Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Leasen: Voordeel werkgever bij Diesel-only beleid?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Daffie
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 19:08
Wat is voor een werkgever het voordeel van een Diesel-only beleid? Ik heb via DirectLease een paar willekeurige auto's gepakt:

Berekening op basis van 48 maanden looptijd en 35.000 km per jaar

Seat Leon - FR Business Intense uitvoering
Benzine (1.5 liter, 150 pk): vanaf €468 p/m (inclusief brandstofcomp: €822 p/m)
Diesel (1.6 liter, 116pk): vanaf €597 p/m (inclusief brandstofcom: €884 p/m)

Mazda Mazda3 Hatchback - Comfort uitvoering
Benzine (motortype onbekend, 122pk): vanaf €599 p/m (inclusief brandstofcomp: €818 p/m)
Diesel (motortype onbekend, 116pk): vanaf €740 p/m (inclusief brandstofcomp: €892 p/m)

Peugeot 308 SW - Blue Lease Executive uitvoering
Benzine (1.2 Puretech 110, 110pk): vanaf €541 p/m (inclusief brandstofcomp: €736 p/m)
Diesel (1.5 BlueHDI 130, 130pk): vanaf €693 p/m (inclusief brandstofcomp: €813 p/m)

Het zijn letterlijk 3 willekeurige merken, modellen en uitvoeringen, wel heb ik telkens de lichtste motorvariant gepakt. Toch zie ik dat de leasekosten zowel mét als zónder brandstofcomponent, telkens in het voordeel zijn van een benzine auto.

Heb ik dan toevallig 3 mogelijkheden bekeken waar dat zo is? Of geld dit voor (vrijwel) alle opties? Zo ja, waar is een Diesel-only beleid dan wél goed voor?

Alle reacties

• Wok
  • Registratie: augustus 2001
  • Nu online

Wok

Dakloos...

Een argument kan zijn dat men wil voorkomen dat de (boodschappen)auto van 'moeder de vrouw', dan wel andere benzinevoertuigen binnen het gezin ook gratis worden afgetankt met de tankpas.

In Memoriam: Tijn Kolsteren (2010-2017) :'(
LAK door Tijn - Doneer aan Stichting Semmy!
D90 | 18-105/3.5-5.6 VR | 30/1.4 | 70-200/2.8

• GforceNL
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 14:16

GforceNL

Out of memory....

Op hoeveel km/jaar is je berekening gebaseerd?

<Zinloze tekst hier>

• FoxLenny
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 17:12
CO2 ladder?

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online
Grote kans dat de gemiddelde werknemer meer kilometers rijdt dan het aantal waarop de prijzen gebaseerd zijn, dan is diesel goedkoper.

• Korvaag
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 18:09
De balans is ook steeds meer aan het doorslaan naar benzine door de lage restwaarde van diesels (momenteel). Benzine is voor zowel het bedrijf als de medewerker in de regel nu meestal goedkoper.

Helaas is het aanpassen van leaseregelingen niet iets wat je van de 1 op de andere dag doet ivm beleid, arbeidsvoorwaarden en OR etc. Bedrijven zullen daar dus niet zo heel snel wat mee doen. Je merkt het inderdaad echter nu al flink in de leasetarieven.

Ik ken kleinere bedrijven die van diesel-only naar benzine-only zijn gegaan omdat dit voor beide partijen gunstiger is. Lagere tarieven (ook inc. brandstof) dus gunstiger voor werkgever. Minder bijtelling want lagere cataloguswaarde, dus ook gunstig voor werknemer. Ik heb het dan over bedrijven waar mensen (wagenpark gemiddeld) 35.000 - 40.000 km/jaar rijden.

Als diesel zo blijft doorgaan verwacht ik dat het kilometrage waarbij benzine goedkoper is zelfs nog hoger zal komen te liggen.
Wok schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 17:50:
Een argument kan zijn dat men wil voorkomen dat de (boodschappen)auto van 'moeder de vrouw', dan wel andere benzinevoertuigen binnen het gezin ook gratis worden afgetankt met de tankpas.
Hoezo is dat een argument. Je moet niet voor niets kilometerstanden opvoeren. Als je verbruik ten opzichte van de rest van het wagenpark idioot hoog is krijg je heus vragen.

Dit is net zo vergezocht als denken dat mensen tankpassen massaal gaan gebruiken om motorolie in te slaan en door te verkopen 8)7

En ja.. het zal heus wel ooit ergens gebeuren, maar dat is echt geen argument om je leasebeleid op te baseren.

Korvaag wijzigde deze reactie 05-02-2019 18:15 (28%)

UNOX: The worst operating system

• Daffie
Zie edit van OP voor kilometer en looptijd waar de kosten op gebaseerd zijn

• 3x3
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 15:44
Benzine heeft een hogere CO2 uitstoot.

• Daffie
3x3 schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 18:49:
Maar, wat merkt een werkgever daarvan?

• Tens
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 19:46
3x3 schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 18:49:
en benzineauto's zijn vaker rood 8)7

• Tens
Daffie schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 18:32:
Zie edit van OP voor kilometer en looptijd waar de kosten op gebaseerd zijn
bij 35.000 km is een diesel (bijna) altijd goedkoper dan benzine

• Moshi
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 19:48
CO2-uitstoot en dat kan het verschil maken tussen het winnen of verliezen van een aanbesteding.

