Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1178062

Topicstarter
Hi,

Ik ben benieuwd naar jullie mening over de volgende kwestie waar ik tegenaan loop.

Enkele maanden geleden in dienst gekomen bij een bedrijf. Bij de functie is een auto benodigd, werkgever biedt daarom een leaseauto aan. Ik heb pakweg 3 maanden geleden de keuze voor de auto doorgegeven (welke binnen budget valt).

Werkgever koopt de auto en de werknemer gebruikt deze tegen de gebruikelijke bijtellingtarieven.

Op dag 1 ben ik voorzien met een huurauto, immers was de lease auto nog niet beschikbaar. Deze huurauto zou ik voor maximaal 1 maand gebruiken. Tot op de dag van vandaag gebruik ik deze nog.

Bij vragen over de status van de lease auto heb ik tot op heden een enigszins ontwijkend antwoord gekregen waarbij men nog moest overleggen.

Nu heeft een collega zeer recentelijk besloten om ergens anders te gaan werken en krijg ik tot mijn verbazing te horen dat ik hoogstwaarschijnlijk de leaseauto van mijn collega zal krijgen. Hier ben ik erg verbaasd over, immers is deze niet vergelijkbaar met mijn keuze en 4 jaar oud.

Persoonlijk zie ik dit als een kwalijke zaak, omdat hieruit blijkt dat de werkgever tot op heden nog helemaal geen actie heeft ondernomen wat betreft de leaseauto en ik een, naar mijn idee, mindere auto krijg voorgeschoteld.

Ik begrijp dat het voor de werkgever voordeliger is om deze auto van deze leeftijd door te laten rijden, immers is de werkgever eigenaar van de auto. Daarnaast hoeft werkgever dan geen investering te doen.

Ik ben van plan om hier met mijn werkgever over in gesprek te gaan, maar ik ben benieuwd naar jullie mening hierover.

Dank alvast!

_________

Ter verduidelijking, immers blijkt hier verwarring over te zijn. De auto is in eigendom van werkgever, er is dus geen sprake van een contract tussen werkgever en een leasebedrijf. WG KOOPT de auto van een dealer.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 1178062 op 05-02-2019 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knetterhard
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-06 21:22

Knetterhard

Dedicated

Ik ben erg benieuwd wat er in je voorwaarden staat. Meestal zijn dergelijke constructies er namelijk wel in op genomen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

Anoniem: 1068241

Wees blij dat je een auto van de zaak krijgt.... wat is er mis met een 4 jaar oude auto? Mijn auto is ook bijna 4 jaar en precies hetzelfde model, word nu nog steeds nieuw gekocht. Als je echt wilt bepalen wat voor auto je rijdt: dan kun je er beter zelf eentje kopen _/-\o_

Sowieso, zul je niet minder bijtelling betalen over die vier jaar oude auto?

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 03-06 10:44
Mijn mening: als er nergens specifiek zwart op wit staat dat je recht hebt op een auto naar eigen keuze moet je gewoon niet zo verwend doen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 320788

Niet gewoon een tijdelijke tot jou auto er is.

Als jij die oude auto pakt kan je huur auto terug..
Is de baas blij mee denk ik zo

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• Conono
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 31-08-2020
Je hebt het over bijtelling, dus ik neem even aan dat je er ook privé mee gaat rijden. In dat geval heb je m.i. zeker een punt. Dan is het namelijk gewoon een arbeidsvoorwaarde. Zou een mooie boel wezen, kan jij de volledige mep bijtelling betalen over de afgeragde 4 jaar oude roze fiat 500 van je ex-collega..
Anoniem: 1068241 schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 10:06:
Wees blij dat je een auto van de zaak krijgt.... wat is er mis met een 4 jaar oude auto? Mijn auto is ook bijna 4 jaar en precies hetzelfde model, word nu nog steeds nieuw gekocht. Als je echt wilt bepalen wat voor auto je rijdt: dan kun je er beter zelf eentje kopen _/-\o_
Als jij de keuze hebt, kies je dan:
- voor netto 400 euro per maand een 4-jaar oude auto die je niet zelf hebt uitgezocht; of
- voor netto 400 euro per maand een splinternieuwe auto die geheel naar jouw zin is?

Juist.
Nee, die blijft dus gelijk (tot de auto 15 jaar oud is).

Acties:
  • +38 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:12

Rannasha

Does not compute.

Wat een onzin-argument. Een leaseauto is gewoon een arbeidsvoorwaarde die afgesproken wordt tussen werkgever en werknemer. Daar kan de werkgever niet zomaar op terugkomen of mindere voorwaarden bieden.

Jouw argument is vergelijkbaar met de situatie waarin een werkgever 10% minder salaris uitbetaalt dan afgesproken is en je dan maar zegt "Wees blij dat je salaris krijgt".

Voor de TS: Wat staat er op papier? In principe zijn ook mondelinge afspraken bindend, maar de bewijslast is een heel stuk simpeler als er papier of digitale communicatie is.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online

Als je bij het teken van je contract een nieuwe auto is beloofd, wil je die ook hebben en niet 1 die al 4 jaar oud is.

Ik snap TS wel en zou er zeker met de baas over praten, als je niet krijgt wat je beloofd is zou ik daar wel financiële compensatie voor willen hebben.

[ Voor 9% gewijzigd door Ernemmer op 05-02-2019 14:22 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MeNot2
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 28-05 14:38

Het is niet zo alsof je baas je dit als cadeau geeft. Als je een bruto salaris hebt van 3000 euro met een leasebudget van 500 euro, had je ook voor 3500 euro zonder auto kunnen onderhandelen. Dit is gewoon een onderdeel van je arbeidsvoorwaardenpakket.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vincentio
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Conono schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 10:11:
Je hebt het over bijtelling, dus ik neem even aan dat je er ook privé mee gaat rijden. In dat geval heb je m.i. zeker een punt. Dan is het namelijk gewoon een arbeidsvoorwaarde. Zou een mooie boel wezen, kan jij de volledige mep bijtelling betalen over de afgeragde 4 jaar oude roze fiat 500 van je ex-collega..

[...]

Als jij de keuze hebt, kies je dan:
- voor netto 400 euro per maand een 4-jaar oude auto die je niet zelf hebt uitgezocht; of
- voor netto 400 euro per maand een splinternieuwe auto die geheel naar jouw zin is?

Juist.

[...]

Nee, die blijft dus gelijk (tot de auto 15 jaar oud is).
toon volledige bericht
Niet helemaal, na 5 jaar wordt de bijtellingscategorie opnieuw bepaald.

Overigens hadden we 4 jaar geleden nog allemaal andere percentages. Dus die auto kan zelfs duurder zijn (25%) of een stuk goedkoper.

Wellicht interessant om te checken dan ook of het niet een 7 of 14% auto is, dan is het zeer voordelig om die een jaar te rijden, mocht het een interessant model zijn.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Je hebt het steeds over een leaseauto, maar uit je verhaal blijkt dat er helemaal geen sprake is van lease.
Een eenvoudige oplossing is de auto niet prive te gebruiken, geen bijtelling te betalen, en het gewoon te beschouwen als een stuk gereedschap voor het werk. Dat hoeft dan niet nieuw te zijn.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06-06 14:11
RemcoDelft schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 10:17:
Je hebt het steeds over een leaseauto, maar uit je verhaal blijkt dat er helemaal geen sprake is van lease.
Een eenvoudige oplossing is de auto niet prive te gebruiken, geen bijtelling te betalen, en het gewoon te beschouwen als een stuk gereedschap voor het werk. Dat hoeft dan niet nieuw te zijn.
Maar dan is het ook geen onderdeel meer van je beloning en zal je dat dus ergens anders uit willen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:21

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Rannasha schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 10:12:
Wat een onzin-argument. Een leaseauto is gewoon een arbeidsvoorwaarde die afgesproken wordt tussen werkgever en werknemer. Daar kan de werkgever niet zomaar op terugkomen of mindere voorwaarden bieden.
'mindere voorwaarden'? Waar staan de voorwaarden van zijn contract dan?

