Gedeelde energie - gas / water / licht

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 05-06 16:27
Beste Tweakers,

Sinds enige tijd huur ik particulier een woning welke is opgesplitst in twee huisnummers. Beide dus een eigen voordeur.
De groepenkast/elektra is in het deel van de andere bewoner aanwezig, gas/water in mijn deel.

We hebben altijd GWL samen gedeeld. Dit heeft op naam van de andere bewoner gestaan. We zijn overeengekomen de kosten te splitten en heb de andere bewoner maandelijks de helft mee betaald.
Overigens heb ik altijd inzage gehad in het verbruik en ook netjes het teveel van de eindafrekening teruggekregen. (de helft)

Nu is het geval dat de andere bewoner zijn woning zal verlaten. Er zal dus veranderen wie aansprakelijk gaat wezen voor GWL.
Persoonlijk zie ik het niet zitten om zelf mede-aansprakelijk hiervoor te zijn, omdat ik geen enkel idee heb wie in de andere woning zal gaan wonen. Wellicht trekt er een compleet gezin in, geen idee.

Natuurlijk wil ik niet zonder GWL komen te zitten, dus ik zal actie moeten ondernemen. Heb hierover geprobeerd wat uit te zoeken, maar kan er niet echt uitkomen wat wijsheid is.

Het liefst zie ik natuurlijk gebeuren dat voor beide woningen aparte meters komen voor de energie, maar vraag mij af wie de verantwoordelijke hiervoor is?
En dat beide bewoners dus apart hun GWL af kunnen nemen.

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Als de woning officieel is opgesplits in 2 huisnummers zou GWL al gesplitst binnen moeten komen. Helaas is het bij particuliere huur vaak zo dat er officiëel maar 1 huisnummer bestaat en dat de huisbaas bij de ene deur een bordje '35A' plakt en bij de andere '35B' zonder een echte splitsingsvergunning.

V.w.b. de elektra zou je meterkast uit kunnen rusten met aparte kWh-meters. Ik ga er even gemakshalve vanuit dat jullie geen groepen delen -> dan zou je dus apart inzichtelijk hebben hoeveel energie jij hebt verbruikt op 'jouw groepen' en hoeveel de andere bewoner(s) op 'zijn groepen'.

Gas ligt natuurlijk iets gecompliceerder. Ik ga ervanuit dat er 1 CV aanwezig is? Hoe bepaal je hoe warm het in huis is?

Als je allebei een aparte termostaat hebt zou je vanuit de ketel (al dan niet met aanvullende hardware) kunnen meten wat het verbruik is van beide appartementen/woningen. Als je de ruimte verwarmt door aan de individuele radiatoren te draaien dan zou je radiatormeters in kunnen zetten. In oude appartementencomplexen zie je die dingen nog weleens voorbij komen. Aan het einde van het jaar wordt dan de 'meterstand' van alle radiatoren opgenomen en kun je door alles bij elkaar te tellen uitrekenen hoeveel procent ieder huishouden van de totale rekening moet betalen.

Je doet er sowieso verstandig aan om het hier ook met je huisbaas over te hebben. Dit zijn investeringen die wat hoger liggen dan een paar tientjes, dus het beste is dat de huisbaas hier gewoon voorzieningen voor treft. Hoe is het verder geregeld bijv. je gemeentelijke belastingen? Normaliter gaan die in dit soort situaties naar de 'langst wonende bewoner', het kan dus best zijn dat die voorheen naar je buurman gingen en nu bij jou terecht gaan komen. Dan kun jij weer met die rekening naar de buren om te vragen mee te schokken...

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 05-06 16:27
Harrie_ schreef op maandag 4 februari 2019 @ 14:06:
Als de woning officieel is opgesplits in 2 huisnummers zou GWL al gesplitst binnen moeten komen. Helaas is het bij particuliere huur vaak zo dat er officiëel maar 1 huisnummer bestaat en dat de huisbaas bij de ene deur een bordje '35A' plakt en bij de andere '35B' zonder een echte splitsingsvergunning.

V.w.b. de elektra zou je meterkast uit kunnen rusten met aparte kWh-meters. Ik ga er even gemakshalve vanuit dat jullie geen groepen delen -> dan zou je dus apart inzichtelijk hebben hoeveel energie jij hebt verbruikt op 'jouw groepen' en hoeveel de andere bewoner(s) op 'zijn groepen'.

Gas ligt natuurlijk iets gecompliceerder. Ik ga ervanuit dat er 1 CV aanwezig is? Hoe bepaal je hoe warm het in huis is?

