Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Upgrade advies: Sony NEX-3 naar ....

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Crazy-
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 12:41
Momenteel in het bezit van een Sony NEX-3. Gekocht in 2011, sporadisch gebruikt met de 18-55 kit lens

Onlangs meer interesse in fotografie, workshop en veel ingelezen. Toen een andere lens gekocht (18-200 f3.6-6.3 OSS). Prachtig :-)

Maar ondertussen heeft het lcd scherm het bijna begeven (delaminatie, bekend issue) en ik mis echt een zoeker. Met nama met natuurfotografie, veel licht omgeving etc is het lcd simpelweg ruk. Ik mis ook een remote bedienig optie, met name ivm lange sluitertijden etc.

De zoektocht naar een andere camera is dus gestart.

Op dit moment kom ik uit op een Sony Alpha A6300.
Voordeel is het kunnen behouden van de 18-200mm, veel focus punten, MP upgrade van 10 naar 24 en hij wordt zeer goed beoordeeld

Maar toch twijfel ik! De E mount objectieven liggen in verhouding hoog in prijs en/of schaars verkrijgbaar (gebruikt). Misschien toch een Canon? Daar is veel voor verkrijgbaar.

Wat ik misschien ga missen is een touchscreen. De 6300 heeft dat niet.

Mijn wens is nog het aanachaffen van een goede prime lens (35mm 1.4 of 1.8) en een macro lens
Misschien zelfs een tele van 400mm maar dat is een heel ander verhaal

Tldr: doe ik nu goed met de 6300 of is een slternatief canon een betere keuze? Zoja welke?

Beste antwoord (via Crazy- op 08-02-2019 17:57)

• blupmans
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 20-04 23:39
Ik zou voor een A6300, 6400 of 6500 gaan, met de holy trinity van Sigma primes :)
16, 30 en 56 1.4.

Stuk voor stuk werkelijk fantastische lensjes. Wellicht later een keer een 70-200 erbij en klaar. En dat kan ook een Canon zijn met MC11 adapter (wat heel goed werkt, ik spreek uit ervaring).

De 6300 en 6500 hebben dezelfde sensor, maar de 6500 heeft IBIS. Dit werkt zeer goed, en al je lenzen zijn ineens gestabiliseerd :)

Ik zou persoonlijk niet snel voor een EOS M gaan. Canon gaat zich sowieso meer focussen op de RF mount, dus het is nog maar de vraag hoeveel native lenzen er gaan verschijnen.

Alle reacties

• GENETX
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 11:40
Canon heeft alleen dure mirrorless, en DSLs hebben hun eigen nadelen... Je kan altijd nog een Sigma mc-11 op de kop tikken, dan kun je ook Canon glas (met soms wat beperkingen) op je Sony gebruiken. Een andere camera die net uit is, is de A6400 die eigenlijk de opvolger van de 6300 is.

• _Dekker
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 14:40
Ik had zeer recent hetzelfde, ik zat met een Sony Nex5 waar ik vanaf wilde (o.a. geen mogelijkheid van filmen met 1080 60p).
De Sony gebruikte ik vrij weinig want de (18-55) kitlens was niet veel soeps en de bediening onhandig. Sony lenzen vond ik veel te duur met beperkte keus, dus nooit wat gekocht daarvoor.
Lenzen van een andere merk wilde ik niet gebruiken omdat je dan altijd wat performanceverlies hebt (zoals autofocus bv).
Heb nog gedacht aan overstap naar full frame maar gewicht en prijs hielden me tegen. APS-C is een stapje terug maar heeft als voordeel dat je bij Canon een factor 1.6 (cropfactor) verder kunt inzoomen ten opzicht van de full frame met dezelfde lens.
Uiteindelijk ben ik bij de Canon M50 uitgekomen (een witte, want goedkoper). Het gebruiksgemak is werkelijk een feest met de touchscreen. Focussysteem (dualpixel) is ook erg goed. Ik heb een losse body gekocht met een adapter van Canon voor EF en EF-S lenzen (met behoud van performance), daarmee is er best veel keus in lenzenland. Vooral de EF-S 55-250 telelens van Canon heeft me over de streep getrokken om toch voor Canon te gaan: een prima Telelens met IS voor 175euro nieuw..
Ik heb al de oude meuk ingeruild bij de fotozaak voor een fototas met nog wat accessoires.
2e hand er nog een EF-S 17-55 2.8 bijgekocht.
Het geheel is wel duidelijk groter dan de Nex5 maar die had ook al een fototas dus dat was geen bezwaar.
De A6300 body is vergelijkbaar in prijs met de M50 body. De A6400 is weer veel duurder. De supersnelle autofocus en vele autofucuspunten van de Sony klinken leuk maar ik mis dat bij de Canon echt niet. Het gerbuiksgemak is ook wat waard.
Met de Canon app heb je full remote control over zowel foto- als video-functies.
Ook erg mooi: als ik thuiskom en de camera aanzet pompt hij meteen alle fotos en films over naar mijn PC (wifi). Dat kan ook richting mobiel.

_Dekker wijzigde deze reactie 06-02-2019 09:01 (5%)
Reden: aanvulling

• Crazy-
Gisteravond nog wat uitgezocht

De M50 kwam hierbij wel voorbij.

Zit nu te kijken naar de Nikon D5300. Straks even langs CameraTools en zien wat ze adviseren.

