Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

hoe mijn lampen in samenwerking met domotica hufter proof?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• lmno31
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 15:38
Probleem uiteenzetting:

Mijn vrouw en ik hebben een nieuwbouw woning gekocht welke in augustus opgeleverd moet gaan worden. Voor het schakelen van de lampen weet ik even niet meer wat nu de juiste manier is om alles te schakelen en aan te sluiten zodat ikzelf kan spelen met domotica, mijn vouw hiervan de vruchten plukt en mijn kinderen (dan 9,7 en 3) als deze s'morgens beneden komen nog steeds op een normale manier het licht aan en uit kunnen doen.

Zelf ben ik erg gecharmeerd van de lampen van Philips Hue en die van de Ikea die in principe op de hub van de Hue (reeds in bezit) lampen aangesloten kunnen worden. Zoals ik het begrepen heb is dan een hub van Ikea niet meer nodig. (Klopt toch?)

Dit werkt met een app voor het aansturen van die lampen en dat is verder prima omdat mijn vrouw en ik dat prima kunnen besturen. Eventueel later aanvullen met een bijvoorbeeld Google Home Speaker. De kinderen wil ik hier nog even vanaf houden omdat de kans redelijk groot is dat het dan een disco in huis wordt. De kinderen moeten dus ook gewoon op een knop kunnen blijven drukken.

Hiervoor heb ik door de aannemer meteen naar alle schakelaars een nul-draad laten trekken naar alle schakelpunten. Ik was dan van plan om middels neo coolcam wandschakelaars de lampen aan het plafond te kunnen schakelen zodat deze middels domotica te benaderen zijn. Dit zou dan middels een Raspberry Pi3 met Z-wave stick en Rasbian met DomoticZ te schakelen moeten zijn. De kinderen kunnen dan de tiptoets gebruiken om de lampen aan en uit te doen.

Link schakelaars:
https://www.tomtop.com/p-...detracker&utm_campaign=nl

Op zich zou bovenstaand ook moeten werken met normale lampen maar ik wil deze ook kunnen dimmen en de kleur temperatuur in kunnen stellen zodat we de sfeer in huis aan kunnen passen voor het eten of TV kijken.

Volgens mij werkt bovenstaand ook nog als de Raspberry eruit ligt of als ik met programmeren, wat ik ook nog helemaal moet leren, de mist in ben gegaan. Klopt dit?

Is bovenstaand de makkelijkste en beste manier om het voor elkaar te krijgen dat iedereen in huis de lampen kunnen bedienen? Of kan ik dit op een andere manier beter aanpakken.

Alvast bedankt voor het leven van bovenstaand en het meedenken.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Nu aanwezig zijn:
- Philips Hue bridge
- 2x full color E27 lampen die bij de bridge zaten
- Raspberry Pi3
- One Plus 3 smartphone voor bediening
- Toon thermostaat

lmno31 wijzigde deze reactie 05-02-2019 17:12 (4%)

D50|Sigma 18-50|Sigma 70-300-APO

Alle reacties

• nickertNL
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 14:07
lijkt mij niet dat als je raspberry eruit ligt die schakelaar nog gaat werken.
die schakelaar werkt op basis van Z-wave en Hue op basis van zigbee lightify protocol.
Als de raspberry eruit ligt mist de vertaler dus en zullen die 2 niet met elkaar kunnen communiceren.

• nixjuh
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 16:34
Het klinkt wellicht wat makkelijk, maar waarom niet gewoon de schakelaars van Philips Hue gebruiken? Mijn ervaring overigens met het koppelen van IKEA lampen met de Hue bridge is niet al te best. Ik had vaak dat ze niet herkend werden, en de lampen krijgen ook geen softwareupdates zonder de IKEA bridge.

Ik heb een situatie als volgt: overal Philips Hue lampen, in sommige ruimtes ook bewegingssensoren die schakelen als het donker genoeg is. Daarnaast kan mijn vriendin er ook niet lekker mee overweg, dus heb ik ook nog een aantal Philips Hue schakelaars hangen, waarmee iedereen ook het licht aan en uit kan doen. Allemaal makkelijk te beheren binnen één app, en ook zekerheid dat het allemaal werkt omdat het ervoor gemaakt is. :)

Eigenaar van:https://www.feestlijstjes.nl | https://www.vakantie-check.nl | http://www.dereuverwebbeheer.nl/ | https://www.luxevulpennen.nl/

• lmno31
nickertNL schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 17:16:
lijkt mij niet dat als je raspberry eruit ligt die schakelaar nog gaat werken.
die schakelaar werkt op basis van Z-wave en Hue op basis van zigbee lightify protocol.
Als de raspberry eruit ligt mist de vertaler dus en zullen die 2 niet met elkaar kunnen communiceren.
Maar die schakelaar schakelt toch zelf ook de 230V? Dat ik de vooraf ingestelde scenes niet meer kan gebruiken dat snap ik. Maar het licht moet nog wel aan en uit te doen zijn.