Moshi wijzigde deze reactie 05-02-2019 19:04 (93%)

• 3x3
Daffie schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 18:51:
[...]

Maar, wat merkt een werkgever daarvan?
Nou elk middelgroot bedrijf heeft wel een sustainability afdeling. Daar zitten doorgaans 1, 2 of meer typmiepen om groene jaarverslagen te typen.

Als in zo'n rapport dan staat dat er 20/30% minder co2 uit het wagenpark komt, en ook nog een paar andere papieren tijgers creëeren. Dan krijgen die typmiepen hun jaarbonus.

Dat het alle autorijders meer van het salaris kost maakt niet uit, doorgaans komen de duurzaamheidstypmiepen met de trein naar het werk.

Ook kan het zijn dat jouw bedrijf erg veel zaken doet met bijvoorbeeld overheden, die van de partijen waaraan ze opdrachten gunnen eisen dat ze zichzelf een duurzaam stempeltje hebben gegeven. In dat geval zorgen die typmiepen en hun papieren beleid er voor dat je zaken kan doen met die partijen en met dat vleugje "duurzaamheid" zeer lucratieve contracten kan binnenhalen.

Kortom het is niet voor niets dat je diesel of elektrisch mag rijden. Het creëert een hele hoop werkgelegenheid en economische activiteitm

• Moshi
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 19:48
Tens schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 18:53:
[...]

en benzineauto's zijn vaker rood 8)7
Diesel bevat meer energie per liter dus is een gelijkwaardige auto per definitie zuiniger.
Tens schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 18:58:
[...]

De OP laat anders duidelijk een ander beeld zien.

• Wok
  • Registratie: augustus 2001
  • Nu online

Wok

Dakloos...

Korvaag schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 18:00:

[...]

Hoezo is dat een argument. Je moet niet voor niets kilometerstanden opvoeren. Als je verbruik ten opzichte van de rest van het wagenpark idioot hoog is krijg je heus vragen.

Dit is net zo vergezocht als denken dat mensen tankpassen massaal gaan gebruiken om motorolie in te slaan en door te verkopen 8)7

En ja.. het zal heus wel ooit ergens gebeuren, maar dat is echt geen argument om je leasebeleid op te baseren.
Hey, ik zuig dit niet uit mijn duim... Bij mijn eerste werkgever (16 jaar geleden - zelf had ik geen leaseauto, maar ik hoor het directeur nog zeggen...) was dit daadwerkelijk een argument om alleen diesels in de lease te hebben. Ook het ingeven van kilometerstanden is een wassen neus, want uiteindelijk wordt de brandstofpas toch achteraf apart gefactureerd o.b.v. daadwerkelijk afgerekende liters. Het hangt echt van het bedrijf af hoe strikt er gecontroleerd wordt op het gebruik van de tankpas. De kilometerstandinvoer wordt voornamelijk gebruikt om het verbruik te berekenen en - wederom - afhankelijk van hoe strikt het bedrijf ermee omgaat, kan dit als instrument worden gebruikt om een medewerker te manen zijn rijstijl aan te passen als het verbruik (ver) boven het gemiddelde of normverbruik uitkomt.

(ik heb lease gereden van 2006 tot 2016 bij verschillende werkgevers; pas in de laatste paar jaar werd er meer gecontroleerd op de invoer van juiste kilomerstanden)

In Memoriam: Tijn Kolsteren (2010-2017) :'(
LAK door Tijn - Doneer aan Stichting Semmy!
D90 | 18-105/3.5-5.6 VR | 30/1.4 | 70-200/2.8

• Tens
Daffie schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 17:24:

Het zijn letterlijk 3 willekeurige merken, modellen en uitvoeringen, wel heb ik telkens de lichtste motorvariant gepakt. Toch zie ik dat de leasekosten zowel mét als zónder brandstofcomponent, telkens in het voordeel zijn van een benzine auto.

Heb ik dan toevallig 3 mogelijkheden bekeken waar dat zo is? Of geld dit voor (vrijwel) alle opties? Zo ja, waar is een Diesel-only beleid dan wél goed voor?
doe hetzelfde eens bij wat grotere auto's, dan weet je het

• Bommes
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 14-02 20:16

Bommes

Capo del formaggio

3x3 schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 19:14:
[...]

Nou elk middelgroot bedrijf heeft wel een sustainability afdeling. Daar zitten doorgaans 1, 2 of meer typmiepen om groene jaarverslagen te typen.

Als in zo'n rapport dan staat dat er 20/30% minder co2 uit het wagenpark komt, en ook nog een paar andere papieren tijgers creëeren. Dan krijgen die typmiepen hun jaarbonus.

Dat het alle autorijders meer van het salaris kost maakt niet uit, doorgaans komen de duurzaamheidstypmiepen met de trein naar het werk.