In basis contracten staat enkel dat er een '(lease)wagen beschikbaar gesteld wordt', niet 'welke voldoet specifiek aan de eisen van de werknemer, is splinternieuw en onder geen enkel beding zal de werknemer een andere - mogelijk in zijn ogen ongelijkwaarde - auto krijgen'.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Awesome
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07:56

Mr. Awesome

Vroeger hyptonize

Conono schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 10:11:
TS noemt helemaal nergens dat de auto van zijn ex-collega een afgeragde roze Fiat 500 is? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:44

CyBeRSPiN

sinds 2001

Als het een echte leasebak is van die collega dan ben je er vrij snel af, looptijden van langer dan 48 maanden zijn namelijk uitzonderlijk. Misschien bedoelt werkgever het wel om ipv de dure huurauto de oude auto van collega als tijdelijke voorloper te gebruiken (want voordeliger)?
Maar uit je bewoordingen maak ik niet op dat het om lease gaat, lijkt eerder een zakelijke auto op naam van de baas.

[ Voor 17% gewijzigd door CyBeRSPiN op 05-02-2019 10:24 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 13:01
We zijn weer lekker van de ratio vandaag.. het gaat toch helemaal niet om bijtellingspercentages of wat er in een contract staat? Het gaat om (gebrek aan) communicatie van de werkgever naar de werknemer!

Als je het idee hebt dat er een auto besteld wordt, en later blijkt er helemaal geen auto besteld te zijn, dan voel je je toch een oor aangenaaid? Waarom vertelden ze niet gewoon dat ze nog geen andere auto hadden besteld? Wisten ze wellicht dat die andere medewerker uit dienst zou gaan? En als ze dit niet aan je vertelden, wat hebben ze dan nog meer niet verteld? Kan je je werkgever dan wel vertrouwen? Daar gaat het om.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conono
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 31-08-2020
hyptonize schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 10:23:
[...]

TS noemt helemaal nergens dat de auto van zijn ex-collega een afgeragde roze Fiat 500 is? :?
Nee, dat verzin ik. Was ter illustratie waarom het privé-voordeel van een overgenomen auto van een ex-collega gevoelsmatig wellicht niet helemaal hetzelfde waard is dan een nieuwe die je zelf hebt uitgekozen, terwijl je er (bij gelijke cataloguswaarde) wel hetzelfde voor betaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Rannasha schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 10:12:
[...]

Jouw argument is vergelijkbaar met de situatie waarin een werkgever 10% minder salaris uitbetaalt dan afgesproken is en je dan maar zegt "Wees blij dat je salaris krijgt".

Voor de TS: Wat staat er op papier? In principe zijn ook mondelinge afspraken bindend, maar de bewijslast is een heel stuk simpeler als er papier of digitale communicatie is.
Contractueel is het volgende afgesproken:

Aan de Werknemer wordt een auto ter beschikking gesteld. Op het ter beschikking stellen zijn de algemene voorwaarden van toepassing.

De algemene voorwaarden bevatten een omschrijving van het leasebudget inclusief brandstof, eigen risico etcetera.

Nu ben ik bang dat als ik het heel zwart wit zie, er nergens afgesproken is dat ik recht heb op een NIEUWE auto. De betreffende auto welke ik mogelijk ga krijgen voldoet aan de afgesproken voorwaarden, maar zit ver onder wat ik voor ogen had.

Moreel gezien is dit niet heel netjes imo, maar contractueel ben ik bang dat ik niks heb om me aan vast te houden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Zoek je wat anders... Als je hier al mee verrast wordt, wat is er dan nog meer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spacecowboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:39

Spacecowboy

XBL: Biggmans

Gewoon even naar je werkgever stappen en vragen wat er precies aa de hand is, en waarom ze zo lang hebben zitten wachten. Ik gok omdat ze aan voelden komen dat je colega wegging misschien, scheelt namelijk wel een auto kopen. (Overigens is dat een ook een vreemde constructie, maar ok).

Mocht het zo zijn dat je van een 3 aangklede dreier opeens in een Opel Corsa terecht komt, dann heb je wel wat om over te klagen richting je werkgever, en zou er m.i. ook wel iets van compensatie moeten zijn.
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 10:23:
Als het een echte leasebak is van die collega dan ben je er vrij snel af, looptijden van langer dan 48 maanden zijn namelijk uitzonderlijk. Misschien bedoelt werkgever het wel om ipv de dure huurauto de oude auto van collega als tijdelijke voorloper te gebruiken (want voordeliger)?
Maar uit je bewoordingen maak ik niet op dat het om lease gaat, lijkt eerder een zakelijke auto op naam van de baas.
De werkgever koopt de auto, contracten/looptijden zijn dus niet van toepassing.

[ Voor 37% gewijzigd door Spacecowboy op 05-02-2019 10:35 ]

HENG HENG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacIsCool
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:58
Als het een 14 % bijtelling is, lekker nog een jaar rijden en dan een andere uitzoeken..

Runs everything...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Widow schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 10:25:
We zijn weer lekker van de ratio vandaag.. het gaat toch helemaal niet om bijtellingspercentages of wat er in een contract staat? Het gaat om (gebrek aan) communicatie van de werkgever naar de werknemer!

Als je het idee hebt dat er een auto besteld wordt, en later blijkt er helemaal geen auto besteld te zijn, dan voel je je toch een oor aangenaaid? Waarom vertelden ze niet gewoon dat ze nog geen andere auto hadden besteld? Wisten ze wellicht dat die andere medewerker uit dienst zou gaan? En als ze dit niet aan je vertelden, wat hebben ze dan nog meer niet verteld? Kan je je werkgever dan wel vertrouwen? Daar gaat het om.
Het is de afgelopen dagen pas bekend geworden dat de collega vertrekt.

Indien de auto al besteld zou zijn geweest was het doorgeven van de auto van mijn collega dus helemaal geen optie geweest. Nu is dit mogelijk, omdat blijkt dat er nog niets besteld is.

Er is geen vertrouwenskwestie hier, dat zit aan mijn kant wel goed, het is een principekwestie. Het gaat mij meer om de communicatie. Ik krijg via een collega anders dan mijn leidinggevende te horen dat ik "naar verwachting" de auto van de vertrekkende collega ga krijgen. Dit is dus nog niet officieel besloten.

Verder heel plat, indien werkgever 2 weken geleden een bestelling zou hebben geplaatst voor een auto, zou ik een nieuwe auto rijden naar mijn keuze. Nu zal ik naar verwachting een auto rijden met 150k op de teller en welke niet zo functioneel is als de auto van mijn keuze. Dit, omdat het de werkgever wel goed uitkomt om mij de oude auto te geven.

Ik probeer hier dus standpunten te vinden om een goed onderbouwd gesprek aan te gaan met mijn leidinggevende.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Anoniem: 1178062 schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 10:40:
[...]

Het gaat mij meer om de communicatie.
Waarom communiceer je dan niet als eerste met je werkgever? :?

Het komt nu een beetje over alsof je munitie aan het zoeken bent om je zin er doorheen te drammen.

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:04
Hier laten we mensen die net in dienst zijn uberhaupt geen auto bestellen. Heel simpel omdat de afspraak is dat we een auto ter beschikking stellen, en dat kan tijdelijk een auto zijn van een andere medewerker. Simpel omdat de kosten van het afkopen van een leasecontract soms vrij hoog zijn. In jouw geval zal ook zoiets aan de hand zijn, want die auto van de ex-collega zal misschien anders ongebruikt voor de deur staan.