• wautah91
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 08:09
Waarom uberhaupt knoppen gebruiken? Op basis van aanwezigheid/beweging kun je de lampen prima schakelen toch?

Edit:
Je hebt van kaku ook inbouwzenders die alleen aan/uit zenden naar de lamp en/of domoticz. Die kun je gebruiken of iets gelijkwaardigs op zigbee.

wautah91 wijzigde deze reactie 05-02-2019 17:22 (41%)

Mijn tutorials o.a. Presence Detection Domoticz, Persistent USB voor Domoticz op Synology NAS, Philips TV bedienen met Domoticz en diverse Wemos D1 mini (ESP8266) projecten!

• nickertNL
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 14:07
lmno31 schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 17:18:
[...]

Maar die schakelaar schakelt toch zelf ook de 230V? Dat ik de vooraf ingestelde scenes niet meer kan gebruiken dat snap ik. Maar het licht moet nog wel aan en uit te doen zijn.
over het hoofd gezien |:(

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Nu online

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica

L460

Waarom wil iedereen toch altijd schakelaars :?
Ik heb Philips Hue in de woonkamer en ook twee bewegingssensoren. Door die laatste is de keren dat ik zelf moet ingrijpen op één hand te tellen.

Ik heb alleen een remote om tussen scenes te wisselen, omdat de vrouw des huizes dat graag wou hebben. Zelf doe ik dat met de app.

ThinkPad wijzigde deze reactie 05-02-2019 17:28 (25%)

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online
lmno31 schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 17:18:
[...]

Dat klopt, je schakelaar doet het schakelwerk en is zowel remote als via de touch knoppen te bedienen.
Dit voegt wel wat complexiteit toe, immers je moet altijd eerst de lamp apart inschakelen voordat deze met Hue te bedienen is.

Je zou ook kunnen kijken naar schakelaars die Hue scenes triggeren zodat je handmatig in kan grijpen maar ook via motion sensors en de app de lampen kan aansturen. Als het goed is komt via het Hue partner systeem de komende maanden diverse schakelaars op de markt.

@ThinkPad hoe regel je dat met uitschakelen? Doe je dat ook via de motion sensor? Of gaat dit dan op een tijdschema?

• lmno31
@nixjuh Als de Ikea lampen niet goed meewerken dan haal ik voor die ruim 30 euro nog wel de Ikea bridge erbij.

De bedoeling is nog wel dat er bewegingssensoren bij komen maar ik wil alles met kleine stappen uitbreiden zodat ik nog de controle houd en snap wat er allemaal gebeurd. Ik ben hier nog een beetje een leek in. Ook die ronde schakelaars van Philips zelf vind ik niet mooi en zijn ook behoorlijk prijzig.

@wautah91 @ThinkPad

Ook andere mensen in mijn huis moeten de lampen normaal kunnen bedienen. Schakelaars zijn een must, de rest is extra en moet een verbetering in het gebruiksgemak gaan bewerkstelligen.

@Tsurany
Dat is opzich wel iets om in de gaten te gaan houden maar dat klinkt wel enigszins prijzig. Complexiteit is geen probleem mits de lampen maar wel te bedienen zijn op een normale manier zodat mijn huishouden niet gehinderd wordt en het geaccepteerd wordt dat papa nog aan het proberen en leren is.

• DukeBox
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 20:50

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Als je nu toch nieuw begint doe het dan meteen goed met mooie (friends of) heu schakelaars.
En schakel vooral niets meer uit met een normale schakelaar.

Daarnaast moet je niet meer denken in lampjes (per stuk) maar in scenes.

Overigens hebben mijn kids wel een google home op de kamer, juist vanwege het gemak en om ze op jonge leeftijd (4 en 7) er mee te leren omgaan.

Uiteraard wel gemonitord en krijg keurig een rapportje met wat ze er zoal mee doen.

Verder gaat ie 's nachts in nacht modus waardoor hij niet te gebruiken is met hun stem profiel.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Slaut
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 19:09
Ik heb thuis Sonoff Touch schakelaars, maar ben er niet helemaal fan van, omdat ze niet alles goed registreren. Je moet met het meest capacitieve (?) deel van je vinger een kleine cirkel aanraken willen ze goed werken. Wanneer je je handen vol hebt, en je met de zijkant van je vingers de cirkel aanraakt, schakelen ze vaak niet. Ik vermoed dat jouw neo coolcam schakelaars ook zo zouden kunnen werken.