Ook kan het zijn dat jouw bedrijf erg veel zaken doet met bijvoorbeeld overheden, die van de partijen waaraan ze opdrachten gunnen eisen dat ze zichzelf een duurzaam stempeltje hebben gegeven. In dat geval zorgen die typmiepen en hun papieren beleid er voor dat je zaken kan doen met die partijen en met dat vleugje "duurzaamheid" zeer lucratieve contracten kan binnenhalen.

Kortom het is niet voor niets dat je diesel of elektrisch mag rijden. Het creëert een hele hoop werkgelegenheid en economische activiteitm
Ik werk bij een nuts bedrijf en wij doen voornamelijk zaken met de overheid en bij ons is in de nieuwe lease regeling de keuze vrij tussen benzine of diesel. Dat was deze overigens al in 2016.
Termijn van lease contract bij diesel is 1 jaar langer dan bij benzine, 5 tegen 4 jaar.
Voor privé gebruik betaal je een eigen bijdrage afhankelijk van CO2 uitstoot verdeeld in 3 schalen, deze schalen zijn voor benzine en diesel niet gelijk, de bijdrage voor prive gebruik bij een diesel auto is hoger dan voor een benzine versie.
Volledig elektrisch of een plug in hybride is niet toegestaan.

Ik ben pas hier begonnen met werken, mijn "voorloop" auto wordt een "standaard" hybride Toyota Yaris, na 1 jaar wordt dat een "bestickerde pool auto" en mag/kan ik zelf een lease auto uitzoeken.

life is what happens to you while you're busy making other plans ~ Lennon

• Daffie
Ik heb per ongeluk op mijn mobiel een van de antwoorden als 'Beste antwoord' gemarkeerd, dit moet ik nog even corrigeren. Later vanavond zal ik wat uitgebreider op de reacties ingaan :)

• wd200
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 15:29
[...]

Dat was vroeger maar dat is nu echt niet meer.
Reken 10 Willekeurige C segmenters door en je ziet dat het verplaatst naar de 50k.

Waarom werkgevers nu nog dat beleid voeren is omdat ze het nog niet aangepast hebben..

Een paar jaar geleden moest iedereen perse diesel ... iets met 14%.

@ts je werkgever moet zijn autobeleid binnenkort herzien maar dat zou betekenen dat je normen ed moet nazien dat is nog al een flinke klus (moet via OR ed...)

En ja op papier hebben diesels een lagere CO2 uitstoot

MacBook air 11"; iPad air; iphone 7

• 3x3
wd200 schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 20:53:
[...]

En ja op papier hebben diesels een lagere CO2 uitstoot
Ook in de praktijk.

• Smobbo
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 07:28
3x3 schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 19:14:
[...]

Poeh, wat een frustratie spreekt uit deze post zeg.
Dat jij je niet druk maakt over het milieu wil niet zeggen dat mensen die dat wel doen dan gelijk ‘typmiepen’ zijn!

Verder zijn er al redelijk wat antwoorden gegeven. Bij ons was het een gewoonte, nu met het herzien van de leaseregeling, waarbij duurzaamheid ook een serieus onderdeel is, wordt dit aangepast.
Het omslag punt benzine - diesel ligt tegenwoordig veel hoger. C segmenters vaak rond de 50k per jaar. Daarnaast is elektrisch gewoon een reeele optie tegenwoordig.

Eigenlijk is er voor een werkgever die bij de tijd is geen reden meer om vooral diesels in z’n wagenpark te willen.

• 3x3
Smobbo schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 21:00:
[...]

Poeh, wat een frustratie spreekt uit deze post zeg.
Dat jij je niet druk maakt over het milieu wil niet zeggen dat mensen die dat wel doen dan gelijk ‘typmiepen’ zijn!

Verder zijn er al redelijk wat antwoorden gegeven. Bij ons was het een gewoonte, nu met het herzien van de leaseregeling, waarbij duurzaamheid ook een serieus onderdeel is, wordt dit aangepast.
Het omslag punt benzine - diesel ligt tegenwoordig veel hoger. C segmenters vaak rond de 50k per jaar. Daarnaast is elektrisch gewoon een reeele optie tegenwoordig.

Eigenlijk is er voor een werkgever die bij de tijd is geen reden meer om vooral diesels in z’n wagenpark te willen.
Ik deel met je dat het inzetten op Diesel nu relatief duur is tenopzichte van de CO2 impact die het maakt.

En er is helemaal niets mis met de duurzaamheidsafdeling binnen bedrijven, duurzaamheid moet onderdeel zijn van een moderne bedrijfsvoering. Alleen het beleid om dieselauto's te prefereren boven benzine en elektrisch is geen goed idee. Ik denk dat het moeilijk als duurzaam en financieel gezond beleid te verdedigen is, al was dat in de tijden van 14% anders.

Als duurzaamheid, echt duurzaam is, niet alleen een papieren werkelijkheid vind ik het heel belangrijk.

• Korvaag
Wok schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 19:15:
[...]
Hey, ik zuig dit niet uit mijn duim... Bij mijn eerste werkgever (16 jaar geleden - zelf had ik geen leaseauto, maar ik hoor het directeur nog zeggen...) was dit daadwerkelijk een argument
Mag ik dan dit bedrijf even voor gek verklaren ? Als dit daadwerkelijk een reden is om beleid op te baseren ben bizar wantrouwend tegenover je werknemers. Daarnaast is het bijzonder simpel op te lossen. Maatschappijen hebben hier zelfs gewoon standaard overzichten voor. Bij 1 van m'n vorige werkgevers zat er zelfs een verrekening op als je meer dan 15% onzuiniger reed dan het gemiddelde van die auto.

