Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milton
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19-04 12:22
Beste Tweakers,

Waar ga ik de PC voor gebruiken
  • Draaien van en professioneel ontwerpen met Adobe Creative Cloud software. Met name Photoshop, Illustrator, XD, After Effects (web/app/print). Bij hoge uitzondering wat 3D rendering en Premiere
  • Casual gaming
  • Video kijken
  • Administratie en browsen
Budget:
Tussen de 1500 en 1750,-

Nog speciale wensen?
Videokaart met liefst 2x HDMI aansluiting / DisplayPort aansluiting. Ik wil er in principe twee schermen op laten draaien (bijv. 27").

Bluetooth op het MoBo is mooi, maar geen must. 16 GB intern geheugen is momenteel ook voldoende. Een harde schijf setup met 2 SSDs. Een 256gb als master, een grotere van 1TB als slave.

Liefst geen herriebak, maar fluisterstil hoeft ook niet.

Toekomst bestendig. Ik wil er graag 6-7 jaar mee kunnen doen... (is me nu ook gelukt, probleemloos).

Ga ik hem zelf bouwen?
Nope, ik laat hem assembleren door een 4Launch ofet ook niet overklokken.

Waar denk ik aan:

Processor
Intel Core i9-9900K 3.5Ghz - €581,-
Intel Core i7-9700K 3.6GHz - €471,-
Intel Core i7 8700 3.20GHz - €362.-

Voeding
550 watt Corsair

Koeler
Scythe Mugen

HDD
Samsung 970 EVO - 250 GB - SSD -
Samsung 970 EVO - 1 TB - SSD -

Geheugen
2 x a-merk (Corsair bijvoorbeeld) 8 GB DDR4 3200 of 3600mhz

Videokaart
GeForce GTX 1060/1070 of een GeForce RTX 2060? Liefst een van een betrouwbaar merk zoals Asus / NVidia / MSI.

Geen idee wat zinvol is

MoBo
Ik begreep dat ik geen superduur mobo nodig heb, maar dat een z390 board wel het minimale is? Goede geluidschip erop en snelle netwerk verbinding is wenselijk. Advies is welkom.:-)

Case
Cooler Master 690 III

Jullie op- en aanmerking, advies, aanvullende vragen worden erg gewaardeerd!

[ Voor 90% gewijzigd door Milton op 05-02-2019 20:54 . Reden: Na samenvoegen modje, config in fipo gezet voor de duidelijkheid :-) ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:51
1070 of 1070 Ti? En waarom luidruchtige blowerkoelers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milton
ASUS GeForce GTX 1070 TURBO - 8 GB geeft het aan. Op de verpakking staat ASUS GeForce GTX 1070 (Turbo series).

De reviews die ik gelezen heb, geven aan dat deze Asus kaarten niet noemenswaardig veel geluid produceren (beide kaarten)...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:11

nelizmastr

Goed wies kapot

De turbo's zijn niet heel luidruchtig idd, al is de koeler vooral stil op een 1060.

Daarnaast, de 2060 is even snel als een 1070Ti, dus sneller dan een 1070. Moet je uiteraard wel een CC abo hebben met de nieuwste versies, want in oudere versies werken de rtx kaarten niet goed.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milton
Thanks!

- Betreffende de Adobe CC/CS versies in combinatie met RTX kaarten en dat die niet goed werken met Adobe CS versies: hoe merk ik dat (ik heb namelijk momenteel nog een Adobe CS en geen Creative Cloud).

- Maar heeft de extra snelheid van de 2060 voor mijn gebruik meerwaarde tov van de 1070?
- De 1070 heeft meer memory (8gb tov 6gb) dan de 2060. Maakt dat voor mijn gebruik nog uit?

