Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• ipazza
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 19-02 11:53
TLDR; Langere tijd zelfstandige in buitenland, hoe werkt inkomstenbelasting bij een Nederlands bedrijf/facturering uit Nederland aan het buitenlandse bedrijf?

Korte intro;
Tijdje geleden begonnen als zelfstandige in Nederland in de IT. Als business consultant een paar mooie opdrachten kunnen vinden echter krijg je via LinkedIn nogal veel recruiters op je dak die je graag in het buitenland willen plaatsen. Nu lijkt me dit wel een leuk idee, echter zijn de opdrachten altijd voor langere periodes, minimaal 1-2 jaar, in plaats van de kortere opdrachten die ik hier in Nederland kan vinden. Nu ben ik aan het onderzoeken of het überhaupt wel interessant is om naar dit soort opdrachten te kijken. De langere termijnen betekent vaak dat je op je dagrate/uurrate wat moet inleveren maar geeft toch wel een leuke financiële vooruitzichten gezien je voor langere tijd on de pannen bent en niet hier en daar een paar weken/maanden zonder inkomsten zit.

Nu kan je redelijk makkelijk googlen naar de vraag die heb echter kan ik niet 100% opmaken uit alle website die hier wat over vertellen wat nou de werkelijkheid is omtrent inkomstenbelasting. Mijn vraag: hoe werkt het met inkomstenbelasting voor freelancers in het buitenland wanneer je een bedrijf hebt in Nederland en je inkomstenbelasting verplichtingen hebt in het buitenland?

Ik begrijp dat de meeste Europese landen een stelsel hebben dat je bij 183 dagen verblijf inkomstenbelasting verplicht bent te betalen in het land waar je verblijft. Het stelt echter niet hoe je die inkomstenbelasting dient op te stellen. Als vanuit Nederland met mijn Nederlandse bedrijf factureer naar de buitenlandse klant dien ik dan als nog de standaard zelfstandige berekening toe te passen uit Nederland om tot mijn belastbare inkomen te komen?

Dus voorbeeld; ik heb een omzet van €65.000, bedrijfskosten van €5.000 = winst uit onderneming €60.000. Vervolgens haal je de aftrekregelingen eraf (Zelfstandige aftrek, MKB vrijstelling, etc) blijft er bijvoorbeeld nog €48.000 euro over. Dien ik dan dat aan te geven als inkomen voor de inkomstenbelasting in het buitenland?

Of dien je de lokale manier van rekenen toe te passen om tot je inkomen te komen? (als ik het goed begrijp hebben sommige landen niet aftrekregelingen zoals Nederland en zal je dus aanzienlijk meer geld moeten vragen voor de opdrachten om dat te compenseren)

Ik begrijp dat ik hier heel kort door de bocht ga met overige dingen als zorgverzekering, sociale verzekeringen, belasting op Nederlandse woning/geld/beleggingen etc, dat zal dan ook in het buitenland geregeld moeten worden en ongetwijfeld een grote impact hebben op je netto inkomen. Daarnaast heb ik ook ergens nog een beetje zwaard-van-Damocles-gevoel bij werken in het buitenland over alle dingen die ik daarnaast nog meer mis.

Ik haak bij veel recruiters af wanneer ze zeggen dat ze dit voor je gaan uitzoeken en dat het van belang is dat je snel op het project gaat beginnen, waarna je natuurlijk nooit geholpen wordt en jij het mooi zelf kan uitzoeken. Ik ben ook naar mijn accountant gegaan maar die doen helaas geen buitenlandse belastingaangiftes/advies en even rond gevraagd bij belastingadviseurs voor het buitenland maar dan krijg je al gauw intake gesprekken die ik op deze fase van het onderzoeken iets te duur vind.

Ik hoop dat er hier op tweakers misschien wat zelfstandige buitenlandveteranen rondlopen die dit meteen herkennen en kunnen vertellen wat de oplossing of gang van zake is in dit geval _/-\o_

I don't hate you, I nothing you

Alle reacties

• z0ne
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 18-02 13:05
Ik heb enkel ervaring als loonslaaf te werken als expat in het buitenland, dus ik denk dat ik niet meer zal weten dan jij. Maar waarom bel je niet even naar de belastingdienst en leg je de vraag daar neer, ze kunnen het je naar mijn mening (en volgens de reclame) makkelijker maken :)

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 07:15
Wellicht dat dit een goed startpunt is: https://www.jongbloed-fis...scale_woonplaats_bepalen/

• Basszje
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 19:37

Basszje

Reisvaap!]

Ligt er ook heel erg aan waar dat buitenland ligt. Dat heeft ook effecten op je visum etc. Kort gezegd binnen EU mag je je overal vestigen. Op het moment dat je dat lang doet ( > 6 maanden, maar eigenlijk permanent ) heb je (meestal) dus met het land te maken waar je woont. Je krijgt dan ook de sociale situatie van het land met verzekeringen etc. Met Nederlandse belasting heb je dan niets meer van doen. Wel met hoe je als bedrijf factureert.