Dit is echt met een kanon op een mug schieten :o

Maar fair enough.. ik vind het nog steeds vergezocht maar niet meer vergezocht van jou }:O
[...]

Dat is dus niet meer zo :)

Korvaag wijzigde deze reactie 05-02-2019 21:37 (11%)

• Tortelli
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 17:08

Tortelli

mixing gas and haulin ass

In de huidige markt zou ik altijd een benzine prefereren. Restwaardes van diesels dalen hard, hoeveelheid onderhoud aan alle milieu maatregelen is groot (roetfilters gaan verstoppen etc). Risico dat meer steden diesels gaan weren etc.

Een diesel heeft nog maar 1 echt voordeel; het verbruik is in absolute zin lager; je hoef minder te tanken.

i9 9900k @ 5,0Ghz | Asus XI HERO | GTX 1080 TI Gaming X | Corsair 32G | Asus MG279Q | Corsair RM750 | Synology DS1817+

• AlxRoelofs
  • Registratie: augustus 2015
  • Laatst online: 17:17
Wok schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 17:50:
Bij de meeste leasemaatschappijen is het invullen van een kilometerstand verplicht. Indien dat niet zo is, vullen ze deze standaard in bij iedere keer dat de auto bij de dealer is. Hierna is het super makkelijk om de gereden kilometers af te zetten tegen de getankte brandstof liters om dit vervolgens te vergelijken met het gemiddelde van de gehele vloot van de leasemaatschappij (uiteraard zelfde type auto). Hier komt gewoon een cijfer uit rollen waarbij snel genoeg blijkt dat jij te vaak tankt. Of de wagenparkbeheerder hier dan verdere controles op uitvoert is aan hem.

Hetzelfde voor de momenten van tanken. Als jij vandaag de tank vol gooit en morgen doe je dat opnieuw, dan valt dit vanzelf op.

Ik wil niet zeggen dat het bij alle bedrijven en leasemaatschappijen hetzelfde gaat, maar bij een groot deel van de bedrijven is dit gewoon ingedekt. Uiteraard is het afhankelijk van de manier waarop de wagenparkbeheerder er actie op onderneemt.

• Daffie
Als ik de reacties doorlees dan is dus eigenlijk het enige 'voordeel' op dit moment voor een werkgever, dat een Diesel onder het mom van duurzaamheid een betere keuze is dan een Benzine? En dat kan dan gevolgen hebben voor het al dan niet in aanmerking komen voor (overheids)aanbestedingen?

Als ik even de door mij aangehaalde voorbeelden erbij pak:
Seat Leon: Benzine 115 g/km - Diesel 107 g/km
Mazda 3: Benzine 126 g/km - Diesel 121 g/km
Peugeot 308 SW: Benzine 111 g/km - Diesel 96 g/km

De gemiddelde prijs (incl. brandstofcomp) voor de benzine versie van deze 3 auto's is €792
De gemiddelde prijs (incl. brandstofcomp) voor de diesel versie van deze 3 auto's is €863

Ten opzichte van een benzine versie kost diesel gemiddeld ~8,9% meer in de leasekosten.

De gemiddelde uitstoot van de benzine versie van deze 3 auto's is 117,33
De gemiddelde uitstoot van de diesel versie van deze 3 auto's is 108

Ten opzichte van een benzine versie stoot diesel gemiddeld ~8% minder CO2 uit per km.

Je zou dus kunnen stellen dat de verhoging van kosten voor het rijden van een diesel, ongeveer een gelijkwaardig effect heeft op de verminderde uitstoot? En iemand in dit topic had al gezegd dat dat bij grotere auto's nog meer in het voordeel van een diesel valt?

• Blasterxp
  • Registratie: februari 2002
  • Niet online
Na 3 diesel leaseautos, heb ik drie benzine leaseautos opgereden. De aanschafprijs, en wegenbelasting was een stuk goedkoper van de benzine autos. Ik kon daardoor 'grote' en luxer rijden.

Ik heb sinds ik op benzine ben gaan leasen, veel hogere brandstof kosten gemaakt. Het werkelijke maximale verbruik is anders dan het verbruik opgegeven door de dealer en co2 uitstoot. Praktijk verbruik kan dus veel impact hebben op de totale operationele kosten. Het brandstofcomponent wat je zelf bijlegt is slechts een schatting.

• Bene
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 11:06

Bene

list incomprehension

In de twee situaties in mijn omgeving: oud beleid uit de tijd dat het omslagpunt nog lager lag en het brandstof component voor rekening van de werkgever was. In één van de twee is het moeilijk om dat beleid te herzien omdat ook de OR daar iets in te melden heeft en daarbij het hele proces op de schop moet.

• Landon
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 19:11
Er zijn in de afgelopen 6 maanden veel dingen veranderd voor lease auto's zoals de nieuwe WLTP, hiernaast hebben veel automerken aangegeven om minder/geen diesels meer te produceren vanaf X jaar, hierdoor zal de restwaarde van diesel auto's ook sneller dalen. Daarnaast krijg je steeds vaker dat 'oude' diesels niet meer een centrum in mogen.