[ Voor 7% gewijzigd door Milton op 03-02-2019 13:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Jouw toepassingen hebben niet zo veel aan VRAM. De Adobe suite leunt voor het overgrote deel op de CPU en de GPU is bijzaak. Maar onder CS gaat de rtx niet werken omdat die kaart toen nog niet bestond. Idealiter gebruik je een kaart die volgend Adobe getest en ondersteund is. CS5 en 6 zijn aardig op leeftijd ondertussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milton
maar begrijp ik goed dat met het oog op de toekomst (en overstap naar Adobe Creative Cloud) ik beter dan voor de RTX kaart kan gaan (gezien dat de prijzen gelijk liggen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodo79
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

dodo79

witte dikke tonnie

nelizmastr schreef op zondag 3 februari 2019 @ 18:44:
Jouw toepassingen hebben niet zo veel aan VRAM. De Adobe suite leunt voor het overgrote deel op de CPU en de GPU is bijzaak. Maar onder CS gaat de rtx niet werken omdat die kaart toen nog niet bestond. Idealiter gebruik je een kaart die volgend Adobe getest en ondersteund is. CS5 en 6 zijn aardig op leeftijd ondertussen.
Hoe kom je erbij dat de RTX2060 niet onder CS6 werkt??

Hier draait de rtx2060 prima met CS6 (na toevoegen kaart aan cuda_supported_cards.txt)

omdat het kan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

dodo79 schreef op maandag 4 februari 2019 @ 15:45:
[...]

Hoe kom je erbij dat de RTX2060 niet onder CS6 werkt??

Hier draait de rtx2060 prima met CS6 (na toevoegen kaart aan cuda_supported_cards.txt)
Je zegt het al, je moet hem zelf toevoegen. Dat verandert niets aan de initiële stelling :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milton
Maar wat is 'niet werken':

a. De hele kaart draait niet dan wel Adobe CS6 werkt niet
b. Adobe CS6 maakt geen gebruik van de voordelen die RTX wel heeft bij ondersteunde software zoals Adobe Creative Cloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milton
Ik ben een nieuw systeem samen aan het stellen (custom config door of 4Launch of Paradigit) en ga dat systeem gebruiken voor professioneel designwerk op basis van Adobe CC software (Photoshop,Illustrator,AfterEffects,XD), video kijken en casual gaming.

Nou ben ik niet zeker welke processor voor mijn doeleinden geschikt is, maar tegelijkertijd ook geen overkill is (oftewel, als een snellere processor - maar tegelijkertijd ook een stuk duurder - nauwelijks voor mij noemenswaardige snelheidswinst geeft)

Opties:
Intel Core i7 8700K 3.70GHz - €469,-

Vraag: Meer dan €200,- prijsverschil tussen de duurste (en snelste) en goedkoopste (en langzaamste - neem ik aan). Maar ga ik met mijn gebruik dat uberhaupt wel merken?
Wat zou jullie advies zijn?

Geen idee of dat bij het geven van feedback zinvolle info is, maar het wordt een Asus TUF Z390M-Pro Gaming mATX, 1151, RGB Mobo, 16 GB DDR4 2400 Mhz Corsair geheugen, 2 Samsung EVO 860 SSD's en een (waarschijnlijk) Asus GeForce RTX 2060.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

De 9700K en 9900K zijn 8-cores, de 8700(K) is een 6-core. De klok ligt van de 8700 iets hoger, maar die heeft dus minder cores. De vraag is dus waar je meer aan gaat hebben. Als Adobe CC overweg kan met meerdere cores, en daar ook echt snelheid uithaalt, dan is het te overwegen om een 8-core te kopen. Maar gezien het prijsverschil zou ik het bij een 6-core houden. Dat extra geld zou ik liever stoppen in nog wat sneller geheugen, en een snellere NVME SSD. Daar ga je namelijk meer aanhebben.