Als je allebei een aparte termostaat hebt zou je vanuit de ketel (al dan niet met aanvullende hardware) kunnen meten wat het verbruik is van beide appartementen/woningen. Als je de ruimte verwarmt door aan de individuele radiatoren te draaien dan zou je radiatormeters in kunnen zetten. In oude appartementencomplexen zie je die dingen nog weleens voorbij komen. Aan het einde van het jaar wordt dan de 'meterstand' van alle radiatoren opgenomen en kun je door alles bij elkaar te tellen uitrekenen hoeveel procent ieder huishouden van de totale rekening moet betalen.

Je doet er sowieso verstandig aan om het hier ook met je huisbaas over te hebben. Dit zijn investeringen die wat hoger liggen dan een paar tientjes, dus het beste is dat de huisbaas hier gewoon voorzieningen voor treft. Hoe is het verder geregeld bijv. je gemeentelijke belastingen? Normaliter gaan die in dit soort situaties naar de 'langst wonende bewoner', het kan dus best zijn dat die voorheen naar je buurman gingen en nu bij jou terecht gaan komen. Dan kun jij weer met die rekening naar de buren om te vragen mee te schokken...
Dank voor je uitgebreide antwoord! De woningen zijn niet voorzien van CV maar gaskachels en geisers.... Vooral nu in de wintermaanden is het behoorlijk stoken om de boel nog enigszins behaaglijk te houden. Kachels staan waakvlam wanneer weg. Wanneer ik thuis ben is het een keer 18 graden in de woonkamer en zo'n 15 graden op slaapkamer. Warmer niet. Toch is het gasverbruik echt fors. Afgelopen maand zo'n 280 m3 in m'n eentje verstookt... Dit heb ik doorgekregen gezien m'n buur de afgelopen maanden niet thuis is geweest.

Waterschapsbelasting staat weer op mijn naam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Bas. schreef op maandag 4 februari 2019 @ 14:24:
[...]

Dank voor je uitgebreide antwoord! De woningen zijn niet voorzien van CV maar gaskachels en geisers.... Vooral nu in de wintermaanden is het behoorlijk stoken om de boel nog enigszins behaaglijk te houden. Kachels staan waakvlam wanneer weg. Wanneer ik thuis ben is het een keer 18 graden in de woonkamer en zo'n 15 graden op slaapkamer. Warmer niet. Toch is het gasverbruik echt fors. Afgelopen maand zo'n 280 m3 in m'n eentje verstookt... Dit heb ik doorgekregen gezien m'n buur de afgelopen maanden niet thuis is geweest.

Waterschapsbelasting staat weer op mijn naam.
Wat een ellende. Als er vanuit de gasmeter aparte leidingen vertrekken naar jouw verblijf en dat van de buurman dan zou je 2 aparte gasmeters op kunnen (laten) hangen. Ik zou dit zeker even met de huisbaas bespreken, de huisbaas zou idealiter (als echt splitsen geen optie is) de voorzieningen moeten treffen om GWL apart (per 'woning') afleesbaar te maken. Verder is het ook handig als de huisbaas in het contract opneemt dat beide bewoners verplicht zijn om het percentage van de rekening die voor hun rekening komt te betalen, ongeacht bij wie die rekening binnen komt. Nog mooier zou zijn als de huisbaas gewoon die rekeningen betaalt en jou en de buurman ieder een aparte factuur verstrekt.

Maarja, huisbazen kennende zal hij wel zeggen 'regel het zelf maar met je buurman'.

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:57
Dit is een zaak voor de huisbaas om op te lossen.

Wanneer een woning geen zelfstandige aansluitingen heeft, is het aan de huisbaas om energiecontracten af te sluiten en de kosten op zo eerlijk mogelijke wijze te verdelen.

Voor elektra betekent dat het uitsplitsen van de groepen en plaatsen van tussenmeters. Ook op de gasleidingen kunnen tussenmeters geplaatst worden. Voor het water is zo'n verdeling tamelijk zinloos, gezien de geringe kosten van kraanwater.

De kosten van de energie en water mag de huisbaas op basis van de tussenmeters in rekening brengen, dus ook een naheffing vragen als er meer verbruik is dan verwacht, of juist geld terugstorten wanneer er minder verbruikt is dan door de bewoners aan voorschot is betaald. De kosten voor de aanpassingen om kosten goed uit te kunnen splitsen zijn voor rekening van de huisbaas. Die horen immers bij zijn reguliere kosten voor het splitsen van het pand.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.