Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

raspberry pi 3 backup

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• style2k
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 19-04 10:01
hoi,
ik gebruik een raspberry pi 3 en wil er regelmatig een image backup maken ,
ik wil het doen zonder dat ik steeds de pi uit moet zetten sd kaart eruit en image maken in een windows pc,
en wil eigenlijk geen command line .
heb veel op google gezocht en het gene aardig in de buurt kwam was urbackup . instaleren op windows zodat ik via clients op computer en op de pi via de client image backups kan maken . maar de uitleg over hoe de client te instaleren werkt niet . geen toegang tot bepaalde mappen etc .
de aanwezige sd kaart copier is ook geen optie aangezien ik geen 2e sd kaart heb en geen usb sd kaart lezer om de kaart naar toe te clonen.
ik heb een synology nas en ook een en ander gevonden voor rsync enzo maar die doet geen image.
heeft iemand een tip wat ik het beste kan doen hiermee.
dus geen sd kaart eruit halen geen command line en mogelijkheid image van de hele kaart te maken.
en dit is mijn eerste pi en eerste Linux ervaring ben een complete leek op dat gebied .

style2k wijzigde deze reactie 05-02-2019 19:36 (4%)

hmm

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 12:24

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Domme vraag; hoe ga je een image terugzetten op een lege SD-card?

Het is absoluut efficienter en beter beheersbaar etc. om (gedeelten) van je file-system op een normale manier te backuppen.

Add and message me on XBL for FM7 or DIV2: OctagonQontrol

• style2k
lijkt mij zo dat een backup programma wat images kan maken ook een image kan terug zetten dmv een bootable usb bijv of via het netwerk wat ook ur backup zou doen . op windows is dat allemaal erg simpel alleen op Linux heb ik nog geen manier gevonden verder .

hmm

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 12:24

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Volgens mij zit het probleem meer "bij jou"; je zegt in de startpost even tussen neus en lippen door dat je bepaalde mappen geen toegang etc. hebt. Ja, dat kan; zo werkt Linux. Je hebt niet altijd overal toegang toe. Maar bedenk je wel even dat je voor bepaalde restores ook toegang tot "alles" moet hebben.

Allicht is het nuttiger en leerzamer om je eerst te verdiepen waarom je foutmeldingen krijgt of iets niet kan; als dat opgelost is, heb je meteen urbackup aan de praat en kan je in 1x verder met je backups.

Add and message me on XBL for FM7 or DIV2: OctagonQontrol

• Sine
  • Laatst online: 25-04 07:30
Een boot stick om een image te maken gaat ook prima bij een linux PC, alleen is een raspi natuurlijk geen pc.

En hoewel je kunt booten vanaf usb bij een pi3 (geen idee of hij eerst SD en dan pas USB doet of andersom) en je met iets als 'dd' een image kunt trekken is dat weer een erg commandline optie.

Ofwel, als je het ding toch al moet rebooten is even het kaartje er uit plukken waarschijnlijk de makkelijkste optie. Een andere is wat MAX3400 ook al aanhaalt, niet je hele kaart incl OS backuppen maar alleen de directory's die spannend zijn.

Als je een pi een beetje normaal behandeld is het overigens een flinke uitdaging om tegenwoordig je SD kaartjes te vernaggelen.

Sine wijzigde deze reactie 05-02-2019 20:28 (72%)

Repareren doe je zo.

• style2k
ik snap dingen niet , dit is een forum ik stel een vraag en dan zegt iemand dat het probleem bij mij ligt en me eerst moet verdiepen ik vraag iets en geef aan wat ik gevonden en dat het niet is wat ik eigenlijk zoek in 1 geval werkte er gewoon iets niet en ja ook daar heb ik op gezocht en paar keer geprobeerd daarna ging het aan de gang en crashte me pi. had ik mss moeten melden maar goed . dus ur backup heb ik ook opgegeven.
als iemand mij hulp vraagt ga ik ook niet zeggen ga dat eerst maar is zelf uitvinden , ik ben er aantal dagen al mee bezig geweest dus ja

en een boot stick ja weet niet of het werkt maar ik ga daar eigenlijk wel vanuit omdat ik ook van usb kan booten gewoon .

