Ssd schijf

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• tasjake
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19-07-2023
Hallo

Mijn man zijn pc is heel traag ik weet hoe dat komt. Hij heeft een harde schijf erin van 1000gb en een ssd. Helaas staan alle stuurprogramma’s op de gewone harde schijf en niet de ssd. De ssd is bedoeld om stuurprogramma’s op te zetten maar helaas bij het formatteren en installeren zie ik geen ssd verschijnen. Ik maak alles thuis ivm oC en dergelijke maar helaas vindt ik de schijf niet terug. Iemand een idee hoe ik deze ssd kan vinden en als primaire instellen zodat ik de pc kan formatteren en de stuurprogramma’s op de ssd kan installeren. Bedankt alvast

Mvg Tasjake

Alle reacties

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-12 17:34
De gewone schijf ontkoppelen, dan gaan installeren.
Dit heeft als voordeel dat je gehele installatie op de ssd komt, en niet een gedeelte op je gewone en een stuk op je ssd.

En als je plaats genoeg hebt, alles op je ssd installeren, dus ook je software.

Kijk of je ssd in je bios/uefi aanwezig is, misschien staat je controller uit.

• tasjake
ja de bedoeling is dat ik alle software op de ssd plaats en de andere schijf hou voor downloads en dergerlijke. Waar in de bios kan ik dat ergens vinden.Bedankt alvast om te reageren op mijn topic :)

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-12 21:19
Kan je eens in Apparaatbeheer kijken bij Schijfstations en melden welke harddisks daar worden vermeld?
Je zou niet de eerste zijn die een SSHD hebt (een SSD die geïntegreerd is op de harddisk) en denkt dat er een losse SSD is en zo kom je daar achter: los (een SSD en een HD) of geïntegreerd.
(En als je echt een losse SSD hebt, weet je uit de typeaanduiding ook de grootte daarvan.
(Dan weet je ook of je Windows daarop kan installeren.)

Stel dat je echt een losse SSD hebt, dan zou ik het volgende doen (gesteld dat je een legale Windows 10 hebt):
1. een backup maken van alle data die nu op de computer staat en zorgen dat je een installatieschijf of -USB-stick hebt met jouw type Windows 10.
2. de computer openmaken en de stekkers even uit de harddisk trekken zodat de computer alleen de SSD ziet.
3. Windows 10 opnieuw installeren op de SSD (het licentienummer-venster kan je overslaan): dit wordt dan verder de C:-schijf en blijft dat ook.
4. de harddisk weer aansluiten en in bedrijf nemen voor al je data.
3. Windows opnieuw installeren

• tasjake
Een backup,maken vanalles wat er nu op de pc staat ok moet ik eens kijken want de laatste keer lukte dat niet. En de bedoeling is ook dat ik alles volledig opnieuw installeer ipv een backup omdat dit al een tijdje geleden is en ik met een propere lei wil starten zodat de pc opnieuw goed bolt.het is een losse Ssd en een andere harde schijf die in de pc zitten

• Renault
- Natuurlijk ga je alles (Windows 10) opnieuw installeren op de SSD, maar daarbij raak je alles op de SSD kwijt, vandaar het advies om eerst een backup te maken van je data daarop.

- Backup: dat is al je data in veiligheid brengen op 1 of meer externe media (zoals USB-sticks en externe harddisks). Dat kan door een full image te maken (maar dat is in jouw geval niet handig en het lukte ook niet), of door alle data die je niet wil verliezen te kopiëren naar die externe media. Dat laatste zou ik in jouw geval doen.

- En de harddisk maak je los tijdens de herinstallatie van Windows op de SSD, om er zeker van te zijn dat heel Windows (alleen) op de SSD komt te staan én om de inhoud (data) van de harddisk te beschermen.
Zodra Windows 10 loopt op de SSD, kan je de harddisk veilig weer aansluiten.

• tasjake
Maar er staat helemaal niks op de SSD omdat ik deze zich nooit laat zien.nu staat alles op de andere interne schijf en hoe kan ik daar dan een backup van maken ? Mijn vriend heeft ook een simulator voor zijn helicopters en doet hij elke avond dus het zou savonds terug in orde moeten zijn 😊.

• tasjake
ik heb de andere schijf ontkoppeld en ben ik in de bios bij sata RaID/AHCI mode en daar heb ik het op AHCI gezet.maar als ik dan via usb wil opstarten om te beginnen installeren dan zegt hij bootmgr failure.

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 30-12 14:48
Hoe is de situatie nu exact? Welke schijven zitten in de PC? Wat staat er op die schijven? En naar welke situatie wil je toe?

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-12 17:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

tasjake schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 09:51:
Hallo

Mijn man zijn pc is heel traag ik weet hoe dat komt.
tasjake schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 11:17:
Mijn vriend heeft ook een simulator voor zijn helicopters en doet hij elke avond dus het zou savonds terug in orde moeten zijn 😊.
Misschien dat ik iets raars vraag maar als je weet hoe het komt dat de PC traag is, waarom dan niet eerst dat probleem oplossen? Tenzij het een of ander bizar virus is, zal je vast de PC nog wel even een figuurlijke trap onder de kont kunnen geven.

Als dat gebeurd is, dan kan vast iemand eerst een normale backup maken (zonder dat de PC misschien 20x vastloopt) en pas na de backup zou ik eens gaan kijken of & hoe je dan de oude schijf uit de PC haalt, de nieuwe SSD erin zet en dan kijken hoe je iets gaat installeren

Sowieso zeg je nu al ergens dat de bootmgr het niet doet; dat lijkt me vrij logisch aangezien je nergens vermeld op welke manier je nu Windows wil installeren? Of heb je gewoon de SSD erbij geprikt in de PC, de BIOS omgezet en daarna opnieuw opgestart met beide schijven aangesloten; dan gaat het ook fout.

