Platenspeler bromt door RCA verlengkabel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1177848

Topicstarter
Ik heb mijn platenspeler (Technics SL-D3) via een RCA verlangkabel (2x male naar 2x female) van 2.5 meter aangesloten op mijn versterker (Pioneer SA-508). Nu wil het echter dat er hierdoor een hinderlijke brom is ontstaan. Volgens mij wordt dit veroorzaakt door de aansluiting tussen de 'tulpstekkers' van de platenspeler en degene van de verlengkabel. Het brommen wordt ook minder wanneer ik bijvoorbeeld mijn hand om de aansluiting doe, dus er moet ergens een bepaalde vorm van elektrische invloed op dit punt zijn.

Hoe zou ik dit kunnen verhelpen? Zou een koppelstuk een betere uitkomst bieden? Of zijn er andere dingen waardoor ik de brom weg kan nemen? Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen.

(De aardedraad is wel gewoon op de versterker aangesloten, dus daar ligt het probleem volgens mij niet)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Aardlus lijkt me het meest voor de hand te liggen. Is er naast de randaarde nog een tweede aarde in het spel? Vb via CAI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:10
Ligt de kabel vlak langs andere kabels of langs een adapter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Is je versterker ook op de een of andere manier van randaarde voorzien of is dat apparaat (gewoon) op een stopcontact zónder (werkende) randaarde aangesloten?

[ Voor 9% gewijzigd door Will_M op 04-02-2019 18:12 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-06 12:02
Door het lage signaal niveau is een platenspeler veel gevoeliger voor storingen. Een langere kabel geeft dus snel storing. Een kortere kabel is beter, maar als dat niet kan, kun je nog spelen met de ligging ten opzichte van andere kabels.
Als dat niet werkt kan een betere kabel nog helpen.
Als dat ook niet helpt is een losse phono-pre aan de korte kabel en dan een langere kabel op lijn-niveau naar de versterker een zekere oplossing.

Kabels maken nergens veel verschil behalve aan een platenspeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:34
Probeer het eens met een beter afgeschermde kabel. Of pak de kabel in in aluminiumfolie. Langere kabels pikken meer storing op. En de meeste RCA kabels zijn verder niet afgeschermd en dus een bron van storing bij een platenspeler die over het algemeen een heel zwak signaal uitstuurt wat zwaar versterkt wordt. (En die opgepikte storing wordt dus gewoon mee versterkt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1177848

Topicstarter
De kabel ligt inderdaad voor een klein deel naast een netsnoer, maar hier zit nog wel een afstand van een aantal centimeter tussen. Ik had inderdaad door dat de brom harder werd zodra de bewuste verbinding van de RCA kabel erbij in de buurt kwam. Helaas blijft de brom er ook als ik de kabel helemaal bij het netsnoer weg haal.

Ik ben verder niet heel technisch, maar de versterker is op een gewoon stopcontact aangesloten welke niet geaard is.

Als er betere kabels zijn, welke zouden mij dan aangeraden kunnen worden? Of zou het toch beter zijn om een losse phono-pre te kopen? Gaat deze dan niet zorgen voor een storing op de phono-ingang van de versterker? (Dat idee had ik namelijk altijd)

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 1177848 op 04-02-2019 22:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-06 11:46

M14

Anoniem: 1177848 schreef op maandag 4 februari 2019 @ 22:34:
De kabel ligt inderdaad voor een klein deel naast een netsnoer, maar hier zit nog wel een afstand van een aantal centimeter tussen. Ik had inderdaad door dat de brom harder werd zodra de bewuste verbinding van de RCA kabel erbij in de buurt kwam. Helaas blijft de brom er ook als ik de kabel helemaal bij het netsnoer weg haal.

Ik ben verder niet heel technisch, maar de versterker is op een gewoon stopcontact aangesloten welke niet geaard is.

Als er betere kabels zijn, welke zouden mij dan aangeraden kunnen worden? Of zou het toch beter zijn om een losse phono-pre te kopen? Gaat deze dan niet zorgen voor een storing op de phono-ingang van de versterker? (Dat idee had ik namelijk altijd)
Wanneer je een losse pre amp gebruikt moet je natuurlijk niet de phone input op je versterker gebruiken. Dan zou je 2 pre amps achter elkaar hebben zitten.

Met losse pre amp dus een line input (cd/dvds/..) gebruiken :).

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 515974

Als het goed is zit er een aarde aansluiting op je versterker. In dat geval kan je zoiets kopen:

https://www.onlinekabelsh...met-aarde-draad-1-2-meter

Aarde kabel sluit je aan tussen je platenspeler en versterker.
Pagina: 1