Vraag: 4K Films / X2500H Receiver / Welke speakers

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valermos
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06-10 08:32
Goedemiddag Allemaal,

Ik ben me aan het oriënteren voor een nieuw geluidsinstallatie voor thuis.
Ik wil er het volgende mee bereiken: Zo hoog mogelijke geluidskwaliteit behalen in een 4K film.
De aansluitingen die ik nodig heb zie ik aanwezig op de X2500H van Denon. (Optic fiber en HDMI2.0)
Is misschien wat overkill aan aansluitingen maar ik lees er goede reviews over.

Nu rest mij nog alleen 1 vraag.

Ik wil hier de juiste speakers op aansluiten waarmee ik kan genieten van Dolby Atmos.
Ik heb al een aantal zaken gevonden zoals Bose speakers of de speakers van Denon zelf maar kan hier niet echt iets op terug vinden wat nu goed is voor mijn wensen.

Wat zou jullie advies zijn?

Luisterruimtes ben ik nog niet geweest aangezien deze totaal niet in de buurt liggen :(

Budget voor speaker rond de €1500,-

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:41

M14

Zo hoog mogelijke kwaliteit en dat budget zijn nogal tegenstrijdige eisen. Een goede front luidspreker kost ergens tussen de €500 en €1000 per stuk. Dan moet er nog een subwooferkanaal, center en 2 surrounds bij... Of 4 als je 7.1 wil..... en nog eens 2 tot 4 luidsprekers als je ook atmos wil.

'Zo hoog mogelijk' is best een relatief begrip.

Ik zou 2 goede fronts kopen en de rest er beetje bij beetje bij kopen. Eventueel wat luidsprekers bij de weggeefwinkel meenemen voor surround ed als tijdelijke oplossing....

Of je eisen rondom kwaliteit bijstellen...
Of je budget verdubbelen :)

[ Voor 3% gewijzigd door M14 op 05-02-2019 16:43 ]

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:24

lasharor

7 december 2004

Lees het dan gewoon als "zo hoog mogelijk binnen het budget van €1500,-".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-08 11:57
Kijk eens op de site van teufel, is wel leuk spul.

Of deze set van svs, die sub is wel beter dan wat je bij teufel kan kopen.
https://www.hificorner.nl/svsound-prime-satellite-51.html

Of 2e hands daar krijg je de meeste waar voor je geld vaak.

[ Voor 71% gewijzigd door Goofy1978 op 05-02-2019 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikayu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-10 10:33

Mikayu

.srt

Die Denon versterker gaat maar tot 5 kanalen met 2 overhead (Of 7.1 zonder Atmos). Om alles uit de film te halen heb je 7.1.4 nodig, dus een 11 kanaals receiver. Doorgaans hebben deze hooguit 9 kanalen versterkt dus heb je nog een eindversterker nodig voor de laatste 2 speakers. Hiermee zit je al redelijk aan de helft van je budget als je voor instap modellen gaat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 00:35

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Even wat ontzenuwen: 4K heeft helemaal niks te maken met je geluid, maar alleen met je beeld. En over een optische verbinding kun je geen signaal hoger dan DTS halen. Dat geldt ook voor Atmos, dat gaat ook niet over optical. Dus die moet je buiten beschouwing halen en alles via HDMI aansluiten.
Verder valt of staat het met je bron. Die moet het signaal aanleveren en dat moet er dus ook in zitten. Denk aan een mkv met ingebouwde DTS HD Master of Atmos stream. Of een bluray speler die Atmos ondesteunt (en in jouw geval ook 4K kan weergeven).

Tot zover de bron- en aansluitingen. Qua speakers: dat moet je toch echt horen. En dus gaan luisteren, ook al is het ver rijden. Ik neem aan dat je er zelf voor gekozen hebt om daar te gaan wonen, dus dan moet je ook niet mopperen dat iets specifieks niet in de buurt zit imho ;)
Jij wilt zo te horen voor een atmos setup gaan, das 7.1. Server van je budget vast een euro of 4 a 500 voor een beetje subwoofer en 2 a 300 voor een center. Blijft over grofweg 800 euro voor fronts en rears EN de heights. Dan praat je over de basislijnen van Klipsch, Q acoustics, Boston Audio en Dali en vraag ik me af of je je budget niet nog 400 euro op moet rekken om er twee Atmos speakers bij te hebben. Dan nog moet je ze horen, maar dan heb je iig een richtlijn om te zoeken.

En ja, Teufel of andere speakers onder de WKOA kopen en terugsturen kan uiteraard ook. Maar wil jij met een lading speakers gaan leuren?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linius
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-02-2024
Met dit budget zou ik er persoonlijk voor kiezen om stapsgewijs te kopen. Ik zou dan beginnen met goede fronts en een center. Dan heb je in ieder geval mooi spul staan voor als je muziek afspeelt en alvast een toegewijde speaker voor stemmen bij een film. Dan kan je naar gelang financieel mogelijk altijd stap voor stap uitbreiden met een sub, achterkanalen en hoogtekanalen.

En zoals hierboven gezegd, toch maar even dat ritje naar een audiozaak maken. Je zal snel genoeg ervaren dat elk merk weer zo z'n eigen klankkleur heeft en het een meer je voorkeur zal hebben dan het ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14
  • Laatst online: 23:41

M14

lasharor schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 16:43:
Dat zou geen eerlijk antwoord zijn. Dan krijgt de ts een advies wat wellicht niet overeen komt met zijn visie op kwaliteit. Mocht, gebaseerd op dat advies, hij dat geld uitgeven en valt het achteraf tegen... Tja, dan is de keuze niet terug te draaien.