Bij mij was een half jaar geleden een 150PK diesel V40 goedkoper dan een 152PK benzine V40, en dat was zonder brandstof.

• Luchtbakker
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 14:53
Kijk ik naar mijn werkgever, dan is CO2 de voornaamste reden. Alleen als wij tot 15k per jaar rijden mogen wij benzine/hybride/elektrische auto's kiezen. Boven de 15K mogen we alleen diesel rijden omdat het zuiniger en schoner zou zijn.

In mijn geval zit ik op 30k per jaar, maar rij ik wel erg veel korte stukjes. (korter dan 20km). In zulke gevallen is diesel helemaal niet zuiniger en schoner.

• gergs
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 16:58
Ik kan alleen spreken over c en d segmenter (bij ons geen b segment leaseauto)
Dan is het echt duidelijk dat benzine veel meer kost in realiteit dan schatting.
Diesel valt wel mee. Tuurlijk is de fabrieksopgave en de schatting van LM minder.
Maar bij diesel is de verschil minder.

Ik rij zelf benzine (D segment)
fabrieksopgave is 1 op 15 (gecombineerd)
gemiddeld 1 op 12 (obv https://travelcard.nl/praktijkverbruik/ of vergelijkbare sites)
ik rij zelf 1 op 10

Andere collega met diesel auto (ook D segment)
fabrieksopgave 1 op 18 (gecombineerd)
gemiddeld 1 op 15 (obv https://travelcard.nl/praktijkverbruik/ of vergelijkbare sites)
hij rijdt zelf 1 op 15

Op jaar basis (35000km) praten wij over ongeveer 500 eur meer kosten voor diesel
En benzine dan rond 1000 eur meer kosten.

intel Core i7-7700k | 6GB Aorus GTX1060 | 16GB Corsair Vengeance | Samsung 960 EVo SSD | Seasonic Focus+ 550 Gold

• Daffie
@gergs Maar begrijp ik de term brandstofcomponent dan verkeerd?

Als ik even de door mij aangehaalde Peugeot 508 pak, dan 'kost' het brandstofcomponent bij benzine €195 (736-541), bij diesel €120 (813-693). Dus dat diesel qua brandstof goedkoper/zuiniger is dat geloof ik.

Maar onderaan de streep is een benzine uitvoering toch goedkoper (bij 35.000 km/jr en looptijd 48 jr, althans)(?)
Slaan de prijzen die DirectLease (dat is mijn bron) laat zien dan gewoon nergens op? Of doen ze verhoudingsgewijs benzine/diesel auto's goedkoper/duurder voor dan het werkelijk is? Zo ja, waarom dan? Zo nee, wat is dan de reden dat werkgevers nog steeds diesels prefereren in een situatie waarbij benzine bottom-line goedkoper is dan diesel? Één reden die hier al aangehaald is, is om aan duurzaamheidsbeleid te voldoen, wat soms een vereiste is om in aanmerking te komen voor (overheids)aanbestedingen.

Toch voelt het voor mij wat vreemd. Toegegeven, ik ben niet thuis in de wereld van duurzaamheidsbeleid maken en wagenparken beheren etc. Maar als 'leek' zie ik een trend waarbij diesel steeds minder interessant wordt door mindere restwaarde, hogere onderhoudskosten, meer gedoe (je mag met oudere diesels sommige (binnen)steden niet meer in; het zou me niks verbazen als de ondergrens hiervan steeds verder opgerekt wordt). Daarnaast wat @Luchtbakker al zegt, als je met een diesel korte ritjes maakt dan is deze niet zuiniger dan een benzine (ik ben geen auto expert dus ik neem dit even aan voor waarheid).

• gergs
Wat directlease laat zien is leasekosten van auto + schatting van wat brandstof gaan kosten obv km.
En dat is het ook dus, een schatting. Dit is dan puur en alleen om de "norm" te bepalen.
Bijv.: Leasebudget van 1000. Dit betekent niet dat je per maand echt maar 1000 mag besteden.
Maar je moet wel een auto zoeken die onder de 1000 kost volgens de leasemaatschappij norm bedrag.
Wat het uit eindelijk kost per maand is sterk afhankelijk van je gereden km natuurlijk.
Je werkgever krijg gewoon op factuur: 1. leasekosten 2. brandstof zoals werkelijk getankt is in die maand.

Je redenering klopt wel, diesel is idd steeds minder interessant.
Alhoewel voor steeds groter auto of mileage toch wel nog steeds iets goedkoper is voor de werkgever.
Vroeger is de verschil veel meer. Zeker in de tijd dat benzine richting 2eur ging. Maar nu valt het mee idd.

Voorbeeldje:
Ik heb een Alfa Giulia als lease auto.
Als ik nu bij directlease berekenen obv 48m 35dkm, eentje diesel, eentje benzine, kaal zonder accessories):

- Benzine - super uitvoering - automaat: 835 ex brandstof, 1098 inc brandstof = 263 brandstof
Brandstof is 1.55 in de btw, dus 1.28 ex. Betekent dus dat ze denken dat je per maand 205 liter gaat tanken.
De basis is 35000km per jaar dus 2917km per maand. Betekent dus een schatting dat je dan 2917km / 205l = 1 op 14 gaat rijden.

