Onderzoek naar Nieuw TV & Reciever/versterker

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giftcard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21-07 13:27
Mijn vraag

Ik ben sinds kort op zoek naar het vervangen van mijn huidige Audio/Video installatie, thuis. Ik ben bij een aantal winkels geweest, en ik kom niet echt tot een gedegen antwoord op mijn vraag; Welke Smart TV OS werkt het beste met mijn Harmony App.

Mijn woonkamer is redelijk geautomatiseerd dmv Harmony Hub. Ik vind het ideaal om alles te kunnen bedienen vanaf meerder smartphones/tablets/laptops.

Ik ben dus op zoek naar een receiver/versterker en een Smart TV die te bedienen zijn met mijn Harmony Hub. De Smart TV moet Plex kunnen installeren, aangezien ik Photos en Videos via mijn Plex Server (Synology NAS) deel.

Een vraag die mij ook bezig houdt, aangezien mijn huishouden uit 4 personen bestaat:
Hoe gaat de Smart TV App van Youtube om met meerdere gebruikers?
Kunnen er 4 accounts worden toegevoegd?
Als men de Smart TV gebruikt, heb ik dan beschikking over de volledige accounts van mijn vrouw en kids? en (niet geheel onbelangrijk) ondersom? ;)

Relevante software en hardware die ik gebruik

- Plex Server op Synology NAS.
- Harmony Hub Remote
- Wil uiteraard gebruik maken van de Smart TV Apps; Netflix, Youtube.
- Aanwezig; Bedraad 1Gbit netwerk, totaan de wall mount van de TV.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Bij Coolblue werd my geadviseerd om me niet druk te maken om de Smart TV OS, en te gaan voor de Sony KD-49XF8505, en daar een Nvidia Shield aan te hangen.
Zijn redenatie is; TV is hardwarematig, icm met de prijs, een goede TV. de Nvidia Shield compenseert de OS en geeft ruimte qua flexabiliteit.

Wat vinden jullie van deze redenatie?
Hebben jullie ervaring met de Harmony Hub icm de Nvidia Shield en/of icm Smart TV in zn algemeen?

Ik ben vergeten te vragen aan hem hoe het zit met multi-accounts voor apps zoals Youtube & Plex. Hebben jullie een idee?

Qua receiver/versterker ben ik er nog niet helemaal uit, ik voel er momenteel meer voor om een versterker te nemen, aangezien veel functie van een receiver al in de Nvidia / SmartTV zitten. (Spotify, TuneIN Radio)

Conclusie
Het zou fijn zijn als jullie we een duwtje in de goede richting kunnen geven.
Hebben jullie nog tips? Dingen die ik eventeel over het hoofd zie..

Budget
Rond de 1200 EU.

"Secrets are only secrets if they are secret."

Beste antwoord (via Giftcard op 06-02-2019 10:45)

• Myliobatis
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:39
Giftcard schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 20:26:
[...]

Een grote inkijkhoek zou fijn zijn. Als ik vanuit een schuine inkijkhoek kijk, dan heb veel spiegeling van buiten. (Een schetst; rijtjes huis, standaard woonkamer met grote schuifpui, de plek van de TV zit op de 90graden muur tov schuifpui, op 1.5 meter van de schuifpui.)
Het gaat om de kijk positie ten op zichte van de TV. Bij een TV met een VA paneel heb je sneller last dat kleuren vervagen bij bredere kijkhoeken, maar beter beeld als je er rechter voor zit. Bij een IPS paneel blijven kleuren beter behouden onder een grotere hoek, maar slechtere beeldkwaliteit in het algemeen.

Van belang is dus: staat je bank / zit positie recht voor de TV of ook vanuit (een) positie(s) met een grotere hoek?
Ik zie bij de Spec van tweakers ook HDR staan bij de 8505, in hoeverre is dat anders als bij de 9005 ?
"Alle" 4K tv's ondersteunen HDR, maar alleen duurdere modellen als bv de Sony XF90 serie hebben de mogelijkheid om HDR goed weer te geven. Local dimming is een "minimum vereiste" daarvoor, waar ook weer verschillen in zitten in hoeveel local dimming zones de TV heeft, tot een OLED TV.
Een goedkopere TV ondersteund het HDR signaal, maar is niet in staat om dit goed weer te geven.

Maar dat is net hoeveel waarde je hecht aan HDR, hoeveel HDR content ga je kijken, hoeveel geld je uit wilt geven.
Ik heb losse speakers staan.

