Welke 4 TB drives voor NAS?

Pagina: 1
Acties:

• ReneK
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 30-12 21:09
Ik wil binnenkort twee 4 TB toevoegen aan een zelfbouw NAS.

Vraag me af wat momenteel een goede keuze is mbt. merk. Heb jarenlang goede ervaringen opgedaan
met WD, en was van plan om nu twee WD RED's van 4 TB te kopen.

Kijk ik echter naar de Backblaze drive stats van 2018, dan zie ik hier een behoorlijke uitval staan (ook al zijn
de geteste aantallen voor deze drive relatief klein).

Seagate heb ik minder goede ervaringen mee, ze hebben ook een serie zeer slechte 4 TB drives gehad.

Blijft over: HGST of Toshiba.

HGST scoort bij Backblaze meestal erg goed, maar hoe weet je dat je een echte HGST drive krijgt
na de overname door WD? Ik zie dat WD tegenwoordig 4 TB Ultrastars verkoopt, wat zo te zien
de vroegere HGST's zijn.

De Toshiba's schijnen nogal lawaaiig te zijn.

Dus: wat is wijsheid?

Ter info: de drives worden opgenomen in een RAID 5 configuratie, 12 TB totaal.
Prijsklasse tot ca. 160 Euro per stuk.

• Allard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-12 09:37
Ik gebruik daar deze voor: pricewatch: HGST Deskstar NAS, 4TB
Heb er al jaren een stuk of 10 in gebruik in mijn NAS, en de 3TB versie in een andere NAS. Tot nu toe maar 1 schijf gehad die moeilijk deed (in de NAS, draait nu al jaren probleemloos in PC).

Ze zijn wel wat luidruchtig, maar voor een NAS is storingsvrij wel wat belangrijker.

I think all rightthinking people in this country are sick and tired of being told that ordinary, decent people are fed up in this country with being sick and tired.

• ReneK
Thanks, maar deze lijkt inmiddels uit de handel genomen. WD zal hier zijn eigen drives voor
in de plaats pushen, vermoed ik. Alleen de WD Golds lijken vervangen te worden door
de HGST Ultrastars.

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-12 17:24
pricewatch: Seagate Expansion Portable 4TB Zwart en dan de behuizing er af schroeven.

while (! ( succeed = try ()));

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 06-12 17:04
Ja dat moet je dus niet doen, daar zijn ze niet voor bedoelt.

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-12 17:24
Ze zijn bedoeld om data op te slaan. Lijkt me precies wat TS er mee wil doen.

while (! ( succeed = try ()));

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:38
WD, Seagate, Toshiba, HGST... tis allemaal lood om oud ijzer.

Hoe groot de kans op uitval is, is meer afhankelijk van de batch en of je server/NAS schijven om zeep helpt (kwam volgens mij van een Google onderzoek, een klein percentage van de servers heeft een ver bovengemiddeld percentage schijf uitval) dan de algemene kwaliteit van een fabrikant.

Je kan beter kijken naar zaken als geluidsproductie, energie verbruik en performance.

[ Voor 11% gewijzigd door MewBie op 05-02-2019 16:15 ]

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• Jivebunny
  • Registratie: November 2010
  • Niet online

Jivebunny

Fail to plan. Plan to fail.

Heb goede ervaringen met de Toshiba's, maar dan wel de 3gb versie.

Pixel 9 Pro XL | NAS: HP Gen8 e3-1265L v2 16GB 12TB unRAID 6.9.2 | D: Ryzen 7600x3d 32GB 6000mhz 9070 XT MSI 27" IPS 180hz | Suzuki Swift 1.2 (2013)

• ReneK
hans_lenze schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 15:47:
Ze zijn bedoeld om data op te slaan. Lijkt me precies wat TS er mee wil doen.
Dat klopt. Maar ik twijfel of zo'n portable drive betrouwbaar is als-ie 24/7 aan staat. Dan geef ik liever iets meer geld uit.

Leuke tip voor zijn prijs, maar mijn vraag ging vooral over betrouwbaarheid. Het hoeft niet per se het goedkoopste ding te zijn.
MewBie schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 16:14:

Je kan beter kijken naar zaken als geluidsproductie, energie verbruik en performance.
Dat ben ik met je eens. En dan kom ik toch weer bij de WD Red's uit, of evt. Seagate
Jivebunny schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 16:20:
Heb goede ervaringen met de Toshiba's, maar dan wel de 3gb versie.
Ik hoor ook goede dingen over Toshiba. Ik wil echter 4 TB drives omdat dat handiger is voor mijn configuratie. En de betrouwbaarheid bij veel merken lijkt volgens Backblaze van serie tot serie te wisselen.

Iedereen bedankt voor de input, ik denk dat ik toch maar voor de WD Red's ga.