Die CPU's zijn allemaal al best flinke beesten, daar ga je sowieso wel lekker mee kunnen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Milton schreef op maandag 4 februari 2019 @ 18:05:

b. Adobe CS6 maakt geen gebruik van de voordelen die RTX wel heeft bij ondersteunde software zoals Adobe Creative Cloud
Informeer gewoon bij Adobe. Ik gebruik dat niet, dus kan je het niet vertellen. GTX1070Ti is niet slecht hoor(en ook 8GB)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:17

DukeBox

loves wheat smoothies

Ik zou nu voor een gtx1060 6GB gaan. Deze doet in cc (voornamelijk premiere) niet veel onder voor een 1070 of rtx 2070 en is out of the box supported. RTX voegt alleen wat toe als je adobe dimension gebruikt maar ook daar is de langzaamste 2060 kaart een versnelling van x8 en de snelste 2080ti x10.

Je kan evt. nog de 1160 afwachten maar het hangt erg van de introductieprijs af.

[ Voor 37% gewijzigd door DukeBox op 04-02-2019 18:44 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milton
Thanks!
1. Maar dan zou ik dus moeten kiezen voor de Intel Core i7 8700 3.20GHz
Want de Intel Core i7 8700 3.70GHz heeft als 6-core dezelfde prijs als de 8-core i7 9700 (en dat is waarschijnlijk overkill voor mijn doeleinden)?

2. SSD: je bedoelt ipv van de Samsung 860 EVO dan de Samsung 970 EVO M.2?

3. Geheugen: ik heb nu Corsair 2x8GB, DDR4, 2400MHz, CL16, Vengeance LPX geselecteerd. Sneller geheugen = Corsair 2x8GB, DDR4, 3000MHz, CL15, Vengeance LPX ?

Of moet ik juist zoeken naar een hogere CL?

[ Voor 39% gewijzigd door Milton op 04-02-2019 20:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:51
De i7-8700 is een prima keuze maar dan vraag ik mij wel af wat je met een Z390 bord van 170 piek moet. Die cpu draait net zo goed op een bord van €100.

En waarom 2400 MT/s geheugen als de standaard van deze cpu's 2666 is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milton
Nou, uit je vraag leid ik af dat je ervan uitgaat dat ik er voldoende van af weet :)
Da's niet zo, het MoBo en deze processors zijn op suggestie van de servicedesk van 4Launch.

Dus als de combo's niet echt logisch zijn, dan zegt dat wellicht meer over 4Launch ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Volgens mij kan je eter elders je systeem laten samensfellen als ze die prijzen vragen. Het is onsistent 50 a 70 euro te duur.
En voor niet meer als casual gaming kan je misschien beter een ryzen 2700x overwegen dat scheeot een hoop geld is is voor het meesteeven snel alleen bij gamen lever je wat in maar voor cashual meer als genoeg.
Niets in je lijst wijst uit dat de meerprijs van een intel enig voordeel voor je heeft.

Maar bij intel in de basis een k achter het nummer heeft 2 mogelijke voordelen. Unlocked en dus overclockbaar en een standaard hogdre clock dus iets sneller.

Daarnaast is ddr4 2400 mhz echt gewoon iets dat je ziet in een pc van acer of hp maar in een zelfbouw zou ik dit gewoon nooit doen. Ik zou gewoon lekker voor 3200 mhz gaan kost 20 meer maar is stukken sneller en voor 30 meer heb je al 3600mhz.
Als je trouwens iets met 4k video gaat doen kan in de toekomst 32 gb wel eens nuttig zijn afhankelijk van de software.
Wat betreft basis van geheugen lagere cl is beter als op dezelfde mhz zit. Kortom ddr4 3000mhz cl14 is beter als ddr4 3000 cl15. Echter is dit maar het hzlve verhaal. 3600mhz cl15 is immers weer beter als 3000mhz cl14.
De pricewatch heeft hiervoor het true latency filter waar lager beter is. Zoek hier naar de laagste true latency voor het geld dat je ervoor wil betalen.
Op het moment is 3600 mhz de sweet spot daarboven betaal je veel voor maar een beetje prestatie.

