[GTX 1050] throttling/performance problemen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doobious
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 19-12-2023
Goeiemiddag!

Ik heb een hele mooie tweedehands HP Pavilion gekocht voor onder andere tekenwerk en gaming. Al snel bleek dat de laptop niet presteert zoals verwacht, maar alle componenten worden herkent en werken, na wat gekloot met drivers doet de GPU het inmiddels ook. Een simpel spel als Overwatch draait hij op ongeveer op 30 fps, en iets zwaardere spellen draait hij erg slecht op 15 fps, allemaal op de laagste settings. Ik zou het verschrikkelijk mis kunnen hebben, maar volgens mij moet dat allemaal beter kunnen met deze specs:

Windows 10 Pro
Intel Core i7-7700HQ Kaby Lake 2,8 - 3,8GHz
16 GB, 2,4 GHz DDR4 (SODIMM)
GeForce GTX 1050 2GB
256GB SSD

link naar de productpagina:
pricewatch: HP Pavilion 15-bc235nd

Driver updates en oudere versies heb ik geprobeerd.
Ik heb gekeken wat er tijdens het gamen gebeurt en ik zag het volgende:
GPU wordt max 56° Celsius
GPU wordt tot 100% belast
Ik heb opgezocht welke waardes belangrijk zijn die MSI Afterburner kan laten zien:
No load limit schiet heen en weer van 0 naar 1
Voltage blijft op nul staan, maar ik heb gelezen dat het voltage een probleem kan zijn.
Het energieplan van de laptop stond redelijk laag, dit heb ik aangepast naar maximale performance. Ook in de Nvidia control panel heb ik alles aangepast en opgezocht wat de beste settings zouden zijn.

Ik heb nu dus het idee dat de laptop ergens wordt gethrottled, misschien in de temperatuur of in voltage, maar ik kan dus niet vinden wat normale waardes zijn en hoe ik ze zou moeten aanpassen.

Wie weet hoe ik meer uit deze laptop kan halen?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:59
GPU is één, maar heb je al naar de temperatuur, belasting en kloksnelheid van de cpu gekeken want daar hoor ik je niet over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doobious
Sorry, dat had ik erbij moeten zetten. Mijn CPU gebruikt tussen de 12% en 18%, tot ongeveer 1,5 GHz. De temperatuur blijft stabiel op 61° Celsius.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:09

jgj82

Ja, maar = nee

Doobious schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 20:04:
Sorry, dat had ik erbij moeten zetten. Mijn CPU gebruikt tussen de 12% en 18%, tot ongeveer 1,5 GHz. De temperatuur blijft stabiel op 61° Celsius.
Kan je de belasting per core eens bekijken in Hwinfo of Taskmanager? Bijvoorbeeld 1 core op 100% is ongeveer 12,5% Bij 1,5 GHz gaat dat natuurlijk de pret wel drukken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:59
1,5 GHz op de cpu verklaart voor mij alles.

Draai eens MSI Afterburner tijdens een gamesessie van een minuut of 10.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:16
Tekenwerk en gamen zijn nogal verschillende taken...

Anyway... paar weken geleden soortgelijk issue gehad
https://www.thesycon.de/eng/latency_check.shtml
Latency checker gaf hikjes van 34000, dat is veel teveel
Drivers geupdate en bleek dat de Realtek audio driver geen realtime audio ondersteunde, driver geupdate en sindsdien een laptop die behoorlijk sneller aanvoelt!
Ook de buffer issues met Youtube zijn nu helemaal weg.

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doobious
Ik krijg het niet voor elkaar een mooie log te maken, dus ik heb hier een screenshot.:
https://cdn1.imggmi.com/u...699fc7d420a9fc76-full.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:09

jgj82

Ja, maar = nee

Doobious schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 20:53:
Ik krijg het niet voor elkaar een mooie log te maken, dus ik heb hier een screenshot.:
https://cdn1.imggmi.com/u...699fc7d420a9fc76-full.jpg
OK, geen throttling in elk geval

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doobious
jgj82 schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 22:08:
[...]

OK, geen throttling in elk geval
Okay, een optie minder. Dan moet ik het zoeken in andere drivers misschien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vannos
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:11
Normaal gezien zou je cpu ook veel warmer worden als hij onder full load is. Zeker met dat model laptop.
heb het zelf ook met Asus ROG G752VS-BA422T 98/99Graden tijdens een game, Ik heb hem terug gestuurd.

Inderdaad eerst alle drivers een updaten daarna nog eens testen.
En misschien eens je bios settings inspecteren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Doobious
raymondw schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 20:42:
Tekenwerk en gamen zijn nogal verschillende taken...

Anyway... paar weken geleden soortgelijk issue gehad
https://www.thesycon.de/eng/latency_check.shtml
Latency checker gaf hikjes van 34000, dat is veel teveel
Drivers geupdate en bleek dat de Realtek audio driver geen realtime audio ondersteunde, driver geupdate en sindsdien een laptop die behoorlijk sneller aanvoelt!
Ook de buffer issues met Youtube zijn nu helemaal weg.
De Realtek driver blijkt de grote boosdoener te zijn! Als ik hem verwijder, draait de CPU lekker stabiel op 2,7GHz. Uitschieters naar 200+ fps had ik nog nooit gezien met deze laptop. Helemaal soepel gaat het nog niet, sommige games gaan wel goed, andere hebben af en toe nog lagspikes. Dat ga ik proberen op te lossen met andere drivers.

Bedankt in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doobious
Voor de geïnteresseerden onder ons: iemand gaf de tip het vinkje bij "Fast startup windows" uit te zetten. Op een of andere manier geeft me dit ingame alweer 20 fps meer, hoewel nog steeds op low settings. Zwaardere settings gaan nog steeds op ±30 fps.
Pagina: 1