[ Voor 48% gewijzigd door ReneK op 05-02-2019 20:36 ]

• Lawwie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 27-12 22:06

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

Hier is laatst de eerste WD Red 4TB gesneuveld, deze heeft zo'n 41.500 uur gedraaid oftewel 4,75 jaar 24/7. De andere 3 die er ook inzitten zijn wat later geplaatst en hebben zo'n 33.000 uur erop zitten.

• ReneK
Da's geen slecht resultaat, al geeft de fabrikant een MBTF op van 1.000.000 uur.

Maar dat moet je ook met een korrel zout nemen.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:30
Moet zeggen dat ik nu een 3TB WD Red uit 2013 net met allerlei sector errors aan het overzetten ben naar een 4TB variant. Jarenlang gedraaid 24/7 in een WHS2011 server.
Daarnaast nog een 2016 3TB variant en er is een green die nog ouder is van 1,5TB welke wel een sector error geeft, maar ondertussen een aantal miljoen keer zijn kop heeft geparkeerd.

Het is moeilijk om een keuze te maken. Ben zelf wel fan van de garantie van WD en dat je naar hen de schijf kan opsturen. Als je je Creditcard in vult, krijg je eerst de vervangende zodat je een backup kunt maken. Mits je in de garantie nog zit. ;)

Tja, resultaten door fabrikanten is waarschijnlijk die waarde zonder dat ze ook maar iets uit voeren. Idem met auto's.

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Een tijdje terug 2 WD REDs gehad die achter elkaar het leven lieten. Dat was een 3TB en een 1TB. Beide in mijn Synology NASsen. Nu heb ik een reserve van beide op de plank liggen. Of mijn 2 defecten representatief zijn? Geen idee. Ik heb er nog veel meer geïnstalleerd in minder vriendelijke omgevingen en die snorren nog vrolijk. Ik had ook wel een goed gevoel bij de WD GOLD schijven, maar die gebruik ik nog niet lang genoeg om te zeggen of ze daadwerkelijk beter zijn.

Ik had vroeger veel Seagate schijven, maar die gingen regelmatig stuk. Daarom ben ik overgestapt op de WDs.

• ReneK
Ik heb nog wat zitten spitten in oudere edities van de Hard Drive Stats van Backblaze.

Uitval van bv. 3 TB WD schijven zoals hierboven genoemd zeggen niets over de 4 TB modellen, want
de 3 TB versies blijken beduidend minder betrouwbaar.
Verder blijkt dat enterprise modellen nauwelijks beter scoren dan gewone consumer-class schijven.

Alles samenvattend lijkt HGST de beste keus vwb. de 4 TB modellen, met WD Red op de tweede plaats.
De HGST is nu leverbaar als de WD Ultrastar, maar is met 7200 RPM wel een lawaaiig ding. Voor mij is 5400 RPM voldoende, en daarmee lijkt de WD Red toch een goede keus.

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01:06

PcDealer

HP ftw \o/

ReneK schreef op maandag 4 februari 2019 @ 14:34:
Ik wil binnenkort twee 4 TB toevoegen aan een zelfbouw NAS.

Vraag me af wat momenteel een goede keuze is mbt. merk. Heb jarenlang goede ervaringen opgedaan
met WD, en was van plan om nu twee WD RED's van 4 TB te kopen.

Kijk ik echter naar de Backblaze drive stats van 2018, dan zie ik hier een behoorlijke uitval staan (ook al zijn
de geteste aantallen voor deze drive relatief klein).
Ieder merk heeft problemen gehad met bepaalde series. Met Blackblaze kun je dus perfect zien welke drives wel "betrouwbaar" zijn.

LinkedIn WoT Cash Converter

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
ReneK schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 20:32:
[...]

Dat klopt. Maar ik twijfel of zo'n portable drive betrouwbaar is als-ie 24/7 aan staat. Dan geef ik liever iets meer geld uit.

Leuke tip voor zijn prijs, maar mijn vraag ging vooral over betrouwbaarheid. Het hoeft niet per se het goedkoopste ding te zijn.

[...]

Dat ben ik met je eens. En dan kom ik toch weer bij de WD Red's uit, of evt. Seagate

[...]

Ik hoor ook goede dingen over Toshiba. Ik wil echter 4 TB drives omdat dat handiger is voor mijn configuratie. En de betrouwbaarheid bij veel merken lijkt volgens Backblaze van serie tot serie te wisselen.