Zoals eerder gemeld heb je geen duur moederbord nodig hier kan je dus makkelijk geld besparen en dit eventueel in een goede koeler stoppen of beter geheugen of opslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milton
computerjunky schreef op maandag 4 februari 2019 @ 21:28:
Volgens mij kan je eter elders je systeem laten samensfellen als ze die prijzen vragen. Het is onsistent 50 a 70 euro te duur.
En voor niet meer als casual gaming kan je misschien beter een ryzen 2700x overwegen dat scheeot een hoop geld is is voor het meesteeven snel alleen bij gamen lever je wat in maar voor cashual meer als genoeg.
Niets in je lijst wijst uit dat de meerprijs van een intel enig voordeel voor je heeft.

Maar bij intel in de basis een k achter het nummer heeft 2 mogelijke voordelen. Unlocked en dus overclockbaar en een standaard hogdre clock dus iets sneller.

Daarnaast is ddr4 2400 mhz echt gewoon iets dat je ziet in een pc van acer of hp maar in een zelfbouw zou ik dit gewoon nooit doen. Ik zou gewoon lekker voor 3200 mhz gaan kost 20 meer maar is stukken sneller en voor 30 meer heb je al 3600mhz.
Als je trouwens iets met 4k video gaat doen kan in de toekomst 32 gb wel eens nuttig zijn afhankelijk van de software.
Wat betreft basis van geheugen lagere cl is beter als op dezelfde mhz zit. Kortom ddr4 3000mhz cl14 is beter als ddr4 3000 cl15. Echter is dit maar het hzlve verhaal. 3600mhz cl15 is immers weer beter als 3000mhz cl14.
De pricewatch heeft hiervoor het true latency filter waar lager beter is. Zoek hier naar de laagste true latency voor het geld dat je ervoor wil betalen.
Op het moment is 3600 mhz de sweet spot daarboven betaal je veel voor maar een beetje prestatie.

Zoals eerder gemeld heb je geen duur moederbord nodig hier kan je dus makkelijk geld besparen en dit eventueel in een goede koeler stoppen of beter geheugen of opslag.
Nee, ik snap ook wel dat door je systeem te laten assembleren door een 4Launch of een Paradigit (of welke andere PC boer) je meer betaalt voor de hardware. Maar ja, da's wel mijn enige optie hier in de buurt.

Dank voor de tip over de ddr4 geheugen snelheid :-)

Met een minder duur maar net zo betrouwbaar MoBo bedoel je:
MSI Z370-A PRO
of MSI B250 PC Mate
of MSI B250 GAMING M3
of Asus Prime B250-Plus ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:10

br00ky

Moderator Harde Waren
Milton schreef op maandag 4 februari 2019 @ 22:23:
[...]

Nee, ik snap ook wel dat door je systeem te laten assembleren door een 4Launch of een Paradigit (of welke andere PC boer) je meer betaalt voor de hardware. Maar ja, da's wel mijn enige optie hier in de buurt.
Oh, en wat is er mis met zelf knutselen? Heb je wel eens een buildvideo aangeslingerd op YouTube? Het is echt geen rocket science :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

@Milton Die B250 kan sowieso geen Intel 8th & 9th Gen aan. Geen idee wat je precies die suggesties nu vandaan haalt maar dat gaat 'm dus niet worden ;)

De buren hebben van de week een artikel geschreven over 4K editing; er zitten natuurlijk wat haken & ogen aan maar https://nl.hardware.info/...erkings-pc---januari-2019 is een "zeer zware" AMD-CPU. Je moet je alleen even gaan bedenken of & welke GPU je eventueel wil monteren om optimaal gebruik te maken van je software, workflow & codecs.

/edit: de startpost vind ik wat sub-optimaal. Te weinig RAM en mogelijk ook te weinig info over je workflow. Als ik een paar andere sites raadpleeg, waaronder Puget Systems, wordt een RTX2060 niet eens genoemd als "optimale GPU" voornamelijk omdat deze "maar" 6GB VRAM heeft.