- Diesel - super uitvoering - automaat: 963 ex brandstof, 1122 inc brandstof = 159 brandstof
Brandstof is 1.30 in de btw, dus 1.07 ex. Betekent dus dat ze denken dat je per maand 149 liter gaat tanken.
De basis is 35000km per jaar dus 2917km per maand. Betekent dus een schatting dat je dan 2917km / 149l = 1 op 19 gaat rijden.

In realiteit:
- Benzine. Laten wij de gemiddelde mensen nemen, dat is dus 1 op 12 volgens travelcard. Stel dat je echt 2917km pm rijdt. Dan heb je 243l benzine nodig = 311 eur. Totaal lease = 835 + 311 = 1146 ex btw.

- Diesel. Laten wij weer de gemiddelde nemen, is van travelcard 1 op 17. Zelfde km is dus 171l diesel nodig = 183eur. Total lease = 963 + 171 = 1134eur ex btw

Dus ja, je zou iets goedkoper uitkomen met diesel maar bij lange na niet zo gek als vroeger.
En hoe meer km je maakt hoe interessanter is het om diesel te rijden.
Vandaar veel werkgever zet de grens meestal bij 35dkm, alhoewel nu voor de kleine auto richting 40/50 kan gaan - dit is omdat benzine (de kleine motoren) ook zo zuinig kan zijn en benzine prijzen zijn niet zo gek als paar jaar terug.

Argumentatie over "ja straks mag je de stad niet meer in" is voor mij vergezocht. Wij praten over een nieuwe lease auto en niet een bak van paar jaar oud. De kans dat ze binnen nu en 5 jaar diesel van <5jaar oud te verbannen van de steden is voor mij bijna nihil. Restwaarde is niet echt iets waar je als rijder of werkgever zorgen over moeten maken, dit is risico van LM en ze hebben het vast ingecalculeerd.

EDIT, zelfde berekening gemaakt voor een VW Polo.
1.0TSI 95pk vs 1.6TDI 95pk
Norm
- Benzine 425 ex, 609 incl brandstof
- Diesel 558 ex, 675 incl brandstof

Realiteit (obv praktijkverbruik sites)
- Benzine 240eur dus 665 incl brandstof
- Diesel 166eur dus 724 incl brandstof

Dus benzine goedkoper bij kleine auto's.

gergs wijzigde deze reactie 07-02-2019 16:59 (5%)

intel Core i7-7700k | 6GB Aorus GTX1060 | 16GB Corsair Vengeance | Samsung 960 EVo SSD | Seasonic Focus+ 550 Gold

• Korvaag
De cijfers van de bedrijven waar ik kennis van heb zijn gebaseerd op werkelijk verbruik (namelijk alle tankpassen van afgelopen jaren waarmee ook de verbruik bonus/malus wordt berekend).

Ene bedrijf: tot 35.000 verplicht benzine en daarboven diesel (en dat is nu ook onderhevig aan een verandering). Ander bedrijf: gemiddelde van hele wagenpark van 40.000 met werkelijk verbruik -> Benzine goedkoper.

Een schatting brandstof geldt net zo hard voor de dieselauto's als de benzineauto's en is dus maar beperkt van invloed.

• Daffie
@gergs Mooie berekening die je hebt gemaakt. Ik heb het zelf ook geprobeerd met een Seat (lijkt natuurlijk veel op een VW maar ik heb een andere benzinemotor gepakt), ik kom uit op het volgende:

Seat Leon FR Business Intense (zonder verdere aanpassingen)
1.5 FSI 110KW / 150PK (Benzine) versus 1.6 TDI 85KW / 116PK (Diesel)

Bron:DirectLeaseBenzineDiesel
Leasebedr. excl. brandstofcomp.€604€737
Leasebedr. incl. brandstofcomp.€808€870
Kosten brandstofcomp.€204€133
Brandstofprijs excl. BTW€1,28€1,07
Aant. liters brandstof p/m159,38124,30
KM per maand29162916
Geredeneerd verbruik1 op 18,301 op 23,46
Werkelijk verbruik (travelcard)1 op 14,451 op 17,27
Werkelijk aant. liters brandstof p/m201,80168,75
Werkelijke branstofkosten p/m€258,30€180,56
Werkelijke totale leasekosten€862,30€917,56

BenzineDiesel
Opgegeven CO2 uitstoot115 gr/KM107 gr/KMBenzine 8 gr/KM meer
Werkelijk CO2 uitstoot (travelcard)158 gr/KM152 gr/KMBenzine 6 gr/KM meer

• Mylan Piron
  • Registratie: september 2015
  • Laatst online: 17:05
Kan misschien ook afhangen van de hoofdactiviteiten van het bedrijf?
Ik kan me bv voorstellen dat een transportbedrijf of andere bedrijven met vrachtwagens of andere machines op diesel in dienst een betere prijs kunnen bekomen bij een brandstofmaatschappij wegens groot afnamevolume diesel door die machines, en dat daardoor onder de streep diesel uiteindelijk toch goedkoper is dan benzine? Ik ben maar luidop aan het nadenken :-)

• Landon
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 19:11
Ik zou gewoon de benzine dan pakken, heb je 150PK ipv 116, je staat alleen wel wat vaker te tanken.

