Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Tweedehands 15" MacBook gezocht - maar welk jaar/model?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• ikbenlenn
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 16-02 16:06
Welke 2e hands 15 inch Macbook kan ik het best aanschaffen voor intensief videobewerking?
...

Mijn budget is ongeveer 1000 euro en daarvoor hoop ik een geschikte macbook te vinden; 2ehands en eventueel gerefurbished.

Mijn Macbook Pro 15 inch uit eind-2011 is zojuist overleden. Dit model stond nogal bekend om zijn falende videokaart; de reden waarom de mijne niet meer werkt. Nu zoek ik een vervanger, echter heb ik geen idee welke modellen uit welke jaren bekend staan als 'probleemloze' Macbooks. Wat ik wil voorkomen is dat ik een macbook aanschaf die mij weer in de steek laat, door 'bekende' problemen. Omdat hier op Tweakers leden zijn met een enorme inzicht en ervaring mbt Macbooks, hoop ik dat iemand mij kan adviseren welke Macbook wel of niet aan te schaffen.

Natuurlijk kan elke Macbook kapot, maar wellicht zeggen jullie "neem niet de 2013, maar 2014 model want de 2013 heeft hitte issues'.

...

Veel gegoogled, maar vergelijkingen kom ik niet tegen als het gaat om 'oudere' Macbooks...

Dus: Zijn er Macbooks te noemen die ik moet ontwijken? En zijn er Macbooks te noemen die het juiste aanzienlijk goed doen? Eenmaal gekozen moet ik nog een aanbieder vinden, maar eerst maar eens weten waar ik naar zoek.

Bedankt _/-\o_

Alle reacties

• DexterDee
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 22-02 16:27

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Even een zijstapje, maar ik heb mijn MacBook pro 17" uit 2011 een jaartje geleden laten repareren aan het beruchte videokaart probleem. Nieuwe grafische chip ingezet bij deze lui. Ik gebruik de MacBook nu een jaartje intensief met deze reparatie en tot dusver werkt alles prima.

Klik hier om mij een DM te sturen

• ikbenlenn
DexterDee bedankt voor jou reactie. Vaste prijs 249,- is wel interessant. Ik ga even verder in op jou zijstapje;
Ik heb mijn Macbook geforceerd om de falende videokaart niet te gebruiken. Vanaf het opstarten draait hij op dit moment 100% op de geintregeerde 'videokaart'. Dit zou in praktijk moeten betekenen dat de Macbook werkt. Alleen vooralsnog heb ik problemen met ;spontane vastlopers, strepen op het beeld, spontaan herstarten, blijven hangen bij het opstarten uit slaapstand. Zodoende vermoed ik dat de Macbook meer hardware problemen heeft en het niet meer waard is om er in te investeren. Hij is meerdere keren volledig geformatteerd geweest en opnieuw geinstalleerd (vanaf usb en vanaf het internet via recovery).

• DexterDee
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 22-02 16:27

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Het gedrag dat je beschrijft komt vrijwel exact overeen met het gedrag dat ik zag op mijn MacBook. Die heeft ook 2 videokaarten. Bleek dat de kapotte videokaart die storingen en instabiliteit veroorzaakte. De defecte videokaart maakt slecht contact waardoor deze erg veel warmte produceert. En dat zorgt voor uitvalsverschijnselen. Na de reparatie waren bij mij alle problemen voorbij en was m'n systeem weer helemaal stabiel. Geen garantie uiteraard dat dat met jouw systeem ook gebeurt, maar die jongens uit Eindhoven werken met een no-cure no-pay garantie en testen na reparatie de MacBook in een duurtest van een paar uur. Mocht de reparatie niet geholpen hebben, dan betaal je ook niks.

Klik hier om mij een DM te sturen

• ikbenlenn
Dus als ik het goed begrijp, desondanks dat je de videokaart had uitgeschakeld hield je dezelfde problemen? En toen de videokaart was gerepareerd waren alle problemen weg? Dat is wel opvallend.

Bedankt voor je input. Desalniettemin wil ik me wel blijven oriënteren op een vervangende Macbook. Al zou het alleen al zijn om over te gaan naar een retina-display, alhoewel ik niet weet of me dat gaat lukken rond de 1000 euro.