Aansluitingen;
- Wii U
- Nvidia Shield
- T-Mobile Box
- Blu Ray

De Audio ingangen verlopen allemaal via HDMI.

Zit nu te kijken naar:
Onkyo TX-SR373
of
Onkyo TX-NR676E
Wat mij erg geholpen heeft bij de keus voor een receiver is deze post van @Jurgen , wellicht heb je er ook iets aan:
Jorgen schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 22:42:
Als je dus een receiver uitkiest, houd je eigenlijk - simpel gezegd - de volgende stappen aan:
  1. Bepaal je budget
  2. Hoeveel luidsprekerkanalen heb je nodig? (7.1 speelt ook prima 5.1 en zo verder. Dus 5.1 ook 2.0. Kies dus je minimum en alles daarboven)
  3. Hoeveel HDMI-aansluitingen heb je nodig? (Minimaal je huidige setup + sowieso 1 of 2 extra om later niet voor een nare verrassing te staan na een nieuwe aanschaf. HDMI-versie 2.x; dus 2.0a, 2.0b, of 2.1)
  4. Bepaal welke andere aansluitingen je nog nodig hebt (optisch, jack, enz)
  5. Welke opties wil je er sowieso op? (Heos, 4k, 3d, ARC, Spotify, DAB+, enz.)
  6. Welke opties zijn leuk maar niet noodzakelijk?
Op stappen 1 t/m 5 vergelijk je. Punt 6 gebruik je als je nog twijfelt tussen enkele receivers en het bedrag en/of de andere opties in orde zijn.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:01

DarkSide

theres no place like ::1

Smart TV is leuk. Zolang het ondersteund wordt. Er zijn genoeg voorbeelden dat Fabrikanten besluiten geen updates meer uit te brengen. Wat dat betreft ben je idd flexibeler met iets als een Shield.

De meeste TV's ondersteunen nu wel CEC (al kan de implementatie soms niet 100% zijn).
Zelf geen ervaring met Harmony. Maar denk dat die gewoon via CEC de en wat macros het grootste deel wel moet kunnen aansturen
Weet niet hoe harmony bv met de muis van WebOS (LG) om gaat.

Verder je budget is voor een TV én een versterker? (en misschien zelfs nog een shield??)

Qua receiver zeg je meer aan een versterker te denken (dus gewoon 2.0) en geen surrround.
Zou juist toch even kijken naar een receiver (5.1) Daar heb je ook spotify connect op.
En genoeg HDMI aansluitingen voor o.a. de shield. En toekomstige apparatuur.

Veel TV's verder hebben gewoon ondersteuning voor Plex. Weet Samsung en LG kun je die gewoon downloaden en koppelen aan je Plex server (hier ook gewoon gedaan.
Youtube heeft echter op alle (voor zover ik weet) maar een inlog code. Dus als je inlogt op you account.
En je kinderen zoeken naar my litte pony, dan komt dat ook op jouw tijdlijn te voorschijn.

Ik zorg dat mijn kinderen gewoon de YT filmpjes op hun tablet opzoeken op hun eigen account en die casten naar de TV.
Netflix kijken ze wel op de TV via hun eigen profiel. Net als spotify.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23:19
Op mijn Samsung met Tizen kan je in de youtube app gewoon meerdere accounts toevoegen.
Staat er ook letterlijk als je op account klikt: voeg zoveel accounts toe als je wilt.

Hoe dat met andere smart tv's zit durf ik niet te zeggen maar je zou denken dat youtube die functionaliteit in alle apps verwerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giftcard
DarkSide schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 16:59:

De meeste TV's ondersteunen nu wel CEC (al kan de implementatie soms niet 100% zijn).
Zelf geen ervaring met Harmony. Maar denk dat die gewoon via CEC de en wat macros het grootste deel wel moet kunnen aansturen
Weet niet hoe harmony bv met de muis van WebOS (LG) om gaat.
Denk niet dat de harmony CEC gebruikt. Het is puur een boxje dat WiFi signalen omzet naar IR, en zodoende alle apparaten kan besturen. Hij zet dmv van een simpele macro alle apparaten aan en op het juiste input/output kanaal.
Mijn vraag is inderdaad idd meer gericht op de Smart TV functionaliteiten, icm gebruik van de Harmony Hub.
Verder je budget is voor een TV én een versterker? (en misschien zelfs nog een shield??)
Het budget was 1200eu. Ik ben nu aan het twijfelen of ik naar de 1400 wil met die shield erbij...
Qua receiver zeg je meer aan een versterker te denken (dus gewoon 2.0) en geen surrround.
Zou juist toch even kijken naar een receiver (5.1) Daar heb je ook spotify connect op.
En genoeg HDMI aansluitingen voor o.a. de shield. En toekomstige apparatuur.
Qua geluid apparatuur is mijn kennis redelijk laag.. Daar is mijn aandacht nu ook nog niet naar uitgegaan.
Ik dacht bijvoorbeeld dat een versterker ook 5.1 deed, maar qua opties minder geavanceerd dan de receiver. En dat de receiver de "fancy" opties heeft zoals Spotify, Network, enz.

