Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tkskater
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 04-11-2024
Goededag!

Aangezien ik graag snel en betrouwbaar internet op mijn kamer boven wilde, hebben we jaren terug een kabeltje naar boven getrokken. Omdat we graag ook betere wifi wilden boven, hebben we een goedkoop TP-LINK routertje aangeschaft om hier een access point van te maken. (Het gaat hier om model TL-WR841N).

Ik heb deze meerdere keren ingesteld als access point en ik heb hierbij verschillende tutorials gevolgd, waaronder degene die hier ook gepind staat. Het werkt allemaal prima; ik heb er een aparte SSID aan gegeven want ik wilde graag weten met welke router ik verbonden ben.

Het probleem is dat de wifi van deze router er vrij regelmatig uitknalt als ik op mijn laptop met de wifi ben verbonden. Ik heb dit tot nu toe nog niet met een ander apparaat ervaren. Zodra dit probleem optreedt dan is de wifi helemaal verpest. Geen enkel apparaat heeft meer via wifi internet. De enige oplossing die ik hiervoor heb is het uit en aan zetten van de router en dan doet hij het weer voor onbepaalde tijd. Soms maar een kwartier, soms een paar uur.

Het zou heel fijn zijn als iemand mij verder zou kunnen helpen, want ik ben ten einde raad. Bij voorbaat dank!

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:07

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@tkskater welkom op het forum.

Hoelang heb je dat ding al en kan die nog terug? Ik verwacht eerlijk gezegd dat het ding inmiddels gewoon te oud en te brak is om nog fatsoenlijk te werken.

Buiten het feit dat hij maar 100Mbit/s poorten heeft en geen 5Ghz wifi ondersteund.

[ Voor 4% gewijzigd door rens-br op 04-02-2019 21:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

@tkskater die TP-link is ongeveer 9 jaar oud qua onderhuidse techniek. Toentertijd kon je bij KPN een whopping 16MBit downstream krijgen op het allerhoogste abonnement ADSL. In 9 jaar is de techniek zover gevorderd dat je 60x zo hoge snelheden kan krijgen in bepaalde gemeentes en "dus" zal ook de interne infra iets sterker / duurder moeten worden uitgerust om "betrouwbaar" te internetten. Ik snap dat je budgettechnisch een beetje krap zit maar bij welke provider zit je nu?

Veel providers hebben tegenwoordig ook "wifi versterkers" oftewel access points (vaak met ingebouwde switch) voor enkele tientjes en die zijn sterk genoeg om grofweg Gbit te praten op het interne bedrade netwerk en 5GHz te voorzien tot ongeveer 400Mbit sustained throughput.

[ Voor 16% gewijzigd door MAX3400 op 04-02-2019 21:43 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tkskater
@rens-br Bedankt! Heb hem nu ruim een jaar dus terugsturen gaat hem helaas niet meer worden.

@MAX3400 Oh jee ik had geen idee dat het van binnen zo'n oud ding was. Dat verhaal klinkt wel logisch ja, vandaar ook dat het probleem zo willekeurig optreedt. Ik zit nu bij KPN, maar het hele probleem ligt volgens mij ook bij die router van KPN. De reden voor de access point is namelijk niet omdat we een enorm huis hebben of iets dergelijks, de router staat nota bene één verdieping recht naar beneden. Maar de wifi op de eerste verdieping en in de tuin is al bar slecht. We hebben nog een Experia Box v9 staan van ze, zou het daar aan kunnen liggen?

Verder klinken die wifi versterkers ook wel als een mooie oplossing inderdaad.

[ Voor 0% gewijzigd door tkskater op 04-02-2019 22:39 . Reden: typfout ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

@tkskater bel KPN even; er is waarschijnlijk geen enkel issue om een V10 te krijgen. Die zijn iets stabieler maar nog steeds hebben ze niet mijn voorkeur. Er zijn ook alternatieven, zoals een Asus 68U zelf ophangen en die configureren.

Wil je simpel? KPN bellen, mogelijk de V10 opvragen, extra AP aankopen, wel ongeveer klaar.
Wil je iets lastiger (en geen vaste telefonie)? EB vervangen voor eigen router met "veel betere" WiFi.
Wil je duur/lastig? EB vervangen door Microtik/Ubiquiti met extra AP's

Meten is weten trouwens; als jouw tuin 100m is, is het logisch dat het signaal slecht is. Maar is je tuin 3m en direct naast de meterkast, dan heb je echt wel een isolatie/demping door de materialen in huis of de suboptimale performance van de EB.

Ik had een EBV10; die haalde 5GHz over ongeveer 11m zonder echt lastig te worden. Vervangen voor een Asus 68U en dat is nu ongeveer 16m geworden (begane grond) dus WiFi door huiskamer & tuin. En op eerste etage ook vlekkeloos. Extra AP opgehangen op tweede etage.

[ Voor 14% gewijzigd door MAX3400 op 04-02-2019 22:41 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tkskater
@MAX3400 Ja ik had al het idee dat ze wel al een nieuwe versie zouden hebben. Ik denk dat ik daar dan in ieder geval mee begin. Mocht ik dan nog niet tevreden zijn over het signaal dan kan ik altijd nog een eigen router ertussen hangen.

Die Asus is nog wel vrij prijzig, heeft dat veel zin met een abonnement van 100 Mbps down en up? De signaalsterkte is dan natuurlijk wel een stuk beter, maar zijn er dan nog opties die beter betaalbaar zijn en een goed signaal? En hoe goed is dat zelf te doen, een eigen router configureren? Van die andere router een access point maken was een eitje, maar ik ga ervan uit dat dit lastiger is.

Als je net de tuin in bent is het overigens al een stuk slechter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaap0001
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 04-12-2024
Kan bevestigen dat deze TLWL841 regelmatig er mee stopt en dan uit aan gezet moet worden.
Ik heb deze gekregen omdat mijn oude zeer betrouwbare Eminent stuk ging na vele jaren 24-8 gedraaid te hebben. Deze TPlink ook na firmware update is zeer onbetrouwbaar helaas
Ze start snel op en de wifi is ook sneller dan de Eminent EM4570 maar met alle onderbrekingen meegerekend is de TLWL841 wel trager en eigenlijk onbruikbaar.

Bedankt voor het delen nu weet ik dat ik een andere router nodig heb
heeft iemand nog een tip voor een router die het altijd doet....

[ Voor 1% gewijzigd door jaap0001 op 04-01-2024 12:00 . Reden: spelfouten ]

Pagina: 1