• Reloader
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 11-02 21:04
Ik zou juist diesel willen rijden, zijn de prive kilometers in t buitenland ook afgedekt :9 (sommige diesels +- 1000KM per tank...)

Ctrl+alt+Baksteendoorjescherm werkt altijd

• desmond
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 12:22
Daffie schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 10:18:
Als ik de reacties doorlees dan is dus eigenlijk het enige 'voordeel' op dit moment voor een werkgever, dat een Diesel onder het mom van duurzaamheid een betere keuze is dan een Benzine? En dat kan dan gevolgen hebben voor het al dan niet in aanmerking komen voor (overheids)aanbestedingen?

Als ik even de door mij aangehaalde voorbeelden erbij pak:
Seat Leon: Benzine 115 g/km - Diesel 107 g/km
Mazda 3: Benzine 126 g/km - Diesel 121 g/km
Peugeot 308 SW: Benzine 111 g/km - Diesel 96 g/km

De gemiddelde prijs (incl. brandstofcomp) voor de benzine versie van deze 3 auto's is €792
De gemiddelde prijs (incl. brandstofcomp) voor de diesel versie van deze 3 auto's is €863

Ten opzichte van een benzine versie kost diesel gemiddeld ~8,9% meer in de leasekosten.

De gemiddelde uitstoot van de benzine versie van deze 3 auto's is 117,33
De gemiddelde uitstoot van de diesel versie van deze 3 auto's is 108

Ten opzichte van een benzine versie stoot diesel gemiddeld ~8% minder CO2 uit per km.

Je zou dus kunnen stellen dat de verhoging van kosten voor het rijden van een diesel, ongeveer een gelijkwaardig effect heeft op de verminderde uitstoot? En iemand in dit topic had al gezegd dat dat bij grotere auto's nog meer in het voordeel van een diesel valt?
Offtopic, maar diesel stoot wel meer fijnstof en NOX uit. Het netto milieu-effect van diesel zal slechter uitpakken dan dat van benzine.

• gergs
Reloader schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 08:56:
Ik zou juist diesel willen rijden, zijn de prive kilometers in t buitenland ook afgedekt :9 (sommige diesels +- 1000KM per tank...)
Dat is toch kwestie van eu tankpas aan te vragen.
Tenzij het bij je niet mag natuurlijk.
Ik heb gewoon een tankpas met 2 zijde, 1 nederlandse, andere kant is dkv.

• gergs
Landon schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 08:49:
Ik zou gewoon de benzine dan pakken, heb je 150PK ipv 116, je staat alleen wel wat vaker te tanken.
De 1.5tfsi van de vw groep is ook een fijne motor, een tijdje A3 1.5tfsi gereden als voorloopauto - echt fijn.

• Reloader
gergs schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 10:04:
[...]

Dat is toch kwestie van eu tankpas aan te vragen.
Tenzij het bij je niet mag natuurlijk.
Ik heb gewoon een tankpas met 2 zijde, 1 nederlandse, andere kant is dkv.
Die krijg je niet 😊

• gwystyl
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 20:46

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Ik heb wel een EU tankpas, maar in mijn leasereglement staat dat brandstof voor privékilometers in het buitenland zelf betaald dienen te worden. Hier wordt niet op gehandhaafd, dus sommige collega's doen dit wel, andere gebruiken wel gewoon de tankpas. In de praktijk is dat een paar tientjes per jaar, dus daar wordt niet moeilijk over gedaan.

Ik mag eind augustus weer een nieuwe auto gaan rijden, dus ik ben me nu een beetje aan het orienteren. Ik zag hetzelfde als TS, namelijk dat diesel in de praktijk gewoon duurder is voor zowel werkgever als werknemer (bij in mijn geval 45k km, 48mnd)
Bij ons (± 35 werknemers, ± 15 leaseauto's) is als milieudoelstelling juist geformuleerd dat we vanaf dit jaar gaan proberen diesel zoveel moegelijk te vervangen voor benzine/hybride/elektrisch. In de praktijk betekent dat dat er alsnog per geval gekeken wordt wat het goedkoopst is, maar dat eigenlijk alleen één collega die zo'n 60k per jaar rijdt nog een nieuwe diesel krijgt, en de rest over gaat op benzine/hybride/elektrisch bij het aflopen van het leasecontract.

TL:DR: ik denk dat er voor de werkgever ook geen voordeel zit aan diesel only, maar dat het vooral moeite kost om het beleid te veranderen bij sommige bedrijven.

Verbruik van mijn auto ; Mijn whisky-collectie ; Steam profiel

• Korvaag
Reloader schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 08:56:
Ach dat is toch geen overweging. Brandstof buitenland is eigen bijdrage auto dus aftrekbaar van de bijtelling... scheelt je 40-50% naar gelang je inkomen. Die twee keer tanken in het buitenland vind ik wel prima hoor.

