nog even meehelpt het tij te keren. Hebben er mensen uit de buitendienst ontslag genomen? Heeft de klant geen vertrouwen in bepaalde mensen meer? Of waarom wisselen er mensen van buiten naar binnen en vice versa?

Twee opties:
a) Ik zou hem hem er direct naar vragen hoe de financiële gesteldheid van het bedrijf is dat deze verandering nodig is. En wat je er voor terugkrijgt, nu of later, als jij dingen moet doen die niet afgesproken waren, of met materieel dat je eigenlijk niet hebt. Vooropgesteld dat de crisis afgewend kan worden, kan je dan aanspraak maken op wat er was afgesproken. Eis heldere communicatie met betrekking tot de gezondheid van het bedrijf en de crisismodus, en welke stappen er gezet worden. Dit scenario gaat er dan vanuit dat je er wel aan gelooft dat het weer beter gaat worden.

b) ga op zoek naar een nieuwe baan. Zorg voor alternatieven, dat gaat nu een stuk makkelijker dan later als de boel op de fles is gegaan. Je kan bokken of accepteren wat de directie zegt, maar zorg voor een plan B. Je gaat hier niet lang meer werken, of je nu wilt of niet. Dan kan je beter op tijd weg zijn.

• LordSinclair
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 20:40
Bigfoot schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 09:00:
Dit is een vaak voorkomend misverstand.
Die 19ct is een geen minimum en ook geen maximum wat de werkgever mag vergoeden. Die 19ct is wat belastingvrij vergoed mag worden.
De werkgever kan dus beslissen om 2ct per kilometer te geven maar ook 50ct per kilometer, waarbij van die 50ct er 2931ct belast zal worden.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• OmeJoyo
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 16:56
LordSinclair schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 10:05:
[...]

Die 19ct is een geen minimum en ook geen maximum wat de werkgever mag vergoeden. Die 19ct is wat belastingvrij vergoed mag worden.
De werkgever kan dus beslissen om 2ct per kilometer te geven maar ook 50ct per kilometer, waarbij van die 50ct er 29ct belast zal worden.
50-19= 31 :+

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

• XiaomiGlobal
  • Registratie: mei 2018
  • Nu online
Klinkt een beetje als de sociale werkplaats: vandaag pak je zeepjes in en morgen zit je plotseling te werken in de tuintjes :( Nee echt wenselijk zijn dat soort situaties niet, maar je werkgever zal het al snel op werkweigering gooien.

Ik zelf zou ook maken dat je weg komt: maar sowieso niet akkoord gaan, met die vage regeling voor gebruik van je privé auto. Voor de rest lijkt het mij eigenlijk slikken.

• Helixes
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 19-04 16:38
Ik zie twee opties. Of je gaat met de directeur om tafel (in een bedrijf met minder dan 50 man moet dat zeker kunnen). Of je zoekt een andere baan. Of beide in die volgorde natuurlijk.

Voorlopig zit de Nederlandse economie nog in de lift - maar er is zwaar weer op komst. Dit is je kans om nog een move te maken in een gezonde arbeidsmarkt.

• unezra
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 20-04 14:57

unezra

Allround ICTer, OSS adept.

Rechtsbijstandsverzekering al gebeld?

Dit mag niet en ik vind als ik het zo lees, nogal bizar en asociaal van je werkgever om dit af te dwingen. Je sleutelt letterlijk niet alleen aan je werkzaamheden, maar ook aan je secundaire arbeidsvoorwaarden.

Beiden mogen wettelijk niet en als je baas dát niet snapt, is het tijd om eens te gaan bellen met een jurist.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• Headshot_NL
Bedankt voor alle reacties,

Zoals aangegeven gaat er vrij veel dingen amateuristisch. Ik ben ook druk aan het solliciteren, echter kan het nog even duren voor een nieuwe baan is gevonden. Het gaat me puur om de komende maanden, ik hoop namelijk deze tijd nog met plezier te werken en met een eerlijke behandeling. Op de lange termijn zie ik het inderdaad niet goed komen. Ik spreek overigens ook uit naam van meerdere collega's.