Ik weet niet hoe oud je bent en wat voor functie ongeveer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacecowboy

Spacecowboy

[...]

Verder heel plat, indien werkgever 2 weken geleden een bestelling zou hebben geplaatst voor een auto, zou ik een nieuwe auto rijden naar mijn keuze. Nu zal ik naar verwachting een auto rijden met 150k op de teller en welke niet zo functioneel is als de auto van mijn keuze. Dit, omdat het de werkgever wel goed uitkomt om mij de oude auto te geven.
Dit is wat ik zou aangeven. Er was afgesproken dat je een nieuwe auto van jouw keuze zou krijgen. Niet een afgeragd hok met 150k op de teller.

Ik zie niet in waarom een werkgever je met een auto met 150k op pad gaat sturen. Dat is vragen om ellende qua onderhoud en betrouwbaarheid. Ik neem aan dat je hier nog geen 4 jaar in hoeft te rijden?

HENG HENG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:18
Freezerator schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 10:44:
Hier laten we mensen die net in dienst zijn uberhaupt geen auto bestellen. Heel simpel omdat de afspraak is dat we een auto ter beschikking stellen, en dat kan tijdelijk een auto zijn van een andere medewerker. Simpel omdat de kosten van het afkopen van een leasecontract soms vrij hoog zijn. In jouw geval zal ook zoiets aan de hand zijn, want die auto van de ex-collega zal misschien anders ongebruikt voor de deur staan.
Zo werkt het bij ons ook.
Staat ook zo in het mobiliteits contract. Net zoals b.v. een regeling dat je de auto moet inleveren als je langdurig (langer dan 3 maanden) ziek bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:32
Maar 4 jaar? Dan gaat ie er waarschijnlijk ook bijna uit en mag je alsnog een nieuwe uitzoeken.
Vaak gaan leaseauto's maar 4 jaar of een x aantal km mee. Voordeel is dat er dan alweer nieuwere auto's zijn waar je uit kunt kiezen.

Maar wel vreemd dat je baas je aan het lijntje houdt over de status van de leaseauto.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:18
rimave schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 10:47:
Maar 4 jaar? Dan gaat ie er waarschijnlijk ook bijna uit en mag je alsnog een nieuwe uitzoeken.
Vaak gaan leaseauto's maar 4 jaar of een x aantal km mee. Voordeel is dat er dan alweer nieuwere auto's zijn waar je uit kunt kiezen.
Het is GEEN lease auto. De auto is gekocht door de werkgever

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Spacecowboy schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 10:45:
Ik zie niet in waarom een werkgever je met een auto met 150k op pad gaat sturen. Dat is vragen om ellende qua onderhoud en betrouwbaarheid. Ik neem aan dat je hier nog geen 4 jaar in hoeft te rijden?
Proest. Je maakt een grapje toch?
rimave schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 10:47:

Maar wel vreemd dat je baas je aan het lijntje houdt over de status van de leaseauto.
WG koopt de auto en stelt die beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter

Let wel, zoals eerder vermeld, werkgever heeft geen lopende leasecontracten, immers koopt zij de auto en is daarom eigenaar van de auto. Indien een auto stilstaat, dan is werkgever (eigenaar) vrij om over te gaan op verkoop van deze auto.

Niet zeker waarom mijn leeftijd en functie er toe doen? - Ik ben tegen de 30 jaar, heb een medior functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:16
Dank dat de baas al nattigheid voelde over de vertrekkende collega. En als hij auto's zelf koopt en dan ter beschikking stelt aan werknemers geeft eigenlijk wel aan dat hij erg op zijn centen zit.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:31
[...]

Het is de afgelopen dagen pas bekend geworden dat de collega vertrekt.

Indien de auto al besteld zou zijn geweest was het doorgeven van de auto van mijn collega dus helemaal geen optie geweest. Nu is dit mogelijk, omdat blijkt dat er nog niets besteld is.

Er is geen vertrouwenskwestie hier, dat zit aan mijn kant wel goed, het is een principekwestie. Het gaat mij meer om de communicatie. Ik krijg via een collega anders dan mijn leidinggevende te horen dat ik "naar verwachting" de auto van de vertrekkende collega ga krijgen. Dit is dus nog niet officieel besloten.

Ik probeer hier dus standpunten te vinden om een goed onderbouwd gesprek aan te gaan met mijn leidinggevende.
toon volledige bericht
Wacht, dus je werkgever heeft helemaal nog niets gezegd? Het komt van een collega?
Dus je maakt je eigenlijk al druk om iets waarvan je niet zeker weet of dat zo is?
Of ik begrijp het verkeerd, maar dan had dat wel als eerste vertelt mogen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacecowboy

Spacecowboy

Pizza_Boom schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 10:48:
[...]
Proest. Je maakt een grapje toch?

[...]
WG koopt de auto en stelt die beschikbaar.
De kans dat er zaken door slijtage kapot gaan is bij een auto van 150k groter dan bij een auto vers uit de fabriek. Waarom denk je dat leasecontracten 48 maanden zijn o max 150.000km? Omdat het dan niet meer rendabel is zo'n auto zakelijk te rijden. Lease is juist het idee dat je mobiliteit koopt zonder gezeur.

Dat Beun de Haas privé zo'n auto wel gaat rijden zal allemaal wel, maar daar hebben we het niet over.

HENG HENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Laatst online: 17:56
4 jaar oud dus nog max 1 jaar, en mogelijk zelfs nog 14%. Weinig mis mee. Auto moet naar standaard van werkgever representatief zijn en dat is die want je collega reed er in. Even jaartje uitzingen met deze en niet klagen gelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Anoniem: 1178062 schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 10:27:
[...]
Contractueel is het volgende afgesproken:

Aan de Werknemer wordt een auto ter beschikking gesteld. Op het ter beschikking stellen zijn de algemene voorwaarden van toepassing.

De algemene voorwaarden bevatten een omschrijving van het leasebudget inclusief brandstof, eigen risico etcetera.

Nu ben ik bang dat als ik het heel zwart wit zie, er nergens afgesproken is dat ik recht heb op een NIEUWE auto.
Sterker nog: in het eerste punt zie ik ook niet dat het gaat om een leaseauto of om een auto die van het bedrijf is. Ik ken bedrijven die zelf hun auto's kopen die worden gereden door het personeel. Zij betalen hier ook netjes bijtelling over en dergelijke, alleen de leasemaatschappij is er tussenuit gehaald en de auto is eigendom van het bedrijf. Dat is met een leaseauto niet het geval.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Even een algemeen advies aan iedereen: Zullen we het bij de fouten houden?

Er wordt hier nu meerdere keren gerept over een afgeragd hok. Waar staat die informatie? Misschien is de 4 jaar oude auto wel als nieuw? Dat is verder ook niet zo relevant lijkt me.

Het gaat hier vooral om communicatie. Ik begrijp het vanuit de werkgever wel, maar je kunt dit wel aangeven. Als onderdeel van de compensatie die je hebt afgesproken zou er een auto zijn waarbij de verwachting is geschept dat dat een nieuwe auto naar keuze binnen het budget zou zijn. Nu heb je vernomen dat dat eventueel niet het geval is.

Leg dat gewoon eens neer bij je manager/werkgever en vraag om een reactie. Dan kun je daarna wel verder zien.

Het klinkt nu een beetje alsof het nog maar een beetje gangpadpraat is, want een collega heeft je verteld dat...
pennywiser schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 10:55:
4 jaar oud dus nog max 1 jaar, en mogelijk zelfs nog 14%. Weinig mis mee. Auto moet naar standaard van werkgever representatief zijn en dat is die want je collega reed er in. Even jaartje uitzingen met deze en niet klagen gelijk.
Waarom nog maximaal een jaar? De werkgever is eigenaar van de auto.