[ Voor 21% gewijzigd door MAX3400 op 04-02-2019 22:36 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Intel 8xxx serie en mogelijk met bios upgrade tot en met de 9600k moet werken op een z370 bord. De 9700k en 9900k zou ik alijd een z390 bord voor halen. De layout is niet gemaakt op het verbruik van de 9700k en 9900k.

De z390 is er vanaf 111 euro wat dus best wat goedkoper is.

Maargoed misschien is het een idee om een lijstje te maken met wat je plannen zijn en wat je budget is zodat we gerichter een build kunnen adviseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milton
Ik zal vandaag of morgen wel een nieuw draadje maken voor een build. Mijn gebruik had ik al in de OT vermeld, maar wellicht ontbreekt er info die wel relevant is? In dat geval hoor ik dat natuurlijk graag, dan vul ik dat verhaal verder aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Als je het gebruikt voor professioneel werk moet je even afwegen hoeveel tijd die duurdere CPU zal gaan kosten. Ik kom dan altijd tot de conclusie dat je het beste voor de 9900K kan gaan aangezien het vaak maar een paar uurtjes werk is wat die CPU meer kost.

[ Voor 3% gewijzigd door Ernemmer op 05-02-2019 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milton
Nou, je moet je natuurlijk wel afvragen hoeveel sneller je uiteindelijk door die processor gaat werken. Bij 3D rendering kan ik me een tijdwinst wel voorstellen. Maar dat is niet iets dat ik meer dan bij uitzondering doe. En voor web/app design in Photoshop/Illustrator/XD vermoed ik (maar dat kan ik mis hebben) dat een i7 8700 of een i9 9900 mij qua snelheid in de praktijk geen verschil gaat geven. De gebruiker zal bij zo'n systeem de bottleneck zijn, niet de processor snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodo79
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

dodo79

witte dikke tonnie

Milton schreef op maandag 4 februari 2019 @ 18:05:

Het antwoord is hier B
De kaart werkt wel maar de voordelen van een RTX kaart kun je niet benutten in CS6.
nelizmastr schreef op maandag 4 februari 2019 @ 16:24:
[...]

Je zegt het al, je moet hem zelf toevoegen. Dat verandert niets aan de initiële stelling :+
Dat maakt dat de kaart wel werkt, dus jouw stelling klopt niet. ;)
Dat je een paar woordjes in een plain tekst documentje moet toevoegen... tja

[ Voor 30% gewijzigd door dodo79 op 05-02-2019 19:07 ]

omdat het kan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milton
Waar ga ik de PC voor gebruiken
  • Draaien van en professioneel ontwerpen met Adobe Creative Cloud software. Met name Photoshop, Illustrator, XD, After Effects (web/app/print). Bij hoge uitzondering wat 3D rendering en Premiere
  • Casual gaming
  • Video kijken
  • Administratie en browsen
Budget:
Tussen de 1500 en 1750,-

Nog speciale wensen?
Videokaart met liefst 2x HDMI aansluiting / DisplayPort aansluiting. Ik wil er in principe twee schermen op laten draaien (bijv. 27").
Bluetooth op het MoBo is mooi, maar geen must. 16 GB intern geheugen is momenteel ook voldoende. Een harde schijf setup met 2 SSDs. Een 256gb als master, een grotere van 1TB als slave.
Liefst geen herriebak, maar fluisterstil hoeft ook niet.

Ga ik hem zelf bouwen?
Nope, ik laat hem assembleren door een 4Launch of Paradigit bijvoorbeeld.