Om nog even te reageren op de vragen:
- Er zijn geen mensen buiten/binnen vertrokken. Ook is de binnendienst erg druk, we zitten zeker niet niks te doen.
- Qua brandstof, zo nu en dan krijg je een tankpas mee en gooi je de tank vol. Niks registratie, voor mijn eigen administratie registreer ik wel mijn kilometers.
- Ik denk dat het bedrijf er financieel goed voor staat maar dat er grote foute keuzes worden gemaakt die onnodig veel geld kosten.

Ik ga wat punten opsommen en uitzoeken en zo snel mogelijk in gesprek.

• DataGhost
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 22:34

DataGhost

iPL dev

Headshot_NL schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 11:01:
- Ik denk dat het bedrijf er financieel goed voor staat maar dat er grote foute keuzes worden gemaakt die onnodig veel geld kosten.
Bij een aankomend faillissement moet er ook voor gezorgd worden dat niemand iets doorheeft totdat het te laat is, om de mogelijke kansen op herstel niet te verspelen. Maar acties zoals deze geven m.i. wel aan dat er wat aan de hand is. Het is namelijk volkomen onlogisch om zulke veranderingen door te voeren zonder concrete aanleiding. Je personeel is op een bepaald vlak "getraind" namelijk. Het enige wat ik zie is dat er kosten bespaard worden door de bedrijfsmiddelen (lease-auto's, brandstof, telefoons, gereedschap) niet te gebruiken en de werknemers te verplichten hun prive-zaken te gebruiken. Je baas bespaart daarmee aanzienlijk wat kosten en risico en verplaatst die allemaal naar jou. Een zoethoudertje dat je "af en toe een tankpas meekrijgt" klinkt misschien leuk, maar je geeft zelf al aan dat het eigenlijk je kosten niet eens dekt. Ik zou minimaal verwachten dat je, mocht je je eigen spullen *moeten* gebruiken, dat 100% risicovrij kan doen en je kostentechnisch 100% gecompenseerd wordt als het bedrijf financieel in orde is.

Workstation specs Server specs Laptop specs Linux op 5.5G 80GB iPod

• DjoeC
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 05-03 19:08
Je zou onder andere http://www.wetrecht.nl/ondernemingsraad/ eens kunnen lezen. Je bericht klinkt alsof er minstens 10 personen werkzaam zijn (binnendienst, buitendienst, kantoorstaf,..). Bij minstens 10 werknemers _moet_ er een Personeelsvertegenwoordiging zijn die deels dezelfde rechten heeft als een OR.

Bij minder dan 10 werknemers ligt het wat genuanceerder.

Het gesprek aangaan, het beste als collectief of meerderheid van het personeel, werkt meestal het best. De directie heeft er geen belang bij om ontevreden personeel naar hun klanten te sturen.

• Iva_Bigone
  • Registratie: maart 2001
  • Niet online

Iva_Bigone

heeft soms wat te koop

Je doet er inderdaad goed aan om al naar een andere baan uit te kijken!
Plotselinge en onhandige/vreemde reorganisaties zijn meestal een teken aan de wand, kat in het nauw maakt rare sprongen, laatste stuiptrekkingen etc.

Het kan een vorm van "wegpesten" van het personeel zijn: ze veranderen je functie en arbeidsvoorwaarden/-omstandigheden dusdanig dat je zélf weggaat.
Zo hoeven ze geen ingewikkelde en dure ontslagprocedure op te starten...

Als je ze "verplichten" je eigen auto te gebruiken om naar klanten te gaan zonder passende compensatie zou ik reclame van de concurrent erop plakken :+

Te koop: diverse 3Dfx Voodoo VGA-kaarten en gloednieuwe Pocketbook E-Reader

• Hielko
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 22:22
Laat je gewoon een paar dagen door je vriend(in) naar het werk brengen en halen met de auto. Of kom op de fiets of met het OV. Wat wil je baas dan gaan doen als je buitendienst hebt? Of je zegt gewoon natuurlijk waar het op staat, en dat je niet je privéauto wilt gebruiken zonder adequate onkostenregeling. Maak niet zijn probleem jouw probleem.

