(Soms) Geen video signaal

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evernote
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09-10 19:57
Beste mede-Tweakers,

Zaterdag zette ik m'n PC aan en kreeg ik op m'n monitor "no signal" te zien terwijl alles nog gewoon zoals de dag ervoor aangesloten was.

Heb 3 verschillende GPU's geprobeerd en alle drie hetzelfde probleem.

Uiteindelijk bleek een CMOS reset door ff een schroevendraaiers tussen de jumpers te houden de enige oplossing.

Vandaag echter weer een aantal seconden dezelfde melding in beeld waarna m'n PC zelf de CMOS gereset heeft omdat ik dit in de BIOS aan had gezet. (Auto-reset CMOS tijdens een onsuccesvolle boot)

M'n PC wilde vervolgens Windows niet in en kwam met een vage foutmelding aanzetten:
Uw pc/apparaat moet worden hersteld.

Kan het besturingssysteem niet laden omdat de kernel ontbreekt of beschadigd is.

Foutcode: 0x0000221

Stroom er even afgehaald en weer aangezet en ineens boot hij gewoon Windows in zonder problemen. Het geen video signaal probleem heeft zich nu twee keer voorgedaan en ik maak me er behoorlijk veel zorgen om.

Wat zou er aan de hand kunnen zijn? Zijn dit voortekenen van een groot probleem?

Mijn GPU is onlangs vervangen omdat de vorige GDDR6 issues had, heb van het weekend (na de CMOS reset) urenlang Anno 1800 en Anthem gespeeld met de nieuwe GPU.

Tijdens het vervangen van de GPU heb ik ook alle kabels even wat netter gelegd in m'n kast en uiteraard gecheckt of alles weer goed aangesloten zat.

M'n gevoel zegt dat m'n moederbord niet goed is maar voordat die GPU vervangen werd heb ik dergelijke problemen niet gehad. Het gekke is dat

Wat me ook opvalt is dat m'n nieuwe GPU constant vol draait zelfs idle in Windows stat de core op 1410Mhz en de memory clock op 7000Mhz.
...

Mijn systeem:
W10 Pro 64-bit
MSI B450m Mortar moederbord
Ryzen 2600 OC'd naar 4Ghz
MSI RTX 2070 Armor
Corsair Vengeance RGB Pro 16GB (2x8)
Samsung EVO 970 500GB M.2
Corsair RM750x voeding
...

Inmiddels heb ik alle kabels intern langsgelopen, meerdere GPU's geprobeerd heb ik m'n GPU meerdere keren gereseat en ook m'n RAM gereseat en het probleem heeft zich niet niet opnieuw voorgedaan maar gezien m'n PC nog maar net een maand oud is wil ik dit soort gezeur überhaupt niet.

Bij voorbaat dank!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Als je al verschillende kaarten geprobeerd hebt is het waarschijnlijk dat je pc niet goed opstart door een andere reden. Heeft je moederbord misschien diagnostische LEDs om te kijken waar hij blijft hangen?

Ik zou in ieder geval eens een geheugentest draaien met Memtest86+. Liefst op de snelheid die je gebruikte toen het probleem optrad. Met de bios reset heb je wellicht je geheugen op een failsafe (lees: tragere) snelheid gezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-10 19:02
Geen idee of het al gedaan is maar begin eens met de basis nog.

Chipset drivers bijwerken.
GPU drivers bijwerken.
LAN/SOUND drivers bijwerken.
Windows updates bijgewerkt?

Als dat gedaan is, kijk dan eens in de event viewer of daarin meldingen staan die kunnen herleiden naar een oorzaak.

Verder lees ik op internet/andere fora's dat de foutcode die jij aangeeft vaak te maken kan hebben met niet goed werkend geheugen. Dus ook die testen zoals @Admiral Freebee aangeeft.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evernote
Dank voor de reacties tot zover. @Admiral Freebee @Wylana

Even een kleine update en wat aanvullende informatie.

Memtest86+ zojuist gedraaid eerste test kwam 1 fout naar voren maar ik drukte per ongeluk op Escape en sloot de test af. Vervolgens nog een aantal tests uitgevoerd waarbij er (zie hieronder) geen fouten zijn gevonden.

Memtest

Debug LED geeft niets aan, ook niet terwijl het probleem zich voordeed.

Geheugen draait op een XMP profiel met de standaard timings en 3200Mhz die het RAM en mobo ondersteunen.

Chipset drivers, LAN/Sound drivers, GPU drivers, BIOS en Windows zijn allen up to date.
Ik heb wel nog even DDU gebruikt en de GPU drivers opnieuw geïnstalleerd.

Op moment van schrijven werkt alles maar dat heeft het voor dit weekend ook gedaan.

Ik neem aan dat Memtest willekeurig geheugen test en misschien om deze reden de fout die ik eerst zag niet opnieuw naar voren kwam?

Daarnaast overweeg ik om de GPU RMA te doen, dat is het enige wat onlangs aan m'n configuratie veranderd is waarna deze problemen volgden.