[ Voor 20% gewijzigd door Hann1BaL op 05-02-2019 10:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Hann1BaL schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 10:56:
Het gaat hier vooral om communicatie.
Misschien heeft werkgever het alleen maar gehad over een auto die ter beschikking gesteld wordt en is dat door @Anoniem: 1178062 ontvangen als "leaseauto", omdat dit heel gebruikelijk is in het werkveld. Daar ga je al met communicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Hann1BaL schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 10:56:
Even een algemeen advies aan iedereen: Zullen we het bij de fouten houden?

Er wordt hier nu meerdere keren gerept over een afgeragd hok. Waar staat die informatie? Misschien is de 4 jaar oude auto wel als nieuw? Dat is verder ook niet zo relevant lijkt me.

Het gaat hier vooral om communicatie. Ik begrijp het vanuit de werkgever wel, maar je kunt dit wel aangeven. Als onderdeel van de compensatie die je hebt afgesproken zou er een auto zijn waarbij de verwachting is geschept dat dat een nieuwe auto naar keuze binnen het budget zou zijn. Nu heb je vernomen dat dat eventueel niet het geval is.

Leg dat gewoon eens neer bij je manager/werkgever en vraag om een reactie. Dan kun je daarna wel verder zien.

Het klinkt nu een beetje alsof het nog maar een beetje gangpadpraat is, want een collega heeft je verteld dat...

[...]

Waarom nog maximaal een jaar? De werkgever is eigenaar van de auto.
toon volledige bericht
En die gaat de auto 7 jaar oud laten worden?
sypie schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 10:58:
[...]

Misschien heeft werkgever het alleen maar gehad over een auto die ter beschikking gesteld wordt en is dat door @Anoniem: 1178062 ontvangen als "leaseauto", omdat dit heel gebruikelijk is in het werkveld. Daar ga je al met communicatie.
Hij begint notabene zelf over leaseauto.

[ Voor 15% gewijzigd door pennywiser op 05-02-2019 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
sypie schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 10:58:
[...]

Het is mij niet duidelijk wat je hier wilt zeggen? Eenzelfde verhaal zou kunnen voorkomen indien een "leaseauto" stilstaat en er een boeteclausule is opgenomen om het leasecontract tussen werkgever en leasemaatschappij op te zeggen. Dit maakt geen verschil.

Nog niet vermeld, maar in de laatste maanden van 2018 is mij de vraag gesteld of ik al een keuze had gemaakt omtrent de auto, deze heb ik toen doorgegeven voordat ik mijn eerste dag had. Hier wordt mij dus wel degelijk het idee gegeven dat ik vrije keuze had binnen het gestelde budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
pennywiser schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 10:59:
[...]

[...]

Als hij slim is wel. De auto schrijft nu veel minder af dan een nieuwe.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Spacecowboy schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 10:55:
[...]

De kans dat er zaken door slijtage kapot gaan is bij een auto van 150k groter dan bij een auto vers uit de fabriek. Waarom denk je dat leasecontracten 48 maanden zijn o max 150.000km? Omdat het dan niet meer rendabel is zo'n auto zakelijk te rijden. Lease is juist het idee dat je mobiliteit koopt zonder gezeur.

Dat Beun de Haas privé zo'n auto wel gaat rijden zal allemaal wel, maar daar hebben we het niet over.
Neuh, omdat je dan aan groot onderhoud (extra distributieronde, remmen, bakolie) gaat komen, APK plichtig wordt, etc. Daarin heeft een Leasemij minder zin. Tevens wordt de resterende verkoopwaarde minder, want veel mensen geloven heilig in de 150k grens. :+

[ Voor 6% gewijzigd door Pizza_Boom op 05-02-2019 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

pennywiser schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 10:59:
[...]

[...]

Daar kan de werkgever voor kiezen. Je trekt conclusies die je niet kunt trekken.

De TS begon er ook over dat de werkgever de eigenaar is. Kwestie van topic lezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Anoniem: 1178062 schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 11:03:
[...]

Het is mij niet duidelijk wat je hier wilt zeggen? Eenzelfde verhaal zou kunnen voorkomen indien een "leaseauto" stilstaat en er een boeteclausule is opgenomen om het leasecontract tussen werkgever en leasemaatschappij op te zeggen. Dit maakt geen verschil.

Nog niet vermeld, maar in de laatste maanden van 2018 is mij de vraag gesteld of ik al een keuze had gemaakt omtrent de auto, deze heb ik toen doorgegeven voordat ik mijn eerste dag had. Hier wordt mij dus wel degelijk het idee gegeven dat ik vrije keuze had binnen het gestelde budget.
Je bent een paar manden in dienst en in de laatste maanden van 2018 werd dit gevraagd. Hoe lang na indiensttreding werd dit dan gevraagd? Geen rookgordijn leggen onnodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
pennywiser schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 11:07:
[...]

Je bent een paar manden in dienst en in de laatste maanden van 2018 werd dit gevraagd. Hoe lang na indiensttreding werd dit dan gevraagd? Geen rookgordijn leggen onnodig.
Zoals duidelijk vermeld in mijn post die je gequote hebt, is deze vraag gesteld VOOR mijn eerste dag. De vraag is dus voor mijn indiensttreding gesteld.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 1178062 op 05-02-2019 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:01
is zo'n niet-leasauto in eigendom van de werkgever die jij gebruiken mag dan wel bijtellingsplichtig?

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Ja.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

Anoniem: 217290

Denk dat we beter eens goed kunnen gaan leden zie nu heel veel verwarrende punten voorbijkomen en mensen die daar als een dolle hond op reageren...

-Een collega vertrekt en laat een auto achter
-een andere collega roept dat jij dan die auto wel zou krijgen.
-werkgever koopt zijn eigen auto's dus geen lease
-eind december is auto keuze doorgegeven.
-ts trekt gelijk conclusie dat zijn auto niet besteld is.
-ts rijdt nu in een huur auto
-auto van collega is 4 jaar oud.

Los dat je arbeids overeenkomst alleen spreekt over een lease klasse trek je nu zelf ook wel heel snel conclusies.

Het zou ook zomaar kunnen dat je de auto van je oud collega krijgt ter overbrugging van de periode naar de nieuwe auto die huurauto is namelijk erg kostbaar voor de werkgever dus de conclusie dat je die auto zou kunnen krijgen zou geheel terecht kunnen zijn maar zegt niks over je toekomstige auto. Levertijden van meer dan 3 maanden zijn heel gewoon op auto's.

Daarnaast zijn er genoeg werkgevers die langer doen met een auto dan 5 jaar. Echter door belasting voordelen is het vaak interessant elke 5 jaar een nieuwe te kopen dus weinig werkgevers die dat niet doen.

Ik heb wel eens stage gelopen bij een bedrijf die een auto in gebruik had van 9 jaar oud. Hij reed nog prima en was betrouwbaarder dan menig nieuw exemplaar.

Ik zou beginnen met gewoon eens aan degene die je daadwerkelijk heeft aangenomen te vragen hoe het zit. Een werkgever zal je best uitleg willen geven maar kom niet gelijk stamp voetend en brullend binnen want dan heb je op voorhand al verloren. Een goed gesprek kan duidelijkheid bieden en geeft rust.

Nu worden er al overal beren op de weg gezien zonder ook maar echt te weten wat er speelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bockelaar schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 11:12:
is zo'n niet-leasauto in eigendom van de werkgever die jij gebruiken mag dan wel bijtellingsplichtig?
Ja, bedrijfs- en leaseauto's. Bijtelling betaal je voor privégebruik van een auto. Het zou vreemd zijn als ik onbeperkt privékilometers zou kunnen rijden en hier niet voor belast wordt. De auto wordt bij privegebruik gezien als een vorm van inkomen en wordt dus belast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 217290 schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 11:14:
Denk dat we beter eens goed kunnen gaan leden zie nu heel veel verwarrende punten voorbijkomen en mensen die daar als een dolle hond op reageren...

