DIY SATA/SAS Backplane

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.oomah
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16-03 08:30
Hallo allemaal,

ik wil een eigen sas/sata backplane maken voor een custom behuizing. Ik heb nu een avondje zitten googlen en zit nu een beetje vast.

Ik heb een tweede hands raid controller en daarbij kwam een kabel die van 1 sas connector 4 sata connectoren maakt. Deze sata connectoren kan ik niet direct op een SAS drive stoppen, maar wel aan een backplane. (zie bv deze icy box van raidsonic

Om het mij zo flexibel mogelijk te maken wilde ik een backplane maken met aan de ene kant SFF - 8482 connectoren en aan de andere kant power en sata connectoren. Hiermee kan ik kiezen of ik de drives aan mijn moederbord aansluit of aan de raid controller (er rekening mee houdende dat sas drives niet aan mijn moederbord kunnen.)
Hier loop ik echter vast:
SFF-8482 heeft 29 pinnen. Voor de 15 power pins en signal pins 1-7 is genoeg informatie te vinden. Deze zijn 'gelijk' voor sata en sas. Dus hier kan ik pins 1-7 direct doorverbinden aan de sata connector en dit werkt voor sata drives. Echter voor SAS zijn er ook nog signal pins 8-14. Hier kan ik echter weinig over vinden behalve dat deze optioneel zijn en dat pins 8, 11 en 14 ground zijn.

Dus kan ik deze ook niet verbinden? Kan ik deze met een tweede sata connector verbinden (ik vermoed dat ze dat in de eerder genoemde icy box gedaan hebben)? Of moet ik hier iets speciaals mee doen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-04 08:49

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Even los van je vraag:
Waarom een RAID controller en geen HBA? Wat wil je doen waarvoor een RAID controller een betere oplossing is? (In mijn beleving werkt softraid namelijk beter, stabieler en sneller en is hardware RAID iets dat zijn beste tijd heeft gehad.)

Wat wellicht ook een oplossing voor jouw probleem is, is kijken of je een spare backplane kunt krijgen uit pak 'm beet een HP Proliant DL series met 3,5" disks of een HP Proliant ML series met 3,5" disks en die inbouwen. Je gaat zelf je behuizing bouwen, dus met de juiste maten is dat wellicht in te passen.

Volgens mij heb je dan redelijk wat je wilt. 2 kabels naar je backplane en op zo'n SAS backplane kun je uiteraard gewoon SATA disks prikken.

Aan de kant van je mainboard hang je dan een HBA (of een RAID controller, maar ik zou dus gaan voor een HBA) en klaar is Klara. :)

[ Voor 8% gewijzigd door unezra op 05-02-2019 07:07 ]

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Naar mijn weten kun je niet een SAS schijf op een backplane weer over een SATA aansluting transporteren, er missen dan pinnen. Doorgaans heeft de backplane dezelfde SAS connector als de controller en zit daar een bijpassende kabel bij. Zulke backplanes met een aantal bays zijn te krijgen in 5,25" formaat, scheelt je zelf hobby'en.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Kaalus schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 07:23:
Naar mijn weten kun je niet een SAS schijf op een backplane weer over een SATA aansluting transporteren, er missen dan pinnen. Doorgaans heeft de backplane dezelfde SAS connector als de controller en zit daar een bijpassende kabel bij. Zulke backplanes met een aantal bays zijn te krijgen in 5,25" formaat, scheelt je zelf hobby'en.
Daarom dus mijn suggestie een SAS HBA te kopen, een SAS backplane uit iets als een DL of ML series en die in een custom case te knutselen. :)

Heel het probleem omzeild, want er kunnen prima SATA disks op geprikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.oomah
unezra schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 07:06:
Even los van je vraag:
Waarom een RAID controller en geen HBA? Wat wil je doen waarvoor een RAID controller een betere oplossing is? (In mijn beleving werkt softraid namelijk beter, stabieler en sneller en is hardware RAID iets dat zijn beste tijd heeft gehad.)
Omdat dat ding 15 euro kostte op ebay. Ik ga inderdaad niet gebruik maken van de raid functionaliteit.

Maar inderdaad, een backplane uit een oude server is ook een optie. Alleen jammer dat die weer lelijk groen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

D.oomah schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 11:23:
[...]
Omdat dat ding 15 euro kostte op ebay. Ik ga inderdaad niet gebruik maken van de raid functionaliteit.
Kan dat ding met zgn. IT-mode firmware worden uitgerust?
Anders kun je beter voor €15 een HBA regelen.

Probleem is, een soort van softraid over RAID0's doen van 1 enkele disk is best een slecht idee. Met regulier softraid is het niet fijn, met ZFS is het praktisch doodzonde.

Scheelt, als je je RAID controller ditched, gooi je ook maar €15 weg. :)
Maar inderdaad, een backplane uit een oude server is ook een optie. Alleen jammer dat die weer lelijk groen zijn.
Geen idee of die niet in meerdere kleuren te krijgen zijn. Zal mogelijk afhangen van merk- en type server. Ze zijn ook los te krijgen, of nieuw. Dus niet uit een oude server, maar gewoon als sparepart van whatever servermerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.oomah
Ik weet niet of anderen het ook interessant vinden, maar ik heb de oplossing gevonden.

http://www.t10.org/ftp/t10/document.05/05-190r0.pdf (Zie figure 50)

In feite zijn pin s8 tm s14 om een tweede controller aan te sluiten. Voor sata worden deze niet gebruikt en voor sas zijn ze optioneel. Om terug te kijken naar de eerder genoemde icybox: De gele sata connectoren zijn dus deze secondaire aansluitingen.
Pagina: 1