Waar ik op over ga is Shelly shakelaars (https://shelly.cloud/product/shelly-1-open-source/) met Tasmota firmware. Je kan je 'gewone' fysieke schakelaar houden, waar je deze achter zet. Wanneer de schakelaar om gaat, gaat je Shelly ook om, maar je kan ook de lamp schakelen via Wifi (mqtt berichten). Ook als je fysiek schakelt, kan je domotica platform (Home Assistant, Domoticz of wat je maar wil) hier een bericht van krijgen. Mocht je RPi met software niet werken, dan blijft je locale bediening gewoon werken.

Met een Shelly kan je helaas niet dimmen, kosten €10,- per stuk, en hebben wel de blauwe draad nodig.

• ThinkPad
  • Nu online

ThinkPad

L460

Tsurany schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 17:24:
[...]
@ThinkPad hoe regel je dat met uitschakelen? Doe je dat ook via de motion sensor? Of gaat dit dan op een tijdschema?
Beweging + donker genoeg = licht aan
Halfuur geen beweging = licht uit
Licht aan en niet meer donker = licht uit

Werkt hier prima, al is het in het begin wat wennen dat op een regenachtige dag het licht dus ook ineens aan kan gaan.

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online
ThinkPad schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 17:56:
[...]

Beweging + donker genoeg = licht aan
Halfuur geen beweging = licht uit
Licht aan en niet meer donker = licht uit

Werkt hier prima, al is het in het begin wat wennen dat op een regenachtige dag het licht dus ook ineens aan kan gaan.
En als je een half uur op de bank stil zit, gaat dan het licht uit? Bijvoorbeeld bij het kijken van een film. Of kan hij zelfs kleine bewegingen oppakken?

Nadeel hier is dat ik de bewegingssensor zo aan moet passen dat de katten hem niet triggeren dus op de gevoeligste stand werkt niet.

• ThinkPad
  • Nu online

ThinkPad

L460

Dat is een kwestie van de sensor op de juiste plek hangen, die van Hue zijn overigens erg gevoelig :)

Huisdieren heb ik niet, ik kan mij voorstellen dat licht aan bij beweging in zo’n geval minder handig is.

• lmno31
@DukeBox Ik kan alleen die van Niko vinden en €60,- voor een schakelaar is wel wat veel. Mede hierom wil ik eigenlijk eerst alleen beneden en onze slaapkamer doen.

@Slaut Dank voor je ervaring. Mede hierdoor lijkt het me een goed idee om eerdaags zo'n coolcam te bestellen om hier wat mee te proefdraaien.

Die shelly's zien er ook goed uit. Wifi maakt het ook makkelijker om met bereik alles dekkend te krijgen. Dimmen gaat ook niet met mijn coolcam oplossing en zou dus op de lamp moeten gebeuren. (Hue of Ikea)

Kan jij me misschien vertellen hoe die shelly's werken met een gewone schakelaar? Als ik het licht met een app/domotica aan zet, dan is de schakelaar niet omgezet. Hoe zet ik dan het licht met de schakelaar uit? Of moet deze schakelaar dan 2x bediend worden? Eerst aan en dan weer uit? Of moet er dan niet een normale schakelaar maar een pulsschakelaar gebruikt worden?

@ThinkPad Bewegingsmelders heb ik ook aan gedacht alleen dan voor de hal en het toilet. Dat ga ik er bij mijn vrouw niet door krijgen om het hele huis zo te doen. Misschien wel als de melders voor hal,toilet goed bevallen dat ik het eens kan opperen. Ook hebben wij een hond (border terriër) die dan de hele nacht in het licht komt te zitten als ik de zaak niet goed afgesteld heb. Qua afstelling zal er best wat mogelijk zijn maar het moet ook niet zo zijn dat we zelf op moeten gaan staan en gaan zwaaien om het licht weer aan te krijgen.

Algemeen,
Ik ga eens wat meer informatie van die Shelly's zoeken want met die coolcams passen er niet 3 onder elkaar op standaard afmetingen van de inbouwdozen.

Iemand anders nog ideeën?

lmno31 wijzigde deze reactie 06-02-2019 14:08 (12%)

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 19:08

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

ThinkPad schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 17:20:
Waarom wil iedereen toch altijd schakelaars :?
Ik heb Philips Hue in de woonkamer en ook twee bewegingssensoren. Door die laatste is de keren dat ik zelf moet ingrijpen op één hand te tellen.

Ik heb alleen een remote om tussen scenes te wisselen, omdat de vrouw des huizes dat graag wou hebben. Zelf doe ik dat met de app.
Omdat ik gewoon op een knop wil rammen?