-Een collega vertrekt en laat een auto achter
-een andere collega roept dat jij dan die auto wel zou krijgen.
-werkgever koopt zijn eigen auto's dus geen lease
-eind december is auto keuze doorgegeven.
-ts trekt gelijk conclusie dat zijn auto niet besteld is.
-ts rijdt nu in een huur auto
-auto van collega is 4 jaar oud.

Los dat je arbeids overeenkomst alleen spreekt over een lease klasse trek je nu zelf ook wel heel snel conclusies.

Het zou ook zomaar kunnen dat je de auto van je oud collega krijgt ter overbrugging van de periode naar de nieuwe auto die huurauto is namelijk erg kostbaar voor de werkgever dus de conclusie dat je die auto zou kunnen krijgen zou geheel terecht kunnen zijn maar zegt niks over je toekomstige auto. Levertijden van meer dan 3 maanden zijn heel gewoon op auto's.

Daarnaast zijn er genoeg werkgevers die langer doen met een auto dan 5 jaar. Echter door belasting voordelen is het vaak interessant elke 5 jaar een nieuwe te kopen dus weinig werkgevers die dat niet doen.

Ik heb wel eens stage gelopen bij een bedrijf die een auto in gebruik had van 9 jaar oud. Hij reed nog prima en was betrouwbaarder dan menig nieuw exemplaar.

Ik zou beginnen met gewoon eens aan degene die je daadwerkelijk heeft aangenomen te vragen hoe het zit. Een werkgever zal je best uitleg willen geven maar kom niet gelijk stamp voetend en brullend binnen want dan heb je op voorhand al verloren. Een goed gesprek kan duidelijkheid bieden en geeft rust.

Nu worden er al overal beren op de weg gezien zonder ook maar echt te weten wat er speelt.
toon volledige bericht
Je stelling omtrent overbrugging is sterk, tevens heb ik dit ook nog niet overwogen.
Ik denk ook dat het topic wat van de weg raakt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Dus conclusie:

Ga eens vragen bij de verantwoordelijke persoon hoe het met je auto staat, aangezien je inmiddels wel een bericht had verwacht dat ie besteld is.

Totdat je antwoord hebt, is de rest koffiedik kijken en dus weinig zinvol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Niet online
Wat is het verschil tussen de 4jaar oude auto, en de keuze die jij hebt doorgegeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouterkaas
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-06 19:23
Ik zou dit in eerste instantie gewoon in alle openheid met de werkgever bespreken, voordat je je (al dan niet terecht) allerlei onrecht laat aanpraten in dit topic en je wellicht op hoge poten verhaal gaat halen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Niet online
Je kunt er ook je voordeel mee doen. Door bijv. de oude auto op te rijden, en dan een financieel voordeel (bijv. geen eigen bijdrage, of over budget, of een andere deal).

Je kijkt dan naar win-win, ipv 'wat kom ik te kort'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
En als ze je toch in die oude auto willen hebben: stel je flexibel op en zeg dat je daar best een korte periode in wilt rijden maar dat je dan wel een harde deadline af wilt spreken wanneer je een nieuwe krijgt.

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Artbij schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 10:51:
En als hij auto's zelf koopt en dan ter beschikking stelt aan werknemers geeft eigenlijk wel aan dat hij erg op zijn centen zit.
Het geeft juist aan dat het een bedrijf is waar geld is. I.t.t. bedrijven die per maand betalen aan een leasemaatschappij, die op zijn beurt de auto's weer met geleend geld koopt, zijn er ook bedrijven die gewoon auto's contant aftikken.
Spacecowboy schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 10:55:
De kans dat er zaken door slijtage kapot gaan is bij een auto van 150k groter dan bij een auto vers uit de fabriek. Waarom denk je dat leasecontracten 48 maanden zijn o max 150.000km? Omdat het dan niet meer rendabel is zo'n auto zakelijk te rijden.
Een auto valt echt niet uit elkaar na 4 jaar, en zelfs als dat wel zou gebeuren is het het probleem van werkgever.
De reden dat leasemaatschappijen ze wegdoen rond die leeftijd is dat er meer te verdienen valt met nieuwe auto's. Bij een oudere auto zal het tarief omlaag moeten om aantrekkelijk te zijn. En dat is nou precies wat een werkgever die zelf auto's bezit gewoon kan doen: gewoon doorrijden tegen lagere kosten per kilometer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 17:03
Juup schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 12:41:
En als ze je toch in die oude auto willen hebben: stel je flexibel op en zeg dat je daar best een korte periode in wilt rijden maar dat je dan wel een harde deadline af wilt spreken wanneer je een nieuwe krijgt.
De genoemde opties hierboven zijn inderdaad zo slecht nog niet (mocht het allemaal zo uitpakken).
Zorg er wel voor dat je alle afspraken op de mail laat bevestigen zodat niemand daar later op terug kan komen van: "ik weet van niks..."

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Blasterxp schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 12:16:
Wat is het verschil tussen de 4jaar oude auto, en de keuze die jij hebt doorgegeven?
Los van de 150K km's die gereden zijn:

De bestelde auto heeft wat de andere auto niet heeft:
- Telefoon integratie (CarPlay)
- Adaptive Cruise Control
- Meer vermogen
- Grotere kofferbak
- Meer beenruimte voor (ik ben lang)
- Regensensor / lichtsensor
- Climate control

De auto van de collega heeft wat bestelde auto niet heeft:
- Panoramadak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Over wat voor auto's praten we en welke lichaamslengte heb jij? Ik heb het wel eens geventileerd, men heeft mij geprobeerd in een C1 te proppen, die baan uiteindelijk helemaal niet genomen. Dat zou voor mij binnen no-time problemen opleveren met mijn rug e.d. Lijkt mij een valide punt om te ventileren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Pizza_Boom schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 13:17:
Over wat voor auto's praten we en welke lichaamslengte heb jij? Ik heb het wel eens geventileerd, men heeft mij geprobeerd in een C1 te proppen, die baan uiteindelijk helemaal niet genomen. Dat zou voor mij binnen no-time problemen opleveren met mijn rug e.d. Lijkt mij een valide punt om te ventileren.
1,92

Besteld Golf, Collega 308 Hatchback.

Huurauto = C1, niet fijn dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Anoniem: 1178062 schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 13:21:
[...]

1,92

C1 is kut, dat is duidelijk. Ik heb de 308's nooit ervaren als krap, maar heb daarvan voornamelijk stations gereden. Maar als jij wel last krijgt van je rug, lijkt mij dat een valide reden om je beklag te doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maks
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11-06 21:34
Ik snap dat je dit best belangrijk vindt (ik vind dat namelijk ook). Daarnaast betaal je genoeg bijtelling en is het onderdeel van je beloning dus vanuit dat oogpunt snap ik dat je liever een nieuwe auto rijdt.

Zoals al meerdere keren is aangegeven zou ik dit gewoon met je werkgever bespreken. Ik zou zeker ook zeggen dat dit voor jou belangrijk is (er zijn ook veel collega's die niets om auto's geven en gewoon goedkoop willen rijden).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grannd
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:25

Grannd

da Granndest

Denk eens met je werkgever mee: Accepteer de auto van je collega, op voorwaarde dat zodra er een nieuwe collega binnenkomt de werkgever voor jou de gewenste auto gaat bestellen en je deze auto door kan schuiven naar hem/haar.
Op die manier los je voor jezelf en je werkgever het probleem op, hopelijk hecht de nieuwe collega minder waarde aan het specifieke model auto als jij, en als dat toch wel zo is dan is het iniedergeval niet meer jou probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
[...]

1,92

Dan lijkt het me juist prettiger als je die C1 kan inruilen voor die 308!

