Toon posts:

Bedrijf en Prive netwerk samenstellen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste vrienden,

Ik ben tamelijk op de hoogte van hoe een standaard prive netwerk in elkaar zit, maar nu zit ik met een probleem dat me wel interessant lijkt.
Ik heb hier even de schema's gezet hoe het in elkaar zit omdat een foto meer zegt dan woorden:
https://i.ibb.co/nPjqqCz/SCHEMA.png
Hier nog een boven aanzicht:
https://i.ibb.co/vwgVWYg/SCHEMA2.png

Dus ik heb een klein bedrijfje waar ik 2 verschillende "netwerken" zou willen. Zodat er niet zomaar vanop netwerk 2 op mijn prive netwerk (netwerk 1) kan gesurft worden. Hoe kan ik dit best instellen? Dienen beide op verschillende schubnetten te zitten, zoja hoe kan ik dit dan doen? Ik zou liefst vanop netwerk 2 ook op de server willen geraken als dat mogelijk is.

Nog een extraatje ;) Is het mogelijk om mijn dns server van de router te wijzigen zodat ik mijn netwerk via de server kan monitoren? Ik heb gelezen dat dit via een telenet router/modem niet gaat, zou ik dan mijn AP dat achter de switch staat als DHCP voor het heel netwerk kunnen gebruiken?
Alvast bedankt, ik hoop dat ik dit in de juiste categorie heb geplaatst ;)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-10 16:35
je kan de DNS niet wijzigen als je de telenet-modem als DHCP gebruikt (enkel op vaste bekabelde toestellen kan dit fixed in je OS instellen,op gsm quasi onmogelijk)

waar heb je schrik van , dat je personeel of je gasten in je prive NAS kan kijken ?
wat is de reden om niet gewoon iedereen op full internet te gooien in 1 netwerk ? dan pas kunnen we een goed advies geven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Kan ik mijn router die ik nu als AP in netwerk 1 dan als dhcp instellen als die achter de switch staat?
Er verblijven soms andere mensen in het bedrijf (netwerk 2) en ik zou zou liefst niet hebben dat die mijn pc's op het prive netwerk kan zien als die naar netwerk gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Als je wat apparatuur koopt is het makkelijk te regelen, als we niet weten wat voor switches/routers je nu hebt kunnen we niet zeggen of het mogelijk is met je huidige apparatuur.

Moeten die andere mensen ook op netwerk2 werken of is toegang tot internet via een gasten wifi genoeg?

[ Voor 11% gewijzigd door MewBie op 05-02-2019 23:11 ]

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stel je NAT ("network address translation"), dat verhaal waarmee je met meerdere prive-IPadressen achter een enkel ander IPadres kan gaan zitten, voor als een eenwegspiegel.

Dan zie je dat jouw voorstel van een "extra router" (NATrouter eigenlijk, dus een extra eenwegspiegel) in je netwerkje precies het omgekeerde doet van wat je hebben. Je gasten kunnen wel bij de andere apparaten in je netwerk maar omgekeerd lopen die andere apparaten tegen de eenwegspiegel op. Dan weet je nu ook hoe je met deze constructie je netwerk zo kan bouwen als je het wil.

Je zit dan aan "dubbel NAT" en dat zit rasechte netwerkers nooit echt lekker. Dus als je het goed wil doen dan moet je wat anders verzinnen. Je telenet CPE ("Customer-Premises Equipment", apparaat van de provider bij jou thuis) in bridge modem zetten en een soho-of-betere (NAT)router neerzetten die meerdere subnetjes aankan en eventueel verkeer verder scheiden via VLANs, of iets met een packet filter zoals via pfsense, of nog andere opties. Maar dan moet je nog even wat meer weten van hoe je netwerken bouwt.

Overigens zijn "www" en "internet" niet hetzelfde. Het wereldwijde web bouwt op het internet. De verbinding is een internetverbinding, niet een "www-verbinding".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:01

lier

MikroTik nerd

Als je het deftig wil doen plaats je achter de Telenet modem (is deze in bridge te zetten?) een router. Zorg dat deze router vlan ondersteuning heeft, zodat je twee gescheiden netwerken kan opzetten. Aardige hiervan is dat alles aan elkaar geknoopt is (fysiek) maar dat de netwerken toch gescheiden zijn. Met edze opstelling kan je ook vrij eenvoudig devices uit het andere vlan beschikbaar stellen, gewoon de juiste firewall rule instellen.

Maar dat had @Verwijderd ook al verteld.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 20:50:
Beste vrienden,

Ik ben tamelijk op de hoogte van hoe een standaard prive netwerk in elkaar zit, maar nu zit ik met een probleem dat me wel interessant lijkt.
Ik heb hier even de schema's gezet hoe het in elkaar zit omdat een foto meer zegt dan woorden:

Dus ik heb een klein bedrijfje waar ik 2 verschillende "netwerken" zou willen. Zodat er niet zomaar vanop netwerk 2 op mijn prive netwerk (netwerk 1) kan gesurft worden. Hoe kan ik dit best instellen? Dienen beide op verschillende schubnetten te zitten, zoja hoe kan ik dit dan doen? Ik zou liefst vanop netwerk 2 ook op de server willen geraken als dat mogelijk is.

Nog een extraatje ;) Is het mogelijk om mijn dns server van de router te wijzigen zodat ik mijn netwerk via de server kan monitoren? Ik heb gelezen dat dit via een telenet router/modem niet gaat, zou ik dan mijn AP dat achter de switch staat als DHCP voor het heel netwerk kunnen gebruiken?
Heb je al eens naar VLAN's gekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:13

talin

ES-MA

Verwijderd schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 20:50:
Beste vrienden,

vraag 1 waar is je firewall?

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Je hebt al een server kan je daar eventueel een tweede VM op maken voor iets als Pfsense, OPNsense of ClearOS samen met een managed switch zou je dan met VLAN's kunnen werken. Of een server met meerdere netwerk poorten. Ik weet niet wat je met dat telenet modem kan anders gewoon een tweede erachter. Zolang je geen Gamer bent is dat geen enkel probleem.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Pagina: 1