Waar denk ik aan:

Processor

Voeding
550 watt Corsair

Koeler
Scythe Mugen

HDD
Samsung 970 EVO - 250 GB - SSD -
Samsung 970 EVO - 1 TB - SSD -

Geheugen
2 x a-merk (Corsair bijvoorbeeld) 8 GB DDR4 3200 of 3600mhz

Videokaart
GeForce GTX 1060 of een GeForce RTX 2600? Liefst een van een betrouwbaar merk zoals Asus / NVidia / MSI.
Geen idee wat zinvol is

MoBo
Ik begreep dat ik geen superduur mobo nodig heb, maar dat een z390 board wel het minimale is? Goede geluidschip erop en snelle netwerk verbinding is wenselijk. Advies is welkom.:-)

Case
Cooler Master 690 III

Jullie op- en aanmerking, advies, aanvullende vragen worden erg gewaardeerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormbreaker
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 14-09 11:09
Reken maar op 32 GB DDR4 RAM. En het liefst snelle RAM, wat jij wil doen dan heb je minstens 2666 Mhz nodig.

i7-8700 - Gigabyte WindForce RTX 2070 8 GB - Corsair LPX Vengeance 32 GB 2666 Mhz - Aorus B360

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Ga je overklokken? Zoniet voldoet een mobo met een B360 chipset en een non-K CPU zonder ingebouwde graphics, bijvoorbeeld de Core i5-9400F. Met Bluetooth kun je naar deze selectie moederborden kijken.

[ Voor 3% gewijzigd door martyw op 05-02-2019 20:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:10

br00ky

Moderator Harde Waren
Milton schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 08:12:
Ik zal vandaag of morgen wel een nieuw draadje maken voor een build. Mijn gebruik had ik al in de OT vermeld, maar wellicht ontbreekt er info die wel relevant is? In dat geval hoor ik dat natuurlijk graag, dan vul ik dat verhaal verder aan.
Ik heb al je topics even samengevoegd. Wel zo overzichtelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milton
stormbreaker schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 20:02:
Reken maar op 32 GB DDR4 RAM. En het liefst snelle RAM, wat jij wil doen dan heb je minstens 2666 Mhz nodig.
- Dat is toch in mijn voorgestelde config het geval: 2 x a-merk (Corsair bijvoorbeeld) 8 GB DDR4 3200 of 3600mhz?

- ik moet zeggen dat ik voor 'web/print' nog nooit 32GB intern geheugen nodig heb gehad hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milton
Ik heb even lopen puzzelen en kom tot deze config:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-8700K Tray€ 398,30€ 398,30
1Gigabyte Z390 Aorus Elite€ 179,-€ 179,-
1Asus Turbo GeForce RTX 2060€ 429,-€ 429,-
1Cooler Master CM 690 III Closed€ 88,95€ 88,95
1Scythe Mugen 5 PCGH Edition€ 50,95€ 50,95
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 128,45€ 128,45
1Corsair CX550M€ 54,-€ 54,-
1Samsung 970 Evo 1TB€ 220,99€ 220,99
1Samsung 970 Evo 250GB€ 76,95€ 76,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.626,59

Op de goede weg of wat zouden jullie anders kiezen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormbreaker
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 14-09 11:09
Daar zit weer 16GB geheugen in.

i7-8700 - Gigabyte WindForce RTX 2070 8 GB - Corsair LPX Vengeance 32 GB 2666 Mhz - Aorus B360

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milton
Dank voor je feedback. Maar zoals ik al in een ander draadje aangaf heeft 32GB alleen meerwaarde tov van 16GB als je bijv. veelvuldig videobewerking doet, en dan ook nog op 4k resolutie. Da's niet alleen theoretisch zo, dat heb ik in mijn dagelijkse werkpraktijk ook zo ervaren.

Voor (professioneel) design voor web/app/motion/print aan de hand van PS, AI, AE en XD ben ik met 16GB werkgeheugen nog nooit tegen snelheidsbeperkingen aangelopen.

Maar da's mijn persoonlijke ervaring/mening hoor :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Milton Als je niet gaat overclocken, kun je ook een B360 moederbord kiezen (Z370 kan ook met de 8700k)
Dure zoals je nu hebt is niet nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milton
Hackus schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 12:33:
@Milton Als je niet gaat overclocken, kun je ook een B360 moederbord kiezen (Z370 kan ook met de 8700k)
Dure zoals je nu hebt is niet nodig
Had ik dan fout begrepen dat je voor zo'n i7+ core processor een dergelijk mobo nodig hebt?