Zelf hier impulsschakelaars met modules in het plafond bij de betreffende lamp. Ik had al Eltako's gekocht, anders had ik Z-wave modules gebruikt. Dan kan je nog steeds de lamp schakelen, dimmen, whatever met de pulsdrukker, maar je kan ze ook via domotica aansturen. Win-Win. Als je RPi eruit ligt om wat voor een reden dan ook, dan kan je nog steeds gewoon het licht aan krijgen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• jeroen3
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 19:30
Met de Hue motion sensor kun je na een bepaalde tijd een andere scene laten activeren. Dit kan ook "uit" zijn.

Ook is het gewoon gunstig om altijd het licht aan te hebben. "Ramen dicht, lichtje aan, deur op slot".
Dus stel je in vanaf -1h zonsondergang tot 23:00 bijvoorbeeld. Dat kost je 70 kWh voor 5 lampen gok ik (15 euro) per jaar.
Bewegingsmelders in de woonruimtes is dan niet nodig.

Dit is overigens de Hue lichtknop, die ronde is inderdaad een beetje raar.
pricewatch: Philips Hue Draadloze Dimmer

jeroen3 wijzigde deze reactie 06-02-2019 14:15 (3%)

• Slaut
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 19:09
lmno31 schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 14:00:

Kan jij me misschien vertellen hoe die shelly's werken met een gewone schakelaar? Als ik het licht met een app/domotica aan zet, dan is de schakelaar niet omgezet. Hoe zet ik dan het licht met de schakelaar uit? Of moet deze schakelaar dan 2x bediend worden? Eerst aan en dan weer uit? Of moet er dan niet een normale schakelaar maar een pulsschakelaar gebruikt worden?
De Shelly heeft een input (SW, voor switch). Je schakelaar heeft een bruine en zwarte draad, en de zwarte draad gaat naar de SW input toe. Wanneer je de schakelaar omzet, gaat de spanning van de zwarte draad aan of uit. Of dit aan of uit gaat maakt niet uit, de Shelly heeft de wisseling van status door, en zal de lamp ook schakelen. Je zou het als een soort van hotel-schakeling kunnen zien, waarbij de status van één fysieke schakelaar niet uit maakt voor de status van je lamp.

Dit filmpje heeft een goede review van de Shelly: YouTube: Is the Shelly 1 better than the Sonoff Basic?

• wolly_a
  • Registratie: september 2002
  • Niet online
@Tsurany en anderen. Wij hebben thuis 2 katten en meerdere bewegingssensoren (o.a. Hue en Xiaomi). Normaal worden de bewegingssensoren niet getriggerd door de katten. Alleen als ze heel erg hard met elkaar stoeien, gebeurt het soms dat er een beweging wordt gedetecteerd, maar dat is echt een enkele uitzondering.

Waarschijnlijk is het zaak om de bewegingsmelders niet te laag te hangen. Bij ons hangen ze ongeveer op hoofdhoogte.

Nikon D7000 / D7100 | Nikon 35mm 1.8 | 50mm 1.8 | 17-55 2.8 | 70-200 2.8 | 80-400 4.5-5.6 | Tamrom 17-50 2.8 | Tokina 11-16 2.8 | Nikon SB-800 / SB-900

• lmno31
@Señor Sjon

Je geeft aan al Eltako's gekocht te hebben. Welkze Z-wave modules zou je anders gaan gebruiken?

@jeroen3

Ik begrijp je punt maar ik wil lampen niet standaard aan hebben staan. Alleen als ik ze nodig heb.
Ook die Hue dimmer past niet in een standaard inbouwdoos.

@Slaut

Dank voor de link naar het filmpje en de heldere uitleg. Dit is op zich precies wat ik wel en wat ik zoek. Nu nog in een schakelaar.

Ik heb de vraag naar de elektricien open staan over de diepte van de inbouwdozen. Het lijkt me allemaal wel een ontzettend gepriegel om dat allemaal achter een schakelaar in te bouwen met alle draadjes en lasdoppen.

Misschien moet ik eens zo'n shelly bestellen om te kijken/voelen in te kunnen schatten hoe makkelijk dit in te bouwen is.

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 19:08

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Ik zou denk ik Fibaro gaan gebruiken. De units zijn kleiner dan Eltako (die ik met gepast geweld net achter een schakelaar krijg) en over Qubino lees ik niet de beste verhalen. Maar ja, een Eltake is 30 euro in DE, maar de Fibaro's kosten bijkans het dubbele. En dat maal 7/8 stuks is niet zo tof om ze alsnog te vervangen.

Neem altijd diepe dozen en 19mm (3/4e) buis als je nieuw spul maakt. Ondiepe muurdozen kan je sowieso bijna niks mee en moet je altijd in het armatuur zaken gaan plaatsen.

Señor Sjon wijzigde deze reactie 11-02-2019 11:15 (21%)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True