Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvHMontySCOUT
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01-10 12:26
Nieuw huis gekocht, genoeg ruimte voor een grote TV. Alleen loop ik vast in mijn zoektocht en wordt ik gek van de vele modellen die worden uitgebracht. Kuch Samsung, Sony et al. Eerst de OLED65C8 (of E8) gespot maar de locatie blijkt behoorlijk zon inval te hebben dus dat durf ik (nog) niet aan. Dus dan maar LED. Maar dan wel goedkoper, want anders had ik wel een OLED gehaald ;-) Kwam uit op de LGSK8500, maar wat een lelijke voet!

Is er iemand die zich veel van de modellen van Sony/Samsung eigen heeft gemaakt?

Ik zoek een?
65 inch tv die niet lelijk is. Er is overdag (in het weekend dus) last van lichtinval op de tv zelf. Enige helderheid is denk ik handig. Zelf zit ik niet recht achter de tv, een goede kijkhoek is zeker fijn. Gebogen scherm heeft niet de voorkeur.

Geluid is niet belangrijk, ik haal een nette geluidsset erbij :D

Wat is je budget?
+- 1000 (of iets meer ;) )

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Netflix (UHD), TV, Films

Wat heb je zelf al gevonden?
Nu Oled, en LG led afvalt, wordt ik niet veel wijzer door de hoeveelheid modellen in de Pricewatch. Welke specs zijn echt nodig voor Netflix UHD? Wat is het waard? Is het misschien goed om nu een goedkopere tv te gaan en over 5 jaar een uitontwikkelde QLED te kopen? https://tweakers.net/pric...9;749457;1210365;1166755/ Zijn er goede (betere) alternatieven voor deze Samsung? Of een goedkopere Sony?

[ Voor 0% gewijzigd door MvHMontySCOUT op 05-02-2019 15:38 . Reden: budget; typo ]

Beste antwoord (via MvHMontySCOUT op 08-02-2019 09:58)

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 08-10 22:31
De enige specificatie die nodig is voor Netflix UHD, is een tv met een 4K paneel ;).

Als je veel films en series kijkt is een tv met een VA paneel de beste keus, dit type paneel biedt voor LCD begrippen goede zwartwaardes/contrast. De laatste paar jaar hebben fabrikanten de kijkhoeken van een VA paneel verbeterd. Een tv met IPS paneel heeft een veel lagere contrast maar wel weer beter kijkhoeken. De vraag is dus hoe schuin jij voor de tv gaat zitten.

QLED is een marketingterm, het is een LCD tv met een quantum dot filter, niets meer en niets minder. Samsung noemt deze techniek QLED (sinds de opkomst van OLED) en Sony noemt deze techniek Triluminos.

Samsung en andere fabrikanten zijn momenteel bezig met de ontwikkeling van microled tv's, er is dus een mogelijkheid dat er over 5 jaar in het midden en hoge segment geen (Q)LED tv's meer bestaan en vervangen zijn door microled tv's.

Wanneer je niet bij een te grote kijkhoek tv kijkt is de 65XF9005 momenteel de beste keus qua prijs/kwaliteit verhouding. Grootste voordeel van de XF9005 tegenover de Q7 is dat de XF9005 over Full Array Local Dimming beschikt, daarnaast is de HDR beleving en de kijkhoek bij de XF9005 ook net iets beter en ondersteunt deze tv DolbyVison.

Met wat onderhandelen kan je de Sony 65XF9005 voor rond de 1400 - 1500 euro kopen.

De 65Q7 uit je vergelijking overzicht is een 2017 model, de Q7FN is een 2018 model. Ik denk dat je met onderhandelen ook wel een paar honderd euro eraf krijgt op dit model.

Wil je toch meer bij jouw budget van rond de 1000 euro blijven, dan kun je de Samsung 65NU8000 overwegen.

Alle boven genoemde tv's hebben een VA paneel. Als de kijkhoeken van bovenstaande tv's niet volstaan dan is de Sony XF85xx serie (IPS paneel) een van de beste opties (qua brightness).