Maargoed, alles is al wel zo'n beetje gezegd. Het komt er op neer, hoop aannames. Ga nu eens de boel navragen bij degene die er over gaat. Vragen hoe het zit met je auto, wat de verwachte leverdatum is. En ik zou eerder zelf aangeven dat je die 308 wel wilt ipv je huurauto, dan zit je iig niet meer zo krap tot jouw auto er is!

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janvanduschoten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:02

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Titelchange ter verduidelijking, het is geen leaseauto maar een auto van de werkgever :)

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:10
Er lijkt hier sprake van enige emptor caveat.

Op het moment van aannemen van de functie bestond er de indruk dat je een mooie auto naar je keus kon verwachten - geheel naar eigen specificaties. Nu is daar wat onduidelijkheid over, maar het ziet er naar uit dat je een vergelijkbare auto krijgt toegewezen.

De vraag is natuurlijk: wat is er vastgelegd over de auto van de zaak? Zijn deze toezeggingen gedaan, en, zo ja, hoe hard zijn ze ten opzichte van het getekende contract. In die zin zie ik het niet heel rooskleurig voor je in - zoals je al zelf opmerkte.

Maar je wekt ook een beejte de indruk een goede positie te hebben op de arbeidsmarkt. Ik zou zeggen: bespreek rustig met je manager welk belang je hecht aan dit component van je secundaire beloning. Vraag naar een tijdige en passende oplossing. En, als dat onvoldoende in je voordeel uitpakt... ga eens rondkijken naar andere plekken met groen gras. Immers, als de werkgever graag op deze belofte wil terugkomen, dan zijn er vast ook nog wel andere....

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
[...]

1,92

Grote kans dat die 308 nog 14% bijtelling heeft en jou Golf 22%. Dat is een aanzienlijk verschil per maand die je toch even moet overwegen.

Verder mogelijk is de 308 een vervanging van de C1 tot je Golf geleverd wordt? Misschien een idee om even polsen of er al meer bekend is over de levertijd van je gevraagde Golf.

Edit: Standaard hebben bij ons alleen medewerkers met een vast contract een keuze wat ze krijgen. Tijdelijke contract is allemaal short-lease. Uitzondering is enkele seniors die het bij de arbeidsovereenkomst hebben vast leggen dat ze een eigen auto willen kiezen.

[ Voor 20% gewijzigd door Deveon op 05-02-2019 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apple.at.work
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-09-2022

De meeste bedrijven doen dit, op zich prima om eerst een auto uit de poel te pakken. Wel kijken ze naar je salaris en de waarde van de auto en dus bijtelling. Iemand die €1700 verdiend is niet zo blij met de bijtelling van een auto van €80.000, ook al is het een leuke auto. Dit zou je moeten kunnen weigeren.

Friends help you move, real friends help you move bodies...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjkv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 05-06 13:14
Hoe is de auto omschreven in het contract?
- Is er een volledig vrije keuze van merk/model/uitvoering? Mag je ook een sportwagen kiezen bv?
- Is vastgelegd dat de auto nieuw is?
- Welke bedragen zijn genoemd? Je had het eerder over een leasebedrag, maar het gaat blijkbaar niet om een leasewagen maar om een auto die door de werkgever aangeschaft wordt. Staat er dan "Werknemer mag een auto uitzoeken met een maximale fiscale waarde van €30.000 ex BTW"?

Als er alleen een prijs voor de auto genoemd is, zou je aan kunnen voeren dat een 4 jaar oude auto een lagere (fiscale) waarde heeft en daarom niet voldoet aan de clausule in het contract.
Als er genoemd is dat je het ding zelf uit mag zoeken, kun je ze daaraan houden.

Zoals hierboven genoemd is kun je ook kijken naar comfort en bijtelling. Als je met die 308 op pad gaat, ben je in ieder geval van die C1 af. Wie weet is de bijtelling ook wel lekker laag.

In eerste instantie zou ik maar eens aan degene die je aangenomen heeft vragen hoe het staat met de bestelde auto en wanneer deze geleverd wordt. Als dan blijkt dat er niets besteld is, voelen ze zelf denk ik ook al wel aan dat dat niet best overkomt.

Als ze jou inderdaad in de 308 willen hebben, kun je vragen voor hoe lang dat is. Als de Golf helemaal van de baan is, zou je kunnen vragen om een compensatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M.l.
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 06-05 18:04
*knip*
Het aanzetten van het moedwillig vernielen van iemand anders eigendom is niet de bedoeling hier.

[ Voor 72% gewijzigd door janvanduschoten op 05-02-2019 19:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:41

drooger

Falen is ook een kunst.

Bij alle bedrijven waar ik een leaseauto dan wel auto v/d zaak heb gereden stond keurig in de arbeidsvoorwaarden of autoreglement dat je ook een auto uit de poule kan/zal rijden.
Wat dat betreft is er an sich niks raars aan deze situatie.

Het enige waar je je werkgever op kan aanspreken is de gebrekkige communicatie en evt. onduidelijk autoreglement.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-06 23:49
Een 4-8 jaar oude auto is veel goedkoper in de maandlasten dan een 0-4 jaar oude auto. Toch is de bijtelling gelijk, namelijk een percentage van de cataloguswaarde. Je "loon uit natura" wordt dus relatief zwaar belast.

Het kan dat op deze manier een leaseauto niet interessant is om prive te rijden. Tweedehands, niet jouw keuze, wel volle mep bijtellen. Dan zou het fair zijn om een verklaring geen privegebruik in te vullen en van je baas een compensatie voor het gemiste loon te krijgen.
Hij bespaart de nieuwe auto, en een deel van de kilometers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
RemcoDelft schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 12:43:
[...]

Het geeft juist aan dat het een bedrijf is waar geld is. I.t.t. bedrijven die per maand betalen aan een leasemaatschappij, die op zijn beurt de auto's weer met geleend geld koopt, zijn er ook bedrijven die gewoon auto's contant aftikken.

[...]

Een auto valt echt niet uit elkaar na 4 jaar, en zelfs als dat wel zou gebeuren is het het probleem van werkgever.
De reden dat leasemaatschappijen ze wegdoen rond die leeftijd is dat er meer te verdienen valt met nieuwe auto's. Bij een oudere auto zal het tarief omlaag moeten om aantrekkelijk te zijn. En dat is nou precies wat een werkgever die zelf auto's bezit gewoon kan doen: gewoon doorrijden tegen lagere kosten per kilometer.
`
Er is geld, maar wordt niet uitgegeven. Dat geeft het aan. Veel bedrijven kiezen ervoor om lease auto's te nemen omdat ze ontzorgen en omdat je met het geld dat je in je zak houdt kun investeren en een veel groter rendement kunt halen dan wanneer je dit in een auto hebt zitten ,

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebis
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Als ik het goed begrijp was je in december nog niet in dienst en doe dan even de aanname dat je dus na december bent gestart bij deze werkgever en nog in je proeftijd zit. Er zijn weinig werkgevers die al een auto bestellen terwijl de proeftijd nog niet is afgerond en hier mee wachten tot deze voorbij is.

Wat betreft de auto van je collega, zou het scenario niet zo kunnen zijn dat je deze tot je beschikking krijgt tot je zelf gekozen auto is afgeleverd? Dit zal namelijk ook nog wel een aantal maanden duren als de bestelling nog niet is geplaatst. Ondertussen kan de huurauto weg en vallen deze extra kosten voor je werkgever weg.

Ik zou dus eerst eens navragen bij je werkgever hoe het precies zit voordat je zelf allerlei aannames doet die helemaal niet waar hoeven te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Artbij schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 20:30:
[...]