• Daedalus
  • Registratie: mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep trying

Gok dat dit topic beter op z'n plek is in Macs & Software, in plaats van iPhones & iPads, dus een move die kant op :)

iOS > MS

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!”
宇多田ヒカル \o/

• rvanpruissen
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 13:48

rvanpruissen

rePear.it

Ik kan zo 1-2-3 geen 15" MacBooks bedenken zonder issues. Zelf zou ik gaan voor het 2015 model omdat deze gewoon old-school USB3 poorten heeft.

• Castiel-95
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 14-02 11:23
15Inch met retina display voor €1000 wordt wel een beetje lastig ben ik bang, goed de advertenties in de gaten houden van het forum:
Categorie laptops

• Alvin-94
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 14-02 11:47
Castiel-95 schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 17:17:
15Inch met retina display voor €1000 wordt wel een beetje lastig ben ik bang, goed de advertenties in de gaten houden van het forum:
Categorie laptops
Staat er eentje voor 895 op MacVoorMinder
Maargoed dat is ook een 13 inch..

• ikbenlenn
Het lijkt er inderdaad op dat €1000 aan de krappe kant is. Volgens mij moet ik rond de €1600 gaan kijken.

Geen modellen/jaren die ik moet ontwijken? Geen verschillen tussen meer en minder betrouwbaar tussen de generaties?

• wes-
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 12:30
ikbenlenn schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 20:14:
Het lijkt er inderdaad op dat €1000 aan de krappe kant is. Volgens mij moet ik rond de €1600 gaan kijken.

Geen modellen/jaren die ik moet ontwijken? Geen verschillen tussen meer en minder betrouwbaar tussen de generaties?
Iedere generatie heeft wel iets. Vooralsnog is de 2015 versie de heilige graal.

Beetje buiten je budget maar toch:
De versies van 2016 tm 2018 zijn zeer onbetrouwbaar qua keyboard en alleen aan te raden als je graag tijd kwijt bent om bovenaan de trap van de Apple store Amsterdam te staan wachten ;)

• Maxwell-95
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 06-02 17:06
wes- schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 12:17:
[...]

Iedere generatie heeft wel iets. Vooralsnog is de 2015 versie de heilige graal.

Beetje buiten je budget maar toch:
De versies van 2016 tm 2018 zijn zeer onbetrouwbaar qua keyboard en alleen aan te raden als je graag tijd kwijt bent om bovenaan de trap van de Apple store Amsterdam te staan wachten ;)
_O-

• tweazer
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 12:06
Had die 2011 portable niet een tantalium condensator die de geest gaf met als gevolg Kernel crashes ?
Louis Rossman op youtube even bekijken icm de probleemcomputer...

• Etosh
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 21-02 13:57
2013 en 2014 Retina hebben problemen met de coating van het scherm, 2015 versie heeft er iets minder last van

• Ruski
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 14-02 18:46
Modellen uit 2015 lijkt op dit moment de beste keuze.
Check anders https://www.apple.com/nl/support/exchange_repair/ of https://www.macworld.co.u...eyboard-problems-3653458/.

De 2016-2018 modellen blijken behalve o.a. problemen met keyboard ook last te hebben van uitvallende displays (flexgate).

• rvanpruissen
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 13:48

rvanpruissen

rePear.it

tweazer schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 08:53:
Had die 2011 portable niet een tantalium condensator die de geest gaf met als gevolg Kernel crashes ?
Louis Rossman op youtube even bekijken icm de probleemcomputer...
Nope, dat zijn de 2008-2010 versies. 2011 model heeft een brakke GPU. 2012 modellen hebben een slecht gesoldeeerde voltage regulator (u8900). 2013-2015 modellen hebben soms last van random crashes en altijd van 'staingate'.
Oh en latere modellen hebben gedoe met de keyboards en schermen :)

rvanpruissen wijzigde deze reactie 07-02-2019 20:03 (6%)

• bokkow
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 20-02 18:32

bokkow

appleflap

Ik zou voor een 2013 model gaan waarvan het scherm (coating issues) is vervangen.