Iedereen bedankt voor de input, ik denk dat ik toch maar voor de WD Red's ga.
Tot nu toe al een maand of 9 voor de eerste paar, 24/7 aan en (nog) geen enkel probleem.
Elk merk heeft zijn foute serie wel eens gehad, heb hier de afgelopen zeven jaar zo'n 60+ Seagates gehad (Van 750GB naar 2TB, die laatste draaien er 14 stuks al zo'n 5 jaar 24/7 zonder probleem, die worden nu vervangen door de 4 en 5TB 2.5" disks) heb in totaal 1 gefaalde 750GB disk gehad, die waren al een aantal jaar in gebruik geweest bij een bedrijf voordat ze naar de tweede eigenaar en daarna naar mij gingen, 10+ jaar oude disks.
Die cijfers van Backblaze zijn leuk maar totaal niet representatief voor normaal of zelfs 24/7 gebruik, het is puur geluk hebben. (Tenzij je IBM Deathstars oid koopt :+)

Fixing things to the breaking point...

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
IBM Deathstars, dat is echt ancient history en totaal niet meer van belang. Die drives zijn enkel nog in een museum te vinden. Backblaze kwam een aantal jaren na de slechte deskstars juist met goede betrouwbaarheidscijfers over HGST. Maar dat is ook weer verleden tijd, andere drives kunnen het net zo goed doen.

In feite kun je pas bepalen of drives goed zijn nadat ze niet meer verkrijgbaar zijn, na een jaar of 5. Het is zelden zo dat een merk een garantie vormt voor een goede of slechte drive, en de meeste mensen kopen niet precies dezelfde drives als Backblaze (uit dezelfde serie, uit dezelfde fabriek, met dezelfde partij grondstoffen en materialen).

2.5" drives gebruik ik zelf 24x7 met tienduizenden uren draaitijd probleemloos in servers. Daarvoor had ik ook HGST 3.5" drives, dat zijn grootverbruikers wat betreft energie en uiteindelijk moet je ze na een jaar of 3-4 vervangen. Het verschil in verbruik in idle is groot: 1,1W voor een 4 TB Seagate 2.5" en ~7W voor een HGST. Aangezien elke Watt ongeveer 2 euro per jaar kost, win je zo per drive ~12 euro per jaar als ze altijd aanstaan. 2.5" drives zijn ook beter toegerust om in spin down te gaan, waardoor het verbruik miniem is. Ik heb de indruk dat het kleine formaat de drive robuuster maakt. Ook het feit dat ze voor externe drives worden gebruikt door Seagate versterkt die indruk.

Wat betreft RAID: ik begrijp eigenlijk niet waarom dat wordt gebruikt in een thuissituatie. Het kan meer problemen opleveren dan dat het oplost. Troubleshooting is moeilijker en kan zelfs leiden tot verlies van alle data. Een goede oplossing tegen dataverlies is het maken van backups, daar zijn externe 3.5" drives voor geschikt, mits ze voorzichtig worden behandeld. Externe drives beschermen in geval van ransomware en een off site backup doet hetzelfde bij calamiteiten zoals overstroming, brand en diefstal.

• ReneK
mrmrmr schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 02:29:
Wat betreft RAID: ik begrijp eigenlijk niet waarom dat wordt gebruikt in een thuissituatie. Het kan meer problemen opleveren dan dat het oplost. Troubleshooting is moeilijker en kan zelfs leiden tot verlies van alle data. Een goede oplossing tegen dataverlies is het maken van backups, daar zijn externe 3.5" drives voor geschikt, mits ze voorzichtig worden behandeld. Externe drives beschermen in geval van ransomware en een off site backup doet hetzelfde bij calamiteiten zoals overstroming, brand en diefstal.
Dat ben ik op zich wel met je eens, maar backup's heb ik goed geregeld via:

-offsite backup's naar TransIP stack
-offsite backup's naar externe servers
-onsite backup's naar externe USB drives, alles dubbel.

Kortom: ik heb altijd 4 kopieën achter de hand als er iets mis gaat.
Bedankt, ga ik lezen!

[ Voor 65% gewijzigd door ReneK op 06-02-2019 08:27 ]

• ReneK
Heb de knoop maar doorgehakt en zojuist een paar WD Red's 4 TB gekocht. Je moet toch wat, en
vooralsnog lijkt dat voor mij de beste keuze.

Time will tell...over 5 jaar meld ik me hier weer om te vertellen of ze nog leven ;-)

Iedereen dank voor zijn inbreng!

• PE9SMS
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-11-2023
Bij externe 2.5" schijven zit de USB interface tegenwoordig vaak direct op de HDD. Dus geen SATA te bekennen...

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
PE9SMS schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 16:31:
[...]
Bij externe 2.5" schijven zit de USB interface tegenwoordig vaak direct op de HDD. Dus geen SATA te bekennen...
Seagate/Maxtor 4TB en 5TB 2.5" modellen hebben doorgaans een SATA drive in de behuizing met een los te halen converter voor USB. Het is aan te raden om na te gaan wat er in zit voordat je koopt. Amerikanen noemen het eruit halen van SATA drives "chucking".

Western Digital gebruikt aangepaste USB drives zonder SATA connector in externe drives.
Pagina: 1