Nieuwe av receiver

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag:

Ik heb recent de Klipsch RP-6000F gekocht. De speakers bevallen me goed.

Graag zou ik ook mijn inmiddels redelijk oude Marantz receiver (SR5500) gaan vervangen.
Nu heb ik de Marantz SR 5013 en 6013 op het oog, of eventueel hun voorgangers, de 5012/6012.

Ga ik verschil in geluid horen? Is het het geld waard om een duurdere receiver te kopen, bijvoorbeeld de SR7012/7013?

Ik gebruik op dit moment een 3.1 opstelling, einde dit jaar zal ik dit 5.1 maken, maar groter gaat het niet worden.
Na de receiver wil ik de Klipsch RP504 center kopen, ter vervanging van een oude centerspeaker.

Ben benieuwd naar jullie reacties!

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2019 14:51 ]

Beste antwoord (via Verwijderd op 05-02-2019 18:15)

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Verwijderd Waar moet je receiver aan voldoen? Zet dat allereerst eens op een rijtje voor jezelf.
  1. Aantal nu benodigde HDMI-aansluitingen; minimaal + 1, waarbij het gaat om HDMI 2.x (2.0a, 2.0b of 2.1) met HDCP 2.2 → zo ben je voorbereid op de aanschaf van een nieuw apparaat en zorg je er meteen ook voor dat alle huidige standaards worden ondersteund.
  2. Aantal nu benodigde speakerkanalen én hoger. Dus niet alleen 5.1, maar ook 7.1, etc. (7.1 kan namelijk ook prima 5.1 afspelen; 5.1.4 ook prima stereo) en wat voor geluidsfilters: Dolby Digital, DTS HDMA, en Atmos bijv.
  3. Aantal overige aansluitingen zoals RCA (tulp) en optisch. Kijk dus goed naar de apparaten die er op aangesloten dienen te worden.
  4. Belangrijke opties die er voor jou op moeten zitten: 4k, FM, Spotify, HDR, draadloze speakers, DAB+, etc
  5. Extra opties die leuk zijn, maar niet noodzakelijk
  6. Vanzelfsprekend de prijs.
Op 1 t/m 4 vergelijk je in de Pricewatch. Als je dan enkele geschikte modellen hebt gevonden, kijk je naar punt 5. Wat zijn de extra's die elk apparaat biedt. Wat spreekt je het meeste aan?
En als laatste natuurlijk 6. Zijn 2 apparaten gelijk qua vervulling van je wensen? Koop dan gewoon degene die het beste aansluit bij je portemonnee. Weet je het dan nog niet? Kies dan degene die het beste in je interieur past ;)
Qua geluid zul je geen verschil merken. Een nieuwe receiver koop je vooral omdat (a) de oude kapot is, (b) je aansluitingen mist voor speakers of apparaten, of (c) je opties mist die je er graag op wil hebben. In alle andere gevallen kun je net zo goed bij je huidige receiver blijven.

Als je bovenstaande lijstje gebruikt, op welke Marantz (of ander merk) kom je dan uit?

Your Friendly Neighborhood Moderator

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EraZor
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:08

EraZor

Don't mention the war

Heel eerlijk gezegd, denk ik van niet. Je huidige versterkaer kan je speakers qua vermogen makkelijk aansturen. Een vervanging ervan (zéker door een versterker van hetzelfde merk) gaat je niet veel brengen. Voor mij zou de enige reden van upgraden zijn, als je aansluitingen en/of features tekort komt (denk aan spotify connect, meer HDMI aansluitingen, 4K support etc.)