De Mediamarkt is geen geschikte plaats om tv's goed te kunnen vergelijken, je zou naar een speciaalzaak bij jou in de buurt kunnen gaan om daar tv's te vergelijken. Meestal kun je daar ook nog over de prijs onderhandelen en zijn ze behulpzamer zoals het naast elkaar zetten van bepaalde tv's om goed te kunnen vergelijken met minder fel winkelverlichting.

De birghtness van OLED tv's is bij de 2017 en 2018 panelen een stuk verbeterd. Een LG 65C8 is al te koop voor rond de 2100 - 2200 euro.
Voordelen van OLED: de zwartwaardes en kijkhoeken. Nadelen: kans op vlekken met directe zonlicht erop, kans op inbranden en het ongelijk slijten van de kleuren.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 07-10 22:09
Ga gewoon eens kijken in de MediaMarkt bijvoorbeeld wat het verschil in beeldkwaliteit is.

En vraag jezelf af hoe vaak je nou echt overdag tv kijkt?

Oled is qua weergave gewoon het maximaal haalbare, voor die anderhalf keer per jaar dat hier de zon op de tv staat heb ik hem in ieder geval niet laten staan in de winkel. Het verschil tussen Qled en Oled vond ik behoorlijk groot. Al laat het budget die keuze niet echt toe natuurlijk.

Ik zou in ieder geval zeker geen tv met oog op de toekomst aanschaffen. Je kijkt er nu naar niet over vijf jaar.

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
De enige specificatie die nodig is voor Netflix UHD, is een tv met een 4K paneel ;).

Als je veel films en series kijkt is een tv met een VA paneel de beste keus, dit type paneel biedt voor LCD begrippen goede zwartwaardes/contrast. De laatste paar jaar hebben fabrikanten de kijkhoeken van een VA paneel verbeterd. Een tv met IPS paneel heeft een veel lagere contrast maar wel weer beter kijkhoeken. De vraag is dus hoe schuin jij voor de tv gaat zitten.

QLED is een marketingterm, het is een LCD tv met een quantum dot filter, niets meer en niets minder. Samsung noemt deze techniek QLED (sinds de opkomst van OLED) en Sony noemt deze techniek Triluminos.

Samsung en andere fabrikanten zijn momenteel bezig met de ontwikkeling van microled tv's, er is dus een mogelijkheid dat er over 5 jaar in het midden en hoge segment geen (Q)LED tv's meer bestaan en vervangen zijn door microled tv's.

Wanneer je niet bij een te grote kijkhoek tv kijkt is de 65XF9005 momenteel de beste keus qua prijs/kwaliteit verhouding. Grootste voordeel van de XF9005 tegenover de Q7 is dat de XF9005 over Full Array Local Dimming beschikt, daarnaast is de HDR beleving en de kijkhoek bij de XF9005 ook net iets beter en ondersteunt deze tv DolbyVison.

Met wat onderhandelen kan je de Sony 65XF9005 voor rond de 1400 - 1500 euro kopen.

De 65Q7 uit je vergelijking overzicht is een 2017 model, de Q7FN is een 2018 model. Ik denk dat je met onderhandelen ook wel een paar honderd euro eraf krijgt op dit model.

Wil je toch meer bij jouw budget van rond de 1000 euro blijven, dan kun je de Samsung 65NU8000 overwegen.

Alle boven genoemde tv's hebben een VA paneel. Als de kijkhoeken van bovenstaande tv's niet volstaan dan is de Sony XF85xx serie (IPS paneel) een van de beste opties (qua brightness).

De Mediamarkt is geen geschikte plaats om tv's goed te kunnen vergelijken, je zou naar een speciaalzaak bij jou in de buurt kunnen gaan om daar tv's te vergelijken. Meestal kun je daar ook nog over de prijs onderhandelen en zijn ze behulpzamer zoals het naast elkaar zetten van bepaalde tv's om goed te kunnen vergelijken met minder fel winkelverlichting.