• Headshot_NL
DjoeC schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 11:23:
Je zou onder andere http://www.wetrecht.nl/ondernemingsraad/ eens kunnen lezen. Je bericht klinkt alsof er minstens 10 personen werkzaam zijn (binnendienst, buitendienst, kantoorstaf,..). Bij minstens 10 werknemers _moet_ er een Personeelsvertegenwoordiging zijn die deels dezelfde rechten heeft als een OR.

Bij minder dan 10 werknemers ligt het wat genuanceerder.

Het gesprek aangaan, het beste als collectief of meerderheid van het personeel, werkt meestal het best. De directie heeft er geen belang bij om ontevreden personeel naar hun klanten te sturen.
We hebben geen OR, goed punt, ik zal het meenemen in het gesprek
Iva_Bigone schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 11:25:
Je doet er inderdaad goed aan om al naar een andere baan uit te kijken!
Plotselinge en onhandige/vreemde reorganisaties zijn meestal een teken aan de wand, kat in het nauw maakt rare sprongen, laatste stuiptrekkingen etc.

Het kan een vorm van "wegpesten" van het personeel zijn: ze veranderen je functie en arbeidsvoorwaarden/-omstandigheden dusdanig dat je zélf weggaat.
Zo hoeven ze geen ingewikkelde en dure ontslagprocedure op te starten...

Als je ze "verplichten" je eigen auto te gebruiken om naar klanten te gaan zonder passende compensatie zou ik reclame van de concurrent erop plakken :+
Inderdaad. Het voelt aan als een soort van wegpesten. Ik ben echt niet de moeilijkste maar ik zie het niet gebeuren dat we een goede oplossing vinden voor alle punten. En inderdaad, dan zullen medewerkers (ik niet alleen) uitkijken naar een andere baan. Dat is het goedkoopste en simpelste voor de directie.
Hielko schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 11:37:
Laat je gewoon een paar dagen door je vriend(in) naar het werk brengen en halen met de auto. Of kom op de fiets of met het OV. Wat wil je baas dan gaan doen als je buitendienst hebt? Of je zegt gewoon natuurlijk waar het op staat, en dat je niet je privéauto wilt gebruiken zonder adequate onkostenregeling. Maak niet zijn probleem jouw probleem.
Hier ga ik niet omheen draaien. Ook al parkeer ik de auto voor de deur, dit is mijn auto, niet die van de zaak.

Headshot_NL wijzigde deze reactie 06-02-2019 11:41 (31%)

• 11supplier
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 05-04 21:24
Ik zie dat mijn eerste gedachte er nog niet staan dus ik post ook even.

Kort samengevat
- In je contract staat welk werk je doet.
- Werkgever dient je de middelen geven om je werk te doen, tenzij nadrukkelijk anders beschreven.
- Als het haalbaar is, kies een werkgever die wat respectvoller is.

Contract goed lezen, rechten/plichten
Lees je contract goed na. Wat staat er over wat je werkzaamheden zijn? Wat staat er over wijzigingen? Soms staat er een wijzigingsbeding in (er staat dan in je contract dat de werkgever de werkzaamheden mag wijzigingen). In dat geval heeft de werkgever alsnog een zwaarwegend belang nodig om je werkzaamheden te wijzigingen. Dit is echter alleen relevant als je het wil escaleren. Je zal dan alsnog zelf even juridisch advies moeten inwinnen en mogelijk zelfs zo ver gaan om werk te weigeren. Je kan je voorstellen dat dit je niet echt gelukkig maakt.

Er staat in je contract vaak ook over materiaal iets geschreven. Je mag er over het algemeen vanuit gaan dat de werkgever de producten levert die je nodig hebt.

Praktisch
Praktisch gezien win je dit niet. Je kan wel eventueel juridisch advies inwinnen en zeggen niet mee te werken. Dan kan je mogelijk een vaststellingsovereenkomst eruit onderhandelen en krijg je wat geld mee. Je zal dan ander werk moeten zoeken. Je kan dan mogelijk recht hebben op WW.