Welke moederbord zou je dan aanraden en wat is dan (behalve prijs) het verschil tussen een goedkoper B360 of Z370 mobo en de Z390 die ik nu had gekozen? Het prijsverschil zal ergens door komen nemen ik aan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Milton Wat moeten de eisen zijn van je moederbord ? een i7-8700k zonder OC kun je beter 2666MT/s RAM bij halen op lage CL (Z370 is OC mogelijkheid voor 8th gen K cpu, Z390 ook voor 9th gen geschikt)

oa dit bord is al geschikt pricewatch: MSI Z370-A PRO
2666MT/s CL13 pricewatch: Kingston HyperX Predator HX426C13PB3K2/16
Hier vergelijk: https://tweakers.net/pricewatch/compare/1073787;1252057/

[ Voor 49% gewijzigd door Hackus op 06-02-2019 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milton
Hackus schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 15:17:
@Milton Wat moeten de eisen zijn van je moederbord ? een i7-8700k zonder OC kun je beter 2666MT/s RAM bij halen op lage CL (Z370 is OC mogelijkheid voor 8th gen K cpu, Z390 ook voor 9th gen geschikt)

oa dit bord is al geschikt pricewatch: MSI Z370-A PRO

Hier vergelijk: https://tweakers.net/pricewatch/compare/1073787;1252057/
Dankjewel voor je antwoord.

1. Als hardware n00b ter verduidelijking:

Eisen mobo:
- Moet optimaal werken met de hardware erop
- 4 DDR4 slots voor eventuele latere uitbereiding van de nu 2x 8GB werkgeheugen
- Onboard geluidschip (en liefst een goede) zoals bijv van Realtek
- Snelle netwerk aansluiting

Nice to haves:
- WiFi on board
- Bluetooth on board

Meerwaarde niet duidelijk voor mij:
Kunnen draaien van M.2 SSD drives?

Niet nodig:
Voorzieningen voor zelf overklokken
RGB verlichting

2. Bedoel je verder dat als ik kies voor een i7 core 8700 processor (3.2Ghz/3.7Ghz) ik dus niet die Corsair 16GB DDR4 3,2GHz moet kopen (16 CL) maar juist Corsair 16GB DDR4 met een lagere Ghz (2.6Ghz) en een lagere CL?

Was mijn aanname dat als de processor op 3.2Ghz draait, het een voordeel is als je werkgeheugen ook op 3.2Ghz draait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Milton Dat kan alleen op Z370/390 moederbord. op B360 kun je alleen 2666MT/s RAM gebruiken als hoogste snelheid. icm goede audio chip = > pricewatch: MSI B360 Gaming Pro Carbon

Snelheid CPU in GHz heeft niets met RAM snelheid te maken.

[ Voor 21% gewijzigd door Hackus op 06-02-2019 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milton
Hackus schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 15:51:
@Milton Dat kan alleen op Z370/390 moederbord. op B360 kun je alleen 2666MT/s RAM gebruiken als hoogste snelheid. icm goede audio chip = >https://tweakers.net/pricewatch/1165297/msi-b360-gaming-pro-carbon.html
maar begrijp ik je correct dat een voordeel van een Z370/390 moederbord dan is dat je sneller werkgeheugen (RAM) kunt gebruiken?

(dit is voor een gemiddelde Tweaker ongetwijfeld vanzelfsprekend, maar ik probeer er even voor mijn beperkte kennis wat handen en voeten aan te geven ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Milton schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 15:56:
[...]

maar begrijp ik je correct dat een voordeel van een Z370/390 moederbord dan is dat je sneller werkgeheugen (RAM) kunt gebruiken?

