Videokaart voor AMD A8-5600k + Asrock FM2A75 Pro4-M

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buur75
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-04 15:21
Mijn computer is inmiddels een oudje. Doet het nog prima, maar ik wil iets meer performance bij mijn spelletjes. Ik speel bijvoorbeeld sinds kort Firewatch (je weet wel, die wandeling-simulator), en die moet ik nu op een lage resolutie zetten om 'm soepel te spelen, wat jammer is met zo'n mooi spel. Die wil ik in HD zien.

Andere spellen die het wel doen maar niet echt lekker gaan zijn oudjes zoals GTA4, XCOM Enemy Unknown en Enemy Within (dus niet XCOM2!) en Cities:Skylines. Graag had ik deze soepel in full HD gespeeld.

Ik gebruik nu de GPU die in de AMD A8 zit (dat zou een Radeon HD 7560D moeten zijn), maar wil om bovenstaande te bereiken een videokaart aan mijn PC toevoegen. Het moederbord is een Asrock FM2A75 Pro4-M en bezit over een PCIe 2.0 x16 slot.

Omdat ik geen herrie wil, zoek ik een passief gekoeld model.

Mijn budget is 90 euro, maar volgens mij kan het veel goedkoper?

In de pricewatch is bijvoorbeeld de MSI GeForce GT 710 1GD3H LP populair. Er is ook een 2GB-variant voor nog geen tientje meer. Ik heb geen idee of ik daar mijn doel mee bereik, en of dit werkt in mijn config?

Als ik mijn maximale budget opmaak, kom ik uit bij een GT 1030. Heb ik wel baat bij een duurdere kaart, of wordt de cpu of de bussnelheid van PCIe 2.0 dan de bottleneck?

Graag advies over wat de meeste kans maakt om mijn genoemde spelletjes mooi te kunnen spelen.

Beste antwoord (via Buur75 op 15-02-2019 16:43)

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:14
Buur75 schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 19:11:
In dat geval zou ik net zo goed deze GTX 580 kunnen kopen voor € 30...
Dan kan je de verwarming thuis wel uit zetten. Driverondersteuning is knudde voor 6 generaties oude GTX kaarten en met een 400w voeding red je het niet. Zonder je voeding te vervangen is de snelst mogelijke optie een GTX 1050 Ti of gebruikt voor 5 a 6 tientjes een GTX 750 Ti. Voor sneller heb je een andere voeding nodig.

[ Voor 17% gewijzigd door Uszka op 09-02-2019 19:44 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:06
Zuinige kaarten zijn sowieso stil, ook als er een fan op zit.
Zo'n 710 is geen game kaart, die is bedoeld om beeld te geven en verder niks (zou zomaar langzamer kunnen zijn dan de 7560D).

Waarom geen 2e hands kaartje?
Bijvoorbeeld: categorie: Videokaarten

Wat voor voeding heb je?

[ Voor 3% gewijzigd door mitsumark op 05-02-2019 00:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16-05 07:20

Praetextatus

the dutch_paki

Eens met @mitsumark
Eventueel kun je rond kijken naar een gebruikte 1050ti. Dan heb je wel het maximale gehad binnen het budget

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan9711
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:46

Johan9711

Verslaaft aan Tweakers

Ik zou sowieso niet te duur gaan. 90 euro is eigenlijk te hoog. Die A8 heeft een single core performance die niet al te hoog is, wat in veel games impact heeft. Een tweedehands GTX960 past prima in je budget, en voldoet ook aan je eisen. Een 1050Ti kan ook nog eventueel, maar die 960jes worden nu massaal gedumpt op V&A.

Mocht je voor een 960 gaan, kies dan voor de goedkope optie(2GB) aangezien je waarschijnlijk geen hogere resolutie dan 1080p gaat draaien. 4GB bij de 960 is bovendien moeilijk aan te spreken met de "slechts" 128-bits geheugenbus.

Mijn tweakblog: http://johan9711.tweakblogs.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Buur75 Voor 60,- heb je al een GT730 2GB die stukken beter is dan je HD7560D
pricewatch: Gainward GeForce GT 730 2GB DDR3 SilentFX

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hindrik123
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 09-06-2023
voor 80 euro heb je een gt 1030 met 2gb gddr5 en is ook nog eens passief en de prestaties van de kaart zijn vergelijkbaar met gpu van de ryzen apu's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buur75
Klinkt goed allemaal, maar waar ik nog geen antwoord op heb, is zo'n snelle kaart als de GT 1030 en de 1050Ti niet een beetje overkill voor wat ik wil? En heeft het wel zin omdat mijn PC sowieso niet zo sterk is? M.a.w. is er een limiet waarbij het geen zin meer heeft om een nog snellere kaart te kopen, omdat de computer er toch niets meer mee kan?

Op dit moment neig ik naar die GT 730 van 60 euro...

Nog even voor de duidelijkheid: ik wil alleen maar spellen van een paar jaar oud op een hoge resolutie (1080p, meer kan mijn monitor niet aan) kunnen spelen: Firewatch, XCOM (niet XCOM2!) en Cities: Skylines.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 02:25
Als je de naam van je processor in youtube intyped samen met wat videokaartjes (gtx 750ti, gtx 960, gtx 1050) dan krijg je een beetje een indruk van wat dat beestje nog kan. En dat blijkt dan nog best mee te vallen. Je zult bv met jouw cpu van een gt1030 naar een gtx 1050 nog steeds wel een boost zien..
Je kunt hem zelfs nog aardig overklokken voor meer snelheid.

Probleem is dat met jouw voeding alleen gpu's die hun stroom via het moederbord krijgen kunnen worden aan gesloten.

Een gt730 is wel errug magertjes tov een gt1030. Zeker op 1080p.