Als je werkgever dit soort wijzigingen doet zonder te overleggen, moet je je afvragen of je hier wil blijven. Als je het gaat escaleren heeft dat vaak enorme invloed binnen jou rol in het bedrijf. Als het praktisch haalbaar is kan je beter weggaan. Als je niet weg kan, zou ik praktisch nadenken wat je hieruit kan halen. Als zij zonder overleg een directiebeslissing hebben genomen dat de functie binnen- en buitendienst kan je ze meestal niet tegenhouden. Als je daar langer wil blijven zal je echt zorgvuldig moeten zijn in wat je wil bereiken binnen dit bedrijf.

• daan!
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 18:33
Dat je met een voltooide MBO4 opleiding en 10 jaar relevante werkervaring nog steeds dicht tegen het minimumloon aanschurkt zou m.i. al reden genoeg zijn om heel snel en heel hard om je heen te gaan kijken naar een andere werkgever.
De fratsen die de werkgever nu uithaalt verdienen ook geen schoonheidsprijs, maar bovenstaand zou voor mij veel harder tellen.

• raptorix
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 17-04 09:47
Toch heel makkelijk, als je geen bedrijfstelefoon hebt dan kun je niet gebelt worden, zo simpel is het.
Daarnaast ben je niet verplicht met je eigen auto te gaan rijden (tenzij dit van te voren afgesproken is).

Overigens is het in dit soort gevallen meestal beter om te gaan praten, doe het desnoods met een afvaardiging, bepaal van te voren goed de onderwerpen.

• Headshot_NL
raptorix schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 12:46:
Toch heel makkelijk, als je geen bedrijfstelefoon hebt dan kun je niet gebelt worden, zo simpel is het.
Daarnaast ben je niet verplicht met je eigen auto te gaan rijden (tenzij dit van te voren afgesproken is).

Overigens is het in dit soort gevallen meestal beter om te gaan praten, doe het desnoods met een afvaardiging, bepaal van te voren goed de onderwerpen.
Duidelijk. Ik bel inderdaad geen klanten met mijn telefoon, ook mijn nummer is niet openbaar bij onze klanten. Collega’s mogen mij bellen maar daar blijft het bij. Dat is toch knap lastig als je op locatie moet bellen met een leverancier oid. Maar inderdaad, niet mijn probleem.

Over de auto zijn nooit afspraken gemaakt. Ik werk hier al zolang dat mijn contract al bestond toen ik nog geen rijbewijs en auto had.

Ik ben al even bezig om de gespreksonderwerpen vast te zetten en uit te werken. Dan ga ik in gesprek.

• chime
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 10-04 13:23
Deze zaken zijn door de werkgever nog wel vrij makkelijk op te lossen door 1 of 2 losse fleetwagens in huis te halen.
Net zoals met een gsm.

Als de werkgever daar niet in mee gaat dan kan je altijd nog gaan stellen dat bij eigen gebruik van de privé-wagen je voor werk-werk verplaatsingen een vergoeding van X euro per gestarte werkdag zult moeten aanrekenen - 100 euro lijkt me een leuk prijsje.

Hou er ook rekening mee dat bij verplaatsing naar de klant, je werktijd ook begint te lopen als je bij je werkgever aankomt.
Dus thuis => werkgever => start de klok => op naar de klant.

• Headshot_NL
chime schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 13:27:
Deze zaken zijn door de werkgever nog wel vrij makkelijk op te lossen door 1 of 2 losse fleetwagens in huis te halen.
Net zoals met een gsm.

Als de werkgever daar niet in mee gaat dan kan je altijd nog gaan stellen dat bij eigen gebruik van de privé-wagen je voor werk-werk verplaatsingen een vergoeding van X euro per gestarte werkdag zult moeten aanrekenen - 100 euro lijkt me een leuk prijsje.

Hou er ook rekening mee dat bij verplaatsing naar de klant, je werktijd ook begint te lopen als je bij je werkgever aankomt.
Dus thuis => werkgever => start de klok => op naar de klant.
We hebben inderdaad aangegeven dat er 1 of misschien 2 gedeelde auto’s en telefoons nodig zijn. Ja, het kost geld maar het is wel nodig.
Puntje van de werktijd is ooit ook een dingetje geweest. Als we ineens aan de andere kant van het land moesten werken ging de werktijd pas in op locatie. De 2,5 uur rijden was dan in eigen tijd. Tegenwoordig valt dit gelukkig onder werktijd.