De birghtness van OLED tv's is bij de 2017 en 2018 panelen een stuk verbeterd. Een LG 65C8 is al te koop voor rond de 2100 - 2200 euro.
Voordelen van OLED: de zwartwaardes en kijkhoeken. Nadelen: kans op vlekken met directe zonlicht erop, kans op inbranden en het ongelijk slijten van de kleuren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-10 16:10
Freshouttheoven schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 18:57:
Als de kijkhoeken van bovenstaande tv's niet volstaan dan is de Sony XF85xx serie (IPS paneel) een van de beste opties (qua brightness).
Prima tips! Al zou ik als consument altijd met een grote boog om een IPS paneel heen lopen, tenzij je altijd in een kringetje om je tv zit, maar dat betwijfel ik. Het menselijk oog is gevoelig voor contrast, waardoor contrast het plaatje indrukwekkend maakt. IPS panelen hebben een belabberd contrast, waardoor de zwartwaardes slecht zijn. Contrast is king, hoe hoger hoe beter. De XF90 die @Freshouttheoven aanhaalt is een van de beste LCD tv's. Kun je praktisch blind voor gaan.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvHMontySCOUT
Die kans durf ik niet te nemen omdat 's winters de zon door de glazen uitbouw er op schijnt en de kans met inbranden daarvan, dat de nieuwste OLED flink zijn verbeterd weet ik, had de C8 graag gehaald! Maar ik durf het toch niet aan. Wil voor 1800 (was c8 tijdje geleden) ook een perfecte TV.

Het begrip VA en MVA kende ik niet. Duidelijk :) daarmee vallen de samsung's eigenlijk af.

Ik heb alle genoemde suggesties ook in de vergelijking erbij gezet en dan valt de Sony 65XF9005 goed uit. Zeker nu de prijs al iets is gedaald. Staat nu in de pricewatch voor 1500. Kijken wat Foka wil doen met de prijs.

Thanks!

Edit: kijkhoek zal varieren tussen 0 tot max 30-35% denk ik. Zal wel moeten kunnen met de VA/MVA schermen toch? ;-)

[ Voor 8% gewijzigd door MvHMontySCOUT op 07-02-2019 17:01 . Reden: kijkhoek toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
MvHMontySCOUT schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 16:58:
Die kans durf ik niet te nemen omdat 's winters de zon door de glazen uitbouw er op schijnt en de kans met inbranden daarvan, dat de nieuwste OLED flink zijn verbeterd weet ik, had de C8 graag gehaald! Maar ik durf het toch niet aan. Wil voor 1800 (was c8 tijdje geleden) ook een perfecte TV.

Het begrip VA en MVA kende ik niet. Duidelijk :) daarmee vallen de samsung's eigenlijk af.

Ik heb alle genoemde suggesties ook in de vergelijking erbij gezet en dan valt de Sony 65XF9005 goed uit. Zeker nu de prijs al iets is gedaald. Staat nu in de pricewatch voor 1500. Kijken wat Foka wil doen met de prijs.

Thanks!

Edit: kijkhoek zal varieren tussen 0 tot max 30-35% denk ik. Zal wel moeten kunnen met de VA/MVA schermen toch? ;-)
Een kijkhoek van max. 30 - 35% graden is geen probleem.

Ik begrijp het, wanneer je tv kijkt wil je er van genieten en je geen zorgen maken. Dan is de Xf9005 de beste keus zoals @Hulleman ook adviseert.

Mocht FOKA niet veel voor je kunnen betekenen qua prijs, kun je andere winkels uit het OLED prijzen discussie topic benaderen. Of eventueel in België kijken, daar kun je 'm voor rond de 1400 euro kopen ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MvHMontySCOUT
Yes, ik ga zeker een bel ronde doen. Woonkamer inrichten was/is al duur genoeg :D

Thanks allen!
Pagina: 1