Daarom vind ik het eerlijker om direct aan te geven wat de mogelijkheden zijn.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lasharor schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 16:43:
Hij schrijft letterlijk:
"Budget voor speaker rond de €1500,-"

Met andere woorden: 1 speaker mag €1500,- max. kosten.
Als je dit budget van €1500,-/speaker met zeg 7 vermenigvuldigt, dan kun je best een leuke startersset samenstellen. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Aankoopadviezen doen we in CEA; het topic is dus die kant op gegaan.

€ 1.500 is een aardig budget maar je moet er wel een hele verzameling speakers van kopen om er een Atmos setup mee neer te zetten dus het zal een uitdaging worden. Je primaire luisterdoel is dus films; dat maakt het dan weer iets makkelijker want dat is toch minder veeleisend dan met muziek.

Beste advies blijft: ga zelf luisteren in een winkel. Wij kunnen vanalles aanraden, je kan reviews lezen... het zegt allemaal bijzonder weining want smaak qua geluid is persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07:42

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

valermos schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 16:12:
Goedemiddag Allemaal,

Ik ben me aan het oriënteren voor een nieuw geluidsinstallatie voor thuis.
Ik wil er het volgende mee bereiken: Zo hoog mogelijke geluidskwaliteit behalen in een 4K film.
De aansluitingen die ik nodig heb zie ik aanwezig op de X2500H van Denon. (Optic fiber en HDMI2.0)
Is misschien wat overkill aan aansluitingen maar ik lees er goede reviews over.

Nu rest mij nog alleen 1 vraag.

Ik wil hier de juiste speakers op aansluiten waarmee ik kan genieten van Dolby Atmos.
Ik heb al een aantal zaken gevonden zoals Bose speakers of de speakers van Denon zelf maar kan hier niet echt iets op terug vinden wat nu goed is voor mijn wensen.

Wat zou jullie advies zijn?

Luisterruimtes ben ik nog niet geweest aangezien deze totaal niet in de buurt liggen :(

Budget voor speaker rond de €1500,-
Waar moet je receiver aan voldoen? Zet dat allereerst eens op een rijtje voor jezelf. Ik lees nu namelijk alleen maar 2 soorten aansluitingen. Dat is een prima begin, maar zegt nog niets over de rest van de eisen die je hebt.
  1. Aantal nu benodigde HDMI-aansluitingen; minimaal + 1, waarbij het gaat om HDMI 2.x (2.0a, 2.0b of 2.1) met HDCP 2.2 → zo ben je voorbereid op de aanschaf van een nieuw apparaat en zorg je er meteen ook voor dat alle huidige standaards worden ondersteund.
  2. Aantal nu benodigde speakerkanalen én hoger. Dus niet alleen 5.1, maar ook 7.1, etc. (7.1 kan namelijk ook prima 5.1 afspelen; 5.1.4 ook prima stereo) en wat voor geluidsfilters: Dolby Digital, DTS HDMA, en Atmos bijv.
  3. Aantal overige aansluitingen zoals RCA (tulp) en optisch. Kijk dus goed naar de apparaten die er op aangesloten dienen te worden.
  4. Belangrijke opties die er voor jou op moeten zitten: 4k, FM, Spotify, HDR, draadloze speakers, DAB+, etc
  5. Extra opties die leuk zijn, maar niet noodzakelijk
  6. Vanzelfsprekend de prijs.
Op 1 t/m 4 vergelijk je in de Pricewatch. Als je dan enkele geschikte modellen hebt gevonden, kijk je naar punt 5. Wat zijn de extra's die elk apparaat biedt. Wat spreekt je het meeste aan?
En als laatste natuurlijk 6. Zijn 2 apparaten gelijk qua vervulling van je wensen? Koop dan gewoon degene die het beste aansluit bij je portemonnee. Weet je het dan nog niet? Kies dan degene die het beste in je interieur past ;)
Qua speakers is het vooral een kwestie van zelf luisteren wat je mooi vindt. Voor atmos heb je minimaal 5.1.2 nodig, dus dat betekent een 7.1 versterker of hoger. Je kunt vanzelfsprekend een speakerpackage van Denon nemen, maar van dedicated speakerbouwers krijg je waarschijnlijk meer waar voor je geld. In jouw budget is er genoeg keuze in losse speakers, of complete speakerpackages. De subwoofer zou je dan het beste van een dedicated subwooferfabrikant kunnen kopen. Qua samenstelling moet je zorgen dat de voorste 3 (front links, front rechts en center) van hetzelfde merk en liefst ook uit dezelfde serie zijn, dit vanwege klankkleur en een harmonieus geluidsbeeld. De overige (surrounds, atmos, subwoofer) zijn vooral voor de effecten en mogen daarom gerust van andere merken zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Jorgen op 06-02-2019 22:34 ]

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valermos
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06-10 08:32
Allemaal bedankt voor jullie antwoorden! ik ga dit even rustig doornemen!
Ik ben op het moment erg druk maar wil dit even op mijn gemak reviewen en even wat zaken terug koppelen.

Thanks!
Pagina: 1