• mikerosauer
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 22:50
Als mijn baas tegen mij zij dat ik voor zijn werkzaamheden mijn auto moet gaan gebruiken. Weiger ik dat .het moet niet gekker worden.

Dan geeft hij zijn auto maar mee

leef vandaag,want niemand heeft je de morgen belooft.....

• Snuurtje
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 20-04 11:11
Klinkt als een cowboy, heb zelf ook eerder bij zo'n bedrijf gezeten. Was een uit de kluiten gegroeide handelaar en daar erg goed in. Maar faalde als werkgever.

• BLACKfm
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 18:24
Bigfoot schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 09:00:
[...]

En als toevoeging op:
Een kilometervergoeding is niet verplicht. 19 cent per kilometer is overigens de max voor wat betreft belasting vrij. Een beetje privé auto kost je zo 30-45 cent per kilometer netto (met alle kosten over de jaren dat je er plezier van hebt), dan moet de werkgever 60 -80 cent bruto (heb het niet nagerekend) per kilometer uitkeren, dat is vaak het grote bezwaar.

Als de vergoeding dusdanig hoog wordt kan het een risico voor de werkgever worden dat de privé auto als zakelijke asset wordt gezien.

Dat je van de werkgever niet meer dan 19 cent krijgt is overigens een prima reden om aan te geven dat die werkgever maar vervoer moet regelen als je ergens heen moet. Ik breng geen geld naar mijn werkgever om mijn dure auto als goedkoop zakelijk vervoer in te zetten.

Maar het is je eigen keus daar een punt van te maken. De werkgever kan je met het OV sturen, of een auto voor je huren die dan waarschijnlijk ondermaats is (een Up, C1, 108, etc.), als die opties je dan als alternatief geboden worden kun je niet meer gaan klagen. Tenzij het vervoer natuurlijk echt niet geschikt is voor het reisdoel (niet veilig bijvoorbeeld, een oude auto die ze nog hebben staan zonder APK en geen airbags).

Ik persoonlijk rij incidenteel met mijn eigen auto voor zakelijke doeleinden, omdat ik toch liever in een veilige auto rijd met goeie muziek en lekkere stoelen en airco dan een koekblik of mag gaan staan wachten op die trein die nooit op tijd vertrekt.
Daarbij (pretenderen) ze niet moeilijk te doen, en kan ik van collega's een (lease)auto gebruiken als dat plannentechnisch uitkomt.

Ik zie overigens ook regelmatig een offerte voorbij komen waar bijvoorbeeld rekening is gehouden met reiskosten (voor overleggen of projectbezoeken) of voorrijkosten. Staat er een paar honderd euro op de offerte en mag je als werknemer genoegen nemen met een paar tientjes waar je ook nog 'verlies' op maakt. Dikke vinger naar de werkgever op dat moment, schrijft die maar een uurtje extra op andere onderdelen als die zo graag winst maakt over mijn rug :).

BLACKfm wijzigde deze reactie 06-02-2019 15:56 (9%)

Litebit.eu voorraad check :).

• Roenie
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online
Ik mis een beetje in het verhaal hoe de nieuwe werkzaamheden bij jou en je binnendienst collega's passen qua persoonlijkheid. Niet iedereen is voor het een of het ander geschikt. Als je mensen verplicht in een functie duwt die niet bij hen passen dan kan dit negatieve gevolgen hebben voor de reputatie van de organisatie en het welzijn van die medewerkers.

Daarnaast lijkt het erop dat jij een van de productiemiddelen van de werkgever aan het mede financieren bent (een auto en telefoon). Daar hoort gewoon een redelijke vergoeding tegenover te staan, als je het al wil uiteraard.

De belangrijkste vraag is: wil je in de buitendienst werken? Zo ja, dan afspraken maken over vervoer en gereedschap. Als de werkgever niets voor je heeft, dan kun jij dus ook niet veel doen tijdens je klantbezoeken.