Zou wel je man / vriend apart houden ;)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• tasjake
er zit een harde schijf in van 500gb en dan de ssd 120gb die helaas nooit goed gewerkt heeft.ik wil nu gewoon de windows en al de programmas op de ssd schijf zetten.Helaas ziet de pc de schijf niet.ik heb de kabels al verwisselt en de andere schijf afgekoppeld en dan via usb opgestart helaas in het scherm bij nieuwe installatie verschijnt er geen ssd schijf.ik heb alles al geprobeerd en dan daarom dat deze stuk is.het is een patriot wildfire 120gb ssd.nu wil ik gewoon een andere gaan kopen een kingston A400 of UV500 aangezien we het ook niet al te breed hebben niet te duur.Nvidia gforce gtx 580 zit erin.ik ben ten einde raad.mijn man heeft zijn pc nodig om met de simulator bezig te zijn aangezien hij 3d vliegt met modelbouw helicopters.en bij mijn weten is het beter om windows en programmas op een ssd te zetten omwille van sneller op te starten ook.

• Renault
Maak de PC een open en kijk eens of je inderdaad een SSD én een harddisk erin ziet zitten.
Dus om zeker te weten dat je niet een combinatie van die twee hebt, een SSHD.

• tasjake
Ik zit dus met mijn handen in het haar weet echt niet wat ik moet doen een nieuwe aanschaffen of niet

• Renault
Eerst de SMART-tabel uitlezen en posten, dan weet je of de SSD nog heel is. Zie pm.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:43
Renault schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 19:51:
Kan je eens in Apparaatbeheer kijken bij Schijfstations en melden welke harddisks daar worden vermeld?
Je zou niet de eerste zijn die een SSHD hebt (een SSD die geïntegreerd is op de harddisk) en denkt dat er een losse SSD is en zo kom je daar achter: los (een SSD en een HD) of geïntegreerd.
(En als je echt een losse SSD hebt, weet je uit de typeaanduiding ook de grootte daarvan.
(Dan weet je ook of je Windows daarop kan installeren.)

Stel dat je echt een losse SSD hebt, dan zou ik het volgende doen (gesteld dat je een legale Windows 10 hebt):
1. een backup maken van alle data die nu op de computer staat en zorgen dat je een installatieschijf of -USB-stick hebt met jouw type Windows 10.
2. de computer openmaken en de stekkers even uit de harddisk trekken zodat de computer alleen de SSD ziet.
3. Windows 10 opnieuw installeren op de SSD (het licentienummer-venster kan je overslaan): dit wordt dan verder de C:-schijf en blijft dat ook.
4. de harddisk weer aansluiten en in bedrijf nemen voor al je data.
3. Windows opnieuw installeren
@tasjake Je kunt wel met de handen in het haar zitten, maar we zijn nu een maand verder en we weten nog steeds niet om welke harddisk en welke ssd dit gaat omdat je geen antwoord geeft op de gestelde vragen.

Kijk nu eerst eens onder apparaatbeheer welke harddisk er in zit en of je daar ook de ssd kunt zien.

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:45
tasjake schreef op maandag 4 maart 2019 @ 13:52:
Ik zit dus met mijn handen in het haar weet echt niet wat ik moet doen een nieuwe aanschaffen of niet
Heb je wellicht iemand in je omgeving die dit voor je kan doen? Je lijkt niet echt door te hebben wat je aan het doen bent, of weet het niet op te schrijven.
Je 1000GB schijf verandert halverwege topic in een 500GB. Dus van de veel te weinige info die je geeft (2 schijven) is al 50% niet juist.
Lijkt mij dat als je deze info niet kan achterhalen en delen, het zelf inregelen van Bios + schijfkopie op SSD plaatsen een stap te ver is.

Ryzen 5 7500F - ASUS TUF Gaming B650-PLUS - Gigabyte 9070XT - 32GB Kingston Fury Beast 6000

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Met Speccy kun je zien wat er in je computer zit.

Via het menu File, Save as text file... kun je alle informatie van je PC opslaan in een tekstbestand. Vervolgens kun je het bestand openen en het deel "Summary" tot aan "Operating System" naar hier kopieren. Dat geeft iedereen inzicht in hoe je PC eruit ziet.

• tasjake
@White Featherde harddisk is een WD en ssd is een patriot wildfire 120gb had ik ergens al vermeld dacht ik

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Dit is een goede procedure van @Renault: Renault in "Ssd schijf"

Als je doet wat hij vraagt kunnen we je verder helpen, anders niet vrees ik. Een nieuwe SSD kopen is geen betrouwbare oplossing als niet is vastgesteld dat de oude daadwerkelijk stuk is.

Een bootmgr melding is geen indicatie daarvan. Die melding krijg je ook als je USB stick geen goede besturingssysteem image bevat of als er ergens een verwijzing staat naar een disk die niet meer op de verwachte plaats in de computer zit. Als de BIOS is ingesteld om te starten vanaf de SSD in plaats van de USB disk krijg je die melding mogelijk ook.

Of de hard disk zichtbaar is binnen Windows is van belang om te zien wat er precies aan de hand is. Dat kun je zien met Speccy of met de Windows Disk Management. Als de SSD niet is ingedeeld en geformateerd kun je er niets op zetten.

• tasjake
Met dank aan Renault is alles opgelost.De SSD was toch overleden en heb mij een nieuwe besteld.Nu vliegt de Pc en alles in orde.
Pagina: 1