[Retourneren]Bedrijf rekent 30% restocking fee na openen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:28
Ik heb onlangs een scanner gekocht met ADF. Voor prive gebruik, maar via mijn zakelijke account (want die had ik al...). Online stond dat deze ook naar de cloud scant, maar dit blijkt alleen te zijn via de software. Tenminste, daar ga ik van uit, want het ding heeft geen netwerkaansluiting.

Dit aangegeven bij de leverancier, en ik mag hem retourneren. Alleen: ze rekenen 30% (70 euro) restocking fee. Dit is natuurlijk wel erg veel.

Deze restocking fee staat nergens in de algemene voorwaarden (niet de hoogte iig) en nu word ik hier mee geconfronteerd.

Wat zijn mijn rechten? Kan ik mij beroepen op het reflexwerking zoals hier benoemd? https://blog.iusmentis.co...aken-op-consumentenrecht/

Mijn intentie (privegebruik) is de handelaar onbekend, maar is natuurlijk wel degelijk aanwezig. Dat ik bij een dergelijk professionele scanner uitkom omdat ik een ADF wil, is natuurlijk ook al snel.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Via een zakelijke account gekocht = zakelijk gekocht. Tenminste zo zal de webshop het zien.

En dan gelden andere regels dan het consumentenrecht.

Maar IANAL. Maar zo zou ik het interpreteren.

De Reflexwet KAN. Maar ligt dus aan of het aannemelijk is dat je het persoonlijk hebt gekocht. Gezien een scanner voor veel ZZP'ers wel een logische aankoop is, verwacht ik dat die dus lastig is. Het probleem met die wet is, is dat die nogal vaag is. En de jurisprudentie is ook nogal uiteenlopend.

Dus het komt neer op: Hoe welwillend is het bedrijf, en hoever wil jij gaan om toch als consument gezien te worden. (evt rechtzaak)

[ Voor 52% gewijzigd door Waah op 05-02-2019 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertjuhjan
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 03-09 21:26

Gertjuhjan

Software Engineer

Waah schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 15:25:
Via een zakelijke account gekocht = zakelijk gekocht. Tenminste zo zal de webshop het zien.

En dan gelden andere regels dan het consumentenrecht.

Maar IANAL. Maar zo zou ik het interpreteren.
Dit is vaak het geval. Als je het KVK nummer invult van je onderneming word vaak al gezegd dat je bewust de bestelling zakelijk deed.

Ik heb zelfs eens gehad dat ik in de adres regel de bedrijfsnaam genoemd, anders zou het niet goed op mijn werk aankomen. Later wilde ik iets claimen en toen werd er zelfs moeilijk gedaan. Zakelijk adres, dus zakelijke aankoop.

Xbox: Gulpener88

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
Vandaar mijn vraag. En ik snap het best als ze een restocking fee in rekening brengen. Maar 70 euro voor een geopende doos... Dat is me iets te gortig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind het over het hoofd zien van een wel dan niet netwerk aangesloten printer voor Cloudscanning dan ook wel ietsjes aan de schuldige kant als koper zijnde, afhankelijk van hoe het op de site staat natuurlijk.

Anyways, gekocht met het zakelijke account zal je wel in de kou komen te staan in dit geval. Daarom nooit prive via zakelijk kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-09 20:56
Wat staat er wel in hun AV? Eerder maakte menig webshop geen onderscheid tussen particulieren en zakelijke klanten, waardoor met een beroep op de AV ook zakelijke klanten zich konden beroepen op het gratis kunnen retourneren.

Verder heeft de verkoper (kennelijk?) ook een verkeerde voorstelling van het product gegeven. Op basis daarvan zou je kunnen proberen de koop te ontbinden. Strict genomen moet je de leverancier dan wel eerst kans tot herstel bieden (denk niet dat er iemand met een soldeerbout langskomt om er een rj45 poort op te solderen, maar wie weet).

Daar staat natuurlijk wel tegenover dat jij zelf ook een onderzoeksplicht hebt. Hoe die 2 zich exact tot elkaar verhouden is nooit 100% zwart-wit.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:19

Croga

The Unreasonable Man

Freeaqingme schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 15:40:
Verder heeft de verkoper (kennelijk?) ook een verkeerde voorstelling van het product gegeven.
mwah.... er zit een groot stuk interpretatie bij TS hier....
Daar staat natuurlijk wel tegenover dat jij zelf ook een onderzoeksplicht hebt. Hoe die 2 zich exact tot elkaar verhouden is nooit 100% zwart-wit.
En daar gaat TS het dan ook meteen op verliezen..... De interpretatie "Cloudscan = netwerkaansluiting" gaat wel heel erg ver.

Overigens is er zeker geen RJ45 nodig om cloudscanning zonder PC te kunnen doen. Er is ook nog zoiets als Wifi......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
Paultje3181 schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 15:28:
Vandaar mijn vraag. En ik snap het best als ze een restocking fee in rekening brengen. Maar 70 euro voor een geopende doos... Dat is me iets te gortig.
Zoals je al aangeeft is dat afhankelijk van de partij. Ze zijn niets verplicht, omdat deze order niet onder consumentenrecht valt.

[ Voor 6% gewijzigd door NotSoSteady op 05-02-2019 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
Zojuist contact gehad met de webshop en zij geven inderdaad aan dat zij het zakelijk account als basis gebruiken.

Les voor de toekomst: zorg dat je twee accounts hebt... Ik zou er als bedrijf niet aan moeten denken dat al mijn klanten twee accounts hebben, maar ja... Voor 70 euro zet ik dan wel regelmatig mijn pc aan...

Erg jammer, maar zelf ook niet goed genoeg gekeken. Vond € 200,- voor een scanner met scan to cloud optie het heel logisch dat er een RJ45 of wifi op zat. Maar blijkbaar niet dus...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
Paultje3181 schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 16:27:
Les voor de toekomst: zorg dat je twee accounts hebt... Ik zou er als bedrijf niet aan moeten denken dat al mijn klanten twee accounts hebben, maar ja... Voor 70 euro zet ik dan wel regelmatig mijn pc aan...
Een betere les voor de toekomst: geef als ZZP'er helemaal geen handelsnaam meer op wanneer de verkoper je geen voordelen geeft. Anders zitten er alleen maar nadelen zoals geen gebruik kunnen maken van het herroepingsrecht of consumentengarantie, terwijl je exact dezelfde prijs ervoor betaalt. Het opgeven van een handelsnaam is ook niet van belang voor het aftrekken van voorbelasting, als ik mijn accountant mag geloven.
Erg jammer, maar zelf ook niet goed genoeg gekeken. Vond € 200,- voor een scanner met scan to cloud optie het heel logisch dat er een RJ45 of wifi op zat. Maar blijkbaar niet dus...
Ik ben het met je eens dat als er gesproken wordt over 'scan to cloud', de scanner dan beschikt over een internetverbinding en ook daadwerkelijk zelf de documenten in de cloud kan zetten. Als er een computer met software aan te pas moet komen, zou m.i. iedere scanner 'scan to cloud' kunnen vermelden wanneer de scan direct in een map in een willekeurige cloud (iCloud, Google Drive, Dropbox) kan worden geplaatst.

Afhankelijk van wat en hoe vermeld is, kan er volgens mij mogelijk sprake zijn van dwaling (artikel 6:228 lid 1 BW) waarna de overeenkomst vernietigd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
Ding ondertussen ook maar in gebruik genomen. Geen zin om te vechten voor die 70 euro. En zo erg is het nu ook niet, maar was handig geweest...
Pagina: 1