• rc5proxy
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 19:34
Misschien een optie om in een gesprek mee te nemen :
Stel voor om een poolwagen beschikbaar te maken of verplicht stellen dat buiten medewerkers die kantoor werkzaamheden hebben hun leasewagen verplicht beschikbaar stellen voor jullie,
(levert ook heel veel bezwaar op dat zij dan moeten wachten tot jij van je klus de auto terug brengt en zij dus zitten te wachten)

• Hydra
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 11:32
Klinkt als een bedrijf in geldnood.

https://niels.nu

• t_captain
LordSinclair schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 10:05:
[...]

De werkgever kan dus beslissen om 2ct per kilometer te geven maar ook 50ct per kilometer, waarbij van die 50ct er 2931ct belast zal worden.
Met als kanttekening dat deze 31 cent ("bovenmatige vergoeding") normaal gesproken niet als regulier loon wordt belast maar als eindheffing. Dat is overigens een tikje gusntiger.

Eindheffing: loonbelasting tarief 80% voor de werkgever. Geen belastingheffing in de inkomstenbelasting.
Dus 100 euro netto uitkeren boven de vrije ruimte kost 180.

Als je 180 euro op de gewone manier uitkeert, dan ontvangt de werknemer minder dan 100. Zelfs als ik geen rekening hou met de werknemersverzekeringen (want daar staat ook een verzekering rtegenover en dat geld is dus niet helemaal "weg"). De som van inkomensafhankelijke bijdrage ZVW, inkomstenbelasting en inkomensafhankelijke afbouw AHK en AK is voor elk inkomen vanaf modaal > 50%.

• Bigfoot
Op hoeveel vergoeding kom je op deze manier gemiddeld uit?

Hoeveel "gratis" benzine krijg je in ruil voor gemiddeld hoeveel kilometer met je eigen auto?

Even afgezien van dat dit illegaal is want het gaat zo geheel buiten de belasting om .

• Acid_Burn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 19-04 13:28
Houd ook rekening met verzekeringen en schade. Dit is wel een interessant stuk om te lezen denk ik:
https://www.dezaak.nl/154...ouw-aansprakelijkheid.htm

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

• Headshot_NL
Bigfoot schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 14:53:
[...]

Op hoeveel vergoeding kom je op deze manier gemiddeld uit?

Hoeveel "gratis" benzine krijg je in ruil voor gemiddeld hoeveel kilometer met je eigen auto?

Even afgezien van dat dit illegaal is want het gaat zo geheel buiten de belasting om .
Meestal zorg ik er wel voor dat ik minimaal kan tanken wat ik ook verbruik. Het scheelt dat ik een zuinige benzine auto heb (1:20). Maar collega’s die 1:10 rijden schieten er alleen op brandstof al bij in.

• Bigfoot
Het is niet de bedoeling dat alleen je benzine vergoedt wordt, maar ook een vergoeding voor (een deel van de) overige variabele kosten en vaste kosten zoals verzekering, afschrijving, belasting, rente, etc

Brandstof kost misschien 6-10 cent per km , daarom is de standaard vergoeding ook 19 cent per km. Maar je werkelijk kosten zijn vaak nog veel hoger als je alles meerekent.

Bigfoot wijzigde deze reactie 07-02-2019 15:44 (29%)

• Headshot_NL
Bigfoot schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 15:43:
Het is niet de bedoeling dat alleen je benzine vergoedt wordt, maar ook een vergoeding voor (een deel van de) overige variabele kosten en vaste kosten zoals verzekering, afschrijving, belasting, rente, etc

Brandstof kost misschien 6-10 cent per km , daarom is de standaard vergoeding ook 19 cent per km. Maar je werkelijk kosten zijn vaak nog veel hoger als je alles meerekent.
Tuurlijk. Dat moet ook maar doen ze inderdaad niet. Je kan vrij gemakkelijk alle kosten berekenen en dan zijn de brandstofkosten misschien de helft van de totale kosten.
Maar naast het vergoeden mag een privé auto met particuliere verzekering eigenlijk niet zakelijk worden gebruikt.

Daarnaast wil ik het ook helemaal niet. Ik koop een auto om een bepaald aantal kilometers per jaar mee te rijden. Als dat door zakelijk gebruik ineens anders is klopt mijn berekening totaal niet meer.

Pagina: 1

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True