`
Er is geld, maar wordt niet uitgegeven. Dat geeft het aan. Veel bedrijven kiezen ervoor om lease auto's te nemen omdat ze ontzorgen en omdat je met het geld dat je in je zak houdt kun investeren en een veel groter rendement kunt halen dan wanneer je dit in een auto hebt zitten ,
Correctie: Omdat je winst tov geïnvesteerd vermogen dan hoger is en dat goed is voor de aandeelhouders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucifertje
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 02-06 08:33
Lekker nog even een paar maanden stampen in die 308, qua lengte pas je er prima in want ik doe dat ook en ben zelfs paar cm langer! Profiteer van de 14% en spreek duidelijk of dat je alsnog die andere auto besteld wanneer deze uit 14% bijtelling loopt en je werkgever er 't.z.t. nog iets voor wil krijgen.

Maar Golf is uiteraard wel veel mooiere wagen en aangaande de communicatie snap ik je punt en frustratie! :) :9

Overigens vouwen ik en m'n gezin zich al twee jaar in een kleinere/beperktere auto en ben ik al rui 1,5 jaar bezig voor een andere die dan eindelijk recent is besteld haha

[ Voor 16% gewijzigd door Lucifertje op 06-02-2019 00:18 . Reden: Typoo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Anoniem: 1178062 schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 13:13:
[...]

Los van de 150K km's die gereden zijn:

De bestelde auto heeft wat de andere auto niet heeft:
- Telefoon integratie (CarPlay)
- Adaptive Cruise Control
- Meer vermogen
- Grotere kofferbak
- Meer beenruimte voor (ik ben lang)
- Regensensor / lichtsensor
- Climate control

De auto van de collega heeft wat bestelde auto niet heeft:
- Panoramadak
toon volledige bericht
Op welke stand heb jij je stoel staan?
Want qua ruimte schelen ze niet heel extreem.
Een Golf heeft 950 tot 1190 mm afstand tussen rugleuning en de pedalen, terwijl de 308 tussen de 900 tot 1090 mm ruimte biedt. Dat scheelt een kleine 50 tot 100 mm. Maar als je in de Golf niet tot de achterste stand gaat, heb je imho in de 308 ook genoeg ruimte.

En verder begrijp ik (los van of het terecht is, wat er afgesproken is, etc. etc.) je werkgever wel.
Waarom een nieuwe auto aanschaffen, terwijl een andere auto stil staat / stil komt te staan?
De kosten blijven doorlopen van de stilstaande auto, terwijl er aan de andere kant een nieuwe auto (lees investering gedaan moet worden) gekocht wordt.
Vanuit dat oogpunt begrijp ik wel dat je werkgever geen nieuwe auto aanschaft en jou laat rijden in de auto van je (ex) collega.

Maar zoals al eerder is aangehaald, ga het gesprek aan met je werkgever. Geef aan dat je voor nu dit accepteert, maar zodra er een nieuwe collega binnen komt, hij deze auto gaat rijden en jij alsnog een Golf mag gaan rijden.

En reken eventueel voor jezelf uit, wat het onder aan de streep het verschil is.
Ik weet niet welke bijtelling er over de 308 en Golf wordt ingehouden, maar als je nu meer moet betalen, zou ik dat ook even bij je werkgever aankaarten. Zeker omdat na 5 jaar opnieuw de bijtelling naar de dan geldende regels worden omgezet. Dus ondanks dat de 308 nu een 14% (aanname dat dit zo is), kan dit na 5 jaar worden aangepast naar 22%. Daarentegen, de Golf zal je nu direct ook al 22% kosten, dus in dat opzicht ga je er waarschijnlijk een jaartje op vooruit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
Die 308 heeft nog maar een jaartje 14%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
toolkist schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 23:43:
[...]

Correctie: Omdat je winst tov geïnvesteerd vermogen dan hoger is en dat goed is voor de aandeelhouders.
Dit bedrijf heeft echt geen aandeelhouders.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Laatst online: 11-06 15:51
Is het nou al definitief of nog steeds hearsay? Een 308 en Golf van allebei in compact C segment, dus in dat opzicht zijn ze gewoon gelijkwaardig. Hier worden ook geen nieuwe auto's besteld tijdens een proeftijd.

Ik dacht overigens dat elke 308 climate control en regen/lichtsensor had? Zeker ten tijde van de 14% hausse.
Enkele maanden geleden in dienst gekomen bij een bedrijf. Bij de functie is een auto benodigd, werkgever biedt daarom een leaseauto aan. Ik heb pakweg 3 maanden geleden de keuze voor de auto doorgegeven (welke binnen budget valt).
Hoe relateert 'enkele' zich tot drie? In je eerdere, ongekloonde topic zou de overgang Q2-Q3-2018 zijn geweest?

[ Voor 35% gewijzigd door Señor Sjon op 06-02-2019 09:41 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Artbij schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 08:27:
[...]

Dit bedrijf heeft echt geen aandeelhouders.
En daarom koopt ie ipv te leasen. Maar goed, is verder off topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Señor Sjon schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 09:40:
Is het nou al definitief of nog steeds hearsay? Een 308 en Golf van allebei in compact C segment, dus in dat opzicht zijn ze gewoon gelijkwaardig. Hier worden ook geen nieuwe auto's besteld tijdens een proeftijd.

Ik dacht overigens dat elke 308 climate control en regen/lichtsensor had? Zeker ten tijde van de 14% hausse.

[...]

Hoe relateert 'enkele' zich tot drie? In je eerdere, ongekloonde topic zou de overgang Q2-Q3-2018 zijn geweest?
Het is nog een gerucht, ik kan de manager die hierover gaat niet eerder dan volgende week hierover spreken.

Enkele relateert zich tot 3 in die zin dat ik in december in dienst ben gekomen van dit bedrijf en in november mijn keuze heb doorgegeven.

Mijn eerdere, ongekroonde topic? Dit is mijn enige topic voor zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:36
Misschien is het handiger om eerst te wachten of het gerucht überhaupt waar is. Je kan bovendien toch gewoon vragen hoe het met je auto zit. Dat lijkt me nou niet bepaald een vreemde vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Als je een proeftijd hebt van een maand dan is niet eerder dan januari de auto besteld. Aangezien een auto rustig 2-3 maanden levertijd heeft, zou ik hem niet eerder dan maart/april verwachten. Dus de kans is inderdaad groot dat je tussendoor in die auto moet rijden. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-06 18:04
De terbeschikkingstelling van een auto voor prive gebruik is een arbeidsvoorwaarde en is onderdeel van het loon. Daarom betaal je er ook bijtelling over (voordeel uit het prive ter beschikking stellen van een zakelijk goed) en kan een werkgever je auto niet zomaar afnemen.

Mondeling een bepaalde afspraak is ook bindend, maar lastig te bewijzen, maar als je mailcontact of op papier een "bestelling" van een auto hebt, dan lijkt het me lastig om eronderuit te komen voor een werkgever.

Vraag is of je het zo hard wilt spelen, maar accepteren hoef je het zeker niet. Uitgaande van een nieuwwaarde van 25K en een restwaarde van 8K na 4 jaar, bespaart je werkgever 17.000 euro aan autokosten, maar ontzegt jou ook een bepaald bedrag aan autogenot, terwijl je wel bijtelt over de volle mep.

Enige vergoeding (de helft indien je 50/50 zakelijk / prive (inclusief woon/werk)) rijdt lijkt me reëel. Dus over een jaar of vier praat je dan over 2000 euro bruto salaris per jaar.

Vraag is of je werkgever hierin meegaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Señor Sjon schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 09:40:

[...]
Nee, niet alle Bluelease (14%) modellen hebben licht en regensensoren, mijn vorige 308 Bluelease hatchback had het niet.

Overigens wilde mijn vorige werkgever mij in een VW Golf hebben, i kheb vriendelijke bedankt en voor betreffende 308 gekozen. Ik kreeg daar een leuker uitgeruste auto voor met een lagere catalogus waarde. Die Golf was erg karig uitgerust en een pak duurder.