Het is wel iets waar je echt zin in moet hebben. Het kost namelijk een hoop energie en het is zelden goedkoper. Afgezien van het uitzoekwerk moet je ook in een andere taal en cultuur komen.

Er zijn trouwens ook honderdmiljoen uitzonderingen, dus zoek het goed uit allemaal ;)

Basszje wijzigde deze reactie 05-02-2019 12:50 (6%)

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

• Hielko
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 23:37
ipazza schreef op maandag 4 februari 2019 @ 23:18:
Ik hoop dat er hier op tweakers misschien wat zelfstandige buitenlandveteranen rondlopen die dit meteen herkennen en kunnen vertellen wat de oplossing of gang van zake is in dit geval _/-\o_
In beginsel zal je als je naar het buitenland verhuist voor langere tijd en daar gaat werken alleen te maken hebben met de belastingdienst van dat land en de daar geldende regels. Dus je hebt niks te maken met de Nederlandse belastingdienst en hoe dingen hier geregeld zijn.

• ipazza
z0ne schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 11:58:
Ik heb enkel ervaring als loonslaaf te werken als expat in het buitenland, dus ik denk dat ik niet meer zal weten dan jij. Maar waarom bel je niet even naar de belastingdienst en leg je de vraag daar neer, ze kunnen het je naar mijn mening (en volgens de reclame) makkelijker maken :)
Dat zal ik ook eens doen.
Hielko schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 13:08:
[...]

In beginsel zal je als je naar het buitenland verhuist voor langere tijd en daar gaat werken alleen te maken hebben met de belastingdienst van dat land en de daar geldende regels. Dus je hebt niks te maken met de Nederlandse belastingdienst en hoe dingen hier geregeld zijn.
Maar daar heb ik dus de vraag over, ik factureer vanuit Nederland dus ik moet toch belastingaangifte doen in Nederland over mijn bedrijf? Andere optie is een bedrijf lokaal starten alleen kan dat vaak niet omdat je eerst ingezetene moet zijn voordat je een bedrijf kan registreren....

Vandaag gesproken met een adviseur en die kwam ook niet echt zeker over, schijnbaar niet een hele makkelijke case.

• Hielko
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 23:37
ipazza schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 13:27:
[...]

[...]

Maar daar heb ik dus de vraag over, ik factureer vanuit Nederland dus ik moet toch belastingaangifte doen in Nederland over mijn bedrijf? Andere optie is een bedrijf lokaal starten alleen kan dat vaak niet omdat je eerst ingezetene moet zijn voordat je een bedrijf kan registreren....

Vandaag gesproken met een adviseur en die kwam ook niet echt zeker over, schijnbaar niet een hele makkelijke case.
Als je naar het buitenland verhuist (voor langere tijd!) dan zal je ook vanuit het buitenland moeten gaan factureren, je bedrijf inschrijven in het buitenland etc etc. Het is echt niet zo ingewikkeld hoor. Tenminste op papier.

• Conono
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 12-02 16:42
ipazza schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 13:27:
[...]

[...]

Hoezo factureer je vanuit Nederland als je daar niet zit? Verder: heb je een IB-onderneming of een BV?

• ipazza
Conono schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 14:04:
[...]

Hoezo factureer je vanuit Nederland als je daar niet zit? Verder: heb je een IB-onderneming of een BV?
Goed punt, ik verwachtte dat ik deze constructie mogelijk zou kunnen zijn binnen de EU maar misschien is dat de gehele oplossing wel, een buitenlands bedrijf. Dit zou voor mij alleen al een instant no-go zijn gezien de hoeveelheid werk die dat verreist. Daarnaast vraag ik mij af of je in elk land zomaar een onderneming kan opstarten (moet je niet een minimale tijd ingeschreven staan bijvoorbeeld).

Het is overigens een IB-onderneming.

Denk dat ik het avontuur toch maar even parkeer.

• gold_dust
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 19-02 18:58
Ik heb vorig jaar als freelancer in NL gewerkt en had een eenmanszaak. Naar het buitenland verhuist en de KvK meldt zich kort daarna dat ik m'n bedrijf moet afmelden hoewel ik het zelf in de eerste instantie wilde aanhouden. Hier dus een bv aangemeld, belastingtarief is hier trouwens een fractie van dat in Nederland ...

Een bv in NL en zelf in het buitenland wonen kan wel, een college freelancer doet dat in ieder geval. Fiscaal gezien is het meestal het beste om privé en zakelijk geen inkomen uit NL te hebben.

• Alfalva
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 19-02 16:36
gold_dust schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 13:48:
...
Een bv in NL en zelf in het buitenland wonen kan wel, een college freelancer doet dat in ieder geval. Fiscaal gezien is het meestal het beste om privé en zakelijk geen inkomen uit NL te hebben.
Hangt erg af van wat het andere land is. Er zijn best wel wat landen met een hogere belastingdruk dan Nederland.
Pagina: 1

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True