Ik begrijp uit jouw reactie dat ik er dus naast zit. 8)7 Tijd om dit aspect ook maar aan te gaan snijden.
Mijn oude set is ook 5.1. De boxen en bekabeling zijn verder nog goed..

Ik zorg dat mijn kinderen gewoon de YT filmpjes op hun tablet opzoeken op hun eigen account en die casten naar de TV.
Netflix kijken ze wel op de TV via hun eigen profiel. Net als spotify.
Ah, ja. dat is ook een optie.. Ze zelf laten casten vanaf hun tablet als multi-account niet ondersteund wordt door YT.

Thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giftcard
Arjant2 schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 18:30:
Op mijn Samsung met Tizen kan je in de youtube app gewoon meerdere accounts toevoegen.
Staat er ook letterlijk als je op account klikt: voeg zoveel accounts toe als je wilt.

Hoe dat met andere smart tv's zit durf ik niet te zeggen maar je zou denken dat youtube die functionaliteit in alle apps verwerkt.
Goed om te weten, Thx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myliobatis
Giftcard schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 18:55:
[...]

Denk niet dat de harmony CEC gebruikt. Het is puur een boxje dat WiFi signalen omzet naar IR, en zodoende alle apparaten kan besturen. Hij zet dmv van een simpele macro alle apparaten aan en op het juiste input/output kanaal.
Mijn vraag is inderdaad idd meer gericht op de Smart TV functionaliteiten, icm gebruik van de Harmony Hub.

[...]

Het budget was 1200eu. Ik ben nu aan het twijfelen of ik naar de 1400 wil met die shield erbij...

[...]

Qua geluid apparatuur is mijn kennis redelijk laag.. Daar is mijn aandacht nu ook nog niet naar uitgegaan.
Ik dacht bijvoorbeeld dat een versterker ook 5.1 deed, maar qua opties minder geavanceerd dan de receiver. En dat de receiver de "fancy" opties heeft zoals Spotify, Network, enz.

Ik begrijp uit jouw reactie dat ik er dus naast zit. 8)7 Tijd om dit aspect ook maar aan te gaan snijden.
Mijn oude set is ook 5.1. De boxen en bekabeling zijn verder nog goed..

[...]

Ah, ja. dat is ook een optie.. Ze zelf laten casten vanaf hun tablet als multi-account niet ondersteund wordt door YT.

Thx!
Geen ervaring met een Nvidia Shield, maar een Nvidia Shield zal altijd sneller werken en sneller updates krijgen dan de smart opties van een TV.
Maar wellicht dat de ingebouwde smart functies met Plex app ook voldoende voor je zijn. Mocht dat niet zo zijn kun je later altijd nog een Nvidia Shield aanschaffen.

Wat betreft de TV:
- Wat zijn je eisen? Is een grote kijkhoek belangrijk of kijk je alleen vanuit een positie redelijk recht voor de TV voor? Kijk je veel in een donkere kamer?
Er zijn namelijk verschillen in de gebruikte panelen bij LCD TV's: VA (beperkte kijkhoek, maar een beter contrast/zwartwaarden) en IPS (bredere kijkhoek, maar slechtere contrast/zwartwaarden).
IPS vs VA - Comparing LCD types found in TVs

Vind je HDR belangrijk? Voor HDR is de Sony KD-49XF8505 namelijk niet geschikt.

Dan kom je minimaal op bv. de Sony KD-49XF9005 uit.
Deze was vorige week voor €879 verkrijgbaar, maar of die later dit jaar nog voor zo'n scherpe prijs beschikbaar komt?? Heeft FALD in tegenstelling tot goedkopere TV's, die hebben vaak edge-lit.
Local dimming on TVs - Direct-lit, edge-lit, full-array

Wat betreft een versterker / receiver:
- Wat voor speakers gebruik je momenteel? Is het van een all-in-one set of losse speakers?
- Welke aansluitingen heb je nodig voor het aansluiten van je apparatuur? HDMI ingangen, audio ingangen? Bv. game console / PC, media speler (Nvidia shield)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjant2
Ik heb zelf ook een shield in combinatie met een synology. Gebruik ipv plex Ds Video werkt ook ideaal. De shield doet alle transcoding voor zover nodig.