Kwa binnen ruimte maken beide auto's elkaar absoluut niet veel. Zeker als die 308 nog een 14% auto is zou ik die niet laten staan, daar heb je ook een heerlijk rijdende auto voor.

Overigens zoals eerder opgemerkt het duurt zo een paar maanden voordat een auto wordt geleverd, als jij nu in een huurauto rijdt kan ik mij voorstellen dat ze jou eerst in een vrijgekomen auto willen hebben. Even afwachten voordat je moord en brand schreeuwd... niet afgaan op 'horen zeggen'. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door _Dune_ op 06-02-2019 16:48 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Misschien eens aan de collega die de auto voor je zou bestellen/regelt vragen hoe het met die Golf staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 17:39
Even dom misschien, 20% bijtelling is best veel. 30k zal zon golf kosten met wat opties. 6k bijtelling. Waarom lease je er zelf niet 1 en declareer je 19 cent/ km? Zou dat goedkoper kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Van belang is vooral de vraag: welke optie wordt zwaarder belast?

Het forfait is 22%.

Daarmee wordt een auto van de zaak bij gemiddelde parameters ongeveer even zwaar belast als een mobiliteitsbudget (19 cent netto, rest bruto). Misschien een fractie zwaarder.

Afhankelijk van de parameters (vooral: de hoeveelheid kilometers) kan een auto van de zaak gunstig of juist ongunstig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
aljooge schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 18:19:
Even dom misschien, 20% bijtelling is best veel. 30k zal zon golf kosten met wat opties. 6k bijtelling. Waarom lease je er zelf niet 1 en declareer je 19 cent/ km? Zou dat goedkoper kunnen zijn?
Een kale golf trendline kost je bij 30.000 km per jaar en 4 jaar looptijd 5500 euro per jaar. Dan moet je nog tanken.
Om 6k bijtelling in kilometervergoeding te krijgen moet je ca. 35.000 a 19 cent rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

.

[ Voor 102% gewijzigd door Yucon op 06-02-2019 18:48 . Reden: nevermind, ging om lease ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 17:39
Pizza_Boom schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 18:37:
[...]
Een kale golf trendline kost je bij 30.000 km per jaar en 4 jaar looptijd 5500 euro per jaar. Dan moet je nog tanken.
Om 6k bijtelling in kilometervergoeding te krijgen moet je ca. 35.000 a 19 cent rijden.
Uitstekende berekening (y) zelf leasen kan nooit uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWCRay
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06 22:28
Anoniem: 1178062 schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 15:52:
[...]

Het is nog een gerucht, ik kan de manager die hierover gaat niet eerder dan volgende week hierover spreken.

Enkele relateert zich tot 3 in die zin dat ik in december in dienst ben gekomen van dit bedrijf en in november mijn keuze heb doorgegeven.

Mijn eerdere, ongekroonde topic? Dit is mijn enige topic voor zover ik weet.
Je hebt ondertussen een paar pagina’s vol met aannames.

Gewoon wachten tot je de desbetreffende manager spreekt i.p.v. je op voorhand druk lopen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Pizza_Boom schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 18:37:
[...]
Je berekening zit ernaast. Je becijfert dat je niet alle kosten vergoed krijgt en dus absoluut gezien met kosten blijft zitten. Maar het vergelijk met een auto van de zaak (die óók kosten voor de werknemer met zich meebrengt) ontbreekt. De waarde zit juist in de relatieve verelijking van de twee alternatieven.

30.000 kilometers, ik zal dat verdelen naar 10.000 privé en 20.000 zakelijk.

Totale kosten: 5500 plus pakweg 3300 brandstof is 8800.

Mobiliteitsbudget 800 per maand.
Netto 3800 plus bruto 5800. Ik reken met 50% marginale belastingdruk (vanwege de afbouw heffingskortingen is dat ook in de derde schijf gauw de realiteit). Dan heb je een totale verhoeding van 3800+2900=6700 per jaar. Je blijft dus privé met 2100 euro aan autokosten zitten.

Alternatief: leaseauto. Zo’n trendline zal tegenwoordig 24k kosten. Operational lease inclusief brandstof en BTW-correctie zal het leasebudget van 800 euro per maand precies opvullen.

Bijtelling 22%, belastingdruk 50%, netto kosten 2600.

In dit geval is privé leasen dus een tikje goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Hoe kom je op een mobiliteitsbudget van 800 per maand? Dat is echt niet zo veel voorkomend zoals ik het hier af en toe verteld zie worden.

20.000x0.19/12=317/maand en daar moeten veel mensen het mee doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeveloperNL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-06-2024
@Anoniem: 1178062 Ik begrijp je frustratie. Goede vriend van had vergelijkbaar probleem (wel iets meer consequenties voor hem waar hij met werkgever niet uit kwam). Vriend had een grote stationwagen voor gezin met 2 kinderen. Tekent contract waarin hij een VW groep station zou krijgen (Skoda octavia/ golf/ leon station). Hij tekent contract en begint proeftijd met voorloop auto. Proeftijd voorbij, hij overleg met werkgever en werkgever geeft akkoord over bestellen leaseauto en verkoopt huidige auto en koopt nieuwer boodschappenautootje terug (Clio). Hij vraagt naar status van de leaseauto. Werkgever deelt hem mee dat ze alleen rode Peugeot 208 rijden en dat er toevallig 1 beschikbaar komt omdat een collega weggaat en dat er geen uitzondering mogelijk is. Nu heeft hij 2 kleine auto's. Uiteindelijk rijdt hij Peugeot nu alleen zakelijk, maar hij voelde zich wel enorm belazerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef012
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:26
[b]Dag Jongen schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 10:40:
Er is geen vertrouwenskwestie hier, dat zit aan mijn kant wel goed, ...
Volgens mij is het wel een vertrouwenskwestie, maar precies andersom. Dit ben ik al zo vaak tegengekomen... bij veel bedrijven "verdien" je pas een auto als je je bewezen hebt.

Het komt er op neer dat bij jou een verwachting is gewekt, en dat zij niet aan jouw verwachting voldoen. Het niet/laat bestellen van een auto die jou beloofd is, vind ik een kwalijke zaak. En zou bij mij alarmbellen laten afgaan. Is dit een werkgever die staat voor zijn mensen, en hen dus ook vertrouwd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-06 00:23

Barrycade

Through the...

Stef012 schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 13:21:
[...]

Volgens mij is het wel een vertrouwenskwestie, maar precies andersom. Dit ben ik al zo vaak tegengekomen... bij veel bedrijven "verdien" je pas een auto als je je bewezen hebt.

Het komt er op neer dat bij jou een verwachting is gewekt, en dat zij niet aan jouw verwachting voldoen. Het niet/laat bestellen van een auto die jou beloofd is, vind ik een kwalijke zaak. En zou bij mij alarmbellen laten afgaan. Is dit een werkgever die staat voor zijn mensen, en hen dus ook vertrouwd?
Als er al een vertrouwens probleem zou zijn ligt die bij de TS omdat hij op dit moment op basis van hear say al helemaal in paniek is.

De manager die uitsluitsel kan geven is zo ver ik gezien heb nog helemaal niet gesproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Al meer nieuws hierover? Bij ons bedrijf krijgen nieuwe medewerkers zonder vast contract overigens ook eerst een shortlease auto. Zou ook wel riskant zijn als iemand een nieuwe auto bestelt en na een jaar alweer weggaat. Die shortlease auto is overigens wel van dezelfde klasse als waar je met je functie recht op hebt. 308 en een golf vallen in dezelfde klasse. Een C1 natuurlijk niet. Ik zou daar wel compensatie voor vragen bij je werkgever.
Pagina: 1