Mijn videokaart heeft een vreemd probleem waar ik niet uitkom.
Sinds een paar weken vertoond mijn videokaart rare maar toch ook zorgelijke problemen ivm het zeer snel stijgende temperaturen bij volbelasting (games)
Zodra ik een spel start (Gta5) loopt de temperatuur van de gpu heel snel op tot 97 graden en klokt zichzelf daarna terug tot 501mhz, met het gevolg dat de framerate zowat halveert van 89 naar 48fps
Op deze snelheid blijft hij lopen totdat ik de computer herstart.
Bij minimale/normale belasting zoals bij films is er niks aan de hand en werkt het prima maar zodra ik een spel of furmark start,stijgt de temperatuur weer en klokt hij weer terug.
Ik heb de kaart schoongemaakt en voorzien van nieuwe thermopads /goede koelpasta (Noctua) maar het euvel blijft.
Het systeem
Moederbord: Gigabyte Aorus b450 Elite
cpu: Amd Ryzen 5 1600
voeding CM lite 700w
ram 2x4 gb Kingston HyperX 2666
os W10 64
hdd 2x wd blue 1tb
gpu XFX hd7970 DD
fans push pull 4x120mm
case Cm Centurion 5
De gpu loopt op de meest recente driver (Adrenalin 2019 19.1.2)
Zoals bij alle XFX 7950/7970 kaarten komt de 2e fan pas in actie boven de 83 graden maar ook dat helpt niet want de temperatuur blijft heel snel oplopen.
Wie is er bekend met dit probleem?
Sinds een paar weken vertoond mijn videokaart rare maar toch ook zorgelijke problemen ivm het zeer snel stijgende temperaturen bij volbelasting (games)
Zodra ik een spel start (Gta5) loopt de temperatuur van de gpu heel snel op tot 97 graden en klokt zichzelf daarna terug tot 501mhz, met het gevolg dat de framerate zowat halveert van 89 naar 48fps
Op deze snelheid blijft hij lopen totdat ik de computer herstart.
Bij minimale/normale belasting zoals bij films is er niks aan de hand en werkt het prima maar zodra ik een spel of furmark start,stijgt de temperatuur weer en klokt hij weer terug.
Ik heb de kaart schoongemaakt en voorzien van nieuwe thermopads /goede koelpasta (Noctua) maar het euvel blijft.
Het systeem
Moederbord: Gigabyte Aorus b450 Elite
cpu: Amd Ryzen 5 1600
voeding CM lite 700w
ram 2x4 gb Kingston HyperX 2666
os W10 64
hdd 2x wd blue 1tb
gpu XFX hd7970 DD
fans push pull 4x120mm
case Cm Centurion 5
De gpu loopt op de meest recente driver (Adrenalin 2019 19.1.2)
Zoals bij alle XFX 7950/7970 kaarten komt de 2e fan pas in actie boven de 83 graden maar ook dat helpt niet want de temperatuur blijft heel snel oplopen.
Wie is er bekend met dit probleem?