Houdt er rekening mee dat als je geen shield neemt maar met plex op je tv werkt dat bijvoorbeeld Samsung TVs geen DTS over ARC terugstuurt naar je receiver (ook niet over andere aansluitingen overigens). Dus mocht je een audiofiel zijn, let even op wat je nieuwe tv ondersteund aan audio output.
Zelf heb ik mede daarom dus een shield genomen dan hoef je eigenlijk nergens meer rekening mee te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giftcard
Myliobatis schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 20:11:
[...]
Wat betreft de TV:
- Wat zijn je eisen? Is een grote kijkhoek belangrijk of kijk je alleen vanuit een positie redelijk recht voor de TV voor? Kijk je veel in een donkere kamer?
Er zijn namelijk verschillen in de gebruikte panelen bij LCD TV's: VA (beperkte kijkhoek, maar een beter contrast/zwartwaarden) en IPS (bredere kijkhoek, maar slechtere contrast/zwartwaarden).
IPS vs VA - Comparing LCD types found in TVs
Een grote inkijkhoek zou fijn zijn. Als ik vanuit een schuine inkijkhoek kijk, dan heb veel spiegeling van buiten. (Een schetst; rijtjes huis, standaard woonkamer met grote schuifpui, de plek van de TV zit op de 90graden muur tov schuifpui, op 1.5 meter van de schuifpui.)
[...]
Vind je HDR belangrijk? Voor HDR is de Sony KD-49XF8505 namelijk niet geschikt.

Dan kom je minimaal op bv. de Sony KD-49XF9005 uit.
Ik zie bij de Spec van tweakers ook HDR staan bij de 8505, in hoeverre is dat anders als bij de 9005 ?
[...]

Wat betreft een versterker / receiver:
- Wat voor speakers gebruik je momenteel? Is het van een all-in-one set of losse speakers?
- Welke aansluitingen heb je nodig voor het aansluiten van je apparatuur? HDMI ingangen, audio ingangen? Bv. game console / PC, media speler (Nvidia shield)?

Aansluitingen;
- Wii U
- Nvidia Shield
- T-Mobile Box
- Blu Ray

Zit nu te kijken naar:
Onkyo TX-SR373
of
Onkyo TX-NR676E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giftcard
Arjant2 schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 20:12:
[...]

Ik heb zelf ook een shield in combinatie met een synology. Gebruik ipv plex Ds Video werkt ook ideaal. De shield doet alle transcoding voor zover nodig.

Houdt er rekening mee dat als je geen shield neemt maar met plex op je tv werkt dat bijvoorbeeld Samsung TVs geen DTS over ARC terugstuurt naar je receiver (ook niet over andere aansluitingen overigens). Dus mocht je een audiofiel zijn, let even op wat je nieuwe tv ondersteund aan audio output.
Zelf heb ik mede daarom dus een shield genomen dan hoef je eigenlijk nergens meer rekening mee te houden.
Ik heb ooit op een blauwe maandag de DS Video app op mijn telefoon geinstalleerd, puur uit een snelle interesse.
Maar ik miste ongeveer de helft van mijn films en series. Hij inventariseerde ze simpelweg niet.
Ik heb er nooit echt naar kijken, aangezien ik nu een NMT ( Popcorn Hour A300) gebruik bij mn TV.

Mn ervaring met de DS Photo app is wel super op mijn telefoon, auto backup is fantastisch. _/-\o_

Ondertussen heb ik als voorbereiding de Plex Server al laten renderen, en dat ziet er een stuk beter uit als toendertijd met de DS Video

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Myliobatis
[...]

Het gaat om de kijk positie ten op zichte van de TV. Bij een TV met een VA paneel heb je sneller last dat kleuren vervagen bij bredere kijkhoeken, maar beter beeld als je er rechter voor zit. Bij een IPS paneel blijven kleuren beter behouden onder een grotere hoek, maar slechtere beeldkwaliteit in het algemeen.