Overigens draai ik nu weer memtest en wil ik dit de hele dag blijven doen om uit te sluiten dat het RAM het probleem is.
1 foutmelding zou echter wel al funest zijn en die heb ik ook al gezien maar niet kunnen reproduceren dus ik weet niet of dit het RAM nu uitsluit of niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Ik zie dat je Memtest86+ draait in Failsafe mode. Je moet hem draaien in de gewone modus anders detecteert hij de fouten niet. Memtest86+ test heel je geheugen, vandaar dat het ook wel even duurt om een run te voltooien.

Normaal gezien mag je bij Memtest86+ geen enkele fout krijgen tenzij eventueel op de row hammer test aangezien dat een zeer specifiek fenomeen is dat bij sommige types RAM kan voorkomen.

Mijn vermoeden is dat je PC soms niet wil opstarten omdat je RAM niet goed samenwerkt met je moederbord/CPU. Zeker RAM dat sneller is dan de JEDEC standaarden kan wel eens moeilijk doen op de maximale snelheid. Stond dit geheugen op de QVL (Qualified Vendor List) van je moederbord? Zo nee, dan is er geen garantie dat het op maximale snelheid mooi samenwerkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wylana
Laten we kijken hoe de test zich uit na een dag draaien inderdaad. Dan heb je een goed overzicht of het fouten heeft.

Eventueel zou je online een nieuw setje kunnen kopen, die testen voor 1 of meerdere dage en dan weer retour sturen (je mag online aankopen retour sturen binnen 14 dagen nl zonder opgaaf van redenen).
Dan weet je zeker of het aan het geheugen ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evernote
@Admiral Freebee Aha, daar was ik me niet van bewust, ik dacht dat de failsafe mode juist een extra grondige test zou zijn vandaar dat ik deze heb aangezet.. weer iets geleerd dus.

Inmiddels draait de test nu zo'n 25 minuten op de reguliere modus wel met SMT aan, ik weet niet of het raadzaam is om SMT te gebruiken tijdens het testen?
Inmiddels op test 10 met 0 fouten overigens.

Wat betreft het niet willen opstarten van de PC dit is nu 2 keer gebeurd en daarvoor dus een paar weken niet, de enige recente hardware verandering is de GPU.
Het geheugen staat niet op de QVL van MSI voor dit type moederbord, het enige RGB Pro geheugen dat wel op de QVL staat is dit geheugen: pricewatch: Corsair Vengeance RGB Pro CMW32GX4M4C3200C16 maar dat is ook 2x zo duur en 32GB quad channel memory ipv 16GB dual channel memory.
Voordat ik het geheugen heb aangeschaft heb ik echter vernomen dat een QVL niet altijd up-to-date is en kwam ik andere configuraties tegen van dit RAM + MOBO.

Goede suggestie @Wylana ik weet dat Amazon.de hier bijvoorbeeld helemaal niet moeilijk over doet maar is het nodig om een ander setje RAM te proberen als hij na een hele dag memtests geen fouten aangeeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Je mag SMT gerust laten aanstaan.

Het is moeilijk om dit te troubleshooten als het probleem zich maar zelden stelt natuurlijk.

Ik koop zelf ook vaak geen geheugen van de QVL maar hoe sneller het geheugen hoe maar kans op problemen aangezien je buiten de officiële DDR4 standaarden loopt. Je kan altijd nog proberen om de instellingen manueel in het BIOS in te geven en mogelijk een klein beetje meer spanning aan het geheugen of de geheugencontroller te geven. Daar kan ik echter weinig advies over geven want mijn laatste build is nog een Core i7 920 en ik heb dus weinig ervaring met recentere moederborden en processoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evernote
Dank @Admiral Freebee ik laat de memtest nog even lopen hij heeft nu net voor de eerste keer alles doorlopen zonder fouten maar ik zie dat hij automatisch "looped" en dus de tests gewoon weer opnieuw uitvoerd dus ik laat hem gewoon net zo lang draaien tot er iets naar boven komt.

SSD is volgens Samsung SSD Magician in orde dus dat sluit naar mijn idee ook uit dat de NVME SSD niet functioneert of ineens slecht geworden is.

Ik ga nog even kijken naar het voltage van het RAM geheugen, alles staat momenteel gewoon op de stock instelligen van het XMP profiel met volgens mij 1.35v wat ook het standaard voltage is voor dit type RAM.

Update:
Inmiddels is dezelfde fout als eerst al weer naar boven gekomen.

Is het dan direct een geval RMA van het RAM of moet ik eerst proberen de snelheid te verlagen om te kijken of dit mogelijk de oorzaak is?

Memtest error

[ Voor 23% gewijzigd door Evernote op 06-02-2019 10:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wylana
Als hij een fout geeft, dan is het een RMA.

Wel goed kijken welke module het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evernote
Ben nu de inviduele RAM latjes aan het testen en na op één latje RAM 3x getest te hebben zonder fouten bleek de 4de één fout te hebben, ligt dit aan memtest of hoe is dit te verklaren?

Update inmiddels latje 2 ook getest en 7 fouten gevonden, ik ga het RAM terugsturen.

[ Voor 19% gewijzigd door Evernote op 06-02-2019 15:59 ]

Pagina: 1