(dit is voor een gemiddelde Tweaker ongetwijfeld vanzelfsprekend, maar ik probeer er even voor mijn beperkte kennis wat handen en voeten aan te geven ;) )
Yup, maar het heeft bij Intel niet veel voordeel voor jouw gebruik. (btw een 8700k klokt single op 4.7GHz :9 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milton
Dankje! Zijn er eventueel nog alternatieve mobo's die het aanraden waard zijn? Jouw suggestie is namelijk niet verkrijgbaar bij Paradigit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ik geef advies via Pricewatch hier. wil je liever elders kopen met beperkt assortiment, moet je zelf even zoeken op die site. Ook al krijg je korting, ben je daar vaak nog duur uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milton
Geen probleem :-)
Ik ga even zoeken en dan post ik hier de geupdate lijst weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Milton Heb je al wat bij elkaar ?
Ben benieuwd wat je nu hebt gevonden bij een winkel om daar te laten bouwen.
De onderdelen van dit topic Hogere Mhz vs lagere CL Geheugen DDR4 DIMMS?
Zijn niet echt gunstig. i7-8700(nonK) kan je net zo goed met B360 moederbord gebruiken en 2666MT/s RAM
Daar heb je geen Z390 voor nodig, met 3000+ RAM. 970EVO (nvme) SSD is fijn als je grote bestanden verwerkt, oa met videobewerken of zwaarder. er zijn goedkopere opties die ook goed zijn. GTX1070 turbo is al wat ouder, en heeft maar 1 koelfan. Zou zeker RTX2060 overwegen.

[ Voor 3% gewijzigd door Hackus op 11-02-2019 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milton
probeer het zo snel mogelijk in mijn wensenlijst bij te werken en dan hier te posten :).

Ben eigenlijk op de GTX1070 uitgekomen omdat - na wat leeswerk op Puget systems en de Adobe website zelf, het RTX realtime raytracing verhaal van de 2060+ kaarten voor mij geen meerwaarde oplevert. Voor mijn gebruik is de merkbare snelheid winst van de 2060 nihil. Daarnaast lijken de gebruikers reviews voor de GTX aanzienlijk positiever dan voor de 2060 kaart op de diverse websites.Vandaar.

Bij een aantal componenten heb ik toch voor de nieuwere, iets snellere variant gekozen gezien het kleine prijsverschil ondanks dat ik met de i7 niet overklok daar momenteel niet optimaal gebruik van maak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Milton Dat kan, maar dan zou ik zelf een andere versie kiezen. ondanks dat ie de lucht naar buiten afvoert, kan ie nog wel warm worden, en dat kan de prestatie tegen houden. oa voor €345,- pricewatch: Inno3D iChill GeForce GTX 1070 X3 V2

[ Voor 31% gewijzigd door Hackus op 11-02-2019 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milton
Ok, zou een Gigabyte GTX 1070 ook goed zijn? Ik zie op die kaarten namelijk ook meerdere fans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Jep, als die in de winkel verkrijgbaar is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojakim
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-08 12:13
Hier een aardige test van Puget Systems mbt Photoshop en GPU's:
https://www.pugetsystems....rce-RTX-Performance-1269/

Conclusie voor gpu wat Photoshop betreft dus: een dedicated videokaart helpt, maar het verschil tussen middenmoter en knetterdure high end kaart is verwaarloosbaar.

Zelfde geldt niet voor app als After FX die weer wel meer leunt op cuda cores. Sowieso leuk om even in die artikelen bij Puget Systems te duiken.

Voor PS en AI helpt dus vooral dikke CPU, snelle SSD en veel RAM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milton
Gigabyte hebben ze dan weer niet bij Paradigit, wel bij 4Launch, maar de recenties van de Gigabyte kaart zijn niet onverdeeld positief (luider dan anderen, bouwkwaliteit minder, software verouderd).

Is de Asus GeForce GTX 1070 Dual een betere optie dan de GTX1070 turbo?
Pagina: 1