Van belang is dus: staat je bank / zit positie recht voor de TV of ook vanuit (een) positie(s) met een grotere hoek?
"Alle" 4K tv's ondersteunen HDR, maar alleen duurdere modellen als bv de Sony XF90 serie hebben de mogelijkheid om HDR goed weer te geven. Local dimming is een "minimum vereiste" daarvoor, waar ook weer verschillen in zitten in hoeveel local dimming zones de TV heeft, tot een OLED TV.
Een goedkopere TV ondersteund het HDR signaal, maar is niet in staat om dit goed weer te geven.

Maar dat is net hoeveel waarde je hecht aan HDR, hoeveel HDR content ga je kijken, hoeveel geld je uit wilt geven.

Aansluitingen;
- Wii U
- Nvidia Shield
- T-Mobile Box
- Blu Ray

Zit nu te kijken naar:
Onkyo TX-SR373
of
Onkyo TX-NR676E
Wat mij erg geholpen heeft bij de keus voor een receiver is deze post van @Jurgen , wellicht heb je er ook iets aan:
Jorgen schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 22:42:
Als je dus een receiver uitkiest, houd je eigenlijk - simpel gezegd - de volgende stappen aan:
  1. Bepaal je budget
  2. Hoeveel luidsprekerkanalen heb je nodig? (7.1 speelt ook prima 5.1 en zo verder. Dus 5.1 ook 2.0. Kies dus je minimum en alles daarboven)
  3. Hoeveel HDMI-aansluitingen heb je nodig? (Minimaal je huidige setup + sowieso 1 of 2 extra om later niet voor een nare verrassing te staan na een nieuwe aanschaf. HDMI-versie 2.x; dus 2.0a, 2.0b, of 2.1)
  4. Bepaal welke andere aansluitingen je nog nodig hebt (optisch, jack, enz)
  5. Welke opties wil je er sowieso op? (Heos, 4k, 3d, ARC, Spotify, DAB+, enz.)
  6. Welke opties zijn leuk maar niet noodzakelijk?
Op stappen 1 t/m 5 vergelijk je. Punt 6 gebruik je als je nog twijfelt tussen enkele receivers en het bedrag en/of de andere opties in orde zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
Giftcard schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 20:32:
[...]

Ik heb ooit op een blauwe maandag de DS Video app op mijn telefoon geinstalleerd, puur uit een snelle interesse.
Maar ik miste ongeveer de helft van mijn films en series. Hij inventariseerde ze simpelweg niet.
Ik heb er nooit echt naar kijken, aangezien ik nu een NMT ( Popcorn Hour A300) gebruik bij mn TV.

Mn ervaring met de DS Photo app is wel super op mijn telefoon, auto backup is fantastisch. _/-\o_

Ondertussen heb ik als voorbereiding de Plex Server al laten renderen, en dat ziet er een stuk beter uit als toendertijd met de DS Video
Plex is natuurlijk ook prima. Maakt per saldo niets uit.
Ik mis geen films in DS Video. Natuurlijk moet je eens een film handmatig van de juiste info voorzien als er meerdere films met zelfde naam zijn maar dat is zelden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jurgen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-09 14:34
Myliobatis schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 20:43:
[...]

[...]
@Jorgen ere wie ere toe komt ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myliobatis
Oeps, jep!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07:42

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Myliobatis @Jurgen No problem en dank! ☺️

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
@Giftcard Dit topic betreft aankoopadvies dus heb ik het naar CEA geschoven. Het topic bevat enkele dubbelposten van jou; dat is niet de bedoeling dus let daar even op.

Verder sluit ik me aan bij de insteek om de tv en het media-afspelen gescheiden te houden; een smart-tv platform is over het algemeen niet altijd even betrouwbaar qua ondersteuning.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Giftcard
@S1NN3D Thx. Zal er op letten. :)

@Jorgen Goede lijst, dank. Het heeft me zeker geholpen met mijn keuzen. De keuze is gevallen op:
Onkyo TX-NR676E

@Myliobatis @Arjant2 @DarkSide Thx voor de input, much appreciated.

Keuze is gevallen op:
Onkyo TX-NR676E
Sony KD 55XF9005 ( De 55inch is nu € 994, de 49inch is nu € 1102.

Ik heb besloten om nog niet te gaan voor de Nvidia Shield.

Alhoewel ik voorstander ben van de gescheiden approach (TV en Mediaspeler). Verkies ik toch eerst voor de kwaliteit van mijn TV&Reciever, en 'gok' ik op huidige ondersteuning van mijn TV. Mocht die ondersteuning wegvallen dan kan ik altijd nog de Nvidia kopen. Deze transitie zal me weinig moeite kosten aangezien alles gestreamd wordt vanaf mijn NAS of van het internet.

Pagina: 1