het enige wat ik wil is simpel een image backup maken zonder kaart eruit en regelmatig

upd, heb de sd kaart eruit gehaald en op mijn laptop ff een backup gemaakt , ondertussen zoek ik verder mocht iemand tips hebben voor een goeie optie om te backuppen op de manier die ik zoek graag.
ook heb ik zitten denken aan berryboot . booten vanaf iscsi op me nas maar ik weet niet of dat heel goed werkt daar kan ik namelijk wel snapshots maken makkelijk maar ja zoals gezegd weet niet of dat goed werkt heb daar geen ervaring mee .

style2k wijzigde deze reactie 05-02-2019 22:14 (21%)

hmm

• Teleflubbie
  • Laatst online: 25-04 19:51
Wil je een volledig boot image van de SD veilig stellen? Of is het voldoende om de bestanden van je root partitie veilig te stellen. In dat laatste geval kan je:

sudo tar -zcvf backup-image.tgz /

Aangezien je files van een draaiende installatie zo archiveerd, is deze aanpak niet helemaal 100% sluitend. Maar meestal wel afdoende.

Teleflubbie wijzigde deze reactie 07-02-2019 08:24 (4%)

• Knielen
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 10:55
Je kan geen volledige image maken van je systeem als het in gebruik is. Ikzelf heb een image gemaakt van het kaartje nadat ik hem helemaal ingericht had en maak nu regelmatig backups van de databases. Zo kan ik vrij snel na een fuckup weer up&running zijn, image terug erop en laatste backup terugplaatsen

Xiaomi Mi Note 3 | Galaxy Tab A 10.5

• style2k
ja heb zoizo een backup van het kaartje en backup de database dus opzich verlies ik niet heel veel want heb er ook niet veel meer gedaan dan meten. maar ik ben gewend om ook van laptops en pcs images te maken en als de sd kaart kapot gaat zit er met paar minuten een nieuwe in . nu duurt het wat langer want moet ik de software opnieuw instaleren instellen etc .maar als er nu wat mee gebeurt ga ik via bootberry denk ik over op boten vanaf de nas . dan kun je snapshots maken en ben je zo weer online als er iets kapot gaat.

hmm

• style2k
ja heb een backup van kaartje gemaakt .maar wou er wat meer mee doen maar nu heb ik er nog niet veel meer gedaan dan meten , en daar word een backup van gemaakt. en ik ben vanuit windows gewend regelmatig images te maken zodat als er wat is ik binnen paar minuten weer verder kan . en nu is dat nog niet zon probleem . maar als ik er iets meer wil doen wil ik niet steeds het kaartje uit de pi gaan halen om nieuwe image te maken . vandaar
en als ik bestanden van de root met dat commando backup neemt die dan ook de bestanden van de programmas mee ?

style2k wijzigde deze reactie 08-02-2019 09:41 (11%)

hmm

• ElCondor
  • Laatst online: 11:13

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Zou je interpunctie in je posts willen gebruiken? Dat leest een stuk makkelijker. En, nee, tikken op een mobiel is geen excuus om geen interpunctie te gebruiken.

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

• Ronker
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 22-04 13:46
style2k schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 09:39:
ja heb een backup van kaartje gemaakt .maar wou er wat meer mee doen maar nu heb ik er nog niet veel meer gedaan dan meten , en daar word een backup van gemaakt. en ik ben vanuit windows gewend regelmatig images te maken zodat als er wat is ik binnen paar minuten weer verder kan . en nu is dat nog niet zon probleem . maar als ik er iets meer wil doen wil ik niet steeds het kaartje uit de pi gaan halen om nieuwe image te maken . vandaar
en als ik bestanden van de root met dat commando backup neemt die dan ook de bestanden van de programmas mee ?
Beste oplossing die ik zelf ook gebruik (alleen geen scripts maar handmatige backups na wijzigingen):
1. Backup maken door toch het kaartje eruit te halen zodat je een systeem backup hebt.
Bij major wijzigingen toch maar weer een full backup
2. Backups maken via een script op je Pi en die wegschrijven naar een externe locatie.

Hierbij hoef je je kaartje maar 1 keer uit je pi te halen en kun je de databases automatisch laten backuppen en wegschrijven. Heb je er nagenoeg geen omkijken meer naar.

LET WEL OP!
Controleer eens in de zoveel tijd je backups van het script voor de zekerheid.

☻/ Please consider the environment before printing anything
/▌
/ \ <-- This is Bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Pagina: 1

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True