Ik zou qua grafisch vermogen niet lager gaan zitten dan een gt1030/rx 550.

Van wat ik op youtube zie is firewatch best een mooi spel om te zien. Een beetje leukere setting dan lowest van de lowest zou dan (mijns inziens, maar dat ben ik :) ) veel meer speelplezier geven.

Andere mogelijkheid is je voeding vervangen (model uit 2010, hoe lang heb je die al?) en kijken naar een goedkoop doch stil 😊 videokaartje van vraag en aanbod.

Hoop info, hoop dat je er wat mee kunt.
Het blijven allemaal suggesties natuurlijk😊

[ Voor 11% gewijzigd door Baloes op 06-02-2019 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buur75
Haha waar zie je het type van mijn voeding staan? De lijst bij mijn tweakers-profiel is nog van mijn vorige computer geloof ik, maar misschien zie ik iets over het hoofd. Ik heb mijn computer eind 2013 samengesteld aan de hand van een Best Buy Guide, en daar stond toen de Be Quiet System Power 7 300W genoemd, en die heb ik gekocht, en gebruik ik nog steeds. Maar goed, deze heeft hetzelfde probleem; de voeding voor de videokaart zal via het moederbord moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baloes
- Schaammodus aan-

Oei...ik dacht proactief te zijn en, omdat je nog niet aangegeven had welke voeding je had, ff in je lijst te kijken.

Sorry dude..
Leermomentje voor ouwe ikke

-Schaammodus maar weer uit-

Ik zou dan toch es kijken of je een gtx 1050(ti) op V&A kunt scoren voor de prijs (of minder natuurlijk 😊) van een gt 1030.

Is mij laatst ook nog gelukt :)

Die heeft geen extra voedingskabel nodig.

Btw cities skylines leunt erg op de processor. Dat zal niet echt lekker lopen bij iets grotere steden vermoed ik.

[ Voor 15% gewijzigd door Baloes op 06-02-2019 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buur75
Toch nog een vraag, omdat de keuze zo enorm uitgebreid is; ik heb er een lijstje bij gevonden waarop de videokaarten op snelheid zijn gesorteerd. Hierdoor wordt het allemaal niet makkelijker:
http://www.logicalincrements.com/articles/graphicscardcomparison
Hieruit maak ik bijvoorbeeld op dat een GTX 590 sneller is dan een GTX 670, en die op zijn beurt weer sneller is dan een GTX 950?

Als de lijst zou kloppen, dan zou ik denk ik met een GTX 660 Ti voldoende uit de voeten moeten kunnen, en laat die nou net voor 5 tientjes te koop staan in V&A. Is dat dan geen goede/voordelige keuze voor mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baloes
Je voeding heeft daar geen aansluiting voor weet je nog☺️

Je zou een bequiet system b9 van 400 watt kunnen kopen a 45 euro en dan een kaartje uit V&A.

[ Voor 44% gewijzigd door Baloes op 09-02-2019 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buur75
Oja bedankt! Ik weet niet zo goed hoe je aan het type kunt zien welke videokaarten voldoende hebben met de voeding uit het moederbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baloes
Naar de specificaties gaan en in de tab kenmerken staat vermeld of ie een aansluiting nodig heeft.

[ Voor 19% gewijzigd door Baloes op 09-02-2019 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baloes
Maar misschien is voeding vervangen beter? De jouwe is alweer bijna 6 jaar aan de gang en het geeft je meer keuzemogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buur75
Ja dat is misschien een optie.

Toch nog even over die lijst die ik heb gezien: is een GTX 590 sneller dan een een GTX 1050? Die staat namelijk hoger in de lijst :?
En waarom worden de GTX 1050, GTX 960, GTX 670 en de GTX 580 bij elkaar genoemd? Zijn die dan even snel? Die lijst lijkt eenvoudig, maar met die niet oplopende nummers kan ik daar geen touw aan vast knopen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:14
Buur75 schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 19:11:
Dan kan je de verwarming thuis wel uit zetten. Driverondersteuning is knudde voor 6 generaties oude GTX kaarten en met een 400w voeding red je het niet. Zonder je voeding te vervangen is de snelst mogelijke optie een GTX 1050 Ti of gebruikt voor 5 a 6 tientjes een GTX 750 Ti. Voor sneller heb je een andere voeding nodig.

[ Voor 17% gewijzigd door Uszka op 09-02-2019 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buur75
Bedankt voor een wederom goede tip.

Dan houden we deze nog over:
Gigabyte GeForce GTX 1050 D5 2G
Deze is ook nog gewoon in de winkel te koop, en bij Coolblue staat erbij: "De videokaart vereist een voeding van minimaal 300 Watt voor een goede werking." DeBe Quiet System Power 7 in mijn systeem levert precies 300W. Is dit dan voldoende, of moet ik het verbruik van de andere componenten er van aftrekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:06
Zelfs 200W is ruim genoeg, de fabrikant van de videokaart kan onmogelijk zeggen wat voor voeding jij nodig hebt, die kent de rest van je systeem niet (en ook niet welke kwaliteit voeding je koopt).

Het feit dat de kaart zonder extra connector kan en dat het moederbord maximaal 75W kan leveren zegt al genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buur75
Iedereen bedankt! d:)b

Het is een tweedehands GTX 750 Ti van MSI geworden voor een paar tientjes.
Firewatch draait als een tierelier in 1050p, en de twee Twin Frozr fans blijven stil. Missie geslaagd dus.

Ook maar eens GTA 4 en Sleeping Dogs proberen die ik nog nooit fatsoenlijk heb kunnen spelen. Dat wordt een goed weekend. Doei! :w
Pagina: 1