En ik heb allebei gehad. Brandstof buitenland vergoed en niet vergoed.

Met m'n 1.0 TSI rij ik nu 1:17. Dat is bijna net zo zuinig als ik reed met m'n 1.6 TDI, dus ik verwacht op skivakantie 1x vol te moeten tanken en 1x halfvol (heenweg en terugweg sowieso tanken in Maastricht). Dat is dan 60 liter a 1,50 is 90 euro minus de helft is 45 euro netto.

Die ene keer 45 euro per jaar is voor mij echt geen overweging :)

• Reloader
Korvaag schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 11:04:
[...]

Ach dat is toch geen overweging. Brandstof buitenland is eigen bijdrage auto dus aftrekbaar van de bijtelling... scheelt je 40-50% naar gelang je inkomen. Die twee keer tanken in het buitenland vind ik wel prima hoor.

En ik heb allebei gehad. Brandstof buitenland vergoed en niet vergoed.

Met m'n 1.0 TSI rij ik nu 1:17. Dat is bijna net zo zuinig als ik reed met m'n 1.6 TDI, dus ik verwacht op skivakantie 1x vol te moeten tanken en 1x halfvol (heenweg en terugweg sowieso tanken in Maastricht). Dat is dan 60 liter a 1,50 is 90 euro minus de helft is 45 euro netto.

Die ene keer 45 euro per jaar is voor mij echt geen overweging :)
Mee eens, ik kom alleen vaker in t buitenland en helaas vooral privé . Dus ik zou het wel overwegen rijd nu gewoon privé overigens en benzine , maar maak weer te weinig km om over te stappen naar diesel

• Korvaag
Reloader schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 11:08:
[...]

Mee eens, ik kom alleen vaker in t buitenland en helaas vooral privé . Dus ik zou het wel overwegen rijd nu gewoon privé overigens en benzine , maar maak weer te weinig km om over te stappen naar diesel
Ja dan is het even afhankelijk van of je het van 'voor de grens' tot 'na de grens' redt op 1 tank :)

• dfrenner
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 17:37
Daffie schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 17:24:
Wat is voor een werkgever het voordeel van een Diesel-only beleid? Ik heb via DirectLease een paar willekeurige auto's gepakt:

Berekening op basis van 48 maanden looptijd en 35.000 km per jaar

Benzine (1.5 liter, 150 pk): vanaf €468 p/m (inclusief brandstofcomp: €822 p/m)
Diesel (1.6 liter, 116pk): vanaf €597 p/m (inclusief brandstofcom: €884 p/m)

Benzine (motortype onbekend, 122pk): vanaf €599 p/m (inclusief brandstofcomp: €818 p/m)
Diesel (motortype onbekend, 116pk): vanaf €740 p/m (inclusief brandstofcomp: €892 p/m)

Benzine (1.2 Puretech 110, 110pk): vanaf €541 p/m (inclusief brandstofcomp: €736 p/m)
Diesel (1.5 BlueHDI 130, 130pk): vanaf €693 p/m (inclusief brandstofcomp: €813 p/m)

Dat is vrij simpel.
Veel bedrijven hebben leasebedrag ex brandstof en bradstof losgekoppeld.

Dus werknemers krijgen een vast budget. Daarnaast een tankpas.
Alles watje niet gebruikt voor de lease, krijg je als salaris uitgekeerd.

Zoals je hier ziet zijn leasebedragen van de diesels duurder, maar dat boeit weinig, want dat zijn de kosten voor het persoonlijk budget. Die is de werkgever toch al kwijt. Met dit voorbeeld hebben medewerkers 750 euro budget per maand ex brandstof:

Benzine (1.5 liter, 150 pk): vanaf €468 p/m (inclusief brandstofcomp: €822 p/m) + €282 uitbetaling restant budget.
Totaal: €1104
Diesel (1.6 liter, 116pk): vanaf €597 p/m (inclusief brandstofcom: €884 p/m) + €153 uitbetaling restant budget.
Totaal: €1037
Diesel kost jaarlijks €804 minder

Benzine (motortype onbekend, 122pk): vanaf €599 p/m (inclusief brandstofcomp: €818 p/m) + €151 uitbetaling restant budget.
Totaal: €969
Diesel (motortype onbekend, 116pk): vanaf €740 p/m (inclusief brandstofcomp: €892 p/m) + €10 uitbetaling restant budget.
Totaal: €902
Diesel kost jaarlijks €804 minder

Benzine (1.2 Puretech 110, 110pk): vanaf €541 p/m (inclusief brandstofcomp: €736 p/m) + €209 uitbetaling restant budget.
Totaal: €945
Diesel (1.5 BlueHDI 130, 130pk): vanaf €693 p/m (inclusief brandstofcomp: €813 p/m) + €57 uitbetaling restant budget.
Totaal: €870
Diesel kost jaarlijks €900 minder

Dan heb ik het nog niet over het risico van meer kilometers.
Leasebedragen van benzine auto's bij hogere kilometers stijgen harder dan die van diesels.

Stel dat jij een jaartje opeens 55.000 km moet rijden...

dfrenner wijzigde deze reactie 14-02-2019 10:56 (3%)

Youtube: DashcamNL

Pagina: 1

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True