Er zijn believers die een totaal andere luisterervaring hebben met een ander merk versterker, maar persoonlijk, ik niet/nauwelijks. (Speakers hebben véél meer invloed op t geluid dan de versterker)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mikayu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-08 17:20

Mikayu

.srt

Je huidige versterker kan geen HD audio decoden, dus daar kan je flink op vooruit gaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-08 08:40
Wat is je budget ?
Ja kan al voor circa 200 klaar zijn ; pricewatch: Denon AVR-X550BT

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-08 22:36

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Je huidige receiver heeft geen Audissey, een nieuwe heeft dat wel en kent dus roomcorrectie. Dat kan een hoop schelen. Verder uiteraard nieuwe features, aansluitingen en streamingmogelijkheden. Maar qua sec versterking hoef je geen verschillen te verwachten.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
@Verwijderd Aankoopadvies dus dit topic gaat naar CEA.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-08 20:20

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

het verschil in de 12 en 13 is wat kleine features en je kunt vergelijken of dat verschil jouw de prijs waard is.

Tenzij je 2 zones hebt, volstaat de 5000 series.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Nu online

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Verwijderd Waar moet je receiver aan voldoen? Zet dat allereerst eens op een rijtje voor jezelf.
  1. Aantal nu benodigde HDMI-aansluitingen; minimaal + 1, waarbij het gaat om HDMI 2.x (2.0a, 2.0b of 2.1) met HDCP 2.2 → zo ben je voorbereid op de aanschaf van een nieuw apparaat en zorg je er meteen ook voor dat alle huidige standaards worden ondersteund.
  2. Aantal nu benodigde speakerkanalen én hoger. Dus niet alleen 5.1, maar ook 7.1, etc. (7.1 kan namelijk ook prima 5.1 afspelen; 5.1.4 ook prima stereo) en wat voor geluidsfilters: Dolby Digital, DTS HDMA, en Atmos bijv.
  3. Aantal overige aansluitingen zoals RCA (tulp) en optisch. Kijk dus goed naar de apparaten die er op aangesloten dienen te worden.
  4. Belangrijke opties die er voor jou op moeten zitten: 4k, FM, Spotify, HDR, draadloze speakers, DAB+, etc
  5. Extra opties die leuk zijn, maar niet noodzakelijk
  6. Vanzelfsprekend de prijs.
Op 1 t/m 4 vergelijk je in de Pricewatch. Als je dan enkele geschikte modellen hebt gevonden, kijk je naar punt 5. Wat zijn de extra's die elk apparaat biedt. Wat spreekt je het meeste aan?
En als laatste natuurlijk 6. Zijn 2 apparaten gelijk qua vervulling van je wensen? Koop dan gewoon degene die het beste aansluit bij je portemonnee. Weet je het dan nog niet? Kies dan degene die het beste in je interieur past ;)
Qua geluid zul je geen verschil merken. Een nieuwe receiver koop je vooral omdat (a) de oude kapot is, (b) je aansluitingen mist voor speakers of apparaten, of (c) je opties mist die je er graag op wil hebben. In alle andere gevallen kun je net zo goed bij je huidige receiver blijven.

Als je bovenstaande lijstje gebruikt, op welke Marantz (of ander merk) kom je dan uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ontzettend bedankt allemaal, erg nuttige info.

De reden dat ik toe ben aan vervanging, is toch wel het gemis aan functies. Ik heb een prachtige 4K tv welke in dan zou kunnen koppelen, alsmede andere randapparatuur. Nu gaat alles nog apart naar mijn TV. Daarnaast de streaming mogelijkheden, en zoals genoemd de verbeterde HD codec.

Ook wil ik toekomstbestendiger zijn, met formaten als Dolby Atmos. En inderdaad spreekt ook de roomcorrectie me aan, ik ben erg benieuwd of dit te merken is.

Tenslotte is mijn huidige versterker al 14 jaar oud, dus van mezelf (en niet te vergeten de vrouw) mag het zo langzaamaan wel.

Het budget voor een versterker is maximaal € 1000,00. Een hoop geld, maar bewust ruim genomen. Denk overigens zelf ook niet dat ik het helemaal nodig zal hebben, zeker gezien jullie reacties.

Ik ben wel merktrouw, en heb eigenlijk altijd Marantz gehad en nooit problemen mee gehad. Dat is de voornaamste reden dat ik weer naar een Marantz kijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Nu online

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Prima redenen om een nieuwe versterker/receiver te kiezen, lijkt me. Als je mijn lijstje gebruikt, op welke kom je dan uit?

Pagina: 1