• 107mb
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 14:07
_Dekker schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 08:56:
De Sony gebruikte ik vrij weinig want de (18-55) kitlens was niet veel soeps
dat valt heel erg mee. Zelf jaren gebruikt icm een 5N
Lenzen van een andere merk wilde ik niet gebruiken omdat je dan altijd wat performanceverlies hebt (zoals autofocus bv).
Ook dat valt heel erg mee. Liever een deftige Sigma op mijn camera dan een instap lens van eigen merk.
Uiteindelijk ben ik bij de Canon M50 uitgekomen (een witte, want goedkoper). Het gebruiksgemak is werkelijk een feest met de touchscreen. Focussysteem (dualpixel) is ook erg goed. Ik heb een losse body gekocht met een adapter van Canon voor EF en EF-S lenzen (met behoud van performance),
Dat is dan een best grote combi... ook prijzig. Waarom geen Canon dslr?

• Greatsword
  • Registratie: februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Crazy-

Wat is de reden dat je bij een A6300 bent uitgekomen?

Wat zijn je criteria en budget?

Heb je ook al naar Sony Full Frame gekeken als alternatief?

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• Crazy-
Unidentified schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 15:09:
@Crazy-

Wat is de reden dat je bij een A6300 bent uitgekomen?

Wat zijn je criteria en budget?

Heb je ook al naar Sony Full Frame gekeken als alternatief?
A6300 : behoud van huidige lens, goede reviews,

mijn minimale eisen zijn:

- 24MP
- eye finder
- remote control

budget excl objectieven rond de 600,-
(de a6300 gebruikt kan ik halen voor 550 incl garantie)

de reden van geen fullframe: buiten het budget...

Crazy- wijzigde deze reactie 07-02-2019 15:13 (4%)

• Greatsword
  • Registratie: februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Prijs is oke, maar niet heel denderend. Verder is het een goede camera, maar de A6000 is bijvoorbeeld niet heel veel slechter maar wel een stuk goedkoper (tweedehands al voor 250 doorgaans te vinden).

Weet niet of je veel waarde hecht aan de verschillen aangezien ze niet bij je eisen staan;)

https://cameradecision.co...a6000-vs-Sony-Alpha-a6300

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• _Dekker
107mb schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 14:41:
[...]

dat valt heel erg mee. Zelf jaren gebruikt icm een 5N

[...]

Ook dat valt heel erg mee. Liever een deftige Sigma op mijn camera dan een instap lens van eigen merk.

[...]

Dat is dan een best grote combi... ook prijzig. Waarom geen Canon dslr?
De kitlens was duidelijk minder scherp en minder helder dan een canon 50mm FD 1.4 die ik er ook een tijdje op de Nex5 heb gebruikt.
Redenen om geen DSLR te nemen:
-Duurder
-Met filmen in full HD heb ik met de M50 een 1.6x vergroting 'kado'. Ik vind een goede telebereik belangrijk, met de 55-250 lens kan ik dus tot 400mm equivalent inzoomen. Dat is bij DSLR een grotere en duurdere lens.
Als nadeel van de M50 wordt genoemd dat er een sensor-crop is bij filmen met 4k. Maar dat betekent voor mij als ik in 4k film dat mijn lens nog eens 400x 1.57 = 628mm equivalente maat krijgt. Dat is dus mijn "backup-zoom" :P

_Dekker wijzigde deze reactie 07-02-2019 18:35 (0%)
Reden: Rekenen is ook een kunst

• Crazy-
Unidentified schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 15:27:
Prijs is oke, maar niet heel denderend. Verder is het een goede camera, maar de A6000 is bijvoorbeeld niet heel veel slechter maar wel een stuk goedkoper (tweedehands al voor 250 doorgaans te vinden).

Weet niet of je veel waarde hecht aan de verschillen aangezien ze niet bij je eisen staan;)

https://cameradecision.co...a6000-vs-Sony-Alpha-a6300
Prijs is zover ik kan zien zeer netjes.

De A6000 is inderdaad goedkoper, maar ook weer (stuk) ouder. Daarnaast heeft de 6300 meer autofocus punten. Het prijsverschil imho wel waard (met name door de leeftijd)

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• blupmans
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 20-04 23:39
Ik zou voor een A6300, 6400 of 6500 gaan, met de holy trinity van Sigma primes :)
16, 30 en 56 1.4.

Stuk voor stuk werkelijk fantastische lensjes. Wellicht later een keer een 70-200 erbij en klaar. En dat kan ook een Canon zijn met MC11 adapter (wat heel goed werkt, ik spreek uit ervaring).

De 6300 en 6500 hebben dezelfde sensor, maar de 6500 heeft IBIS. Dit werkt zeer goed, en al je lenzen zijn ineens gestabiliseerd :)

Ik zou persoonlijk niet snel voor een EOS M gaan. Canon gaat zich sowieso meer focussen op de RF mount, dus het is nog maar de vraag hoeveel native lenzen er gaan verschijnen.

• GHDpro
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 25-03 11:45
Crazy- schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 15:13:
[...]

de reden van geen fullframe: buiten het budget...
Als iemand die met enige weemoed terug denkt naar de tijd voordat ik naar FF overstapte, kan ik je vertellen dat behalve budget de grootte en gewicht van de lenzen (en ten dele de body) ook een goede reden zijn om bij APS-C (de A6xxx serie dus) te blijven als het even kan.

Ter illustratie: op enkele voorbeelden na zijn bijna alle zoomlenzen voor Sony fullframe groter en zwaarder dan de 18-200mm die je nu hebt.

• Crazy-
De spreekwoordelijke kogel is door de kerk!

Heb gisteren een 5 maanden oude A6300 overgenomen van een fotograaf.

Incl alu cage, 16-50mm kit lens en een aantal batterijen. 🎉

• _Dekker
Gefeliciteerd met je aankoop. Ik ben wel benieuwd hoe je het verschil met de Nex3 ervaart..

• Hogader
  • Registratie: april 2009
  • Nu online
Ik ben zelf +- 1,5 jaar geleden van een NEX 3 naar een A6300 overgestapt en ben daar nog altijd zeer tevreden over.
Pagina: 1

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True