Zelf heb ik deze destijds (medio 2017) gekozen tweedehands omdat het de sweetspot was/is met coating issues en meteen naar Apple gebracht voor vervanging hiervan. Nu 2,5 jaar verder ben ik nog altijd super tevreden met het ding :)

2.3GHz, 16GB, 512GB, Nvidia GT750M. Ondersteund 4K 60FPS, redelijke snelle SSD die eventueel nog te vervangen is met een adapter voor een snellere/grotere, TB2 ipv TB1 en de CPU is meer dan snel zat.

Naast de coatinglaag van vroege exemplaren is dit een nagenoeg probleemloos model.

• Idutchman
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 13:56
Mijn advies is een Mid 2015 model. Dan heb je de laatste generatie van vorige design (USB 3.0, HDMI poort, storingvrij toetsenbord). Dit is dan het meeste 'uitgedokterde' model van dit ontwerp.

Met de 2015 zijn ook zeer weinig echte problemen bekend, los van het coating euvel (dit heeft een 2017 model ook nog steeds).

Als je een 2015 kiest, dan is deze nog jonger dan 4 jaar (ook als je 1 van de eerste koopt, bv Mei 2015). Dat betekent dat je het beeldscherm altijd door Apple vervangen kan krijgen als het coating probleem zichtbaar is. En geloof me, dat is het ALTIJD (mits nog niet vervangen). Ga je voor een 2014 of ouder model, dan kan je het scherm niet meer laten vervangen omdat deze ouder is dan 4 jaar. Kom je dan achter een coating vlekje, dan ben je klaar.

Een Mid 2015 model is tevens nog t/m zomer 2018 (juli 2018) nieuw verkocht door Apple in de basis 15 inch uitvoering. Dat betekent dat dit model nog zeer lange ondersteuning zal kennen vanuit Apple aangezien de Mac pas 8 maanden terug voor het laatst nieuw is verkocht vanuit Apple zelf.

De mid 2015 variant is wat mij betreft de sweetspot.

macvoorminder.nl is dé webshop voor recente tweedehands iMac en MacBook modellen.

• Alvin-94
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 14-02 11:47
Ruski schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 20:00:
Modellen uit 2015 lijkt op dit moment de beste keuze.
Check anders https://www.apple.com/nl/support/exchange_repair/ of https://www.macworld.co.u...eyboard-problems-3653458/.

De 2016-2018 modellen blijken behalve o.a. problemen met keyboard ook last te hebben van uitvallende displays (flexgate).
Bij de meeste modellen van 2016 tot 2018 heb je ook geen usb poort meer, maar een usb-c poort. Dit is ook wel handig om rekening mee te houden aangezien je dan ook duurder uit zal zijn qua accessoires.

• misterTweakers
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 10:00
DexterDee schreef op maandag 4 februari 2019 @ 15:33:
Even een zijstapje, maar ik heb mijn MacBook pro 17" uit 2011 een jaartje geleden laten repareren aan het beruchte videokaart probleem. Nieuwe grafische chip ingezet bij deze lui. Ik gebruik de MacBook nu een jaartje intensief met deze reparatie en tot dusver werkt alles prima.
Ik vind het vervelend om te zeggen, maar ik acht het waarschijnlijk dat je gpu binnen nu en enkele jaren weer kapot gaat. De gpu's in de 2011 (15 en 17 inch versies) macbooks zijn echt bagger. Ze staan bekend als enorm slechte gpu's. Overigens is dit niet de fout van Apple maar van AMD. De nieuwe gpu die ze er bij jouw op hebben gegooid is van dezelfde generatie als de oude. Oftewel: er zit weer een probleem gpu op. Helaas heeft AMD hier geen nieuwe versies van uitgebracht.

Dus als ik de topicstarter een tip mag geven: probeer zo snel mogelijk van je 2011 macbook af te komen, en haal een nieuwe want de gpu vervangen is eigenlijk maar een tijdelijke oplossing.

Overigens wil ik wel zeggen dat Macbooks vaak negatief in het nieuws komen vanwege een bepaald probleem. Dit wordt echter breder uitgemeten omdat er meer Macbooks in de omloop zijn dan andere serie laptops. Er zijn bijvoorbeeld veel minder Elitebooks van HP in de omloop, dus zal je er ook minder over horen. Dus met de meeste Macbooks zal je wel goed zitten. Maar als ik je een tip mag geven: probeer alles onder 2012 te vermijden.

misterTweakers wijzigde deze reactie 18-02-2019 22:03 (3%)

Pagina: 1

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True